@Zimmermaniac: ik gebruik momenteel "p240" schuurpapier, maar ik hou er ook rekening mee wat zichtbaar wordt en wat niet. Ik zal je vandaag wel tonen wat ik de vorige dagen gescratchd heb. Voor de anderen hier toch al enkele foto's.
Ik heb eerst de assen van het voertuig vervangen door metalen satéstokjes. Dat zag er veel betrouwbaarder uit, en er moest zeker vervanging komen want één van de assen was gebroken en in een review had er nog iemand aangegeven dat het bij hem ook zo in de doos zat. Anderen zeiden dat hun model kraakte als ze het oppakten. Dus was er een wat drastische ingreep nodig:
Op het rode papiertje de zielige restanten van de plastieken assen. De remschijven en blokken die eraan vast hingen moesten dan doorboord worden op net die plek waar de as afgesneden was. Een deel van het boren moest door een dunne schacht, waarbij ik zeker niet mocht uitschieten. Dat is wonderwel gelukt zoals te zien op foto 2. Ik heb de blokken wel ondersteboven moeten zetten ten opzichte van de handleiding, anders hadden de assen een onmogelijke camber. Nu konden de veerbenen vastgezet worden. Die waren weer first class, elk exemplaar had vier overbodige uitstulpingen (x 16 = 64 keer snijden), twee ervan braken op de plek waar ze geperforeerd waren en ik had er ook een paar te ver afgesneden aan het gietraam vooraleer ik die vergissing inzag. Dit is nog niet het ergste, lees verder naar onder voor nog meer gruwelen.
Maar ik kon in elk geval eens een bijna volledige dryfit doen die jullie een goede indruk geeft hoe het gaat worden. Let niet op de onderdelen die tegen elkaar aanschurken, dat komt door het los ineenzetten. Daar zal straks hopelijk niets meer van te zien zijn.
En toen terug naar het geklungel van Trumpeter. Er was al gewaarschuwd dat het slechte deel van deze kit de onderbouw was. Dat zou komen doordat Dragon in 1991 nog geen goede blauwdrukken had voor deze kit. Je kon er dus van uitgaan dat niet alle onderdelen van de echte MAZ voorzien waren en dat er wat fantasie bij gebruikt was. Daarom ging ik eens vergelijken met wat ik na lang zoeken ergens op een Poolse site voor kartonmodelbouwers aangetroffen heb. Iets dat er eigenlijk veel degelijker uitzag. Ik zag al meteen grote structurele verschillen en ben begonnen met die op het zicht na te maken:
Je ziet de dikke u-balken die Dragon had voorzien. Op de foto boven het model zijn die er niet. Er zitten wel 8 smalle buizen die aan twee kanten eindigen in versterkte bevestigingspunten. Om die na te maken ben ik uren in de weer geweest, de balken moeten er ook bijna allemaal van tussen maar ze kwamen wel van pas om de twee chassisbalken in positie te houden tot alles goed uitgehard was. Hier zie je hoe ik eerst de lange en dan de korte buizen heb nagemaakt met sprue, doorkijkplastic en satéstokjes. Zowel het snijden van het sprue (16 identieke vakjes) als de driehoekjes (64 stuks in 3 verschillende soorten, drie millimeter lang) waren een langdurig labeur. Maar het resultaat is dat je uiteindelijk onder de rokken van deze MAZ kan kijken zonder een kleurtje te moeten krijgen...
Wat ze bij Trumpeter wel hadden moeten doen, is een sprue erbijsteken waar de juiste veerbenen voor de twee voorste assen opzitten. Nu zijn die identiek aan de exemplaren voor de niet sturende wielen; je kan de voorwielen dan ook met geen mogelijkheid in gedraaide positie vastzetten want de onderdelen zijn veel te breed. Ik ga ze waarschijnlijk ook moeten vervangen en de stuurstangen moeten toevoegen (het kartonnen brouwverslag had daar zelfs een bewegend filmpje van, om gek te worden; voor geïnteresseerden die dit ook willen gaan bouwen eigenlijk een must daar je bijna niks vindt over het chassis van de MAZ 543. Hier te vinden:
http://www.kartonwork.pl/forum/viewtopic.php?p=165811&sid=fa82ea6d8ebd2055e590c185fc588b45) . Ik ga ook differentialen moeten maken vanuit deze kartonnen voorbeelden, en in mijn model zitten de aansluitingen voor de wielassen dan nog eens op een andere hoogte dan die voor de aandrijfas. Zucht...