Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 9:35 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 31 jan, 2020 22:32 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Ik had in het verslag van mijn M48 al aangegeven dat ik ook nog een centurion in de maak had, bij deze deel ik ook dat model nu met jullie. :)

Sho't is de Israëlische naam voor de centurion tank, deze tank werd ontwikkeld door de Engelsen tegen het einde van de tweede Wereldoorlog. Latere varianten van de Centurion zijn volop door de Israëliërs (IDF) gebruikt en hebben hun nut bewezen tijdens de verschillende oorlogen die Israel gevochten heeft. De specifieke variant die ik heb gebouwd is een Sho't Kal Alef zoals die werd gebruikt tijdens de Jom Kipoeroorlog in 1973. Het 105 mm L7 kanon op de tank bleek in combinatie met de veel beter getrainde Israëlische militairen een erg dodelijk wapen tegen de T-55's en T-62's van de vijand. Tijdens gevechten op de Golan hoogten in 1973 presteerden de Sho'ts bijzonder goed, de Israëlische tanks waren zwaar in de minderheid maar wisten toch de Syrische troepen lang genoeg te stoppen en vertragen zodat versterkingen konden arriveren. Het feit dat de Centurion 10 graden naar beneden kon schieten terwijl de Russische tanks maar 5 graden naar beneden konden mikken bleek tijdens gevechten in het heuvellandschap ook erg belangrijk. IDF tank commandanten wisten dat hun tanks dit voordeel hadden en positioneerden hun tanks opzettelijk zodanig dat zij op de vijand konden schieten voordat de vijandelijke tank op hen kon schieten. Naast dit technologische voordeel waren de IDF tankers opgeleid om op grotere afstand te schieten dan hun vijanden, iets wat ook een grote rol speelde.

De tank in kwestie:



Afbeelding


Afbeelding



De gebruikte kit is deze van ACE:



Afbeelding



Het is een typische short run production kit, met relatief veel gietranden en überhaupt wat lagere kwaliteit sprue's. De onderdelen zelf zijn echter over het algemeen van een goede kwaliteit en dingen als machingeweren worden niet als één massief onderdeel gegoten maar in verschillende delen + PE. Met hier en daar wat ''schoonmaak werk'' kan je dus van deze kits erg mooie gedetailleerde schaalmodellen maken.

De kit heeft voor een 1/72 veel onderdelen maar bouwt opzich redelijk makkelijk:


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding



Vervolgens de Airbrush aan en spuiten maar, de gebruikte kleur is Revell Beige met een drup Revell brons groen:



Afbeelding



Vervolgens post shading gedaan met dat zelfde kleurtje gemengd met wit;



Afbeelding


Afbeelding


Op naar details schilderen, decals en tracks plaatsen:


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding



Vervolgens verweren: Eerst een filter, geel - grijs van kleur, op de onderstaande foto is de hull voorzien van dat filter maar de koepel niet:



Afbeelding



Daarna een pinwash, donker bruin van kleur, begint al mooi te worden. :)



Afbeelding


Afbeelding



Als laatste nog het e.e.a. aan details toegevoegd en pigmenten gebruikt om met name de niet zandkleurige delen van de tank een stoffig uiterlijk te geven. Ook heb ik een figuurtje uit een setje van Preiser (US tank crew ) omgebouwd om op een IDF tanker te lijken. Het was alweer een tijd geleden dat ik een figuurtje had geschilderd. Vooral het schilderen van de details zoals de mond, ogen, baard e.d. is lastig omdat de kleur daarbij erg belangrijk is. Maar dat is dan weer een leuke uitdaging, lekker schoenveters schilderen en de rang op de schouders. :roll:

Hier nog zonder wenkbrauwen:


Afbeelding


Dit is het resultaat. Ik ben er zelf bijzonder tevreden mee, meestal als ik een model klaar heb is er altijd wel iets dat ik niet helemaal mooi vind. Dit keer niet hahaha :lol:

Goed, de eindfoto's. Ik heb hem ter vergelijking naast de Magach 2 (M48A2C) en Iraakse T-55 gezet:


Op deze foto zie je overigens ook wel waarom de T-55 minder ver naar beneden kan mikken dan de Centurion, Het is een design afweging, een lager silhouet betekent dat het kanon vaak minder ver naar beneden kan richten. Elk voordeel heet zijn nadeel, elk nadeel zijn voordeel.


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding










D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 feb, 2020 10:57 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11834
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Dat ziet er weer prachtig uit. Ik merk dat er na het schilderen plots nog wat PE bijkomt, zoals turret basket en jerrycanhouder. Heb je het PE geschilderd voor of vlak nadat je het losmaakte dan? Heb ik ook gedaan voor een deel van de Hammann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 feb, 2020 1:08 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Prachtig modelletje geworden DJ, kan niets anders zeggen. Figuurtje is ook knap op deze schaal.

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 feb, 2020 23:01 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Thanks heren! :brouw:
StevenVD schreef:
Ik merk dat er na het schilderen plots nog wat PE bijkomt, zoals turret basket en jerrycanhouder. Heb je het PE geschilderd voor of vlak nadat je het losmaakte dan? Heb ik ook gedaan voor een deel van de Hammann.

Het mandje was tijdens het spuiten afgebroken. Ik probeer altijd zo veel mogelijk alles vast te lijmen voor het airbrushen. Dat vind ik het fijnst werken. Het torenrekje brak af tijdens het airbrushen maar heb ik wel gewoon gespoten.



D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 nov, 2020 21:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1380
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Hoi, heel inspirerend moet ik nog even zeggen, deze 1/72 bouw, tof dat je trouw blijf aan je segment, zogezegd van de modelbouw. Inderdaad heb je die woestijn--camouflage mooi getroffen:-)
Groet, Anne

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 nov, 2020 1:43 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 20 jul, 2020 11:40 am
Berichten: 101
Woonplaats: Groningen
mr.vdh schreef:

Afbeelding

D.J.


Mooi gedaan allemaal, vooral voor je resultaat met deze tankist neem ik diep m'n petje af. En ik dacht nog wel dat het schilderen van figuurtjes in 1:48 lastig was ...

Groet, Gerard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 nov, 2020 17:16 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Anne schreef:
Hoi, heel inspirerend moet ik nog even zeggen, deze 1/72 bouw, tof dat je trouw blijf aan je segment, zogezegd van de modelbouw. Inderdaad heb je die woestijn--camouflage mooi getroffen:-)
Groet, Anne

Dank je Anne! Ik heb een tijdje 1/35 gebouwd maar die schaal had voor mij niet de charme die de kleinere 1/72 modellen voor mij persoonlijk hebben. Het mooie aan 1/35 is de mogelijkheid om meer detail toe te voegen, immers hoe groter de schaal des te meer er mogelijk is. Om die reden heb ik een tijdje 1/35 gebouwd. Uiteindelijk heb ik mezelf voorgenomen om de hoeveelheid detail die je in 1:35 hebt proberen te benaderen in schaal 1/72 modellen. Sindsdien is dat de uitdaging voor mij, om een zo getaileerd mogelijk model neer te zetten in 1/72, zodat ik de schaal bouw die ik echt leuk vind maar ook de hoeveelheid detail heb in mijn modellen die ik wil.
Hoefnix schreef:
Mooi gedaan allemaal, vooral voor je resultaat met deze tankist neem ik diep m'n petje af. En ik dacht nog wel dat het schilderen van figuurtjes in 1:48 lastig was ...

Dankje Hoefnix, 1/48 figuren zijn overigens ook zeker niet makkelijk. Ik heb er thuis nog een aantal maar die zijn niet bijzonder veel groter dan 1/72 hè. Gewoon blijven oefenen, ik probeer zelf ook iedere keer weer een beter resultaat te halen. De grootste verbetering die je overigens kan halen krijg je uit de aanschaf van echt goede penselen. Ik heb sinds begin dit jaar kowalski (?) haar penselen, die houden een hele mooie scherpe punt, werkt fantastisch. Vooral bij kleine details zoals bij dit soort figuren is het verschil gigantisch. Verders is het de kunst om de juiste dikte te vinden (en verdunners) voor je verf. Ik doe in principe alles met Revell aqua, ook de schaduwen. Ook al loont het bij sommige figuren wel echt om op een gegeven moment olieverf er bij te pakken. Met olieverf kan je hele mooie subtiele schaduwen en highlights aanbrengen.



D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 nov, 2020 20:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Ik denk dat je Kolinski bedoelt? Dit is een martersoort waar inderdaad hele fijne penselen van gemaakt kunnen worden.

Ik vind het een geweldig mooi resultaat. Mooi streven om net zoveel detail als in 1:35 te verkrijgen. En dat lukt je nog goed ook :brouw:

Complimenten
:brouw:

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 nov, 2020 20:41 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Hahaha ja Kolinksi inderdaad, Kowalski is die ene pinguïn van Madagaskar. :lol:

Bedankt voor t compliment, en het ophelderen. :wink:



D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 nov, 2020 21:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 20 jul, 2020 11:40 am
Berichten: 101
Woonplaats: Groningen
Dank voor je uitleg D.J.!
Stug doorgaan met oefenen en experimenteren en niet bang zijn overnieuw te beginnen, zijn voor mij (denk ik) de belangrijkste lessen. Daarnaast moet ik maar eens naar andere verfjes gaan kijken. Tot nu toe doe ik bijna alles met acrylverf van diverse merken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement