Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 11:04 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 111 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Asuka Sherman V Crab
BerichtGeplaatst: za 28 jul, 2018 0:29 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11834
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Dat ik heden ten dage een Sherman ga maken, had ik me tot een paar jaar geleden niet kunnen indenken. Ik weet dat er hier een aantal liefhebbers zitten maar ik vond tot voor kort een Sherman maar een sardienendoos op tracks, met het uitzicht van een strijkijzer en daarop een onderontwikkelde koepel. Het verhaal begon toen ik een andere geallieerde tank ging bouwen, de Churchill.

Toen ik voor dat project een plan besteld had uit Amerika, bleek dat niet op mijn adres aan te komen. Vreemd genoeg kon ik het volgen tot ergens in Schotland, waar de postbode het bezorgd had. Ik kaartte de vergissing aan bij de verkopers en na korte tijd stuurden ze me niet alleen het plan van de Churchill op, maar ook wat bonusmateriaal. Je kan nu wel raden wat er nog in de tekeningenkoker zat.

photo 450588

photo 450590

Als projecten me op dergelijke wijze in de schoot vallen, dan schuif ik oude vooroordelen terzijde en ga ik kijken of er niets van te maken valt dat het voor mij toch de moeite waard maakt. Een standaard tank met 76mm kanon vond ik wat eenvoudig. Ik had wel wat plezier beleefd met de Churchill Box Girder Bridge, dus kon ik er nu ook een "funny" van maken. Ik ging in 2015 voor het eerst naar Overloon en daar heb ik toen een Sherman Crab gezien. Ik ging eens naar een kit uitkijken op de beurs van Veldhoven.

photo 332478

Daar zat Bruce Oomen, die me aanraadde om bij Resicast een resinkit en de Asuka Models (ex-Tasca) Sherman V te kopen. Daarmee had ik de beste kit om de tank te kunnen bouwen. De kit van Dragon zou misvormd zijn en er lag ook een Legend Crab setje maar dat was minder gedetailleerd.

photo 450604

photo 450589

photo 450591

photo 450593

photo 450596

photo 450597

photo 450592

photo 450595

Links een stukje vilt dat voor de vering van de tank gebruikt wordt.

photo 450594

Er zit wel wat PE bij in een roodkoperen fret.

photo 450612

photo 450611

photo 450619

photo 450618

Op de handleiding staat nog Tasca. Ze is van het foldertype en tweetalig Engels en Japans.

photo 450598

Er zitten dropveters in de kit. Die zijn wel keurig gegoten maar hebben over de hele zijkant flash; mijn foto ervan was onscherp. Daarom kocht ik deze Modelkasten tracks. Ik zoek nog wel uit wat het beste resultaat geeft, de rubberblokken van de Modelkasten zijn kleiner dan die van de kit.

photo 450600

photo 450599

Ik heb de inhoud van de resinkit in de zakjes gelaten en in de doos van de tank gelegd, er paktn zich vandaag nogal wat wolken samen maar tot een bui is het niet gekomen.

photo 450601

photo 450603

photo 450602

photo 450605

photo 450607

photo 450606

Iets om de gun mantlet mee in te pakken, mooi meegenomen.

photo 450608

photo 450610

photo 450609

De rotor voor de kettingen is nogal ruw gegoten, met een diepe naad.

photo 450610

photo 450613

En dan nog veel kettingstukjes. Ze zijn van het type aandrijfketting.

In 2016 heb ik gebruik gemaakt van mijn bezoek aan Militracks om de Crab van Overloon aan een fotospecial te onderwerpen. Ik vond toen namelijk niet veel detailfoto's van die variant.

photo 372338

photo 372336

photo 372335

photo 372334

photo 372333

photo 372332

photo 372331

photo 372330

photo 372329

photo 372328

photo 372327

photo 372326

photo 372325

photo 372324

photo 372323

photo 372322

photo 372321

photo 372320

photo 372319

photo 372318

photo 372317

photo 372316

photo 372315

Op de markt naast het museum vond ik ook een boek dat me heel handig leek om aan een Sherman te gaan scratchen.

photo 450620

photo 450621

photo 450622

photo 450623

photo 450624

Nog enkele andere boeken die ik tegenkwam:

photo 450614

photo 450615

photo 450616

photo 450617

photo 450625

photo 450626

photo 450627

photo 450628

photo 450629

photo 450630

photo 450631

photo 450632

photo 450633

photo 450634

Het boek van Osprey bevat de geschiedenis van de vlegeltanks, maar heeft alleen zwart-witfoto's en illustraties. Het boek van Pat Ware toont de ontwikkeling van de Sherman uit de M3 en heeft enkele kleurenplaatjes waar we alleen groen zien. VOoral het boek van Haynes is weer een onmisbare referentie, zelfs voor iemand die een bepaald serienummer zoekt of van plan is een Sherman te kopen.

De andere projecten blijven terwijl wel lopen maar ze naderen de schilderfase. Als er gebouwd wordt, zal ik dus spoedig hier belanden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Asuka Sherman V Crab
BerichtGeplaatst: za 28 jul, 2018 8:06 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
Het ziet er allemaal prachtig uit en jij zal hier ongetwijfeld een fraai model gaan neerzetten.

Ik begrijp alleen nog niet zo goed wat de blauwdruk van een M4A3 hiermee te maken heeft; deze verschilt namelijk behoorlijk van een M4A4, al zijn er ook wel een paar overeenkomsten.

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Asuka Sherman V Crab
BerichtGeplaatst: za 28 jul, 2018 12:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Ik wist niet dat er een conversiesetje voor de Crab bestond, dat staat intussen op mijn wenslijstje en uiteraard ga ik dit ook alweer met heel veel belangstelling volgen! :D

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Asuka Sherman V Crab
BerichtGeplaatst: za 28 jul, 2018 13:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 jan, 2008 11:22 am
Berichten: 1913
Woonplaats: Aalten
Misschien heb je nog iets aan deze foto's Die heb ik afgelopen week in Duxford Engeland genomen:

AfbeeldingIMG_2443 by Ronald-45, on Flickr

AfbeeldingIMG_2354 by Ronald-45, on Flickr

Dacht altijd dat er een ster motor in zat maar het blijken 5 gekoppelde 6-cylinder Chrysler motoren te zijn :)

_________________
Greetz, Ronald

http://us-modelbaan-convention-ned.nl/ Mijn US Convention Aalten
http://metusajunction.blogspot.com/ Mijn blog!
http://familiehalmagoesusa.blogspot.nl/ Mijn USA reizen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Asuka Sherman V Crab
BerichtGeplaatst: za 28 jul, 2018 13:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Bij de Sherman vind je verschillende motoren terug en ja, ook een stermotor.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Asuka Sherman V Crab
BerichtGeplaatst: za 28 jul, 2018 19:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Gaaf nieuw project Steven, je hebt zo te zien ook meer dan genoeg referentie bij elkaar gesprokkeld voor de kit/resinset. Ik neem meestal genoegen met een walkaround op Primeportal, maar ik kan met voorstellen dat er in die boeken toch iets meer info staat. :mrgreen:

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Asuka Sherman V Crab
BerichtGeplaatst: zo 29 jul, 2018 0:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 02 sep, 2013 13:53 pm
Berichten: 403
Ha die Steven,

Dat ziet er uit als een mooie basis om een supergave Crab te bouwen. Zelf heb ik ooit een Tasca Sherman gehad met een Legend setje, deze heb ik verkocht omdat die set inderdaad veel minder gedetailleerd is dan die van Resicast, ook in de omschrijving hoe de kit te bouwen.

Ik zie dat je er Modelkasten tracks bij hebt gekocht.... dan kun jij je lol op: iets van 600+ onderdeeltjes over twee tracks verdeeld toch :shock: ? Je moet maar eens aan Martin Visser vragen: ik weet dat hij deze tracks ooit eens gebouwd heeft (ook de Crab zelf trouwens). Wellicht dat hij je tips kan geven hoe deze tracks het beste aan te pakken?

Ik blijf deze hoe dan ook met zeer grote interesse volgen :D !

Groeten, Richard.

_________________
Mijn huidige projecten:
Geen.

Afgerond:
Another one bites the dust - CCKW 353 GMC Truck with Bofors 40mm AA Gun
What lies ahead - Pacific theatre 1944


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Asuka Sherman V Crab
BerichtGeplaatst: zo 29 jul, 2018 7:18 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
Ronald schreef:
Dacht altijd dat er een ster motor in zat maar het blijken 5 gekoppelde 6-cylinder Chrysler motoren te zijn :)


walesha schreef:
Bij de Sherman vind je verschillende motoren terug en ja, ook een stermotor.


De verschillende types Sherman zijn inderdaad voorzien van verschillende motoren; dat is dan ook meteen één van de meest onderscheidende verschillen tussen de types.

  • De M4 en M4A1 hebben de Continental R-975 "Ster"-motor (en latere Franse M4A4's zijn in de jaren '50 omgebouwd naar dit type motor, maar dus niet origineel);
  • De M4A2 is uitgerust met de General Motors 6046 Dieselmotor;
  • De M4A3 beschikt over de Ford GAA V8 motor;
  • De M4A4 heeft de Chrysler Multibank Motor.

http://the.shadock.free.fr/sherman_minutia/engines/engines.html

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Laatst bijgewerkt door MarChant op zo 29 jul, 2018 14:21 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Asuka Sherman V Crab
BerichtGeplaatst: zo 29 jul, 2018 14:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 jan, 2008 11:22 am
Berichten: 1913
Woonplaats: Aalten
Dank u! :brouw:

_________________
Greetz, Ronald

http://us-modelbaan-convention-ned.nl/ Mijn US Convention Aalten
http://metusajunction.blogspot.com/ Mijn blog!
http://familiehalmagoesusa.blogspot.nl/ Mijn USA reizen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Asuka Sherman V Crab
BerichtGeplaatst: di 31 jul, 2018 22:17 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11834
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor jullie aanmoedigingen!
@Marchant: die blueprint is alleen maar de aanleiding voor deze bouw geweest, anders was ik misschien nooit aan een Sherman begonnen. Van de drie die ik in bezit heb, is deze misschien iets minder relevant. Er komt er ooit nog eentje met een T34/76 (1941), die heb ik wel kunnen vinden van Dragon.
@Walesha: stap op een beurs eens bij Resicast binnen, zou ik zeggen. Ze hebben nog veel meer ombouwsets.
@Ronald: Een motor zit er niet in de kit. Eentje extra kopen zou nog eens 60 euro kosten en daarom zou die zo ingebouwd moeten worden, dat hij maximaal te zien is. Dat maakt de plaatsing in een diorama dan weer heel moeilijk. Als er nu een upgrade was waar je de bovenkant alleen krijgt, dan zou dat bruikbaarder zijn, met alleen de kap open. Toch bedankt voor de plaatjes! Ook een plek die ik graag nog eens zou bezoeken, trouwens.
@Tomska: ik was gaan kijken op Primeportal maar de walkaround van de Crab is wat beperkt. Ik beschouw het ook wat als een website in verval nu, want niet alle thumbnails zijn er nog te bekijken. Ik heb het eens gemeld voor het atoomkanon, maar er kwam geen antwoord op. De nieuwste content is ook al van 2016. Er bestaan gelukkig wel andere sites waar nog meer te zien is van de Crab.
@Richard: dat was aan de prijs ook wel te merken, die van Resicast is meer dan 2 keer zo duur. Ik heb er even over gedacht om de rubberblokken van Asuka te combineren met de track guards van Modelkasten, omdat er op elk rubberblok daarvan ook een sinkmark zit en de breedte iets verschilt. Maar gaatjes boren door vinyl is vast ook geen goed idee op de lange termijn.

Er komt ook nog een kleine update. Ik heb de wielen al geschuurd en in de veerbenen gezet. Ze blijven draaibaar, dus achteraf schilderen moet wel lukken.

photo 450787

Dit zijn meer wielen dan je nodig hebt. In principe geeft Asuka je tweemaal zoveel als benodigd maar ze raden wel aan om van de lichtgewichtwielen er een tweetal te gebruiken. Ik vond het wel raar dat er geen paspinnen in de wielen zelf waren, aangezien er aan beide kanten spaken en smeernippelgaten gegoten zijn die volgens mij op elkaar afgestemd moeten worden. Ik heb dat dan maar op het zicht gedaan. In de sprockets en de idlers moet je een hub cap steken.

photo 450788

photo 450791

Dit vond ik zo onuitvoerbaar dat ik het waarschijnlijk achterwege laat. Je moet deze rivets (niet de buitenste rondjes, maar de puntjes in het midden daarvan), 144 in aantal, van het gietraam schrapen en er 12 aan de voorkant in elke velg kleven, waar er geen pasgaatjes voor voorzien zijn. Je krijgt ook geen reserve. Dit vind ik een wat goedkope oplossing. Ze hadden dan beter de rubberband als een apart onderdeel toegevoegd en aan de buitenkant van de velg gaatjes voorzien die je moest doordrukken. Nu krijg je overal lijmvlekken en niet uitgelijnde rivets.

photo 450789

De wielen zitten hier ook al aan de veerbenen. Die zijn mooi voorzien van een serienummer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 111 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement