Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 8:22 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 06 jul, 2023 21:32 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4454
Goedenavond iedereen,


Voor de corona-toestand de onderstaande kit gekocht bij Krikke te Groningen, zoals vrijwel iedere kit belandde hij op de stapel om jaren later eens aan de beurt te komen: (hopelijk)


Afbeelding


De kit is echt van een goede kwaliteit, het boekje heeft een aantal fouten echter: onderdelen worden aangegeven met de verkeerde nummers ten opzichte van de sprue. Verder heeft de kit de nodige ejector marks maar verders is hij vrijwel perfect, enkel het interieur is wat karig ten opzichte van de rest van de kit.

De MaxxPro werd ontwikkeld door Navistar Defense voor het Amerikaanse korps Mariniers / leger vanwege de IED dreiging die heerste tijdens de conflicten in het Midden Oosten. Er was ten tijde van de in dienst treding van het voertuig (medio 2008) een enorme behoefte aan voertuigen die bescherming bieden tegen bermbommen en hinderlagen. Dit soort voertuigen: MRAP's (Mine Resistant Ambush Protected) bieden deze bescherming door een ontwerp waarbij de hull v-vormig is. Een explosie onder het voertuig wordt door deze vorm afgebogen naar de zijkant waardoor de mensen in het voertuig een hogere overlevingskans hebben dan bij een voertuig ontwerp met een platte vloer. De ontwerpers van het voertuig kozen ervoor om het voertuig te baseren op een bestaand chassis, dit kwam de ontwikkelingssnelheid ten goed maar maakte het voertuig wel erg hoog, zeker met een koepel. Het zwaartepunt van het voertuig ligt door de zware opbouw hoog, dit is een nadeel want hierdoor rolde het voertuig relatief makkelijk om. De MaxxPro deed echter waar hij voor ontworpen was en heeft zeker levens gered. Recenter is het voertuig in het nieuws geweest omdat het een van de vele voertuigen is die door het Westen zijn geleverd aan Oekraïne, daar bewijst hij wederom zijn nut.


De bouw: ik ging eerst keurig het boekje volgen, na een paar stappen ben ik er van gaan afwijken omdat ik liever eerst het hele interieur bouw en schilder.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Mooie PE-onderdelen:


Afbeelding

Afbeelding


Even een dry fit:


Afbeelding


De banden zijn van vinyl, niet ideaal vanwege de duidelijke gietrand die lastig te verwijderen is:


Afbeelding


Een grof stukje schuurpapier (240) doet echter wonderen: echter nog steeds een zichtbare rand in het profiel.


Afbeelding


Velgen plaatsen, even opletten vanwege de achteras:


Afbeelding


Binnenkort verder met het interieur, het idee is om daar nog wat detail in toe te voegen.





D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003 | M270 MLRS - Operation Desert Storm


Laatst bijgewerkt door mr.vdh op di 01 aug, 2023 13:49 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 jul, 2023 11:39 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7919
Woonplaats: Ingelmunster
Mooie kit. Heb een paar van hun M-RAP's in mijn collectie. Zien er toch goed uit in de doos.

Veel succes met deze.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 jul, 2023 23:36 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4454
Dank je Silenoz, ik kan nog steeds bevestigen dat het ook goede kits zijn met mooie details.


Het interieur van het voertuig is niet compleet, de details zijn goed op die elementen die zijn uitgewerkt echter heeft de fabrikant er voor gekozen een aantal vrij grote elementen weg te laten. Dit betreft de twee kasten voor in het voertuig en het plateau en kastje (?) achter. De onderstaande 3D aanzichten van de Bronco kit in 1/35 laten dit duidelijk zien:


Afbeelding


Afbeelding


Aangezien ik het voertuig met geopende bestuurdersdeur en achterklep wil bouwen ben ik de kasten zelf gaan maken, niet te gedetailleerd maar wel zodat ze er in zitten wanneer ik later naar binnen kijk.

Ik begin met twee aan elkaar geplakte plaatjes styreen, zo kan ik de vorm snijden en heb ik meteen een 'exacte' kopie van het deel


Afbeelding


De secondelijm die op onderstaande foto duidelijk zichtbaar is kan je vrij makkelijk met een mesje weg krabben


Afbeelding


basis vorm:


Afbeelding



Bovenstaande herhaalt totdat ik de onderstaande basic interieur-elementjes had:


Afbeelding

Afbeelding


Onder de toren van het voertuig zit een plateau waarop de schutter kan staan, ook deze zit niet bij de kit:


Afbeelding


Alles een kleurtje gegeven:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Daarna verder met de laatste details buiten het voertuig, veel mooie PE-details, vrij fragiel allemaal:



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Binnenkort maar eens de kleur van het voertuig 'drastisch aanpassen' naar zandkleur... :lol:


Afbeelding



D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003 | M270 MLRS - Operation Desert Storm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 jul, 2023 19:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4290
Woonplaats: Bovensmilde
Mooi interieur geworden Dj, klopt behoorlijk met de echte.
Enige wat ik me afvroeg is waarom je de kast bij de achterklep niet die mooie groene kleur (die je de zetels :D wel hebt gegeven) niet op het kastje hebt gesmeerd.
Eigenlijk zoals op de voorbeeldfoto.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 jul, 2023 21:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2816
Prachtig bezig, DJ! Een heel mooie kit inderdaad. Maar dat interieurtje doet t hem.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 jul, 2023 23:09 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4454
Bedankt heren. :)
markie schreef:
Enige wat ik me afvroeg is waarom je de kast bij de achterklep niet die mooie groene kleur (die je de zetels :D wel hebt gegeven) niet op het kastje hebt gesmeerd.
Eigenlijk zoals op de voorbeeldfoto.

Wat je op de referentiefoto ziet is een radio/jammer, het kastje wat ik heb gemaakt is afwijkend van die foto en is zandkleurig.


D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003 | M270 MLRS - Operation Desert Storm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 jul, 2023 16:06 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4454
Weer wat verder, het voertuig heeft zijn basiskleur gekregen: mijn mengsel van geel en beige (Revell aqua)


Afbeelding


high lights met dezelfde kleur met wit:


Afbeelding


Laagje glans:


Afbeelding

Afbeelding


Daarna was ik even vergeten foto's te maken, de kit heeft een boel kleine decals zoals de bandendruk aanduidingen en het logo van Navistar boven de grill. Na de decals heb ik een pin wash aangebracht:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding





D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003 | M270 MLRS - Operation Desert Storm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 jul, 2023 17:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4290
Woonplaats: Bovensmilde
Mooi spuitwerk Dj, maar nu nog wat flets. Maar dat komt zoals altijd wel goed.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 31 jul, 2023 16:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7919
Woonplaats: Ingelmunster
Strakke basis... benieuwd naar de verdere stappen

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 aug, 2023 13:45 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4454
Een beetje flets is het voertuig wel gebleven, post shading blijft een kunst, desondanks is de MaxxPro inmiddels klaar dus bij deze de eindfoto's. De verwering heb ik vrij subtiel gehouden, op de meeste foto's lijken deze voertuigen vrij goed onderhouden dus er was ook geen reden tot veel chipping, streaking, mapping of wat dan ook.


Een gigant: in ieder geval het hoogste 1/72 (land)voertuig dat ik ooit heb gebouwd, hoger dan een Abrams, M48 of Merkava 4.


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding



Op naar de volgende (MRAP)...




D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003 | M270 MLRS - Operation Desert Storm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 35 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement