Vandaag begonnen met het echte kleine spul. Eerst de besturingskabels van het richtingsroer aangebracht, ook van 0,06 mm zwart gelakte vislijn. De eerste stap: vislijn vastlijmen in de 0,3 mm gaatjes.
Daarna het vissnoer vastplakken op de uithouder aan het richtingsroer, wat makkelijk ging omdat de roeren in de kit voorzien zijn van vrij brede uitsteeksels. Na het drogen afsnijden met een scherp scalpel. Vervolgens de stijlen onder het horizontale staartvlak aangebracht (0,5 mm Evergreen). De bronnen zijn over het al of niet aanwezig zijn van die stijlen bij de houten WA niet eenduidig, de metalen WA's hadden ze allemaal wel. Op veel foto's van de houten WA staan ze niet, maar op een aantal toch wel (waaronder een foto van de W 60). Dus krijgt het model ze dan ook maar.
Het hoogteroer vastgelijmd in de karakteristieke stand: helemaal naar beneden hangend. Omdat de kit ook de scharnieren gemodelleerd heeft, gaat het lijmen makkelijk door een druppeltje secondenlijm op elk "scharnier" aan te brengen, het roer even in de juiste positie vast te houden, en klaar is kees.
Ook de Scharff ring vastgelijmd. De rolroeren zijn intussen ook afgewerkt met zijdeglans vernis.
Nu al dat spul dat op en tussen de vleugel moet komen. Eerst de generator met propeller op de vleugel gelijmd. Ging lastig omdat de "elektrische" leidingen van 0,25 mm metaaldraad te stijf waren en voortdurend in de weg zaten, waardoor de drie pootjes weer los kwamen van de vleugel. Uiteindelijk toch gelukt ten koste van een gebroken propellerblad en een losgeraakt windscherm, wat ik met veel moeite weer op zijn plek heb gekregen.
Vervolgens de radiator geplaatst en de aan- en afvoer van het koelwater gebogen van 0,4 mm messingdraad. De resin onderdelen in de kit pasten niet (meer) en zijn bovendien vrij grof. Als laatste de uitlaat vastgelijmd.
In dit stadium ook al de kabels voor de rolroeren in de gaatjes bovenop de vleugel gelijmd.
In detail ziet het er redelijk uit.
Ik weet niet of ik de messing draadjes nog ga schilderen. Op foto's lijken de leidingen zwart, maar gezien de vorm moeten ze toch wel van metaal zijn geweest.
Nog te doen: ogen aan de onderkant van de romp, het anker, rolroerkabels onder de vleugel, propeller en verf bijwerken. Met het weekend klaar, denk ik.
Rob
_________________
----------------
Bouwverslagen op
http://www.hollandaircraft.nl/De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.