Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 16:56 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 68 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 28 nov, 2017 19:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 nov, 2017 11:47 am
Berichten: 23
Ziet er netjes uit. En zoals anderen al hebben geschreven: die oude Tamiya's zijn ideaal voor beginners. Zelf koop ik ook af en toe zo'n setje als tussendoortje maar het is altijd wel jammer dat ze zo snel klaar zijn,

Ik za deze zeker even volgen :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 dec, 2017 19:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 29 okt, 2017 20:37 pm
Berichten: 57
Hoi!

Mijn vakantie zit er weer op, en ik ben aardig opgeschoten. Uiteraard gaat niets zoals gepland, maar ik heb toch het een en ander kunnen doen. Ik heb onlangs een nieuwe telefoon gekocht, maar de camera is niet super. Foto's zijn vaak niet scherp helaas, maar het is niet anders.

Ik heb nog een aantal dingen erbij gekocht. Namelijk:
-Pigment track rust
-Pigment European earth
-Wash European earth
-Vallejo thinner
-Vallejo airbrush cleaning set
-Secondelijm (heb ik voor de tank niet nodig)
photo 428878

Vooral de airbrush cleaning set zat ik op te wachten.

Als eerst heb ik wat geoefend met de primer. Hoewel op de verpakking staat dat het direct gebruikt kan worden met de airbrush heb ik het toch maar een beetje verdund. Achteraf had ik het beter flink kunnen verdunnen. Ik had last van verstoppingen in de airbrush. Ik heb eerst geoefend op papier een een plastic flesje. Toen voor t eggie. Dat ging best goed!
photo 428881
photo 428880
Een paar foutjes. De eerste is een fout van het verdunnen denk ik. Namelijk dikke spetters:
photo 428877
De tweede fout is geduld. Ik heb de primer beschadigd door het te vroeg aan te raken:
photo 428876
Het is een tank dus ik heb hier verder niks aan gedaan.

Toen tijd voor pre shading. Ik heb hiervoor Vallejo white gebruikt. Toch ging dit niet heel lekker. Ik had te weinig verdund. Ik had last van spetters. Door 1 op 1 te verdunnen ging het prima.
photo 428872
Verder ging het best prima
photo 428874
photo 428873

Misschien leuk om te zien... Mijn werkplek voor de airbrush. Ik zit er wel over na te denken om een werkplek in te richten in mijn 'man cave'/hobby kamer.
photo 428875
Toen was het tijd voor de German grey. Ik heb het verf flink verdund en heb dan ook geen problemen ondervonden. Ik ben tevreden met het resultaat.
photo 428871
photo 428870

Nu moet de gloss varnish er op worden aangebracht. Ik heb de verflagen minimaal 24 uur laten drogen voordat de volgende er op kwam. Het plan is om de varnish morgen aan te brengen. Ik ben wel bang dat ik de German grey laag een beetje te veel heb aangebracht. De laag zit er goed op maar de pre shading is hierdoor te veel bedekt. Maar agg het ziet er wat mij betreft goed uit dus ik ben tevreden!

Ik ben benieuwd naar jullie reacties! Ik heb nog wel een vraag waarvan ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

De tracks zijn van rubber. Ik wil deze ook airbrushen (ik weet nog niet precies hoe en wat), maar moet hierop ook eerst primer worden aangebracht?

Ik hoor graag van jullie!

Groeten Steven


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 dec, 2017 20:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 23 feb, 2017 14:46 pm
Berichten: 258
Woonplaats: Belg.Ardennen
Kan alleen maar zeggen ONTZETTEND MOOI GEDAAN!!!!!

Wim


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 dec, 2017 20:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 nov, 2017 11:47 am
Berichten: 23
Ziet er goed uit.. En dat gaat met die pigments en washes alleen maar beter worden :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 dec, 2017 20:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 aug, 2014 21:38 pm
Berichten: 475
Woonplaats: Zedelgem
Nog altijd goe bezig hoor :D
Voor je tracks kun je die eerst met de AB primeren met zwart, dan een lichte laag van een bruine kleur om roest te simuleren, maar ze mogen niet helemaal bruin zijn ,het zwart moet er nog doorkomen, de pads ( weet niet hoe die dingen heten, maar is het metalen deel dat in contact komt met de grond ) kun je licht drybrushen met een metaalkleurtje.
Hier een linkje over tracks schilderen en weatheren.
https://youtu.be/Ry2GoMdkVQY

Keep up te good work

Greeeetzzzzz Modest.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 dec, 2017 19:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 29 okt, 2017 20:37 pm
Berichten: 57
Mooie reacties! Dankjewel!

@Modest
Duidelijk! Met een YouTube filmpje helemaal. Dat is een leuk kanaal trouwens. Ik kijk er met regelmaat. Zo zijn er wel meer leuke kanalen.


Ondertussen zit de eerste laag varnish op het model. De tweede komt vanavond. De washes die ik gebruik kunnen de verflaag aantasten, vandaar nog een tweede laag zodat ik zeker weet dat het model goed in de lak zit. Ook de tracks zitten in de primer en die ga ik vandaag vast een beetje bruin maken.

Eind van de week volgt waarschijnlijk weer een update!

Groeten Steven


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 dec, 2017 20:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 02 sep, 2013 13:53 pm
Berichten: 403
Ha die Steven,

Je Panzer IV ziet er goed uit. De verflaag zit er mooi strak op en de beschadigingen in de primer en of de basislaag kan je later nog wel wegwerken met wat vuil, accessoires of verwering :) . Dat is het mooie van militaire voertuigen bouwen: het hoeft (in mijn ogen) niet zo strak als bijv. een 1/24 auto of een vliegtuig.

Wel zie ik het nut van je preshading niet (meer). Doordat je de basis vrij dekkend hebt gespoten is het effect van de pre shading zo goed als verdwenen. Kan ook aan mij en/of de foto's liggen, wellicht is er in het echie wel nog enig contrast te zien, ik zie enkel een grijs oppervlakte.

Is geen probleem: zelf gebruik ik eigenlijk nooit een preshade, wél pas ik "postshading" toe: eigenlijk hetzelfde principe als dat wat je op voorhand hebt toegepast, maar dan ná de basislaag aangebracht:

- ik meng mijn basiskleur op gevoel met een aantal druppels "buff" of flesh". Hangt weer van de basiskleur af: bij Olive Drab gebruik ik buff, bij Panzer Grey gebruik ik flesh. Geen wet van meden en perzen, maar gewoon altijd zo gedaan...

- met deze 2e kleur vul ik de vlakken die het voertuig heeft in. Lage druk, nozzle een weinig open: liever miniem opbouwen dan in één keer een laag verf op je basis. Doel is om je basis vloeiend over te laten lopen in je 2e kleur.

- door opnieuw weer een aantal druppels buff of flesh toe te voegen aan de 2e kleur krijg je de derde. Hiermee herhaal je het proces: je vult de tweede kleur, daarbij er op lettend dat je daar wel een rand van blijft zien.

- je kan dit proces zo vaak herhalen als je wil, het hangt er maar van af hoe licht jij je voertuig wil hebben. Persoonlijk probeer ik mijn voertuigen zo licht mogelijk te houden: met de latere verwering komt er nog voldoende kleur in het voertuig om het donkerder te maken.

Het resultaat is dan iets als het onderstaande modellen die ik in het verleden heb gebouwd:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij al deze modellen is dus géén preshading toegepast. Je ziet ze, m.u.v. de Sonder Anhänger 116 (die wel enige verwering heeft, 1e foto) allemaal in de basis: zonder washes, filters, pigmenten of wat dan ook, net voordat ze verweerd worden.

Je vroeg in je beginpost om tips en trucs... Ik heb in het verleden meerdere malen beginnende bouwers een soort van stappenplan ge-PB'd dat ze konden volgen.... Ik heb dat stappenplan ook meerdere keren gewijzigd :roll: . Dit omdat ik ook nog steeds bijleer en soms ook omdat ik bepaalde technieken en/of producten niet meer gebruik. Zo gebruik ik hoegenaamd geen pigmenten mee. Daarentegen doe ik veel meer met olieverf dan pakweg vijf jaar terug...

Hoe dan ook: je enthousiasme is voor mij veel belangrijker dan het uiteindelijke resultaat. Je model ziet er prima uit en het gaat er uiteindelijk om of jij er tevreden mee bent. Wanneer je dan datzelfde enthousiasme ook bij je volgende modellen hebt, en wanneer je kijkt bij anderen hoe zij bepaalde zaken aanpakken, dan kan het niet anders dan dat je al bouwend en schilderend (ongemerkt) steeds beter wordt :D .

Groeten, Richard.

_________________
Mijn huidige projecten:
Geen.

Afgerond:
Another one bites the dust - CCKW 353 GMC Truck with Bofors 40mm AA Gun
What lies ahead - Pacific theatre 1944


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 dec, 2017 22:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 29 okt, 2017 20:37 pm
Berichten: 57
Goedenavond!

Vandaag weer even een korte update. Het zijn redelijk drukke dagen maar het bouwen gaat door. Elke dag een beetje. Zo blijft het ook leuk.

@Richard

Een beetje een late reactie van mij maar bedankt voor deze tips!
Pre shading is inderdaad verloren gegaan door een te dikke verflaag. Een gevolg van gebrek aan ervaring. Wat je al zei, dat is niet erg. Je beschrijving van post shading is duidelijk, maar het lijkt mij wel een techniek voor de gevorderden. Ondanks dat zeker een techniek om te onthouden. Het is waarschijnlijk een kwestie van trial and error. Mooie modellen trouwens!


Trial and error was wel een beetje het geval afgelopen week. Pre shading is verloren gegaan en post shading durf ik niet aan. Het is weer ervaring met airbrush dus volgende keer beter. Het model is in de gloss varnish gezet (2 lagen met 24 uur er tussen).

Ik wist niet zo goed waar ik moest beginnen dus ik ben maar gewoon begonnen. Eerst heb ik een wash geprobeerd. Het was een zwarte wash. Nu is German grey een erg donkere kleur. Een zwarte wash heeft dan ook niet zo veel zin. Hier ben ik mee gestopt.

Dat de kleur German grey behoorlijk donker is had ik niet verwacht. Als je namelijk kijkt naar de boxart of andere grijze panzers dan is de kleur veel lichter. Nu kan het zijn dat bij mij de kleur wat donker lijkt door mijn zwarte basecoat. Aan de andere kant heb ik een dikke laag aangebracht dus misschien is de kleur wel gewoon zo donker. Ik heb begrepen dat de echte panzers destijds ook een erg donkere kleur hadden dus dat het donker is kan wel eens kloppen. Als iemand weet hoe het precies zit dan ben ik erg benieuwd! :D

Ik heb dus de wash aan de kant gezet en de spons er bij gepakt. Hier een stukje van afgesneden en met een metallic kleurtje hier en daar het model wat aangetikt. Dit ging best goed alleen het is al snel te veel. Alleen metallic is een beetje onvolledig dus ik ben op dezelfde manier nog eens langs alle plekjes gegaan met leather brown om roest te simuleren. Dit werd al beter, maar nog steeds is het al snel te veel, dus hier en daar ook weer met German grey langs. Ook heb ik de kwast hier en daar gebruikt. Met een stukje spons is een leuke techniek. Ik gebruik trouwens een zelfklemmend pincet.

Na een tijdje besefte ik mij pas dat het handiger was geweest om eerst de decals aan te brengen. Geen probleem, de ruimte is er nog. Ik heb de decals gekozen volgens de bouwinstructies. Het aanbrengen van de nummers op de koepel was niet te doen. De decals wilde niet om de details vouwen. Ook als ik de decals in stukjes sneed ging het niet. Ook in combinatie met Vallejo decal softener wilde de decal niet om de details vouwen. Het gepiel en gepulk aan de decals kwam de decals zelf ook niet ten goede en uiteindelijk gingen ze stuk. Dan maar een compromis en slechts een nummer op de achterkant van de toolbox op de koepel. Ter decoratie heb ik de "division mark" op de koepel aangebracht. Een frustrerend klusje, maar het is gelukt.

Verder heb ik de tracks ook zo goed als klaar. Er moet alleen nog een matte varnish over en wat pigmenten. Op dit moment ben ik bezig met details verven.

Ik ben dus nog niet klaar met het verweren en verven van details, maar het leek me wel leuk om even wat foto's te laten zien. Hier zijn ze!
photo 429576
photo 429577
photo 429578

Het is zoals ik zei nog niet klaar maar begint er al op te lijken. Tot de volgende update!

Groeten Steven


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 dec, 2017 8:13 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11869
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ziet er goed uit! Om het te zien kan je het grijs eens over medium grijs spuiten en zien of het dan meteen veel donkerder wordt. Stof en vuil maken op de referentiefoto's dat grijs meteen een tint lichter, vermoed ik.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 dec, 2017 10:30 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Hoi Steven,
Het is beter om ook de decals te beschermen met een vernislaag. Dus vernis - decals - vernis en daarna verweren, maar goed, het is nu allemaal een beetje ‘mosterd na de maaltijd’. Je weet nu ook dat de basislaag veel lichter kan zodat je wash in de paneellijnen zichtbaar blijven. Ik weet niet of de binnenkant van de luiken wit zijn bij Duitse voertuigen, maar probeer metallic kleuren voor de chips en krassen te vermijden. Het zou normaal gesproken met een donkergrijs-zwart kunnen maar daar zou je weinig van zien. Wellicht en lichtere kleur grijs.

Voor het aanbrengen van decals kan je even zoeken op modelbrouwers, of desnoods youtube.

Ik weet het, het kan een beetje verwarrend zijn, al die antwoorden over tips, technieken enzo maar haal eruit wat je nu belangrijk vindt, de rest komt vanzelf.

Succes verder, gaat goed zo.

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 68 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 49 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement