Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 11:50 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Mig 3
BerichtGeplaatst: za 05 jul, 2008 14:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 04 jul, 2008 10:49 am
Berichten: 10
Woonplaats: Arnhem
Voilà, m'n eerste brouwproject op deze site: Een Mig 3 van Trumpeter, 1/48. In m'n hoofd heb ik hem inmiddels al eindeloos vaak in elkaar gezet, maar in de praktijk zijn vooralsnog alleen de gietraampjes leeggeplunderd. Vandaar dan ook het ontbreken van de verplichte gietraamfoto's... :oops:

Wel een foto van de doos:

Afbeelding

Waarin ik ondermeer een prachtig kleurenplaatje aantrof van de diverse te bouwen versies. Ik kies voor die groene met de zwarte neus. Die witte is wel heel cool eigenlijk, maar ik heb in het verleden een wittrauma opgebouwd, omdat die kleur nooit wou dekken -wat dus steevast in gefrustreerd dikke klodderlagen resulteerde. Nu zal dat met de airbrush ongetwijfeld een ander verhaal worden, maar dat trauma zit nog diep. Heel diep...

Afbeelding

M'n eerste indruk van het plasticwerk is goed. Mooi gedetailleerd, strak gegoten. Allen jammer dat het tranparante vizier een vette gietnaad dwars over het glaasje heeft lopen (sorry, te klein voor duidelijke foto -dus hopelijk ook te klein om straks nog op te vallen, in de gesloten cockpit).
En het staartwiel van Airfix-niveau is echt te gek voor woorden! (Vandaar een plaatje...)

Afbeelding

Bovendien is de constructie van dat staartwiel ook niet bijster handig, want het moet al tussen de romphelften worden geplakt voordat die tegen elkaar gaan. Lekker onhandig met spuiten straks, lijkt me... Let ook even op het 'radioplankje' in deze bouwtekening. Dat gaat nooit passen zoals ze het hier suggereren... Het moet vóór dat tussenschot en niet erachter. Scherp blijven dus!

Afbeelding

Tot slot nog een plaatje van de cockpitconstructie. Mooi gedetailleerd, ik moet alleen even goed dryfitten om de juiste hoek van de rugleuning te bepalen, want die heeft zoveel speling dat je er alle kanten mee op kunt -zeker als je dat radioplankje inbouwt zoals de tekening suggereert, want dan kan die stoel helemaal in de relaxstand!

Afbeelding

Volgende week hoop ik de eerste foto's van het model in wording te kunnen laten zien...

Alvast een waarschuwing: Dit model is vooral bedoeld om m'n basisvaardigheden wat op te halen (jaren niet gebrouwd -nooit eigenlijk, want destijds heette dat gewoon bouwen of knutselen of plakken...) en te oefenen met een nieuwe vaardigheid: airbrushen. Dat wordt dus spannend! Mede daarom wil ik mezelf niet al te veel vermoeien met historische correctheid en zo, en bouw ik deze Mig 3 dus RUDD, zoals Trumpeter het bedoeld heeft. Bij voorbaat dus m'n excuses aan de puriteinen onder jullie! Hou je vooral niet in als je historische blunders ziet. Ik garandeer alleen niet dat ik me er iets van aantrek... :mrgreen:

_________________
Groeten uit Arnhem,

Geert


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 05 jul, 2008 15:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
Lijkt me een interssante kit, ben benieuwd wat je aan het
staartwiel wil gaan doen, is meestal niet makkelijk om te
veranderen.


Groeten Henny


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 05 jul, 2008 20:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 30 jun, 2008 13:06 pm
Berichten: 622
Dan kan je deze link wel gebruiken denk ik.

http://mig3.sovietwarplanes.com/mig3/mi ... #operative


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 05 jul, 2008 21:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 04 jul, 2008 10:49 am
Berichten: 10
Woonplaats: Arnhem
Dank je wel, Snautzer! Maar die had ik dus al gevonden, via een ander Mig 3-brouwproject op deze site (waar overigens wel de witte versie werd gebrouwd, en niet onverdienstelijk op wat schoonheidsfoutjes na -nog een reden om zelf niet de witte te maken, want dan krijgen we maar vergelijkingen en ik ben er niet van overtuigd dat ik dan als 'winnaar' uit de bus kom...)

Dat staartwiel, tja, wat doe je eraan?
1) Gewoon dat hele kaaswiel zwart kladderen. Wordt wel strak, maar geen gezicht natuurlijk.
2) Eigenhandig een mooi zilveren velg schilderen en zwart eromheen. Dat wordt waarschijnlijk niet zo strak en dus ook geen gezicht...
3) Eigenhandig een nieuw staartwiel fabrieken. Ik geloof niet dat ik over de daarvoor benodigde vaardigheden beschik, dus dat wordt ook geen gezicht.
4) Een vliegend model maken, met ingetrokken staartwiel -ik geloof dat er dan alleen een stukje band uitsteekt. Maar dat brengt weer allerlei nieuwe problemen met zich mee: een standaard fabrieken (had ik nou maar een Matchbox gekocht...), een pilootje regelen (andermaal een zucht van verlangen naar die simpele Matchboxtijd), en vooral het probleem van de propellor -want een statische is geen gezicht op een vliegend model, en voor een dynamische heb ik eerlijk gezegd nog nooit een echt overtuigende oplossing gezien.

Kortom vele oplossingen maar geen zaligmakende... Wie verlost mij? Voorlopig neig ik naar 1)...
Terwijl ik nu oplossing 3a) bedenk: Een wieltje uit een andere kit bietsen. Ik heb er nog een paar liggen, van lang geleden, dus heel misschien zit daar nog wat bij... Ik ga straks eens neuzen.

Ik was trouwens nog een ander minder puntje van deze kit vergeten te vermelden: Voor de navigatielichtjes aan de vleugeltips zijn twee prachtige transparante deeltjes meegeleverd, ter grootte van een gevierendeelde luciferkop. Nadeeltje is dat deze met de bolle buitenkant aan het gietraam vastzitten! Zie dat maar weer mooi glad te polijsten, zo'n pietepeuterig dingetje (als het al niet ergens tijdens het hele proces wegschiet, om nooit meer gevonden te worden). Dus ook hier prakizeer ik nog over een alternatief. Misschien maar gewoon aan de buitenkant glanzend groen en rood schilderen? We zien wel. Het is nog heel ver weg...

_________________
Groeten uit Arnhem,

Geert


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 06 jul, 2008 1:00 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 09 apr, 2005 18:36 pm
Berichten: 5514
Woonplaats: Heemskerk
Ik snap het staartwiel probleem niet zo goed. Je kunt toch gewoon je model spuiten en achteraf je wieltje met een klein penseeltje netjes schilderen. Het enige wat je nog meer nodig hebt is wat geduld, maar dan kom je er echt wel hoor! Ik weet zeker dat jij dat kunt met je enthausiasme!

Robin

_________________
Ik brouw dus ik ben.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 06 jul, 2008 10:36 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 04 jul, 2008 10:49 am
Berichten: 10
Woonplaats: Arnhem
Nou, het probleem met het staartwiel is vooral dat velg en band één grote gladde schijf zijn, zonder enige afbakening. En ik weet niet of m'n hand vast genoeg is om daar een mooie zwarte band om een zilveren rondje te verven... Maar ja, we zullen zien... Komt op zich wel goed genoeg, maar als ik op dit forum rondkijk, zie ik zoveel moois! En dat werkt enerzijds inspirerend, maar toch ook wel een beetje intimiderend. :?

:idea: Na een nachtje slapen zie ik wel een mogelijke oplossing voor die navigatielichtjes: Gewoon erop plakken en dán netjes gaan schuren en polijsten. Hopelijk houdt de houtlijm het dan, daar heb ik nog geen ervaring mee. Met transparante delen polijsten ook niet trouwens, maar ach, als het niet lukt, kan ik ze altijd nog aan de buitenkant verven natuurlijk.

_________________
Groeten uit Arnhem,

Geert


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 06 jul, 2008 18:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 09 apr, 2005 18:36 pm
Berichten: 5514
Woonplaats: Heemskerk
Citaat:
Nou, het probleem met het staartwiel is vooral dat velg en band één grote gladde schijf zijn, zonder enige afbakening.


Dat maakt het inderdaad iets lastiger... maar nog steeds niet onmogelijk lijkt mij.

De oplossing van de navigatielichten lijkt me een goede. Als je zeker wilt zijn dat de lichtjes blijven zitten kan je ook gewoon de revell lijm gebruiken, das een stuk sterker.

Nemmy had ook eens een hele mooie methode. Neem een stukje doorzichtige sprue en schuur er een hoekje aan, lijm dit vervolgens aan je vleugel. Nu kan je er de goede vorm aan schuren en tenslotte polijsten. Bij mij werkte dit erg goed. Het polijsten moet je ook wel lukken... en als je vragen hebt, er zijn zat topics waar er over gepraat is.

succes!

Robin

_________________
Ik brouw dus ik ben.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 06 jul, 2008 19:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 04 jul, 2008 10:49 am
Berichten: 10
Woonplaats: Arnhem
Dank voor de bemoedigende woorden! Ik had al het een en ander aan tips gelezen op dit forum, inderdaad ook over dat polijsten en zo. Dat moet op zich wel gaan lukken. Maar gewone revell-lijm werkt toch niet op verf? En ik moet toch de binnenkant van het transparante deel cq het hoekje in de vleugel waar het op komt van tevoren rood/groen verven?

Nou ja, komt hoe dan ook wel goed, en is nog erg ver weg. Net pas de eerste dingetjes in elkaar geplakt en morgen eens gaan beginnen met de cockpit verven. :oops: Wel weer even wennen aan dat lijmkwastje: Pardoes een druppel over de cockpitvloer... Gelukkig grotendeels onder de stoel, dus niet echt zichtbaar straks. En anders is het natuurlijk heel aannemelijk dat die arme Mig-piloot het in z'n broek heeft gedaan toen hij opeens een Messerschmidt achter zich zag opdoemen... Nah, ik schuur het wel weer netjes.

_________________
Groeten uit Arnhem,

Geert


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 06 jul, 2008 22:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 30 jun, 2008 22:26 pm
Berichten: 531
Woonplaats: Begijnendijk, Leuven, Tongeren (België ^^)
gewoon erop plakken en dan op de buitenkant met doorzichtige verfjes onder handen nemen (revell heeft blauw en rood, misschien zelfs al meer dan dat ondertussen, en tamiya heeft ook zo'n reeksje als ik me niet vergis)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 06 jul, 2008 22:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Klein vraagje, kun je niet gewoon blanke lak (glans zou ik doen) mengen met een beetje groen of rood? Dan heb je ook transparante verf toch? Wel opletten dat de lak en de verf van het zelfde merk zijn natuurlijk!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement