Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 10:49 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Takom Bergepanzer2A2
BerichtGeplaatst: di 18 jul, 2023 15:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2818
Woonplaats: Dongen
Geniaal! Ik kende ze nog niet. :lol: Nu wel. :brouw:
Deze vergeet ik niet meer. :wink:

In ieder geval succes met spuiten!

Bas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Takom Bergepanzer2A2
BerichtGeplaatst: wo 19 jul, 2023 8:54 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Beste cursisten
Gisteren hebben we de theoretische basiswetten van het spuiten van een model behandeld met daarin de 4 stappen die het proces bepalen
vandaag gaan we deze theorie toetsen in de werkelijkheid.

Als we de eerste basiswet weer voor de geest halen namelijk WZEED krijgen we deze stappen

photo 583647

photo 583648

photo 583646

Namelijk de preshading en 1e opzet voor een afgeleide van de colormodulation techniek, hierbij worden op de gewenste vlakken een donkere kleur gespoten.

Hierna wordt er dan in dunne lagen de basiskleur opgezet

photo 583651

En jullie zien het al direct, de naadloze overgang van basiswet 1 WZEED naar de 2e basiswet WYSIWYG

Maar dit was dus niet geheel de juiste originele kleur maar een OD kleur om de kraan een iets afwijkende kleur te geven op de tank.
De basiskleur voor het voertuig zal de real color van AK worden waarmee we dan gelijk in basiswet 3 komen, namelijk RTFM

Deze verf is dus niet met water te verdunnen, het wordt dan een taaie massa en ben je even goed bezig om de AB weer geheel schoon te maken. Daarom gaan we dan naar basiswet 4 ROFL omdat dit eigenlijk erg treffend is omdat het precies past in de gisteren neergelegde basiswetten.
De rest is dus ook maar in het OD gespoten

photo 583650

photo 583649

Uiteraard weten wij dat dit niet de officiele kleur is, maar zoals we aan begin van de cursus al gezien hebben is er nooit sprake van 1 uniforme kleur. Ik toonde toen al een paar referentiefoto's waarop diverse gelijke voertuigen geparkeerd stonden en waar we al direct een 4 tal variaties op de RAL6090 konden waarnemen.

Heel licht is nog wel het beoogde effect zichtbaar.........................of te wel, ik moet toch weer erg wennen aan een AB

Verder, ik had jullie al de tekeningen laten zien van de spiegels en rookgranaatwerpinstallatie (mocht het ooit regenen op de camping en je zit te scrabbelen, wel, graag gedaan :))

Ik heb dus even snel wat foto's gemaakt van de uitgeprinte onderdelen, nog wel aan de support, dus dat gaat wel even wat spannende momentjes opleveren, want de resin is niet erg vergevingsgezind is mijn ervaring

photo 583654

photo 583653

photo 583652

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Takom Bergepanzer2A2
BerichtGeplaatst: wo 19 jul, 2023 22:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 27 nov, 2017 22:14 pm
Berichten: 26
ik ga deze methode ook eens toepassen
WZEED = Wat zou een expert doen
WYSIWYG = What you see is what you get
RTFM = Read the f*king manual
ROFL = Roll on floor laughing


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Takom Bergepanzer2A2
BerichtGeplaatst: do 20 jul, 2023 8:58 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Ik kan het je aanraden, de hobby wordt veel leuker


Maar inmiddels heb ik de rookgranaatgebeuren ontdaan van de supports, uiteraard was er een tekenfoutje en brak het ding in 2 stukken, maar niets wat CA lijm niet kan oplossen en toen als zodanig dan ook maar gelijk op de tank geplankt. De speigels die ik als laatste, dan weet ik zeker dat ik ze er niet steeds van afstoot.
Het in kleur zetten doe ik dan gelijk met de cammovlekken, voor sommige een koud kunstje, voor mij toch nog even een grote drempel, eerst maar even wachten op stabiel weer ivm spuiten wat ik momenteel even buiten moet doen omdat ik nergens anders plek heb.

photo 583682

photo 583681

De foto's zagen er op de telefoon toch beter uit, maar ik zie nu wel een onvermijdelijke hondenhaar, ut zal eens niet en ook nog een paar gietnaadjes die nog even wat liefde nodig hebben. De achterzijde hangt nog wat los van de granaathouder, zit inmiddels wel recht

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Takom Bergepanzer2A2
BerichtGeplaatst: za 22 jul, 2023 14:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2012 0:45 am
Berichten: 891
Woonplaats: Ossendrecht
Heel herkenbaar......detail foto's :mrgreen: Maar mooie vorderingen.

Groetjes Ronald

_________________
ILLA PRAECEPTA SUNT NUNC AD REM


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Takom Bergepanzer2A2
BerichtGeplaatst: zo 23 jul, 2023 13:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2818
Woonplaats: Dongen
Herkenbaar dat camovlekken een drempel zijn, heb dat ook bij de Panther die ik aan het bouwen ben. Tegen de tijd dat het zover is, veel bouwverslagen met camovlekken uitpluizen denk. :brouw:

Tot zover mooie vorderingen Bert.

Vooral tof ook dat je echt alles laat zien en benoemt.

Succes verder,

Bas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Takom Bergepanzer2A2
BerichtGeplaatst: zo 23 jul, 2023 15:16 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Dank je, Bas, ja, misschien, maar ik laat hem groen door een soort vignette idee, dat bespaard mij een hoop ellende :) alhoewel, nu moet ik een ondergrond maken........ ach, in dit geval,, geen zand erover

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Takom Bergepanzer2A2
BerichtGeplaatst: ma 24 jul, 2023 9:09 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Zoals al aan Bas geschreven, laat ik hem groen. Dat is historisch ook correct omdat ze in beide schema's hebben gereden cq. gediend.

Waarom ik hem groen laat, wel.................

photo 583921

Dit gebeuren komt er ook bij, ja het wordt dus een soort vignette.
Deze Leo 1 ziet er niet uit, maar weggooien kon ik hem niet. Ik heb dit model gebouwd in december 2001 en januari 2002 tijdens mijn revalidatieperiode na een herseninfarct, de kracht was er toen wel weer, maar de fijne motoriek dus niet en dat heb ik willen oefenen en verberen middels mijn hobby, dus geloof me, spiegel vastlijmen daar hebben de meeste al moeite mee omdat het zo klein is, kan je nagaan als je hand alle kanten op gaat behalve de goede, het was dus tevens een goede oefening om mijn geduld te beproeven, ik heb dat ding nog wel groen gespoten maar voor de rest niets meer mee gedaan.

Nu was het dus tijd voor fase 2

photo 583922

Yep de zaag er in en dan weer gaan restaureren, aanvullen en afmaken

Ik weet niet of mijn plannetje gaat lukken, maar daarover later meer. Eerst de Defensie ANWB maar afmaken, zat de tracks te doen, maar de verf moet waarschijnlijk nog even wat beter uitharden, want, net als in het echt, ik moet toch wel weer wat plekkies met de kwast gaan bijwerken

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Takom Bergepanzer2A2
BerichtGeplaatst: di 05 sep, 2023 17:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 27 nov, 2017 22:14 pm
Berichten: 26
zijn er nog vorderingen gemaakt???


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Takom Bergepanzer2A2
BerichtGeplaatst: di 05 sep, 2023 20:12 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Nee, helaas nog niet, ik ben weer even heel druk aan het tekenen aan mijn Mosquito

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 39 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement