Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 5:45 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 03 feb, 2023 21:27 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Goedenavond iedereen!


Jaren geleden heb ik het onderstaande kitje gekocht in Leeuwarden.


Afbeelding


Een AMX-30! Ik denk dat de tank niet erg bekend is onder de gemiddelde Nederlandse bouwers maar kortweg is dit het verhaal.

In 1956 stappen de Fransen samen met de Duitsers en Italianen in een ontwikkelingsproject. Zoals wel vaker het geval is bij dit soort grote projecten wordt men het niet eens met als gevolg dat de Duitsers de Leopard 1 ontwikkelen en de Fransen de AMX-30. De Italianen kiezen ervoor om de M47 aan te houden en later de M60 te gebruiken om uiteindelijk bij de Leopard 1 te belanden. De AMX-30 en Leopard 1 zijn eigenlijk conceptueel niet heel verschillend. Beide landen kwamen tot de conclusie dat het pantseren van een tank zodat deze opgewassen zou zijn tegen de kracht van moderne holle-lading projectielen onbegonnen werk zou zijn. Een 105mm holle lading granaat kan tot wel 400 mm pantser doorboren, op iedere afstand. Wanneer je beseft dat een Tiger II circa 200 mm frontaal pantser had en 70 ton woog en daarmee samenhangend erg slechte mobiliteit had, dan was het toentertijd ''onmogelijk voor te stellen dat een tank met 400mm pantserstaal uberhaupt nog zou kunnen bewegen''. Kortweg, de penetratie van moderne munitiesoorten in het begin van de koude oorlog ging veel sneller dan de ontwikkeling van pantser. De designteams beseften zich dat heel goed en kozen dus voor snelle tanks die moeilijker geraakt konden worden. Het idee is dat de tank zich kort bloot stelt en vervolgens snel weer achter een heuveltje verdwijnt.

De AMX-30 weegt 36 ton, heeft een 105mm en coaxiaal 20mm kanon en goede mobiliteit. De eerste versie van de AMX30 had echter veel problemen met de transmissie, dit werd in de B2 variant gerectificeerd. Ook kreeg de tank een verbeterde motor en werd hij aangepast zodat APFSDS (sabot munitie) kon worden gebruikt. Tijdens de Golfoorlog van 1991 in Irak en Koeweit zijn de B2 varianten ingezet. Ten tijde van deze oorlog waren/werden extra dingen zoals laser-afstandsmeters, aangepaste rookpotten en side-skirts toegevoegd.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Op voorhand wist ik al dat het een erg basic kitje is en dat hij veel aandacht nodig zou hebben. Het grootste probleem is dat de rupsen die bij de kit zitten zeer slecht zijn, eenvoudiger dan dit heb ik nog nooit meegemaakt: Een wit stripje styreen ernaast gelegd, zoek de 2 verschillen. :mrgreen:


Afbeelding


Nu is het zo dat er rupsen te krijgen zijn in het aftermarket circuit voor deze tank. Ook is er een volledige resin kit te koop van verschillende merken maar deze zijn allemaal betrekkelijk lastig te krijgen en relatief duur. Eigenlijk zijn de redenen die ik noem alleen maar excuses voor het idiote plan dat ik op een gegeven moment kreeg: 'ik ga zelf rupsen maken'. :mrgreen:

Wat u in de onderstaande afbeeldingen ziet heeft me een werkweek gekost aan uren vrees ik maar ik ben redelijk tevreden met het resultaat. :lol:

Het stripje op de bovenstaande foto was de basis voor mijn master track. Om het patroon van de rups in de track te krijgen moest ik gaan scriben. Om het mezelf wat makkelijker te maken heb ik een klein metalen beiteltje gemaakt:


Afbeelding


Dit beiteltje gebruik ik om het onderstaande patroon te creëren:


Afbeelding


Afbeelding


Boortje erbij:


Afbeelding


Vervolgens stripjes plakken:


Afbeelding

Afbeelding


Twee lange stripjes:


Afbeelding


Afbeelding


Om op een efficiënte manier het patroon van de rubber blokken van de rups te kunnen krijgen heb ik een profieltje gemaakt waarvan ik dunne plakjes heb gesneden:


Afbeelding

Afbeelding


Plakken:

Afbeelding


en even later:


Afbeelding


't lijkt al heel wat zo :mrgreen:


Hierna heb ik op gelijksoortige wijze de tanden die op de rupsen zitten vervaardigd:


Afbeelding


En even de wieltjes passen:


Afbeelding


Aangezien ik nu toch al moeilijk aan het doen was en genoeg tijd had besteed aan een stukje rups om ook een kit volledig te hebben kunnen bouwen ben ik nog een stap verder gegaan en heb ik in de kleine strips (0.5mm) aan de zijkant van de rups naden gekrast/geschuurd:


voor:


Afbeelding


en na:


Afbeelding


Zoals eerder aangegeven zou dit stukje rups fungeren als master dus was het tijd om een mal te maken. Eerst heb ik de rups op het onderstaande gietblok gelijmd:


Afbeelding


Daarna in een spijkerbakje (die net iets te groot is eigenlijk; 300 ml inhoud is best veel. :mrgreen:


Afbeelding


Vervolgens mijn siliconen mallen-maak-goedje gegoten; Smooth-On smooth cast


Afbeelding


Even wachten; met het koude weer en de lage temperatuur in huis bijna 24 uur:


Afbeelding


Wat volgde was een moord-scene waarvan ik nu nog de koude rillingen krijg. Ik had het vooraf goed kunnen weten (en stiekem wist ik het ook wel) maar het heeft nogal wat moeite gekost om de rups uit de mal te krijgen. Hij is daarbij ook niet per sé intact gebleven... :lol:

Het was even wat proberen en aanmodderen maar uiteindelijk heb ik genoeg bruikbare rupsen kunnen gieten: ik zeg bruikbaar want de gietsels waren verre van perfect:


Afbeelding


Echter het plakken van een paar tanden is niet zo moeilijk en de basisvorm zit er goed in dus ben ik begonnen met rupsen plakken. Normaal gesproken doe ik dat pas veel later in de bouw van een tank maar ik wist dat het een uitdaging zou worden en de rupsen zijn ook na montage prima te schilderen.

Eerst de wielen monteren, de richting van de rups aangegeven met een marker, want ja, die fout heeft iedereen wel eens gemaakt in zijn leven denk ik. :lol:


Afbeelding


Na een lange tijd (meerdere avonden) prutsen had ik het onderstaande:


Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding


Stukken beter, toch?


Afbeelding


De echte rups: bron Prime portal


Afbeelding


Meng model (1/35)


Afbeelding


Vervolgens de tanden nog in het aandrijfwiel moeten maken:


Afbeelding



De kit levert de onderdelen voor de eerste variant van de AXM-30 en dus niet de side skirts die ik alleen van de nieuwere varianten ken. Deze moest ik dus ook zelf maken:


basis vorm:


Afbeelding


Lijntjes krassen:


Afbeelding


Wat scharniertjes: klaarrrr


Afbeelding


Om het vervolgens nog een keer te doen maar dan voor rechts:


Afbeelding


Daarna ben ik verder gegaan met het verder upgraden van de hull. De kit is een rare combinatie van best wel keurig gegoten details maar op andere plekken absurde lelijk klompen plastic.


Roosters voor over de uitlaten achter op de hull:


Afbeelding


Afbeelding


Los gepast, ze hebben nog wat werk nodig


Afbeelding



Beugeltjes, lampjes en noem maar op:


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Vervolgens een tweetal sleepkabels gemaakt en nog wat kleine details:


Afbeelding


Een van de sleepkabels bleek te lang te zijn, ingekort en geplaatst:


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding



Inmiddels heeft de bouw van deze romp mij al minstens net zo veel tijd gekost als de volledige bouw van mijn Franse Sikorsky, maar ik heb er wel veel lol uit gehaald en met het resultaat ben ik tot nu toe ook zeer tevreden. Een basic kitje als deze verbeteren met eigen details geeft nu eenmaal veel meer voldoening dan een perfecte kit bouwen, ook al is dat laatste soms ook goed voor de bloeddruk.

Tot slot nog een foto van het geheel zoals het er nu bij staat: het is geen grote tank, qua formaat gelijk aan een T-55. Wanneer hij af is zal ik hem eens naast zijn Amerikaanse en Britse collega's zetten, maar dat duurt nog wel even.


Afbeelding




D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Laatst bijgewerkt door mr.vdh op do 02 maart, 2023 15:22 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 feb, 2023 21:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 921
Knap stukje werk mag ik wel zeggen, petje af tot nu...... :brouw:

Gerhard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 feb, 2023 22:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2788
Woonplaats: Dongen
Jezus, wat een werk met die rupsen!

Maar wat een resultaat inderdaad. :brouw: Stukken beter inderdaad dan wat er in de kit zit.

Succes!

Bas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 feb, 2023 9:22 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 jun, 2015 18:55 pm
Berichten: 73
Prachtige tank de Amx 30, heb er meerdere gezien in Saumur. Ook zeer knap wat je er van maakt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 feb, 2023 11:47 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3751
Woonplaats: nieuw vennep
Dat is een heel knap stukje werk!

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 feb, 2023 0:04 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Bedankt voor de reacties!
oermens schreef:
Prachtige tank de Amx 30, heb er meerdere gezien in Saumur.

Dat museum bezoeken staat ook nog op mijn lijst met reisplannen, goed ook om te horen dat ik niet de enigste ben die de AMX-30 erg mooi vindt.


D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 06 feb, 2023 9:11 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Zit wel een heel mooi gevormde koepel op (voor een slangenmens).
Wat een werk voor die tracks Dj, maar het ziet er nu wel goed uit.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 06 feb, 2023 18:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 jun, 2015 18:55 pm
Berichten: 73
Aanrader Mr v der H, er staan meerdere varianten van de Amx 30


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 06 feb, 2023 18:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7899
Woonplaats: Ingelmunster
heel knap en strak werk op deze quasi vergeten tank in 1/72... ik ben blij deze eens deftig upgedated te zien worden...

Heel knap werk trouwens...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 06 feb, 2023 22:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18506
Woonplaats: Hurdegaryp
Zo wordt een lelijk eendje ook nog leuk om naar te kijken. Man, man, wat een werk. Daar had je zaterdag best wel even mee mogen pronken in Sneek.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement