Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 3:12 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 25 apr, 2009 19:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hoi Mischa,

Dat zou inderdaad best kunnen.

Gelukkig doe ik een scheeps-en jachtbouw opleiding, dus ik weet een beetje waar ik mee bezig ben.

Net even gevaren, maar werd al vrij snel gedwongen te stoppen, de schroefas was namelijk uit een koppeling komen zetten, en ik had geen gereedschap bij me om dat even te fixen.
In ieder geval weet ik nu wel waar de lekkage zit, inderdaad de schroefas.
Er kwam niet genoeg water binnen om niet even te kunnen varen, dus ik weet nu ook een beetje hoe ze vaart.
Ze vaart zoals de Josse I had moeten doen, met een aardig vaartje (ongeveer 5km/h, net zo snel als wanneer je loopt) en met een kleine draaicirkel.
Door het enorme roer is er enige sturende werking bij achteruit varen, maar als het gas eraf is kan ze nog behoorlijk kleine draai maken.
Remmen kan ze ook erg goed, binnen een meter ligt ze echt wel stil.
Hier zijn 2 filmpjes van de proefvaart:
http://www.youtube.com/watch?v=EPcYPjUOn_U
http://www.youtube.com/watch?v=JaI_kUjoL1A

Heb inderdaad een flinke zeegaande bunkerboot gevonden:
Afbeelding

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 25 apr, 2009 20:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 04 maart, 2008 22:26 pm
Berichten: 1060
Woonplaats: petten
Josse volges mij zitten we in de zelfde trant kwa opleiding!
Jij maakt bouwt de boten en ik doe het interieur!

_________________
Met vriendelijke groet, Koen

Zeilen is het mooiste wat er is!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 25 apr, 2009 21:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hoi Koen,

Het grote verschil tussen jouw opleiding en die van mij is waarschijnlijk naast het doel (bij mij ligt de nadruk op ontwerp en leidinggeven) ook bij hoe breed de opleiding is.
Als ik mijn opleiding afgerond heb kan ik werkelijk alles gaan doen wat er op een scheepswerf moet gebeuren, dus ook het verkopen van de schepen, inkopen, en allemaal van dat soort minder bekende beroepen die ook op scheepswerf onmisbaar zijn.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 25 apr, 2009 21:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 apr, 2009 15:32 pm
Berichten: 31
zo dat is wel gaaf zeg.. heb met mijn schip ook wel eens op de werf gelegen. Die lui die daar werken kunnen egt donders goed lassen zeg.

Maja even to the point.

Ziet erg gaaf uit dat filmpje. Vindt dat ie inderdaad erg hard vaart. Maar dat hout van dat roer dat moet je tog ook wel wat op smeren anders gaat het tog rotten het is gewoon triplex ofzo tog?

Groet Mischa


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 25 apr, 2009 21:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hoi Mischa,

Het is inderdaad triplex.
Bedenk net dat ik met dit model hetzelfde geintje uithaal als met het roer op de Josse I, met een blank roer gaan varen, en terwijl de sporen van binnengekomen water op spanten van de Josse I goed te zien zijn, heeft het roer nog nergens last van gehad.
Alsnog ga ik wel zo snel mogelijk wat grondverf aanbrengen, en het liefst een flink aantal lagen.
Het is mijn bedoeling om op Koninginnedag zowel de Well Enhancer als Josse II mee te nemen, anders ligt de Well Enhancer veel te snel weer langs de kant wegens een gebrek aan brandstof :wink: :roll: :lol:

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 26 apr, 2009 13:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 jan, 2009 21:48 pm
Berichten: 66
Josse,

Als je nou dat grote stuk plaat dat jij roer noemt ook de vorm van een roer geeft.
Dus zorgen dat beide platen even groot zijn en 1 plaat lijken.
Vervolgens schuur je de voorkant in een punt, zodat die dunner wordt.

De achterkant laat je plat, maar net daarvoor schuur je een kom.
smal van voren, naar de as dikker, dan weer smaller aflopend, met aan het uiteinde weer wat dikker en plat.

Het zogenaamde Van de Velden roer.
Afbeelding

Als dit te lastig is, dan schuur je de achterkant ook weer gewoon in een punt.
Door dit dunnere roer stuur je beter en heb je meer kracht, minder verlies.


Als het roer klaar is, lekker met G4 afdichten of anders in de verdunde vernis zetten.
Dit trekt lekker in, grondverf is niet betrouwbaar genoeg om het hout te beschermen, maar dat zou je nu zelf moeten weten.


Wacht in ieder geval even met gronden, g4, vernis of wat dan ook tot het hout door en door droog is, anders rot het alsnog onder je laklaag weg.

Nat worden is geen probleem, als het maar niet te vaak en te lang is.

De spanten hebben waarschijnlijk nooit de kans gekregen helemaal te drogen, terwijl dit vrijhangende roer na het varen wel goed droogt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 26 apr, 2009 13:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hoi Pergotje,

Hoe kan ik het beste verdunnen?
Het roer een goede vorm geven kan nu helaas niet wegens het weer, maar verven gaat wel.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 26 apr, 2009 16:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Aangezien ik nog een speaker en dieselgeluidsgenerator had liggen, en ik die in een model als dit wel vond passen ben ik daar maar eens mee gaan stoeien.
Hier is het resultaat:
Afbeelding
Vanwege het nabouwen van de machinekamer was het minder makkelijk dan gehoopt, maar het is gelukt.
Dit deel van de machinekamer wordt de controlekamer.
Een andere smoes kon ik helaas niet verzinnen om deze opstelling te verantwoorden.
Afbeelding
Waar komt het dieselgeluid vandaan? Juist, uit de motor, dus de speaker zit in de motor, dat is nu nog niet te zien, maar dat komt wel.
Geluid kun je niet zien, dus ook maar een filmpje gemaakt:
http://www.youtube.com/watch?v=6GCCnu9g9Wg
Ben niet helemaal tevreden over het geluid, maar krijg er ook niet het gewenste geluid uit, misschien dat iemand me op koninginnedag kan helpen, maar dat zie ik dan wel.
In ieder geval is het zonder enige kennis gelukt om de boel goed aan te sluiten.

En nog wat andere vorderingen:
Afbeelding
Om even te kunnen pauzeren of voor het laden is het erg handig om bolders te hebben, maar wat heb je aan niet geverfde bolders als je veel op zee zit?
Niet veel, die roesten binnen de kortste keren weg, dus de bolders maar even van een laagje verf voorzien.
Afbeelding
Ook aan de andere kant is de verfkwast langsgekomen.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 26 apr, 2009 17:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 jan, 2009 21:48 pm
Berichten: 66
Het roer kun je verdunnen met een vijl, of lang schuren met schuurpapier :P

Vernis verdun je met White-Spirit of Terpentine.
Verf ook, mits het geen waterverf is.
Gewoon kijken wat er op het blik staat.
Daar staat altijd vermeld waar je het mee moet verdunnen en waar je kwasten en vlekken mee schoon maakt.

Maar het roer verven heeft weinig nut, dan wordt het aanpassen alleen maar lastiger
Haal dr ff een rasp/vijl, schuurpapier/machine langs en zet hem dan in de zooi.


Denk jij dat het een goed id is om die luidspreker met zn grote magneet net boven een elektromotor (oftewel, elektromachnetische aandrijving) te hangen?

Het geluid kun je simpel beter maken.
Ga ff naar de supermarkt (morgen of een zondagswinkel)en koop een doos pringels.
Eetsmakelijk.
Heb je hem leeg, haal de bodem eruit en druk de koker tegen de speaker aan.
Nu heb je een baspijp.

Verder moet je het geluid naar inzicht afregelen met de potmeters.
Je hebt een potmeter voor stationair toerental, 1 voor hoe blikkerig of zwaar het klinkt en nog 1 voor het toerental bij volgas.

Als je de voeding aansluit en de speaker en geen 3e draad, heb je alleen stationair toerental.
Sluit je de draden van de motor (uit de regelaar) op die andere aansluiting dan loopt het toerental van het geluid met je hoofdmotor mee op.

Die geluidsregelaar kan wel van Conrad zijn, kijk dan ff op de site daar kun je dan de handleiding downloaden.

En hang ff een zekeringetje tussen de voeding als je ook de motor aansluit, dat kan je een anders je geluidsmodule kosten als je het fout doet.
Het is tenslotte een geluidsmodule en geen rookgenerator.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 26 apr, 2009 17:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
pergotje schreef:
Vernis verdun je met White-Spirit of Terpentine.
Verf ook, mits het geen waterverf is.
Gewoon kijken wat er op het blik staat.
Daar staat altijd vermeld waar je het mee moet verdunnen en waar je kwasten en vlekken mee schoon maakt.

Dank je, zal ik binnenkort eens proberen

Citaat:
Maar het roer verven heeft weinig nut, dan wordt het aanpassen alleen maar lastiger
Haal dr ff een rasp/vijl, schuurpapier/machine langs en zet hem dan in de zooi.

Door het slechte weer kan ik nu niet gaan schuren of iets dergelijks, en ik ga dit niet met waterproof doen, daar is het naar mijn zin te veel voor, maar ik wil wel alvast wat bescherming meegeven.

Citaat:
Denk jij dat het een goed id is om die luidspreker met zn grote magneet net boven een elektromotor (oftewel, elektromachnetische aandrijving) te hangen?

Eigenlijk had ik daar nog totaal niet aan gedacht.
Zou de bus pringels hier ook voor helpen?

Citaat:
Het geluid kun je simpel beter maken.
Ga ff naar de supermarkt (morgen of een zondagswinkel)en koop een doos pringels.
Eetsmakelijk.
Heb je hem leeg, haal de bodem eruit en druk de koker tegen de speaker aan.
Nu heb je een baspijp.

Zal m'n broertje wel even blij maken, wil natuurlijk wel graag mooi geluid.

Citaat:
Verder moet je het geluid naar inzicht afregelen met de potmeters.
Je hebt een potmeter voor stationair toerental, 1 voor hoe blikkerig of zwaar het klinkt en nog 1 voor het toerental bij volgas.

Hier was ik al wel druk mee bezig geweest, maar was nog niet naar tevredenheid.

Citaat:
Als je de voeding aansluit en de speaker en geen 3e draad, heb je alleen stationair toerental.
Sluit je de draden van de motor (uit de regelaar) op die andere aansluiting dan loopt het toerental van het geluid met je hoofdmotor mee op.

Kun je dit wat verder uitleggen?
Snap vooral het verhaal met de derde draad niet helemaal.

Citaat:
Die geluidsregelaar kan wel van Conrad zijn, kijk dan ff op de site daar kun je dan de handleiding downloaden.

Het is er één van Robbe, staat onderop de printplaat.

Citaat:
En hang ff een zekeringetje tussen de voeding als je ook de motor aansluit, dat kan je een anders je geluidsmodule kosten als je het fout doet.
Het is tenslotte een geluidsmodule en geen rookgenerator.

Dat leek mij nou juist een leuke bijkomstigheid :lol: :lol: :lol:
Ga ik waarschijnlijk morgen doen, en dan zeker ik gelijk alles even.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 36 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement