Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 13:07 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 02 jul, 2023 0:37 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11869
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Er zijn wat figuren aangemonsterd uit mijn voorraadje tweedehandsspullen.

photo 582765

photo 582766

photo 582764

photo 582767

photo 582778

photo 582779

photo 582768

Van drie figuren vond ik de set terug op Scalemates, ik heb namelijk alleen de bouwinstructies en losse onderdelen. Die op de stoel waren herkenbaar en ik meende ook Joachim Peiper te herkennen. Degene in de sprue zat al eens extra bij een doos, misschien die van de Sd.Kfz.251. Daarvan wordt alleen de chauffeur gebruikt.

photo 582769

Deze zijn de commandant en een etende soldaat.

photo 582770

photo 582771

Deze zit op de grond, dus die komt in de laadbak. Hij had wat PE.

photo 582774

De stoel dient hier als stand-in voor de bank in de laadbak. Ook hier wat PE.

photo 582776

De chauffeur heb ik maar minimalistisch gehouden, die zal nauwelijks te zien zijn. Ik zou waarschijnlijk nergens een passende figuur gevonden hebben voor in de cabine, want deze moet zijn hoofd al draaien om er in te kunnen.

photo 582775

photo 582777

Alleen door dit openstaade luik zal je nog wat van het interieur opvangen.

photo 582772

photo 582773

En dit zal de opstelling in de laadbak zijn. Het is dan de "Peiper" die met de pastoor de confrontatie aangaat.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 jul, 2023 0:36 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11869
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De figuren zijn in de basisverf gezet en zullen nu meer in detail beschilderd worden. Ik zag dat de twee zittende figuren volgens de instructies van Dragon in Middle Stone geschilderd moesten worden, dus heb ik Vallejo Middle Stone gebruikt als basis. Voor "Peiper" heb ik Tamiya German Grey gebruikt en dan de vest in Vallejo Field Grey. er is ook wat Camo Light green gebruikt. Voor de motor van de Sd.Kfz. heb ik eerst glanzend zwart gebruikt en dan het blok weer grijs gespoten, want dit bleek in staalkleur te moeten. De afplaktape heeft bovenaan wel wat van de glans meegenomen. Ook hier volgt nog meer detail, al wordt dit bijna onzichtbaar door de grille. De zitjes in de cabine en op het kanon zijn afgeplakt en in zwart leer gespoten.

photo 582875

photo 582878

photo 582874

photo 582876

photo 582871

photo 582872

photo 582873

Bij al dit spuitwerk stelde ik wel vast dat de compressor niet meer wilde afslaan. Die begon na een tijd dus behoorlijk warm te lopen, al bleef de druk constant. Vandaag ging ik bij de verkoper langs en ze hadden dit type al lang niet meer. Blijkbaar waren de meeste na 2 jaar kapot en had de langst leven de het vijf jaar uitgehouden. Men schrok wel even dat ik het al vijftien jaar uit heb gezongen, want het is een Chinese kopie. Ik heb dan maar een nieuwe gekocht, het is nu een Sparmax. Een van de dagen test ik hem eens uit.

photo 582877


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 jul, 2023 7:13 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Best wel een rijtje figuren te doen, maar dat moet goedkomen, denk ik zo, tja, soms kan je erg veel geluk hebben met spul uit China en omstreken.
Ik heb thuis 2 ringsleutels van Kinzo, een onder sleutelaars een verfooid merk, maar deze zijn al een jaar of 40 en ondanks het af toe zwaar mishandelen blijven deze sleutels, heel, recht en amper verslijtbaar op de ring

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 jul, 2023 1:28 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11869
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Alvast 1 figuur heb ik in deze update in beeld gebracht en daarom was hij eerder klaar dan de andere. Het gaat om de chauffeur die opgesloten moest worden in de cabine. Hij heeft een bruine wash gekregen en is dan mat afgelakt met een spuitbusje Mr.Hobby matte lak.

Afbeelding

De motor is in het chassis geplaatst. Nadien zou ik een van de onderdelen van de radiator weghalen, het is de plaat die je onderaan zit uitsteken. Die verhinderde dat de motorkap aansluit op het chassis, ik heb ze met de cirkelzaag moeten wegsnijden.

Afbeelding

Nog even een paar plaatjes voor dit definitief onder de kap verdwijnt.

Afbeelding

De stuuras was ik vergeten om tussen de stukken cabine in te werken, dus is die aan een kant doorgeknipt en teruggelijmd. Bij het aanbrengen van de kap vallen er onvermijdelijk stukjes uit. Het PE-stuk met de ronde gaten is daar een van, het zou langs de onderkant teruggelijmd moeten worden.

Afbeelding

De kap wordt aangedrukt met klemmen na verschillende dry-fits.

Afbeelding

Uiteraard paste de kap van PE niet op de firewall, hoewel er locator pins in de resin radiatorkap zaten. Het leek weer te gemakkelijk.

Afbeelding

De perfect gespoten kap er dus weer af moeten trekken. Daarbij kwamen de klemmetjes van de kap alle 4 los en eentje deed dit met teveel enthousiasme door de geluidsmuur. Geen idee of we die terugzien. Hier zie je ook de locator holes. De pinnen die daarin passen, heb ik verwijderd.

Afbeelding

De kap staat er terug op en het plastic dat je er rond zag is met Vallejo Dark Yellow weggewerkt. Lijmvlekken waren wel onvermijdelijk om het PE toch naadloos aan te doen sluiten op de firewall.

Afbeelding

De chauffeur ziet er wat dronken en verkrampt uit, maar zoals gezegd zal je alleen de achterkant kunnen zien door het luikje.

Afbeelding

Een zicht op de lier, voor ook die onder de laadbak verdwijnt. Omdat er bij mijn resin voorwielen geen reservewiel zit, heb ik dat ook niet voorzien in de spare wheel holder die onder de bak kwam. De twee hijsogen moet je achteroverleggen om de bak goed vast te kunnen lijmen.

Afbeelding

Wanneer de bovenbouw er op zit, wordt nog een probleem met de laadbak duidelijk. De grendels passen niet in de ogen op de cabine. Bij vergelijking met de Nuts&Bolts referentie zijn de grendels op een houten laadbak op de uithoeken geplaatst. Ik heb daarom de scharnier van de grendel losgewrikt met een scalpel, je ziet waar die stond aan het ontblote messing.

Afbeelding

De grendel is teruggeplaatst zodat hij de laadbak sluit.

Afbeelding

Aan de rechterzijde is een lijmvlek verwijderd, maar daardoor is een stuk PE ontbloot. Dit zal gerepareerd worden voordat de volgende camokleuren er op komen.

Afbeelding

De passing van de cabine is nu goed. Veel afplakken zal niet nodig zijn.

Afbeelding

Die koplampen zijn ook al een paar keer gesneuveld.

Afbeelding

Het kapelletje kreeg al een paar overschotjes van de airbrush te verwerken. Daardoor staat het nu in de basiskleuren.

Afbeelding

De onderkant van de vleugel van de Lancaster is in Tamiya zwart gespoten en terug opgelicht met NATO black.

Afbeelding

Ik heb zeer goed nieuws over de Merlin motor die ik wilde toevoegen aan de vleugel. Ik heb contact opgenomen met Fischkopp Models en de eigenaar had nog een prototype van een beschadigde motor dat een paar millimeter te klein uitgevoerd was. Daardoor benaderde het eerder 1/35 dan 1/32. Hij heeft het aan me verkocht en het is nu onderweg uit Duitsland. Hier zie je een foto van het eindproduct dat spoedig op 1/32 te koop zal zijn. Gelukkig ben ik ik dit nog niet zelf beginnen te scratchen. Nu alleen nog een propeller regelen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 jul, 2023 0:57 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11869
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De halftrack is geschilderd in zijn 3-kleurencamo, eerst met wat German LIght Camo Green had moeten zijn, maar na het spuiten merkte ik dat het Chromaatgroen was en heb ik het dan maar geschaduwd met het juiste groen. Dan kwam het German Light Camo Brown met ook een donkerdere kleur bruin als schaduw. Dit alles ging met Vallejo Air en dit was een beproeving om te spuiten met bijna constant tipdry terwijl ik er toch retarder had bijgedaan. Maar het kan er volgens mij mee door.

photo 583285

photo 583288

photo 583290

photo 583289

photo 583291

photo 583293

photo 583292

photo 583287

photo 583286

Nu kan het rubber op de banden. Het kanon ga ik waarschijnlijk niet in 3-tone zetten, misschien laat ik het geel. De aanhanger krijgt misschien kleurvlakken in plaats van slangetjes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 jul, 2023 7:36 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Ziet er een beetje uit als neon kleuren op die wielen, maar dat zal het licht zijn denk ik

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 jul, 2023 0:28 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11869
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Komt wel goed met een filter er over, maar ik wil eerst alle stukjes assembleren. Daarom is nu het rubber op de baanwielen en de tracks geschilderd met Vallejo zwarte primer en een penseel.

photo 583396

photo 583398

Die mooie bladveren en dingen zoals de uitlaat zij nu alleen nog onderaan te zien.

photo 583397

De tracks zijn nog eens geborsteld met een glasvezelpen, nog eens afgespoeld en de gaatjes opengeprikt. Ook hier zijn de blokjes zwart geschilderd.

photo 583399

De tracks zitten er op. Ik heb geen enkel wiel moeten lijmen, da's wel handig. De bogeys blijven ook volledig workable. De voorwielen ga ik wel spuiten, dus die zijn nog kaal.

photo 583403

photo 583400

photo 583401

photo 583402


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 jul, 2023 7:17 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
De tracks zullen toch nog wel iets strakker mogen, denk ik. Maar voor de rest ziet er het er wel gaaf uit

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 jul, 2023 0:21 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11869
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Voor de aanhanger was ik eerst ook een driekleurencamo van plan, maar ik ga het hierbij houden, denk ik.

photo 583982

photo 583983

photo 583984

Vandaag zijn de half-track en de aanhanger in de glanzende lak gegaan. Het schild vooraan is nog steeds dry-fit. Er zit nog geen gunmetal op het kanon, dat is maar donkergrijze verf.

photo 583985

photo 583986

photo 583987

photo 583988

De motor voor de Lancaster is aangekomen, en ik heb ook een boekje over dit toestel gekocht.

photo 583990

Ik heb de motor eens naast een boek met een foto van een echte motor gelegd. De details zij goed herkenbaar. Het ophangingsframe bleek niet inbegrepen te zijn, dus dat wordt nog wat scratchen.

photo 583989


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 jul, 2023 11:10 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2823
Woonplaats: Leiderdorp
De half-track en aanhanger hebben mooie camouflage gekregen.
Dat ze niet hetzelfde zijn werkt goed uit :brouw:

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Silmaril en 41 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement