Voordat dat ik met de bouw van dit voertuig begin, eerst een stukje historie van dit voertuig
In de woestijnoorlog tegen Rommel in 1941 opereerde de Commando Brigade 'Layforce', onder leiding van colonel Robert Laycock. Eén van de succesvolste aanvallen achter de Duitse linies was met Chevrolet trucks, die bewapend met .303 machinegeweren een vliegveld aanvielen. Dit soort commando acties zou de basis vormen voor de oprichting van de SAS (Special Air Service) door captain David Stirling. Na drie mislukte operaties met zware verliezen werd de 'Layforce' in juni 1941 opgeheven. Captain Stirling, uit de 'Layforce' Brigade, lag in het ziekenhuis te herstellen na een mislukte parachutesprong. Het idee om achter de vijandelijke linies te opereren liet hem niet los. Hij bracht zijn plannen naar major general Neil Ritchie, plaatsvervangend commandant voor Noord-Afrika en het Midden Oosten. Stirling wilde uit de restanten van de 'Layforce' kleine eenheden vormen die per parachute achter de linies zouden moeten springen. Na hun sabotagedaden zouden ze lopend terugkeren naar een rendez-vous punt alwaar ze werden opgewacht door een Long-Range Desert Group (LRDG) patrouille, bestaande uit Chevrolet trucks.
In juli 1941 werd 'L Detachment' van de niet bestaande Special Air Service Brigade gevormd. De benaming 'Brigade' was om de Duitse inlichtingen dienst om de tuin te leiden. De theorie voor operaties bleek in de praktijk lastiger uit te voeren. Tijdens één operatie keerden slechts twee man terug. Maar Stirling gaf zich niet gewonnen. Hij herinnerde zich de actie met de Chevrolet trucks tegen een vliegveld. Hem leek de Jeep het ideale aanvalswapen voor dit soort acties. Hij wist een aantal Jeeps te bemachtigen uit het Lend-Lease verdrag. Om de grote hoeveelheid brandstof, water en munitie kwijt te kunnen, werden niet essentiële onderdelen van de Jeeps gesloopt, zoals de voorruit, de meeste spaken uit de grill en soms zelfs de bumper, alles om het gewicht naar beneden te brengen. Aan de voorzijde werd een watercondensor gemonteerd om de radiator op peil te houden.
Verder waren er zandmatten aan boord en de nodige radio's. De Jeeps werden voorzien van een .50 Browning en Vickers K .303 machinegeweren. De Vickers waren in paren gemonteerd, soms zelfs vijf stuks bij elkaar. Met een mix van verschillende soorten ammunitie, gewone kogels, pantserdoorborende en lichtspoor kon grote schade aangebracht worden. Na deze aanpassingen was de eerste succesvolle actie op 17 november 1941, toen twee groepen 61 vliegtuigen wisten te vernietigen op twee vliegvelden. Al snel volgde een nieuwe aanval op een ander vliegveld waar 27 toestellen ten prooi vielen aan de SAS.
Een SAS operatie moest het hebben van de verrassingsaanval en duurde maar heel kort. Bij een actie tegen een vliegveld waar 12 vliegtuigen werden vernietigd duurde de aanval niet langer dan vijf minuten. In juli 1942 waren er 15 speciaal aangepaste Jeeps in actie in Noord-Afrika. Na verschillende acties stond, in november 1942, de stand op 400 op de grond vernietigde vliegtuigen!
DE JEEP
Thuis, op alle fronten
Bron: StrijdbewijsNu maar bouwen ..........
Fred