Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 9:24 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 95 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 18 jan, 2011 22:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 dec, 2010 2:25 am
Berichten: 212
Woonplaats: Enkhuizen/Amsterdam
Karel,

Heb hier niet stilgezeten. De romp is al een tijdje niet meer bewerkt, maar heb mij beziggehouden met de aandrijving. Ik heb hier een tweetal motoren voor liggen, al is een enkele motor voldoende. Heb van mijn zoon wat afgeschreven autotjes gesloopt voor tandwielen.
De gedachte was 1 motor in het midden en een tandwiel links en rechts daarvan, maar dan draaien de schroeven allebei links of rechtsom. Dus een exrtra tandwieltje erbij wat wel mooi uitkomt wat ruimte betreft.

Alleen wil ik de motor en de tandwielen niet in het water laten draaien, dus gekeken hoe ik dat kon inpakken. Een 40mm pvc pijp warm maken en platdrukken was net te klein. Een verloop 40-50mm was platgedrukt perfect. Alleen nam dat een berg ruimte in beslag in de romp. Dat gaat het dus ook niet worden.
Tot nu toe is de oplossing een mof 19mm pvc. Daar past een motortje in en dat doe ik dan 2x. Ook geen tandwieltjes meer nodig dan. En ik kan dat makkelijk plaatsen, waterdicht maken en het kost mij nauwelijks ruimte in vergelijking met andere oplossingen/ideeën.

Ook heb ik in de tussentijd twee bloeddrukmeters gekocht, hierin zit een heel leuk drukpompje en een klep die als afsluiter of opener van lucht dient.

Ik had al een vacuumpompje en een drukpompje, maar voor 10 euro per stuk kon ik deze kleinere pompjes en klepjes niet laten liggen. Al heb ik nog geen idee of de pompjes voldoende capaciteit hebben. Ach, ik weet er uiteindelijk wel raad mee (denk ik :wink: ).

Helaas ga ik niet zo snel als jij met bouwen, maar wat ben jij onwijs goed bezig zeg!!!
Om jaloers op te worden. Al hoop ik mijn kunstjes ook nog te kunnen tonen :wink:

Groet,

Peter

U-12 type IIB
Afbeelding

_________________
In progress.... viewtopic.php?f=108&t=30472&p=626925#p626925


Laatst bijgewerkt door SuPer op za 05 feb, 2011 23:32 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 jan, 2011 22:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 21 apr, 2007 0:42 am
Berichten: 1420
Woonplaats: Hoofddorp
Nou dan heb je zeker niet stilgezeten, lijkt me leuk werk het uitzoeken van de motoren en hoe alles te plaatsen.
Hoe maak je trouwens de afdichting van de aandrijfassen waterdicht? zijn daar speciale waterdichte lagers o.i.d voor te krijgen?




Karel

_________________
Huidig project (VOLTOOID): Revell 1/72 Type VII/41 U-boot

Vorig project: Protar 1/9 `85 BMW R80GS Paris-Dakar


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 jan, 2011 14:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 06 okt, 2010 13:45 pm
Berichten: 1273
Woonplaats: Gasselte
Hoi Super, Ik wist niet dat je ook bezig was met een U-boot. Het ziet er allemaal super uit. ik zag dat je ook al dat je contact hebt met Karel. Petje af voor jullie hoor. Succes met de bouw en ga je vanaf heden vaker volgen.

Groet Andrew

_________________
Bijna af: Tamiya Tirpitz 1:350 + PE-set van WEM viewtopic.php?t=29594
RM ROMA 1:350 viewtopic.php?f=4&t=33599
HMS Queen Elizabeth: viewtopic.php?f=4&t=36469
Trumpy Striker 1:35 viewtopic.php?f=2&t=37029


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 jan, 2011 17:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 dec, 2010 2:25 am
Berichten: 212
Woonplaats: Enkhuizen/Amsterdam
Karel,

Er zijn diverse manieren om een waterdichte aandrijving te krijgen. Wat ik wil voorkomen is weerstand. een lager met keerring kan,, of een o-ring kan ook.
Mijn idee is om de as door een pijp te laten lopen met daarin vet. Om te voorkomen dat dat eruit gedrukt wordt, kan ik ervoor zorgen dat de druk gelijk blijft aan beide kanten. Nauwelijks weerstand dan. Dit is heel simpel te maken, maar dat komt later aan de orde :wink: Geduld dus :D

Andrew,

Ja, ook ik ben aan het brouwen :D Al heeft Karel al mijn werk naar een hoger niveau weten te brengen. En elke dag kom ik weer nieuwe of inspirerende dingen tegen, zoals dat glas maken.

Vandaag aan het testen geweest om te kijken of ik met mijn ideeën wel een duikboot kan krijgen. Drukpompje, drukvaten en wat flessen en slangen. Test geslaagd!!! Maar ook dit is later aan de orde in het verslag. Eerst maar eens die gaatjes boren in de romp, foto;s maken en dat showen :)

U-13 type IIB
Afbeelding

_________________
In progress.... viewtopic.php?f=108&t=30472&p=626925#p626925


Laatst bijgewerkt door SuPer op za 05 feb, 2011 23:35 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 jan, 2011 20:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 dec, 2010 2:25 am
Berichten: 212
Woonplaats: Enkhuizen/Amsterdam
Wat vinden jullie hier van?

http://www.u-boatstory.co.uk/video00.htm

Groet,

Peter

U-14 type IIB
Afbeelding

_________________
In progress.... viewtopic.php?f=108&t=30472&p=626925#p626925


Laatst bijgewerkt door SuPer op za 05 feb, 2011 23:36 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 jan, 2011 21:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 06 okt, 2010 13:45 pm
Berichten: 1273
Woonplaats: Gasselte
Amazing hoe goed de boot en uitrusting bewaard zijn gebleven. Er blijft toch altijd wel een waas van mysterie rond die boten hangen. Mijn oom heeft op de KXIV in Nederlands-indie gevaren. Het waren deze of de O-boten die qua silhouet nogal op de u-boten leken. Na de verhalen die ik van hem gehoord heb zou ik niet zo snel in een onderzeeboot stappen.

Groet Andrew

_________________
Bijna af: Tamiya Tirpitz 1:350 + PE-set van WEM viewtopic.php?t=29594
RM ROMA 1:350 viewtopic.php?f=4&t=33599
HMS Queen Elizabeth: viewtopic.php?f=4&t=36469
Trumpy Striker 1:35 viewtopic.php?f=2&t=37029


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 jan, 2011 17:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 dec, 2010 2:25 am
Berichten: 212
Woonplaats: Enkhuizen/Amsterdam
...vervolg...

Nu alle vloedgaten verder opengemaakt zijn is het zaak om de "schotten" boven de ballasttanks te openen. In de meeste verslagen wordt hier het hele deel verwijderd en vervolgens keurig allemaal kleine schotjes voor gemaakt. Aangezien ik een stevige constructie wil behouden en kan inleveren op detail, heb ik er voor gekozen ze uit te boren en te vijlen. Ook scheelt dit mij weer een hoop tijd :D
Afbeelding
Hierboven stap voor stap met boortje 1,5 mm links en rechts naast de klinknagelrij geboord, de tussenliggende ruimte weggeboord en opengemaakt en als laatste handeling een vijltje er door voor de scherpe hoeken.

Afbeelding
Hier het resultaat

Afbeelding
En over de volle lengte

De volgende stap is het wegfrezen van de binnenzijde van de romp boven het wateroppervlak. Hier wil ik zoveel mogelijk materiaal kwijtraken om tijdens het duiken hier voordeel van te hebben.

U-15 type IIB
Afbeelding

...wordt vervolgt...

_________________
In progress.... viewtopic.php?f=108&t=30472&p=626925#p626925


Laatst bijgewerkt door SuPer op za 05 feb, 2011 23:37 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 jan, 2011 17:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 21 apr, 2007 0:42 am
Berichten: 1420
Woonplaats: Hoofddorp
SuPer schreef:
Wat vinden jullie hier van?

http://www.u-boatstory.co.uk/video00.htm

Groet,

Peter



Ik had hier al eens wat over gezien op Discovery, maar toch wel een leuk filmpje dit.
Ondanks dat de boot nu goed te bekijken is van binnen blijf ik het vreselijk jammer vinden dat ze in 5 stukken is gezaagd, had in mijn ogen nooit mogen gebeuren.


Karel

_________________
Huidig project (VOLTOOID): Revell 1/72 Type VII/41 U-boot

Vorig project: Protar 1/9 `85 BMW R80GS Paris-Dakar


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 jan, 2011 17:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 21 apr, 2007 0:42 am
Berichten: 1420
Woonplaats: Hoofddorp
Netjes gedaan zo Peter, is zeker weten veel steviger zo als dat je er losse schotjes inzet.



Karel

_________________
Huidig project (VOLTOOID): Revell 1/72 Type VII/41 U-boot

Vorig project: Protar 1/9 `85 BMW R80GS Paris-Dakar


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 jan, 2011 17:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 dec, 2010 2:25 am
Berichten: 212
Woonplaats: Enkhuizen/Amsterdam
Zoals mijn intro al aangeeft heb ik ooit een kleine u-boot mogen maken, deze lijkt veel meer op het model van het filmpje.
Zo wist ik al jaren dat deze boot in Liverpool ligt, maar dat die in 5 stukken gezaagd is was weer nieuw voor mij. Nu weet ik ook welk model dit is en het zou zomaar eens een mooi vervolg model kunnen zijn als deze klaar is.
Al weet ik wel dat ik 'm dan wat groter ga bouwen wil ik 'm functionerend krijgen :wink:

Andrew,

Het filmpje laat zulke mooie dingen zien dat ik het de moeite waard zou vinden daar eens in het echt te gaan kijken. Achterop de romp boven de rechter schroefas zit een deukje, hier kan je echt mooi het canningeffect zien :wink:
Normandië wil ik ook al jaren heen, dat zal eerst eens moeten gebeuren.

U-16 type IIB
Afbeelding

_________________
In progress.... viewtopic.php?f=108&t=30472&p=626925#p626925


Laatst bijgewerkt door SuPer op za 05 feb, 2011 23:39 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 95 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement