Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 17:23 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 127 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 09 nov, 2010 0:06 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11869
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Het was niet zo moeilijk om afbeeldingen te vinden van de aandrijfunit van deze TEL. Het gaat om de Transmash D12A-525 tankmotor. Die ziet er zo uit:

Afbeelding

Dat zou ik wel kunnen proberen te scratchen. Ik begon met een motorblok in balsahout. Daar ben ik nu de kleppendeksels uit plastic en sprue aan het opzetten. Ik ben al zo ver:

Afbeelding

Afbeelding

Maar zoals je bij vergelijking met het plaatje kan zien, ben ik er nog niet. Bovendien heb ik geen zekerheid over het stuk vanaf de aandrijfas tot de wielen. Zou hetzelfde kunnen zijn als de MAZ 537 maar die heeft andere achtervering denk ik. Dat wordt vast een gok.
Ondertussen heb ik de cabinescharnier gemaakt:

Afbeelding

En ook de raket en de draagarm zijn gelijmd. Aan die draagarm waren schandalig veel sinkmarks, en verheffingen op plaatsen waar je iets moest vastlijmen. Maar hij zit ineen.

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 nov, 2010 18:11 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11869
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De motor is nu bijna af. Er moet nog een stroomverdeler op en een paar andere prullaria en dan kan hij in de wachtzaal, want ik kan hem pas installeren als het chassis geschilderd is.

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 nov, 2010 6:43 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10553
Woonplaats: Installation 05
Lijkt toch aardig op het origineel, zou ik zeggen...
Wat de aandrijving betreft, gaat sat niet gewoon via cardanassen?
Succes verder! :brouw:



Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 nov, 2010 14:22 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11869
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
@Juggernaut: de onvolkomenheid is volgens mij de lengte van het motorblok, maar ik ben al blij als alles er in past en als ik iets kan bouwen wat op cardankoppelingen en differentialen lijkt. Daar moet ik nog een nuttig plaatje van vinden. Hier alvast foto's van de motor, hoe hij er finaal uit is komen te zien.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Die voorkant zie je toch niet terug, daarom dat hij er nog wat houterig uitziet. Je ziet hieronder ook een dryfit van de wielen. Die ga ik op metalen assen zetten. Daarboven zie je de lanceerinstallatie.

Afbeelding

Afbeelding

Die installatie heeft één nadeel, de zuiger om de bodemplaat voor de raket te bewegen klemt tegen een dwarsbalk en raakt zo niet tot in zijn bevestigingspunt in de achterbumper. Zie foto hieronder.

Afbeelding

Ik ga eens moeten kijken hoe het bij de echte is. Trumpeter moet iets buiten verhouding ontworpen hebben.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 nov, 2010 19:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 feb, 2009 9:39 am
Berichten: 2125
Woonplaats: Heist o/d Berg
goed bezig met scratchwerk lijkt me, misschien nog een tikkeltje meer werken met fijn schuurpapier e.d. om alles toch nog net dat fijnere, meer afgewerkte, mee te geven...
Praten morgen wel
grtz
C

_________________
mama wipe the blood off of my face

http://www.myspace.com/goodsonsb
http://www.attich.be/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 nov, 2010 1:57 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11869
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
@Zimmermaniac: ik gebruik momenteel "p240" schuurpapier, maar ik hou er ook rekening mee wat zichtbaar wordt en wat niet. Ik zal je vandaag wel tonen wat ik de vorige dagen gescratchd heb. Voor de anderen hier toch al enkele foto's.

Ik heb eerst de assen van het voertuig vervangen door metalen satéstokjes. Dat zag er veel betrouwbaarder uit, en er moest zeker vervanging komen want één van de assen was gebroken en in een review had er nog iemand aangegeven dat het bij hem ook zo in de doos zat. Anderen zeiden dat hun model kraakte als ze het oppakten. Dus was er een wat drastische ingreep nodig:

Afbeelding

Afbeelding

Op het rode papiertje de zielige restanten van de plastieken assen. De remschijven en blokken die eraan vast hingen moesten dan doorboord worden op net die plek waar de as afgesneden was. Een deel van het boren moest door een dunne schacht, waarbij ik zeker niet mocht uitschieten. Dat is wonderwel gelukt zoals te zien op foto 2. Ik heb de blokken wel ondersteboven moeten zetten ten opzichte van de handleiding, anders hadden de assen een onmogelijke camber. Nu konden de veerbenen vastgezet worden. Die waren weer first class, elk exemplaar had vier overbodige uitstulpingen (x 16 = 64 keer snijden), twee ervan braken op de plek waar ze geperforeerd waren en ik had er ook een paar te ver afgesneden aan het gietraam vooraleer ik die vergissing inzag. Dit is nog niet het ergste, lees verder naar onder voor nog meer gruwelen.

Maar ik kon in elk geval eens een bijna volledige dryfit doen die jullie een goede indruk geeft hoe het gaat worden. Let niet op de onderdelen die tegen elkaar aanschurken, dat komt door het los ineenzetten. Daar zal straks hopelijk niets meer van te zien zijn.

Afbeelding

Afbeelding

En toen terug naar het geklungel van Trumpeter. Er was al gewaarschuwd dat het slechte deel van deze kit de onderbouw was. Dat zou komen doordat Dragon in 1991 nog geen goede blauwdrukken had voor deze kit. Je kon er dus van uitgaan dat niet alle onderdelen van de echte MAZ voorzien waren en dat er wat fantasie bij gebruikt was. Daarom ging ik eens vergelijken met wat ik na lang zoeken ergens op een Poolse site voor kartonmodelbouwers aangetroffen heb. Iets dat er eigenlijk veel degelijker uitzag. Ik zag al meteen grote structurele verschillen en ben begonnen met die op het zicht na te maken:

Afbeelding

Je ziet de dikke u-balken die Dragon had voorzien. Op de foto boven het model zijn die er niet. Er zitten wel 8 smalle buizen die aan twee kanten eindigen in versterkte bevestigingspunten. Om die na te maken ben ik uren in de weer geweest, de balken moeten er ook bijna allemaal van tussen maar ze kwamen wel van pas om de twee chassisbalken in positie te houden tot alles goed uitgehard was. Hier zie je hoe ik eerst de lange en dan de korte buizen heb nagemaakt met sprue, doorkijkplastic en satéstokjes. Zowel het snijden van het sprue (16 identieke vakjes) als de driehoekjes (64 stuks in 3 verschillende soorten, drie millimeter lang) waren een langdurig labeur. Maar het resultaat is dat je uiteindelijk onder de rokken van deze MAZ kan kijken zonder een kleurtje te moeten krijgen...

Afbeelding

Afbeelding

Wat ze bij Trumpeter wel hadden moeten doen, is een sprue erbijsteken waar de juiste veerbenen voor de twee voorste assen opzitten. Nu zijn die identiek aan de exemplaren voor de niet sturende wielen; je kan de voorwielen dan ook met geen mogelijkheid in gedraaide positie vastzetten want de onderdelen zijn veel te breed. Ik ga ze waarschijnlijk ook moeten vervangen en de stuurstangen moeten toevoegen (het kartonnen brouwverslag had daar zelfs een bewegend filmpje van, om gek te worden; voor geïnteresseerden die dit ook willen gaan bouwen eigenlijk een must daar je bijna niks vindt over het chassis van de MAZ 543. Hier te vinden: http://www.kartonwork.pl/forum/viewtopic.php?p=165811&sid=fa82ea6d8ebd2055e590c185fc588b45) . Ik ga ook differentialen moeten maken vanuit deze kartonnen voorbeelden, en in mijn model zitten de aansluitingen voor de wielassen dan nog eens op een andere hoogte dan die voor de aandrijfas. Zucht...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 nov, 2010 10:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 14 feb, 2010 11:13 am
Berichten: 545
Woonplaats: Egmond
Hoi steven

wat ik zie bij jouw is dat er bij de SCUD veel gescratcht wordt,wil je dit zelf? of is het zo beroerd gesteld bij dit model?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 nov, 2010 18:17 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11869
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
@Dave: voor een niet veeleisende bouwer is het een model dat wel wat probleempjes heeft hier en daar maar er uiteindelijk indrukwekkend zal uitzien voor een leek. In het geval je er van boven naar beneden naar kijkt toch. Maar als je er foto's van het echte exemplaar naast ziet, zijn er zaken die schreeuwen om aangepast te worden, niet alleen het zeer simplistisch uitgevoerde onderstel (begrijpelijk gingen de ontwerpers ervan uit dat hier toch niet naar gekeken zou worden) maar ook de binnenkant van de cabines, die desondanks toch in open stand gemaakt kunnen worden, en zeker de bedrading van de raket die ontbreekt. Als jij een truck maakt, heb je toch ook graag dat je ziet wat ervoor zorgt dat je wieltjes ronddraaien en het stuur doet werken. Ik zou dat kunnen weglaten maar dat zou me wel mentaal parten spelen als ik de buitenkant moet gaan afwerken. Als je de basis al niet doet kloppen, waarom de rest dan proberen te doen werken... Een tweede motivatie is dat dit op een forum getoond kan worden, zodat de anderen zien waar het schoentje wringt en wat er nodig is om er wel iets van te maken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 nov, 2010 18:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 29 mei, 2010 16:15 pm
Berichten: 999
Woonplaats: Veenendaal
Wat jammer, dat Meneer Trumpetter dit allemaal verkeerd heeft gedaan, als het anders was, zou het ook veel fijner gaan...

Maar in dit model zit zo dan dus meer liefde, om hem zo mooi mogelijk te krijgen

_________________
Pink Floyd for the win.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 nov, 2010 18:30 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11869
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Het is niet de schuld van Trumpeter dat dit model zo ongedetailleerd is, want ze hebben het in licensie genomen van Dragon. Als ze dat niet hadden gedaan, dan vond je nu nergens nog een kit om dit type te maken. Maar ze hadden met een weinig toevoeging (de juiste veerbenen vooraan, een nieuwe binnenkant voor de launch cabine en wat rubber buisjes) wel wat noodzakelijke toevoegingen kunnen doen, want er is nu eenmaal meer informatie beschikbaar dan in 1991. 1/35 doet het hem gewoon niet zonder die extra's.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 127 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: kannonier, Midnight Creep en 59 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement