Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 10:09 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 72 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 09 aug, 2023 13:00 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Nee okee,

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Slijtage sporen
BerichtGeplaatst: ma 18 sep, 2023 16:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 apr, 2023 14:07 pm
Berichten: 106
Woonplaats: Kemzeke
Weer een hele tijd geleden, maar met het warme weer was het niet te doen om in de werkruimte te werken.
De laatste dagen is het weer lekker afgekoeld en vandaag me er eens terug aan gezet om wat verdere stappen te doen met de Pzkpfw.
Het grootste schilderwerk was klaar, enkel nog wat slijtage sporen waar er gelopen werd en aan luiken die gebruikt werden.
Eerst met lichtgrijs (VAL 71.050) en een fijn penseel de eerste sporen aangebracht en daarna met leder bruin (VAL 70.871) in sommige van de lichtgrijze plekken een verdere stadium van slijtage aangebracht.

photo 587068

photo 587069

Niet zo duidelijk op de foto, maar ook de spatborden wat omgebogen d.m.v. ze (hoog genoeg) boven een theelichtje te houden om ze dan met een pincet of schroevendraaier wat te verbuigen.
photo 587066

photo 587067

Het volgende plan is de accessoires te verven. Dan zou al het knutsel en verfwerk klaar moeten zijn.

_________________
Bezig met: M48 AVLB Gepland: CP Dingo & LMV Afgerond: Bulldozer; PzKpfw IV ausf. G; KV-2


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Accessoires
BerichtGeplaatst: wo 20 sep, 2023 7:44 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 apr, 2023 14:07 pm
Berichten: 106
Woonplaats: Kemzeke
Gisteren zoals eerder gezegd de accessoires onder handen genomen.

Het houten kistje werd met VAL 71.027 (light brown) geverfd
Andere houten onderdelen (stelen) werden met VAL 70.871 (leather brown) geverfd en dan met VAL 71.027 (light brown) bewerkt.
Leren spanbanden of riemen werden met VAL 70.871 (leather brown) geverfd.
Metalen materiaal werd met VAL 77.712 (steel) geverfd en werd daarna nog bewerkt met VAL 70.871 (leather brown) en VAL 70.984 (flat brown) om hier en daar wat slijtage en roestvorming aan te brengen.
De benen van de kniptang werden met VAL 70.984 (flat brown) geverfd.
Achterlichten werden met VAL 70.926 (red) geverfd.
De uiteinden (pinnen) van de draagwielen werden geaccentueerd met VAL 71.065 (steel).
En als laatste werd de uitlaat geverfd met VAL 70.871 (leather brown) en dan met VAL 70.984 (flat brown) en VAL 70.929 (light brown) werd er terwijl de verf nog nat was wat doorheen gesopt. Het uitlaatgat werd met VAL 70.950 (black) geverfd en net eronder waar wat residu achter blijft, werd met VAL 70.950 (black) geaccentueerd.

photo 587169

photo 587168

photo 587167

photo 587164

photo 587318

photo 587166

photo 587166

photo 587170

Daarna heb ik de wielen vastgelijmd met secondelijm en wou ik de tracks ook terug bevestigen, maar hier ben ik wat aan't sukkelen. Toen ik ze oorspronkelijk monteerde en in positie lijmde, zijn ze blijkbaar niet perfect in positie gebleven zoals ze zouden moeten komen. Waardoor het nu wat prutsen en wringen is om ze netjes rond de wielen en aan elkaar te krijgen is. Zoals je op de foto kan zien heb ik één track er al rond gekregen, maar de andere zijde blijft loskomen vanaf ik een ander stuk wil vastlijmen. Zal dus tot een volgende keer moeten drogen om dan het laatste stuk vast te krijgen. Iemand hier ervaring mee hoe ik dit een volgende keer beter kan aanpakken?

photo 587171

Met de foto's gemerkt dat ik de wapens ook nog moet wat extra aandacht moet geven, dus dat zal ook één van de volgende puntjes worden.

_________________
Bezig met: M48 AVLB Gepland: CP Dingo & LMV Afgerond: Bulldozer; PzKpfw IV ausf. G; KV-2


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Ontploffing
BerichtGeplaatst: zo 24 sep, 2023 17:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 apr, 2023 14:07 pm
Berichten: 106
Woonplaats: Kemzeke
Vandaag de laatste hand gelegd aan de accessoires. Namelijk de trekkabel gemaakt, geverfd en bevestigd, met daarin een jerrycan die ook eerst geverfd werd erin gehangen.
photo 587326

Een versteviging aangebracht met stukjes styropur om de verlichting op zijn plaats te houden en op de juiste hoogte. Styropur is gewoon met pva lijm bevestigd.
In het midden is een gaatje geboord, waar de bekabeling van het lampje door kan en zo ook door de bodemplaat.
photo 587319

Met lampje
photo 587324

Dan me bezig gehouden met het aandachtspunt van dit ontwerp, namelijk de ontploffing. Met een vierkant stukje kuikendraad van ongeveer 10 x 10 cm een bolletje gemaakt en daar dan watten rond gedraaid. Hier en daar wat open getrokken om niet overal dezelfde dikte aan wat te hebben.
Even gepast op de tank.
photo 587320

En dan over naar het verfwerk. Eerst een laag transparant oranje over het hele bolwerk aangebracht. Daarna de inhammen met transparant rood. Daarna weer enkele highlights met geel en als laatste met zwart hier en daar lichtjes plekken gemaakt.
photo 587321

photo 587322

Dit alles na drogen bevestigd op het bovenstuk, door aan de binnenkant enkele uitstekende stukjes draad om te plooien. Op deze foto zie je ook een klein stukje van het bolletje kuikendraad.
photo 587323

Het bovenstel bevestigd op het onderstel en even testen met de verlichting aan. Vind het best aardig gelukt.
photo 587325

De koepel op de watten gelijmd met secondelijm.
photo 587327

photo 587328

_________________
Bezig met: M48 AVLB Gepland: CP Dingo & LMV Afgerond: Bulldozer; PzKpfw IV ausf. G; KV-2


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Diorama
BerichtGeplaatst: zo 24 sep, 2023 19:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 apr, 2023 14:07 pm
Berichten: 106
Woonplaats: Kemzeke
Nu de tank zo goed als volledig is, ineens aan het diorama gedeelte begonnen.
Aangezien het hoogtepunt de ontploffing is, wordt het een klein diorama, net iets groter als de tank.
Ik gebruik als bodem styropur plaat en voor de afmeting gebruik ik het bovenste deel van de doos waar de tank in zat. Als ik dan de onderkant van het diorama bekijk, zie ik altijd wat het juist is.

Afmetingen uit het karton gesneden
photo 587329

Dubbelzijdige tape aangebracht om het op de styropur te bevestigen
photo 587330

Stuk styropur gevonden dat net iets groter is dan de afmeting
photo 587331

Door de dubbelzijdige tape, zit het ineens goed vast en kan ik het ineens met mijn wire cutter op maat snijden. Met het karton gaat dit heel simpel, de draad snijd hier niet door, dus je kan heel makkelijk de zijdes volgen
photo 587332

photo 587333

photo 587334

Het is geen proper stuk styropur, maar aangezien dit toch nog vol met vanalles komt, maakt dat ook niet uit.

Klaar voor dit weekend. Het vervolg zal hopelijk voor tegen het einde van de week zijn.

Groeten Bert

_________________
Bezig met: M48 AVLB Gepland: CP Dingo & LMV Afgerond: Bulldozer; PzKpfw IV ausf. G; KV-2


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 sep, 2023 21:43 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11869
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Leuk idee voor de onderkant, maar denk er wel aan dat je ergens met je stroomdraad naartoe moet. Is er in het dio zelf ruimte voor de batterij?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 sep, 2023 22:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 apr, 2023 14:07 pm
Berichten: 106
Woonplaats: Kemzeke
StevenVD schreef:
Leuk idee voor de onderkant, maar denk er wel aan dat je ergens met je stroomdraad naartoe moet. Is er in het dio zelf ruimte voor de batterij?


Er komt nog een gaatje in voor de kabels, maar moet eerst nog zien waar de tank juist gaat komen.
Het is zonder batterij, maar op 220 netspanning.

_________________
Bezig met: M48 AVLB Gepland: CP Dingo & LMV Afgerond: Bulldozer; PzKpfw IV ausf. G; KV-2


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 sep, 2023 12:09 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Ziet er heftig uit zo, maar zou je de luiken dan ook niet een beetje openzetten, deze zullen door de drukgof hoogstwaarschijnlijk wel openklappen of zo, lijkt mij gezien de impact die je laat zien

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 sep, 2023 15:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2818
Woonplaats: Dongen
Daar zat ik ook aan te denken. Het zou me niet verbazen als bij zo'n krachtige ontploffing waarbij de koepel los komt, de luiken er zelfs afgeblazen worden.

Ik ben trouwens wel onder de indruk van wat je met de watten hebt gedaan. In combinatie met het lampje oogt dat wel heel gaaf.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 sep, 2023 7:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 apr, 2023 14:07 pm
Berichten: 106
Woonplaats: Kemzeke
Thx no leaf clover en Bert. Ik zal eens moeten bekijken of dit nog mogelijk is, maar is inderdaad wel een goed punt.

_________________
Bezig met: M48 AVLB Gepland: CP Dingo & LMV Afgerond: Bulldozer; PzKpfw IV ausf. G; KV-2


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 72 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 36 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement