Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 13:14 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 65 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 04 sep, 2023 10:45 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Mooi in beeld gebracht Steven, maar waarom soldeer jij niet, zeker met die beugels was dat beter geweest

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 sep, 2023 19:07 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11869
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Omdat het solderen bij mij evenveel resultaat geeft als met chocopasta smeren, geloof me. En ik vind dat gesoldeer er vaak ook niet keurig uitzien. Door mijn soldeerkunsten ligt momenteel ook het Cylon Raider topic op apengapen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 sep, 2023 20:53 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
geef Ferry (fvdm) eens een pb over die soldeerpasta en als je een electronicaboutje gebruikt (16w) valt dat chocosmeren ook al reuze mee. Silonoz is ook iemand die heel netjes soldeert, leg je oor eens bij hem te luisteren

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 sep, 2023 18:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Solderen heeft zeker mijn voorkeur, zeker nu ik pasta gebruik ipv flux en soldeertin.

Afbeelding

Dit is echt het proberen waard.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 okt, 2023 23:54 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11869
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Een ander probleem is vastgesteld na mijn bezoek aan de beurs van Scale Model Challenge. Ik had daar gesproken met de Britse militaire modelbouworganisatie MAFVA. Ik had al geregeld artikels van hen gezien toen ik nog SMMI kocht. Nu stonden ze op de beurs met onder andere een mooie Scammell, we hebben er uiteraard een praatje over gemaakt en wat foto's uitgewisseld.

photo 588331

Ook deze Scammell had een TRCU30 aanhanger met M3 tank. Op de tafel ertegenover stond er nog een van een andere club.

photo 588588

Maar deze had de zwanenhals-aanhanger, let op het gedeelte waarmee hij aan de truck hangt, dit heeft een uitsteeksel vooraan. Dit verschil had ik daar nog niet opgemerkt. Iemand heeft mij er na de beurs op gewezen dat je deze tweede soort 30 tons aanhanger steeds moet gebruiken als je de Scammell zoals ik in Noord-Afrika wil situeren, er zijn geen voorbeelden van te vinden op de verschillende fotografische bronnen van voor de Normandië-campagne. Die van MAFVA is dus eigenlijk ook fout, maar ik vond bij een zoektocht nog verschillenden die hiertegen gezondigd hadden. De manier waarop de truck getoond wordt op de doos, kan zo'n vergissing in de hand werken, want de door mij gebruikte kit lijkt een woestijnlandschap te tonen.

Ik had drie mogelijke opties, ik kon het diorama omvormen naar een latere context want er was nog niets op vastgekleefd. Ik kon ook dit dio gebruiken om iets anders op te zetten, zoals een Matador of een Quad Gun Tractor. Ofwel moest ik de andere aanhanger zien te verkrijgen. Optie 1 en twee waren eigenlijk al uitgesloten omdat ik dan ook terug naar een andere tank op zoek moest voor op de trailer. Er was net gekozen voor El Alamein zodat er een Valentine gebruikt kon worden en dat ging niet op voor latere periodes. Ook was dit dio al geschilderd met lichte zandkleuren en veel rotsformaties. Maar daar komt dan nog eens bovenop, dat ik me in Veldhoven de volgende figurenset aangeschaft heb, speciaal bedoeld voor deze situatie:

photo 588731

Er zat dus niets anders op dan ook de juiste trailer te zoeken en daar is dit weekend aan begonnen.

photo 589044

Deze trailer wordt dan ook weer in een Europees klimaat getoond, terwijl men die hier eigenlijk minder goed kon gebruiken door het gevaar om tegen een te lage brug te botsen met de soms hoog opgetilde last. Er zitten twee sprues bij van de trekker, met de wielen en andere stukken ophanging die ik hier sowieso niet nodig ga hebben. Ik kan namelijk de bogies van de oude trailer recupereren, ze zitten vrij los.

photo 589042

Ik heb bijna de indruk dat je beide soorten trailer hiermee kan bouwen, al ontbreekt hiervoor de zijkant van het latere type.

photo 589041

Het laadvlak is wat korter om de zwanenhals toe te kunnen voegen.

photo 589045

Er zit een grotere hoek in de voorkant van de chassisbalk.

photo 589043

Ook hier zitten decals en meerdere PE-vellen bij. Je krijgt een koperdraad en wat touwtjes mee. Ik heb al een paar onderdelen gelijmd, maar volgende keer krijg je het geheel daarvan te zien.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 nov, 2023 23:51 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11869
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De trailer bouwt grotendeels hetzelfde als de vorige, maar het is iets ingewikkelder om de voorkant samen te stellen.

photo 589715

Het stuk dat klaar ligt, krijgt een serie PE-versterkingen in roodkoper.

photo 589716

Er is soms wat overtuigingskracht nodig. Dit gedeelte bijvoorbeeld, heeft door de 4 inkepingen voor de iets te dikke hijsogen de neiging om naar buiten te plooien. Ik moest hier dus wat tegenspannen.

photo 589717

De stukken aan de voorkant vormen allemaal scheve hoeken.

photo 589718

De rest van het PE is messing, zoals de transportsloten voor de krik.

photo 589719

Deze variant heeft ook rekken in PE om houten balken op te leggen.

photo 589720

Voor dit soort klusjes zoals het plooien van lange L-profielen is de grote plooibank een vereiste.

photo 589721

Er is geen locatie aangeduid voor het rek maar het zal wel goed blijven zitten, vermoed ik.

photo 589722

photo 589723

Ik had hier ook nog een oudere foto van de Valentine met de uitlaat nog op zijn plek. Een van de volgende stappen zal de turret zijn.

photo 589714


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 nov, 2023 3:55 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11869
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Vandaag 1 enkele foto, de vier figuren van LZ models zijn samengesteld.

photo 590017

Ze zijn wel mooi maar de Lee Enfields staan zo krom dat ik hier nog een mouw aan moet passen. De halzen van de hoofden pasten ook niet goed in de romp, er moest steeds wat materiaal af geschild worden en je moest gokken hoeveel hals er verwijderd mocht worden. Er zijn geen bouwinstructies en de kleinste componenten kan je onmogelijk ontwaren op de thumbnails van de verpakking. Gelukkig is dat standaardspul zoals een pistoolholster en een bajonet. Een van de figuren heeft voorzieningen om een sigaret of pijp aan te brengen en enkele hebben een zeer British ogende stiff upper lip met borstelsnor à la Mic Mac Jampudding.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 dec, 2023 3:36 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11869
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De figuren zijn nu geprimerd in dezelfde Khaki Drab als de Scammell.

photo 591266

Aan de Valentine zijn nog wat PE details toegevoegd. Ik besloot de spiegel helemaal te vervangen om de gietnaad niet te moeten schuren. Je krijgt het PE in tweevoud maar er is er maar 1 nodig op het model.

photo 591265

Een paar tools worden deels of geheel vervangen.

photo 591267

photo 591269

photo 591268

Nu kan de koepel aangevat worden. Die bestaat uit heel wat stukjes die gelukkig perfect in elkaar passen. Bij de mantlet had er waarschijnlijk nog een polycap moeten toegevoegd worden, maar die had ik al tekort voor de return rollers. Ik heb die dan maar in plastic gemaakt. Je zou de bewegende delen niet mogen lijmen, maar er zit sowieso geen beweging meer in en het blijft vanzelf ook niet allemaal goed op zijn plek zitten.

photo 591270

De 2-pounder breech heeft wat lastige aangietpunten.

photo 591271

De BESA uit de kit heeft een erg smalle loop. Mijn gedraaid exemplaar is iets steviger. Ik zie het verschil niet tussen het Voyager PE en dat van de kit.

photo 591272

photo 591274

Als de binnenzijde klaar is, wordt de metalen loop van de kit geplaatst. Ik veronderstel dat dit aluminium is.

photo 591273

photo 591275

De vier stukken koepel worden aaneengepast. In de getoonde ruimte komt er een radiotoestel.

photo 591276

Door de koepel aan te drukken, klikt die in de tandheugel van de hull.

photo 591277


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 dec, 2023 1:50 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 14 sep, 2018 21:27 pm
Berichten: 270
Mooi spiegeltje geworden. Die Valentine staat er mooi bij met al die bling bling :lol:

_________________
Er is altijd een worst-kaas scenario.

Chemici doen echte scheikunde, chemisch technologen doen echt iets nuttigs.

Huidige actieve projecten:
KV-1 met scratchprint interior


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 dec, 2023 14:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1395
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Hoi Steven, dacht ik heel even dat je toch voor een Engelse setting ging, wat ook wellicht nog mogelijk zou zijn. Maar in inderdaad; zomers in Engeland zijn te zeer beperkt in hun duur en warmte voor een speciaal uniform daarvoor. Een hartelijke groet, Anne

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 65 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement