Hello, ik heb vrijdag eens een E-10 van de plank getrokken omdat ik een kitje nodig met niet teveel onderdelen, veel effen vlakken, en weinig afbreek-gehalte. Zoekerdezoek, en ik kwam uit op een E-10 van Trumpeter.
Voor wie hem niet kent: Een erg bijzondere foto! Links een E-10 samen met een groepje gasten bij een buitgemaakte SU-122!
grabbel-info-van-diverse-sites-en-maak-er-iets-leesbaars-van-modus aan:
Het E-serie programma werd gestart door Dipl. Ing. Heinrich Ernst Kniekamp, hoofd-ingenieur van het Waffenpruefamt, op 06 mei 1942. Het werd ontworpen om gepantserde voertuigen en tanks die werden gebruikt vanaf 1945 te vervangen. Alle zes de basisontwerpen van de E-serie hadden gestandaardiseerde onderdelen om zo hun productie, onderhoud en service gemakkelijker en goedkoper te maken en veel onderdelen van de E-10 werden dan ook gedeeld met broer E-25. Gekozen werd voor 'achterwielaandrijving' om het gewicht van het zware voorpantser te compenseren. In april 1943 accepteerde het Heereswaffenamt zijn plannen en voor de E-10 werd Klockner-Humboldt-Deutz Magirus aangenomen als fabrikant om 3 prototypes te maken. In 1944 annuleerde Adolf al de verdere ontwikkeling van de super zware tank E-100. Het einde van de oorlog betekende uiteraard een einde aan de E-serie die in verschillende stadia - variërend van blauwdrukken tot prototypes waren ontwikkeld waren.
De E-10 was uitgerust met een Maybach HL 101 injectiemotor met 550 pk bij 3800rpm. Bewapening bestond op papier uit een 7,5cm PaK L/48 met ook die bijzondere Saukopf (varkenskop) als pantsering, al kon dit nog worden veranderd zodat het meest moderne geschut ingebouwd kon worden.
Afmetingen van dit (compacte) 10-tons voertuig: 5,35m breed, 2,86m breed en 1,76m hoog. Pretty sleaky dus! Het zou dan ook vooral kunnen worden ingezet tegen de nieuwe Amerikaanse tank destroyer, de Hellcat. Opvolger van de Panzer 38(t), bekend als "Hetzer". En nu het bijzondere aan de E-10: het had een in hoogte verstelbaar onderstel, zodat het zich als het ware als een leeuw op jacht naar z'n prooi kon verbergen tussen gras en struiken. Met verlaagd onderstel was de E-10 slechts 1,40m hoog!
Volgens na-oorlogse ondervragingen met Kniekamp werden er in Schlesiën (grensgebied Polen/Tsjechie) 3 rompen gemaakt. Een hele E-10 kon echter niet worden afgerond, omdat de Russen uiteindelijk het gebied overmeesterden.
Funny fact 1/2:
Het voertuig dat we 'allemaal' kennen als Hetzer: de Skoda 38(t)
Hetzer was echter de naam voor het prototype E-10, en niet een gebruikte naam voor de 38(t). Fabrikant Skoda heeft echter tijdelijk/per vergissing de naam Hetzer in hun boekhouding doorgevoerd in de periode dat de E-10 ontwikkeld werd, ja, met als bijnaam Hetzer.
Funny fact 2/2:
Blijkbaar waren de Germanen destijds al meesters in een flink portie 'Fotosuppe', want die ene foto die je zag heb ik eens als zoekterm bij Google ingevoerd (je kunt een fotootje drag en droppen in het zoekvak bij Google, en dan zoekt hij naar overeenkomstige foto's). En wat blijkt.................... onderstaande foto is het origineel. En dan zie je zomaar ineens een 'Hetzer' (thanks Juggernaut ), en niet een E-10 De tracks zaten toch ook al een beetje raar om de spanwielen op de eerste foto
Piccies: Vroege of late tracks. Beide in dropveter of single links
Niet al te veel deeltjes dus, en op veul te veul schoonmaakwerk na val het ding ook perfect in elkaar..
Ellende, x 8. De sprues met de ophanging en de sprue met gereedschappen zijn vreselijk slecht!
Ik wandel wat van voor naar achter door de handleiding en plak maar waar ik zin in heb.
En och, daar is het allemaal al klaar. OK. sleepkabels en tracks moeten nog. Hier en daar heb ik zelf wat toegevoegd of onderdeeltjes vervangen.
Droogpassen..... ziet er goed uut:
Schürzen.... hmm, weet nog niet precies wat ik daarmee ga doen. Deels weglaten, of allemaal, of allemaal niet.
Want zo ziet de aandrijving er ook best leuk uit.
Het 'Rundumfeuergerät' (geweldig woord!) voor de open luiken, of wel de MG42 heb ik weggelaten omdat deze er niet uit zag. In plaats daarvan heb ik er iets van een rondkoekeloerigs periscoopachtig ding voor gemonteerd. Leek me wel handig als de E-10 zo laag tussen de bossages verstopt zou zijn.
De krik heb ik ook weggelaten omdat deze belachelijk slecht was, en heb er maar naar 'Gutachten' een paar andere dingen voor in de plaats geplaatst.
Schürzen heb ik maar gesoldeerd, wegens, nogal wat gewicht. En het is ook leuk om te doen.
So weit, so gut. Als je een beetje je best doet, heb je dit gebakje binnen een dag in elkaar geknutseld. Pasvorm is top, helaas zit er 1 sprue bij die om te treuren is (volgens mij is dat een algemene -antieke- sprue die Trump bij meerdere kitjes toevoegt, gereedschappen, wapens, haken, ogen, kabels, dat soort rommel).
Sleepkabels met wat klemmetjes uit de PE reservebak. Heb zelf 2 kabels in elkaar gedraaid om dat de kabels uit de kit er niet uitzagen.
Dus eigenlijk is-ie nu al klaar voor de verf
Hier en daar kan er nog een vijltje langs. Helaas had de leverancier een foutje gemaakt, dus ik moet nog even wachten op de juiste spulletjes.
En hier nog een foto van waar ik zo ongeveer heen wil met de E-10: