Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 10:11 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 678 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 68  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 14 feb, 2016 3:19 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De opbergkast rechts is gescratcht omdat het formaat van het kitdeel in meerdere dimensies niet klopte met mijn geprinte foto. Hier zie je de opbouw van het nieuwe stuk.

photo 360005

photo 360006

photo 360007

photo 360010

Aan die kant is ook de plaat met de winch verdwenen, die moest een fractie hoger gemaakt worden. Ik heb er de velgen eens bijgehaald om te kijken of daar iets aan moest veranderen.

photo 360008

De voorste velgen zijn vrij correct. De bouten zijn mooi zeshoekig en de as heeft een mooi reliëf. Aan de buitenkant van het wiel ziet het er wat grof uit. De mudholes ontbreken wel, die wil ik met een boortje langs buiten aanbrengen.

photo 360009

De achterste zien er minder geslaagd uit. Om een of andere reden zijn de bouten hier niet zeshoekig. Een groter probleem is dat de velgen niet diep genoeg zijn. Ze komen maar tot de helft van de diepte van de band. Ik wil proberen om op de oranje lijn de velg en de as in één keer door te zagen en er dan het stuk tussen te zetten dat door de groene lijn afgebakend wordt, die net achter de flens zit. Dat moet dan wel vier keer heel strak gebeuren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 feb, 2016 17:56 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Het plan is nu ten uitvoer gebracht.

photo 360483

Eerst is de achterste cilinder losgezaagd op een lijn die ik afgemeten had met een dieptemaat op het vlak, waarna ik de kruisverbinding weggefreesd heb. Wat overblijft van de kern werd daarna weggezaagd.

photo 360484

Een tweede zaagbeweging levert deze drie componenten op. Ik heb de tweede keer te hoog gezaagd, ik kon niet rechtstreeks bij de naaf om het dopje daarvan af te zagen. Dat moest immers wat verhoogd worden.

photo 360485

De oplossing om niet een nieuwe ring bij te zagen was om een gedeeltelijke snede te maken en daar doorheen het dopje af te zagen. De klinknagels mochten ook doorgezaagd worden, want dat hadden eigenlijk moeren met bouten moeten zijn. Die maak ik misschien nog uit Evergreen, als ik zin heb om er 60 te snijden.

photo 360486

Het dunne deel van het dopje was maar zo'n 0,2mm dik meer.

photo 360487

De snede werd dan dichtgekleefd met een stukje styreenvel, dat later doorgesneden zou worden.

photo 360488

Om het dopje hoger te maken, werd er een stuk van een slagschip gebruikt, dat op 0,5mm na de geschikte diameter had.

photo 360489

Deze dryfit toont hoe de wielen er nu gaan uitzien. Boven de oude situatie, onderaan de nieuwe.

photo 360490

Bij een tweede velg had ik wel de juiste afstanden en moest er geen snede meer gemaakt worden om het dopje weg te halen.

photo 360491

Hier een dryfit van de twee buitenste delen met het binnenste. Ik laat ze nog los om de bouten te kunnen kleven.

photo 360492

Ik had gisteren de bumper terug losgehaald, omdat ik die wilde aanpassen en omdat hij er niet mocht afkomen door er wat aan te trekken. Hier zijn de gaten doorgeboord tot aan de voorzijde en is de kant schuin afgesneden. Daarna is hij met epoxylijm teruggekleefd. Met Evergreen is er een steunconstructie voor de trekhaak gemaakt.

photo 360493

De oude dwarsbalken van het frame zijn nu weggehaald, er zit alleen nog een stuk om de transmissie aan te bevestigen. Nu kon ik het frameprofiel doortrekken tot vooraan. Er moet nu een nieuwe dwarsbalk met perforaties toegevoegd worden in de plaats van de oude.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 feb, 2016 21:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 09 okt, 2014 22:58 pm
Berichten: 367
Woonplaats: vlaardingen
Mooie vooruitgang weer ziet er goed uit.

Gr.
Bram


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 feb, 2016 21:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Mooi verbouwwerk op de velgen Steven, zo zien ze er een stuk realistischer uit.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 feb, 2016 1:46 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Dankuwel, de dubbele velgen zijn al allemaal afgewerkt.

photo 360568

Vier ervan heb ik voorzien van boutjes en dichtgeplakt. De vijfde is het reservewiel en daar moeten de gaten niet allemaal van dichtgeschroefd worden. Spijtig genoeg had die net de mooiste moeren.

photo 360571

Voor de enkele velgen moest ik nog de mudholes maken. Die moesten halvemaanvormig zijn, dus een gewone boor kon ik er niet voor gebruiken.

photo 360566

Eerst de centergaatjes boren met een kleinere boor. Hier moest ik niet meten, gewoon tussen twee moeren mikken.

photo 360567

Dan heb ik een vijl ter hand genomen die ik nog nooit eerder nodig gehad had: eentje met een halvemaanvormige doorsnede. De vijl wilde echter niet meteen door het dikke plastic bijten.

photo 360570

Daarom wordt er met de Dremel van de binnenkant uit naar boven geboord. Daardoor wordt het plastic dunner. Nu kan de vijl makkelijk tot de gewenste diepte doordringen.

photo 360569

Daarna is er nog met een scalpel gewerkt aan de kantjes van elke mudhole. Dit zal niet zo moeilijk zijn om met de andere drie wielen te gaan doen.

photo 360572

De volgende dwarsbalk is geïnstalleerd. Hij moest hoger zijn da mijn Evergreenstrips, dus is het een spatbord van een Krupp Protze geworden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 feb, 2016 10:38 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Mooi werk bij die mudholes, maar zie je nu niet die naafconstructie (de vier schotten aan de as van de naaf, in de binnenkant van de velg) zitten? Anders zal dat er ook uit moeten denk ik, of niet?

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 feb, 2016 11:31 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Het hangt er van af of ik de velg aan de binnenkant open laat. Er komt waarschijnlijk nog een achterste schijf tegen, die het daarbinnen donker maakt. Oook de achterste naaf moet na een tip nog aangepakt worden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 feb, 2016 12:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Amai Steven, je maakt er weer werk van! :D

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 feb, 2016 2:30 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
En nu zijn de vermelde werkzaamheden aan de wielen afgelopen. De gaten zijn ook nog eens met Tamiya Extra Thin behandeld.

photo 360712

photo 360711

Ik ben nog op zoek naar een oplossing om de twee Continental motoren na te maken. Die werden naast deze trucks ook nog gebruikt in bepaalde tanks. Ik zou al wel iets zijn met twee 1/35 M41 "Walker Bulldog" motoren. Twee resin exemplaren van Hobbyfan lijkt me ook weer wat kostelijk...

photo 360713
https://www.scalemates.com/kits/214657-hobby-fan-hf015-m41-m42-m52-engine


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 feb, 2016 17:50 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
photo 360787

Het enige stuk dat er van de aandrijfunit bij de kit zit, is deze overbrenging, of wat er voor moet doorgaan. Ik denk dat alleen de onderkant zichtbaar gaat zijn, maar er is nog werk aan.

photo 360788

photo 360789

Het koetswerk onder de motorkap heeft een schuin oplopende plaat, die heb ik in metaal toegevoegd.

photo 360791

Dan wilde ik de aanhechtingspunten voor de bladveren maken. De instructie ging ook nier de mist in, want de voorste en achterste stukken worden omgewisseld.

photo 360790

Zo zouden ze moeten staan. De stukken zijn erg tweedimensionaal, er moet nog een installatie voor de torsiestang op zitten. Die stangen zitten beide aan de rechterkant van de bladveren, hier zit de band in de weg om dat detail te zien maar je ziet rechts de verstevigingsrib daarvoor.

photo 360792

Aan de andere kant van de werktafel ligt moeder's borduurwerkje waarvan ik het patroon ontworpen heb. Vandaar dat er twee lampen bevestigd zijn. Dit patroon kan je met het Easy-Computing-programma "Super Kruissteek 2" aanmaken vanaf een zelf ingevoerde afbeelding. Wanneer ik naar Artobi ga voor nieuw plastic, gaat zij vaak voor een fotokader.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 678 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 68  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 52 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement