Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 12:05 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 1/35 Topol-M
BerichtGeplaatst: ma 22 jan, 2024 8:26 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11869
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt hoor Anne. Het was wel eens leuk, zo'n horde bekende figuren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Topol-M
BerichtGeplaatst: di 23 jan, 2024 14:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 dec, 2006 20:14 pm
Berichten: 3838
Leuk onderwerp. de Topol-M ziet er overtuigend uit en de figuren zijn een grappige toevoeging. Benieuwd naar je volgende project.

_________________
--------------------------------------
Historisch correct? De waarheid ligt op het slagveld en zal daar blijven liggen ....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Topol-M
BerichtGeplaatst: do 25 jan, 2024 1:03 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 02 sep, 2019 14:13 pm
Berichten: 6
Hallo Steven,
ik heb dit project met grote belangstelling gevolgd. Ik heb onlangs zelf de TOPOL aangeschaft en durf mede dankzij jouw correcties nu deze uitdaging aan te gaan. Ik heb wel een vraag over de diverse stuur- en aandrijfstangen, die jij soms verlengd- en soms hebt ingekort. In jouw posting van 10 okt laat je zien dat je alle stuurstangen hebt ingekort. Wat is het onderdeel van deze stangen: H5, J13 of J19/20?
Ik begrijp niet helemaal welke stangen je nu verlengd en welke je hebt ingekort, omdat je later schrijft dat je een aantal stuurstangen eerst hebt verlengd met 2 mm, en deze later weer hebt ingekort. Of heb ik dat verkeerd begrepen? Mijn excuses voor de wat onduidelijke omschrijving, maar er zijn nu eenmaal vele stuur- en aandrijfstangen en ik wil net als jij deze wel op de juiste lengte krijgen en -indien van toepassing ook beweegbaar maken. Hopelijk kun je me verder helpen.

Groeten,
Gert


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Topol-M
BerichtGeplaatst: do 25 jan, 2024 20:26 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11869
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Dag Gert,

Geweldig dat je ook deze kit aan wil pakken. De meeste wijzigingen zijn gedaan na vaststellingen op de foto's uit de walkarounds die je op de Scalemates productpagina vindt. Je miet eerst een aantal gaten in de chassisbalken maken en andere dichtstoppen. Links achteraan zitten er geen gaten omdat daar ook niet de bediening van de stuurarm zit. Die zit er wel rechtsachter. Je ziet dat ik daar 2 zuigers gescratcht heb, achter het vijfde rijwiel. Beide heb ik verbonden met een hefboom die door een gat in het chassis moet. De hefboom scharniert op een bus die je kan namaken van de bestaande stuurstangen. Dit is aan de binnenkant van het chassis verbonden met een lange stang die naast de rechter chassisbalk loopt en die de kracht overbrengt op de stuurstangen in de achterste assen. Deze stang vind je op foto's uit de fabriek in Minsk.

Als je alleen de assen sturend maakt, dan zul je merken dat er niet genoeg afstand zit tussen de stuurarmen om zelfs maar een kleine stuurbeweging te maken. Dat komt omdat Trumpeter veronderstelt dat deze stuurarmen bij rechtdoor rijden evenwijdig staan. Dit kan niet kloppen, er moet een hoek van ongeveer 45 graden tussen zijn voor een maximale uitslag van de voorste en achterste as. Dus moet je de stuurstang tusen de twee stuurarmen verlengen, en de bolkoppelingstangen naar het wiel overeenkomstig verkorten om de wielen evenwijdig te houden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 42 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement