Na zeer lange tijd deze hobby weer opgepakt. In mijn jongere jaren heb ik ook aan modelbouw gedaan maar wegens te veel hobby's, andere interesses en starten met huisje boompje beestje is deze hobby helemaal in de vergetelheid geraakt. En nu gaan we het weer proberen met dit bakbeest.
Ik heb deze aangeschaft omdat ik het een hele stoere verschijning vind (toen ik de doos opende dacht ik er even iets anders over)
maar kijk er enorm naar uit.
Het gaat dus om de M1070 truck en M1000 heavy equipment trailer van Hobby Boss. Ik heb foto's gemaakt van de inhoud maar eerst even wat info.
De Oshkosh M1070 is een Amerikaanse militaire trekker, die voornamelijk bestemd is voor het transport van tanks. De productie van het voertuig begon in 1992. De auto wordt aangedreven door een enkele Detroit-Diesel of Catterpilar dieselmotor met een vermogen van 500 of 700 pk. De trekker is 9,09 meter lang en 2,59 meter breed. De topsnelheid ligt tussen de 72 en 81 km/u. De M1070 is ontwikkeld voor de behoeften van de Amerikaanse strijdkrachten, die eind jaren tachtig een nieuwe trekker voor de zware M1 Abrams MBT's zochten. De basisversie van het voertuig is het M1070A0-model, dat in totaal in ongeveer 2500 eenheden aan het Amerikaanse leger werd geleverd. De eerste bestelling voor een gemoderniseerde versie (M1070A1) begon in 2011. Er werd ook een versie gemaakt van de M1070F, die wordt/werd gebruikt door het Britse leger. In 2008 werd ook de versie Global HET gelanceerd, die vooral gericht is op exportmarkten. De M1070 voertuigen werden gebruikt tijdens operaties in Afghanistan na 2001 en tijdens de Irak-oorlog van 2003.
De M1000 is een moderne Amerikaanse auto-oplegger ontworpen voor het vervoer van zware gevechtsvoertuigen, vooral tanks. Het gewicht van de oplegger is ca. 22.800 kg en het maximale praktische laadvermogen bereikt ca. 63.500 kg, hoewel de oplegger in theorie tot 80 ton kan vervoeren, maar met een duidelijke verlaging van de maximale snelheid. De lengte van de M1000 oplegger is 15,8 meter, de lengte van de laadruimte 10,58 meter. De M1000-oplegger is ontwikkeld door Southwest Mobile Systems (nu DRS Technologies) voor de behoeften van de Amerikaanse strijdkrachten, die halverwege de jaren tachtig op zoek gingen naar een oplegger voor het wegtransport van de nieuwe M1 en M1A1. Abrams belangrijkste gevechtstanks. De M1000 oplegger heeft maar liefst 40 wielen en is hydropneumatisch geveerd. De M1000 is voornamelijk bedoeld om te werken met de M1070 trekker in elke versie.
En dan nu de doos met inhoud. Toen ik hem open maakte dacht ik even "waar begin ik aan" maar dat maakte al vlug plaats voor enthousiasme en blijdschap. Mijn laatste model stamt immers ergens uit de jaren 80 van de vorige eeuw en dat was lang niet zo indrukwekkend als dit.
Een paar zakjes met banden (heel veel banden),schokbrekers voor de oplegger, touwtjes en een zwarte kabel om (lucht)leidingen te maken.
En pe wat (ook) nieuw is voor mij. Uiteraard mogen de decals niet ontbreken.
Morgen op jacht naar een snijmat, mesjes, lijm en dergelijke en dan kan het feest gaan beginnen.