Het was dit weekend eindelijk tijd om de quad guns aan te pakken. Ik kon eens kijken of dit nu eigenlijk echt nodig geweest was, want er leek toch wel wat detail in de .50's van AFV gestoken te zijn.
Een eerste inspectie toont al meteen dat er een paar lopen krom gegoten zijn, ondanks dat ze in twee kleine afzonderlijk gietraampjes zitten met maar een tiental stukjes. Je ziet ook dat de aanzet van de loop door een insnoering aan beide kanten gekenmerkt wordt, dat is niet erg realistisch en zou toch dichtgeplamuurd moeten worden. Bovendien maakt dit de loop fragiel in het geval hij bijgeplooid moet worden, zoals bij de bovenste. Volgens de handleiding van mijn Griffon upgrade moet de structuur bij de groene pijl, waar de korrel zat bij de versie uit WO2, vervangen worden door PE. Dit mag ik niet doen, want hier zat bij de gemoderniseerde versie een contact om de ontsteking elektrisch te doen verlopen. Dit ziet er op foto's inderdaad zo uit.
(dit is wel een voorbeeld uit Overloon, waar nog een M45 op een oudere truck staat)
Wat me aan de AFV kulas van de .50 nog tegenstaat, is dat er aan beide zijden een zichtbare sinkmark is, die je niet kan corrigeren door de vele kleine boutkoppen in de buurt. Je kan dit gelukkig niet zo goed zien doordat de magazijnen er voor zitten. Ik ging aan het werk met de zaag:
Ik zaagde een millimeter van de kulas af, zodat die vooraan keurig recht afgeschuurd kon worden. Hier moest immers een keurig gaatje geboord worden waar de messing loop in paste. Door met een scalpel een puntje te zetten waar er geboord moest worden, kan dit erg precies met de Dremel. Je mag niet uitschieten, want dan zit je in de holte waar de patronen door gaan.
Nog een reden waarom de loop vervangen zou moeten worden, hij is een millimeter te lang. Een nadeel aan de ombouw is dat je geen flash suppressor op de loop kan monteren zoals bij het stuk AFV. Daar wordt namelijk het voorste deel van de loop afgesneden om de huls van de suppressor te voorzien. Je zou natuurlijk een stuk van de metalen loop kunnen slijpen, maar ik vond toch plaatjes van quads in gebruik zonder de suppressors er op.
(foto Wikiwand, met een mooi artikel er over, op
https://www.wikiwand.com/en/M45_Quadmount)
De vier exemplaren waren vrij snel afgewerkt, al moet ik er wel bij vertellen dat de cooling mantlets iets te nauw zijn voor de kraag die rond de loop zit Die moet je dus bijvijlen, maar hij is toch niet te zien na montage.
Bijplooien kan in dit stadium nog steeds omdat de pin aan de loop zo dun is. Ik heb een lineaal op de kulas gelegd en de evenwijdigheid gecontroleerd. Ik word allergisch als ik bij tentoonstellingen quads inspecteer waar de lopen de vier windstreken op wijzen, hoe moeilijk kan het zijn om dit eens uit te lijnen voor je het opstelt?
De basis voor de quad moet bekleed worden met twee rechte stroken met deurtjes voor montage van de ball bearings, die je rond de basis moet plooien. Helaas is dit haast een millimeter dik en heeft dus hier en daar de neiging om te breken. Je zit hier dus toch een halfuur aan te lijmen en klemmen om er een degelijk resultaat van te maken. De cradle voor de machinegeweren stond bol van de uitdrukkingspunten, hier is veel aangestipt met secondelijm.
De kooi voor de schutter had hier ook behoorlijk last van. Hier is hij gemonteerd. Het zitje en het splintershield hou ik apart tijdens het schilderen, dit maakt de zaken makkelijker. Dit betekent ook dat de truck nu bijna af is, er volgt nog een bouwstap, al heb ik de resin wielen en de achteruitkijkspiegels nog niet gemonteerd. Ik zou dus spoedig aan de M151 kunnen hebben beginnen, als het niet zo was dat AFV nog een instinker overgehouden heeft voor het laatst. De basis van het voertuig is onvolledig, zoals je op de volledige foto uit Overloon kan zien:
Ik moet dus nog wat voorzieningen van de M45 mount scratchen, hoeveel daarvan ik nodig heb, moet ik nog opzoeken. Ik heb wel nog een figuur besteld om toch over een bestuurder voor de truck te beschikken. Met wat omvormen wordt het dus deze:
Er bestaat ook een setje voor deze truck, maar dat hadden ze dan weer niet bij de winkel waar ik nog iets besteld had. Het is nu dus een Mechanical Mule-bestuurder, ik moet dus mogelijk iets aan de armen doen zodat hij een hoger stuur kan vasthouden. Deze kan uiteraard ook in de M151 belanden als een van mijn eigen figuren beter in de truck past.