Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 10:58 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 10 jan, 2010 23:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 11 nov, 2006 14:00 pm
Berichten: 298
Woonplaats: Roermond
Paulus de Boskabouwer schreef:
Strak werk, Leon. Het ziet er keurig uit.
Misschien ben ik wat voorbarig maar controleer voor dat je verder gaat het soort luchtinlaat op de motorgondels van de
kist die jij wilt bouwen, daar zijn nogal wat varianten in.

Groeten,
Paul


Bedankt voor de tip, Paul! Ik had al gezien dat ZU-11 de lange variant had. Bij mij is het nooit voorbarig, ik ga nog wel eens over de kop door ongeduld bij het bouwen :P

Overigens zitten inderdaad beide bij de kit geleverd.

Gr,

Leon


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 11 jan, 2010 0:46 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 15 jul, 2008 22:06 pm
Berichten: 4429
Woonplaats: Lelystad
Je gaat hard Leon!

ziet er goed uit!
De airintakes is inderdaad een item om bij op te letten, maar, ook het staartstukje verschilt bij diverse types, je hebt ze met een puntige staart, en met een stompe start conus.

wij zijn er met onze decals ook de fout mee in gegaan (met de instructies althans) we moeten hiervoor nog een correctie dingetje maken op de site

Groetjes
Niels

_________________
Vertrouw niemand, die zegt dat je al te veel bouwdozen hebt :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 11 jan, 2010 1:32 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 11 nov, 2006 14:00 pm
Berichten: 298
Woonplaats: Roermond
Nielsdol schreef:
Je gaat hard Leon!

ziet er goed uit!
De airintakes is inderdaad een item om bij op te letten, maar, ook het staartstukje verschilt bij diverse types, je hebt ze met een puntige staart, en met een stompe start conus.

wij zijn er met onze decals ook de fout mee in gegaan (met de instructies althans) we moeten hiervoor nog een correctie dingetje maken op de site

Groetjes
Niels


Dank je Niels! Bij deze zit het goed, ik heb de kont eraf gezaagd zoals op de foto's die ik ervan heb.

Groetjes,

Leon

p.s. kon het niet laten en ben bij de staart al met grijs begonnen (Humbrol 5)...het wordt moooooiii.... Morgen met groen de staart afmaken (Tamiya Dark Green).


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 jan, 2010 15:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 11 nov, 2006 14:00 pm
Berichten: 298
Woonplaats: Roermond
Om houvast te hebben heb ik eerste de staartsectie helemaal gespoten. Ik zal eens laten zien hoe ik dat doe, en dat is uiteraard geen evangelie.

Dit doosje kneedgum heb ik al minstens 10 jaar. Zolang er geen verf op de gum komt kun je het blijven hergebruiken.

Afbeelding

Men make bolletjes, en plaatse deze iets af van waar de cammo-rand dient te komen:

Afbeelding

Vervolgens drukke men het uitgeknipte papiermasker op de bolletjes, zodanig dat het boven het oppervlak 'zweeft'. Hoe hoger, hoe grover de overgang wordt:

Afbeelding

Men werke het toestel naar wens af op deze manier:

Afbeelding

Men spuite naar hartelust, en verwijdere de maskers:

Afbeelding
Afbeelding

De mate van hardheid van de scheidslijn kun je beïnvloeden door minder (zachtere overgang) of meer (hardere overgang) luchtdruk te gebruiken met airbrushen, én zoals al gezegd de afstand tussen papier en oppervlak. Het klinkt ingewikkeld, maar is werkelijk simpel te doen. Tevens geldt: hoe dunner de verf, hoe meer controle over het resultaat.

Nogmaals, dit is hoe ik het doe. Er zijn ongetwijfeld betere/makkelijkere/snellere methoden. Zoals je kunt zien is er hier en daar een beetje overspray, maar dat werk ik gewoon weer weg bij een afwerkbeurt, net voordat de glanslak erop komt, of als ik ergens anders toevallig nog eens met de contrasterende kleur bezig ben.

Groetjes,

Leon


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 12 jan, 2010 11:13 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 apr, 2005 10:46 am
Berichten: 651
Woonplaats: Culemborg
De wijze waarop je het uitlegt is mooi en duidelijk.
Alleen iets beter de masks beter aandukken in de hoeken.
Kijk maar eens naar het gedeelte waar de romp overgaat in de staart en kielvlak.
Hier zie je dat er "mist" is ontstaan door het niet goed aandrukken.
Misschien vanwege de instructiedoeleinden ??

Leuk dat je het hebt uitgelegt en daarbij foto's gemaakt hebt.

FRank

_________________
Was nooit een ster in nederlands, dus vergeef mijn spelfouten
In progress:
1/48 Hercules IDF, nu toch maar een Klu
1/32 Beaufighter die ergens in een hoekje ligt op zolder.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 12 jan, 2010 22:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 07 nov, 2009 20:39 pm
Berichten: 7
Beginnersvraagje: Waarom zet je het landingsgestel er al op als je nog moet spuiten? Krijg je er geen overspray op?

Ziet er mooi uit! Succes verder.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 13 jan, 2010 8:38 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 28 jul, 2007 14:40 pm
Berichten: 5238
goede uitleg. maar toch krijg je overspray op je rechterstab. en dat zou ik dan weer zonde vinden.

Misschien mag ik aanvullen met een dergelijke manier van maskeren... Neem in plaats van bolletjes, reepjes/worstjes, gewoon dunne rolletjes van dit zelfde materiaal. Dit heeft als voordeel dat het aan de onderkant geheel afsluit, verder is vaak de afstand tot je model gelijk met het maskeerpapier. Wil je dan een 'grovere' overgang, hou dan je airbrush schuiner over het maskeerpapier.

_________________
LEKKER VOOR MEZELF BOUWEN


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 13 jan, 2010 11:18 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 apr, 2005 10:46 am
Berichten: 651
Woonplaats: Culemborg
Nielsdol schreef:
De airintakes is inderdaad een item om bij op te letten, maar, ook het staartstukje verschilt bij diverse types, je hebt ze met een puntige staart, en met een stompe start conus.

wij zijn er met onze decals ook de fout mee in gegaan (met de instructies althans) we moeten hiervoor nog een correctie dingetje maken op de site

Groetjes
Niels


De stompe versie is voor de C-47 en de puntige is de DC-3.

Frank

_________________
Was nooit een ster in nederlands, dus vergeef mijn spelfouten
In progress:
1/48 Hercules IDF, nu toch maar een Klu
1/32 Beaufighter die ergens in een hoekje ligt op zolder.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 13 jan, 2010 20:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 aug, 2005 10:16 am
Berichten: 2232
Woonplaats: Beekbergen
Goede duidelijke how-to.

Gr.
Sid

_________________
Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Staat in de verf
BerichtGeplaatst: zo 17 jan, 2010 14:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 11 nov, 2006 14:00 pm
Berichten: 298
Woonplaats: Roermond
Zo, hij staat nu bijna helemaal in de verf. Alleen de de-icing boots moeten nog worden gespoten. De afdekkappen voor de landingslichten in de vleugelrand ga ik van acetaat sheet zelf nieuw maken, die bij de kit zitten zijn te dik, en passen niet goed.

Hij staat nu geheel in de glanslak, en ik ben begonnen met de decals (na het nemen van deze foto's, zie trouwens dat ik de lens even schoon moet maken....).

Ik wordt een beetje niet goed van de DD rozetten. Pas bij het weken van de vierde rozet had ik er één zonder witte rand bij blauw en rood. Grrr...

NIELS! HELP!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement