Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 23:30 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 65 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 08 apr, 2014 0:13 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Die Liberator die zo mooi op z'n neus staat is niet neergestort maar heeft bij het opstijgen een ongeluk gehad, volgens de Duitse Wikipedia.
Citaat:
Bei diesem amerikanischen Bomber vom Typ B-24 Liberator (mit Bugrad) blockierten beim Start die Bremsen. Dabei fanden 6 Besatzungsmitglieder den Tod (1946).

Voor de rest de tips van Bert aanhouden: Wat is het verhaaltje, wat is er gebeurt, en welke schade zou daarbij het logsche gevolg zijn?

Overigens, leuk idee voor een dio en ik vind het gaaf wat je al gemaakt hebt!

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 apr, 2014 1:17 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Je zou kunnen overwegen om (dik) aluminiumfolie te gebruiken voor het nabootsen van verwrongen staalplaat. Dat is een bekende methode in de vliegtuigmodelbouw.

Zelfs in 1/32 is de plastic plaat niet op schaal.

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 apr, 2014 1:24 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Roy vd M. schreef:
Je zou kunnen overwegen om (dik) aluminiumfolie te gebruiken voor het nabootsen van verwrongen staalplaat.
Quote-waardige goede tip!

Voor de rest, gebruik Google images om foto's van FW190's op te zoeken, dan kun je zien waar vuil zat.
Je mag het gebied achter de uitlaat vies maken, en ook de machinegeweren zorgen voor vieze roetsporen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 apr, 2014 1:55 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Wat Nem zegt.

Daarnaast vraag ik me af welk scenario je in gedachten hebt wat betreft motortoestand.

Vooraf moet ik zeggen dat ik weinig verstand heb van de FW190. Ik weet alleen dat ik het een van de mooiste vliegtuigen vind die ooit zijn geproduceerd. Maar dat heb ik met wel meer nazi-kisten.

Dus dat gezegd zijnde, weet ik dat de FW190 is geleverd met houten en met stalen propellers. Uit mijn hoofd waren de stalen propellers bij de eerste versies (A) en de houten op de latere te vinden. Een online search zou je daar duidelijkheid over moeten geven.

Ik -denk- dat dit een A-type moet voorstellen (maar kan het helemaal mis hebben... ook hier weer: even research doen) en ik DACHT dat die dus stalen propellers hadden. Als het een later type is en dat later type heeft een houten propeller, dan klopt de voorstelling van jouw propeller niet omdat houten propellerbladen veelal afbraken bij een crash en zeker niet bogen.

Als het dus een A-type is en dat A-type heeft metalen bladen, dan zou je verwachten dat alle drie de propellerbladen gebogen zijn. Check online foto's dan kun je dat zien. Op het moment dat de propeller de grond raakt, wordt hij nog steeds aangedreven door zo onvoorstelbaar veel vermogen (ik google en kom uit op 1500 pk) dat de propeller nog een aantal slagen zal maken. 1500 paarden trekken dat dikke staal met gemak krom. Bij elke slag buigen de bladen nog iets verder door onder het gewicht van het vliegtuig.

Bij jouw model is slechts één blad verbogen. Dat kan denk ik alleen als de motor volledig tot stilstand is gekomen nog vóór de crash. Ik denk dat dat wel mogelijk is, maar de vraag is of dat je scenario is. Is de motor (ontsteking bijv.?) aan flarden geschoten? In dat geval vind ik het opmerkelijk dat zowel staart als het uiteinde van een vleugel zijn afgebroken. Waarom?

Zoals het vliegtuig er nu bij ligt, zou het een combinatie moeten zijn van lekgeschoten zijn geworden door een Spitfire bijvoorbeeld, die dan ook nog de motor uitschakelt. Lijkt me heel zeldzaam.

Iets om over na te denken, wellicht.

Verder kan ik niet zien of je flaps hebt weergegeven of dat het omhoog gekomen stukje op de linkervleugel gewoon staalplaat moet voorstellen. De flaps op een FW190 zaten onderaan het toestel volgens mij, en niet boven. Verder zou ik even uitzoeken van welk materiaal de flaps waren. Soms was dit doek, soms staal en soms hout. De ailerons waren in elk geval van doek.

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Laatst bijgewerkt door Roy vd M. op di 08 apr, 2014 2:22 am, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 apr, 2014 2:04 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Ik heb voor een dio met een gecrashte ME109 de plastic propeller in gewone keuken-alu-folie gewikkeld/gelijmd, en toen verbogen. Dat was een geslaagd experiment, op die manier krijg je een prima verwrongen metalen propeller op schaal

Je kan nog wat gaten boren in je model, in een patroon alsof het is aangeschoten door een Brit: Grof gaten boren, daarna met alu-verf de plastic-look weghalen.

Afbeelding

Afbeelding
(meer foto's van dit dio)

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 apr, 2014 2:11 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Nem, die tweede lijkt werkelijk wel een foto van het voorbeeld!

Niet alleen het vliegtuig is prachtig vormgegeven maar ook het diorama zelf, het moddereffect is grandioos. De plekken waar de modder terecht is gekomen en de wijze waarop (niet horizontaal gelanceerd maar er waarschijnlijk op gevallen na omhoog te zijn geslingerd door de bladen) ziet er prachtig uit.

(Ik kan me voorstellen dat je bij die eerste foto nog dacht... ah dat weatheren dat komt nog wel :lol: )

Zo'n diorama is een genot om naar te kijken...

Nou Richard je weet wat je te doen staat :)

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 apr, 2014 2:27 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Dat dio was eigenlijk niet helemaal de bedoeling, het model brak in tweeën tijdens het bouwen :lol:
Hier staat wat meer uitleg.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 apr, 2014 6:48 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Sorry Richard 40 mm granaat door de bedrading.

Maar......................zo'n kist kan op honderden manieren neerkomen, motoruitval, waarom niet, zo vreemd is dat ook weer niet, staart afbreken tijdens landing, why not, het kan allemaal, en details zoals de stand van de airlerons, de knuppel etc , ach, alleen iemand die heel graag de liefde bedrijgt met de rode bosmier zal er op letten, als de seting van het dio goed is, de direct visuele zaken kloppen, dan zal de stand van die kleppies er niet toe doen.

Die kist van Nem, dat bedoelde ik met wat aarde, alleen bagger de kist niet onder als het een droge ondergrond is, komt niet goed over. En hij staat\is terecht gekomen in de bocage, hus struiken dus, neus in de struik proppen en dan ziet het er ook lekker uit. Zorg voor een visueel grapje, dat breekt altijd goed (duif op hoofd van piloot) mol op de neus.

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 apr, 2014 6:57 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Hier een voorbeeld van zo'n visueel grapje in de achtergrond op 1 van mijn vignettes

Afbeelding

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 apr, 2014 18:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Bert Takken schreef:
en details zoals de stand van de airlerons, de knuppel etc , ach, alleen iemand die heel graag de liefde bedrijgt met de rode bosmier zal er op letten, als de seting van het dio goed is, de direct visuele zaken kloppen, dan zal de stand van die kleppies er niet toe doen.


Met zo'n opmerking diskwalificeer je eigenlijk mijn hele post en druk je bovendien een stempel op mij.

Probeer ook de mensen die de natuurgetrouwheid van een model of diorama heel belangrijk vinden, te respecteren. Ik respecteer mensen die out of box bouwen en geen enkele fout in de kit herstellen ook... zolang men maar plezier heeft in bouwen.

Dat gezegd zijnde, moet ik je gelijk geven dat mijn opmerkingen / tips vrij ver gaan maar als ik goed lees werd juist om tips gevraagd over verdere detaillering, dus die geef ik dan. Of de tipvrager er dan iets mee doet, is dan vervolgens aan hem.

Offtopic: het visuele grapje dat je laat zien is trouwens erg origineel en mooi uitgevoerd.

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 65 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 38 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement