Nog geen spoor van de lenzen, terwijl gaan we gewoon door met wat anders. Over naar de krachtbron van de DANA.
In het boekje van Tankograd staan enkele afbeeldingen van een geopende motorkap. Ik was van plan om deze DANA in rijdende positie te gaan maken om de off-roadkwaliteiten van het onderstel in de verf te zetten. Daarbij is de motor nauwelijks zichtbaar, alleen een paar onderdelen aan het voor- en achtereind zouden door enkele roosters zichtbaar worden. Maar dat is eenvoudiger gezegd dan gedaan, vermoed ik. Bij een gewone truck zet je wat onderdelen scheef onder het chassis en het lijkt een meeverende as. Bij een Tatra 815 8x8 chassis ligt dat echter iets ingewikkelder.
(foto: van een zekere Sarah op
http://forum.difflock.com/viewtopic.php?p=133252&sid=dd4fa8ca69fe54c190eb1f98240e63e8)
Zoals hier te zien gebeurt de vering bij een dergelijk chassis niet door het kantelen van de wagenas maar door hem te plooien. De wielen scharnieren dus alle acht afzonderlijk rond het differentieel, waardoor kruiskoppelingen niet nodig zijn. Wel is er een variatie in het wielcamber tijdens de vering, waardoor het lijkt of de wagen door zijn as gezakt is.
(foto van ene Barfbasket op
http://www.motorgeek.com/viewtopic.php?p=525344)
De kit van Hobbyboss is echter gemaakt om op een effen oppervlak te staan en de as is niet gearticuleerd meegeleverd. Ik zou hem dus in stukken moeten zagen. Helaas zijn de assen het dragende element van het model. Ik heb dit ding nergens in een offroad-versie afgewerkt gezien. Ik herinner me ook van de Scud dat de wielen daar helemaal niet genoeg ruimte hadden als bij een echte truck, wie zegt dat er bij de DANA voldoende plek is om alles te monteren in een positie zoals het niet bedoeld was door de ontwerper? Lastige vragen. Heeft er iemand al wel een dergelijk static model gezien? Lego-versies zie je genoeg...
Nu ja, ik heb dan maar besloten om de motor toch af te werken. In het geval dat ik besluit om de truck in geparkeerde versie te maken, kan ik het luik openzetten en anders kan ik nog altijd de scharnieren van Voyager gebruiken om het motorcompartiment gemakkelijk toegankelijk te maken. Alleen, er is nog wel wat werk aan die motor. Hier zie je de foto van Tankograd. Dit is een Tsjechische versie maar ik veronderstel dat de motor weinig zal verschillen van de Poolse. Ik moet dit veronderstellen want er zijn verbazend weinig plaatjes te vinden van Poolse DANA's. Let vooral op de positie van de dieseltoevoerpijpen vlak tegen de kleppendeksels, de vorm van die deksels en de buisvormige kap over het blok. Dit ziet er heel anders uit bij Hobbyboss, ik had het volgens het boekje afgewerkte blok bij de foto gezet. Linksboven in de inzet zie je mijn eerste scratchpoging, ik heb de kap nagemaakt met een reststuk van een ander model, de kleppendeksels heb ik uitgebreid met stukjes Evergreen rod en dan de gaten dichtgeplamuurd. Nu kan ik gaan bijschuren, ik wil de vorm van op de foto bereiken. Er gaan ook nog stroomkabels en een turbopomp moeten komen. da's voor de volgende updates.
Dit is het flatbed dat gebruikt wordt om alles op te monteren: onderstel, cabine, motor en koepel gaan hier nog allemaal op moeten passen. Ik heb enkele pinmarks aan de binnekant geplamuurd maar ik ga niks doen aan de talloze marks op de onderkant. Deze ga je niet kunnen zien omdat de truck op een diootje komt.
In de kringloopwinkel vond ik namelijk een kader van dezelfde afmetingen als dat van de Scud. Nu nog een landschapje maken, nadat ik beslist heb of het mooi vlak wordt of heuvelachtig.