Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 8:08 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2021 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 198, 199, 200, 201, 202, 203  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 30 sep, 2023 22:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hallo allemaal,

Afbeelding
In de afgelopen weken heb ik de eerste stappen richting werkende camera's gezet. Van deze opzet (zonder de HDMI kabel) komen er 6 in de boot. Op de Pi Zero zet ik het MotionEyeOS operating system die deze omtovert in een draadloze webcam/ beveiligingscamera. Tot op heden is dit nog niet gelukt, om nog onbekende reden wil het OS niet installeren op de Pi, wordt dus nog vervolgd. De camera die je hier ziet heeft een beeldhoek van 160 graden dus het zicht is extreem breed.
Afbeelding
Schijnbaar heeft resin een beperkte houdbaarheid dus besloot ik toch maar eens te beginnen aan het stuurhuis. Deze gaat uit 12 delen opgebouwd worden, hier zie je de eerste 4. Waarom 12 delen? Qua oppervlak is 2 delen net te groot voor mijn printer dus maar 4 delen, dit blijkt bovendien heel mooi gespiegeld te kunnen worden waardoor ik maar voor een kwart alle ramen echt heb moeten uitsnijden, de rest kwamen automatisch mee. vervolgens hoefde ik alleen 1 raam tot deur te verbouwen en 1 raam verlagen en daarmee zijn alle variaties gemaakt. Reden 2 voor 12 delen is dat dit de mogelijkheid geeft om na het printen de ramen in hun sponning te schuiven en het geheel daarna af te sluiten van bovenaf. Omdat er 2 rijen ramen boven elkaar zitten kom je dan meteen op 12 delen uit.
Ik heb hier best wel tegenop gezien, voornamelijk vanwege de vele hoeken t.o.v. elkaar, maar uiteindelijk bleek de functie Draft van Solid Edge hier uitkomst te bieden en bleek het allemaal reuze mee te vallen. Toen de wanden eenmaal de juiste vorm hadden werd het kinderspel om de ramen erin te verwerken.
Afbeelding
Al met al begint mijn inmiddels 15 jaar oude idee toch meer en meer echt vorm te krijgen.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 okt, 2023 10:08 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Ja, ik weet nog dat je begon en ik heb meerdere malen gedacht dat je er al eerder de brui aan zou geven omdat het resultaat toch veel minder was dan het beoogde resultaat, maar tot nu toe blijf ik het toch heel mooi hoe je je verdiept in zaken die misschien niet meer tot de traditionele modelbouw behoren, zoals de programmering en het printen.

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 okt, 2023 10:31 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hoi Bert,

Daar ben je ongetwijfeld niet de enige in. Al met al is het wel een enorme leercurve geworden waarin geduld misschien wel het belangrijkste leerpunt is geweest.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 okt, 2023 21:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hallo allemaal,

De laatste tijd is er niet heel veel voortgang, maar de paar dingen die er zijn maken wel een groot verschil voor de toekomst.
Afbeelding
Eindelijk is het gelukt om de resin printer aan de praat te krijgen! nu heb ik gelijk 2 gashendel schijven klaar. Dit geeft gelijk ook groen licht om verder te werken hiermee aangezien er toch al resin in het vat zit.
Afbeelding
Dit is de volledige achterste helft van het stuurhuis, morgen mag de printer weer aan het werk. Scheelt natuurlijk wel heel erg dat het stuurhuis zonder interieur zo mooi symmetrisch is.
Afbeelding
Zo begint het er nu op de PC uit te zien. Het is inmiddels ook gelukt om de kraan fundatie op het dek de juiste vorm te geven, dus ook dat gaat nu de goede kant op.

Volgens mijn planning ben ik hiermee over de 15% heen, gerekend sinds vorig jaar.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 okt, 2023 22:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hallo allemaal,

Het eerste resultaat voor het stuurhuis is er!
Afbeelding
Alleen niet wat ik ervan gehoopt had... De supports aan de raamstijlen aan de voorkant zijn zoveel dikker dan de stijlen zelf dat de raamstijlen allemaal afgebroken zijn. Bovendien blijkt de vloer te dun te zijn en is dus behoorlijk krom getrokken. Natuurlijk kwam ik daar net achter toen de nieuwe print voor de voorkant al bezig was, vandaar de kleine stukjes zijkant voor de voorkant. De detaillering is best goed zo, dus daar ben ik wel erg blij mee.
Afbeelding
Het is niet heel goed te zien maar aan de voeten van de kapitein is de rails voor de stoel voor de roerganger. Deze is op z'n dikst 0,2mm dik. Ook zit hier een sleuf verwerkt om de bedrading (0,1mm dik) voor de verlichting in het instrumentenpaneel dat daar later zal komen. Datzelfde heb ik inmiddels ook gedaan voor de schijnwerpers die aan de achterkant komen te hangen.
Afbeelding
Als je naar de rand van het plafond kijkt zijn hier de naden tussen de 2 platen zichtbaar.
Afbeelding
De kraanfundatie afwerking op het dek had ik ook meegenomen met de voorkant van het stuurhuis, echter ontbreekt hier de invulling nog. Inmiddels is de 3de poging hiervoor gestopt omdat ik niet genoeg hars in het vat had gedaan, oops... Overigens klopt het wel dat het gat tamelijk ruim is voor de kraan zelf, dat komt omdat ik na het printen van de kraan besloten heb dat ik die toch graag op het dek wil laten rusten, dat gaat alleen lukken door een verdikking te verwerken. Voorlopig ga ik eerst verder met het kraan ontwerp voordat ik de nieuwe versie ga printen zodat ik gelijk meer zicht heb op andere zaken.

Morgen verwacht ik de nieuwe poging te gaan starten voor de achterkant van het stuurhuis waar gelijk ook nog een vergissing in opgelost is (ik dacht dat het dek waar het uitsteekt een staalplaat met wat spanten in het zicht zou zijn maar dat blijkt netjes afgewerkt te zijn, waarschijnlijk t.b.v. de vele bedrading o.a. voor de aandrijving van het schip), dat zit nu dus verwerkt in de nieuwe versie. Daarin zal er ook geen support op raamstijlen zitten zodat dit geen kopzorgen meer kan bezorgen. Verder ben ik ook wat dichter bij het laten frezen van de meer gevormde of van ramen voorziene platen voor de opbouw, eind deze week hoop ik daar meer over te weten.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 dec, 2023 13:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hallo allemaal,

Afbeelding
Na wat verdere uitwerking van het 3D model inmiddels de meeste onderdelen voor de spanner van de tandriem en toerenteller 3D geprint uit resin, er komen nog nieuwere versies van sommige onderdelen i.v.m. passing en uitwerking. Over printen met resin gesproken, de kraanarm van de grote kraan ga ik in 1 geheel laten printen uit extra sterke resin in Hong Kong. Zodoende kan ik de beste sterkte hiervoor bereiken en toch het gewicht laag houden, ook omdat ze daar zelfs tot 78cm lengte en breedte met dit soort resin kunnen printen waardoor de kraanarm daar in 1 geheel geprint kan worden.
Afbeelding
Daarna ben ik verder gegaan met het ontwerpen van het brein en hart van de boot. Hier is de nieuwe versie van het brein met 1 plaat minder dan oorspronkelijk bedacht. Scheelt weer een stuk aan ruimte voor de bedrading naast het brein.
Afbeelding
Inmiddels ook een nieuwe zekeringenkast gemaakt. De laatste 3 groepen zijn gezamenlijk gezekerd over 1 van de eerste 3. Van die laatste 3 is er 1 voor de Pi, de andere 2 zijn geschakeld en voeden de extra functies. Zodoende kan ik dus altijd varen, maar bespaar ik wat stroom als ik toch niet aan het demonstreren ben wat de boot allemaal kan. De LED's schakel ik via de gezamenlijke min zodat ik bij twijfel makkelijk kan achterhalen welke zekering doorgebrand is maar deze lampjes normaal uit zijn.
Afbeelding
Die bedrading behoeft nog veel aandacht, dat zal deels gebeuren nadat ik wat nieuwe schakelaars heb besteld. De bovenkant van de zekeringenkast dient ook gelijk als ondersteuning voor de topplaat met bedieningsscherm voor de Pi.
Afbeelding
Als straks alle bedrading netjes aangesloten is wordt het best een net geheel. Overigens moet de zekeringenkast nog vast geschroefd worden, de computer zit inmiddels wel vast in de boot.
Afbeelding
Nog even een mooie overzichtsfoto.
Afbeelding
Langzaamaan gaat het ergens op lijken, maar ik heb nog een lange weg te gaan.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 dec, 2023 12:05 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Het is na al die tijd nog steeds een indrukwekkend project.

Ik ben echt heel benieuwd naar het eindresultaat in het bassin waarin alle elementen gaan werken en samenkomen.
Volgens mij kan je nu een bepaalde vaarroute programmeren met allerlei elementen er in en zelf met een bak koffie gaan zitten toekijken of wacht je nog even op een module met AI?

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 dec, 2023 13:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hoi Bert,

Dank je, het is inderdaad een behoorlijk allesomvattend project.

Ik zou graag willen dat ik zover was met programmeren. Ik ben wel op een punt dat in principe heel veel "ineens" op zijn plek kan gaan vallen en dan ben ik in 1 klap hard op weg naar bijna alle functies handmatig kunnen besturen. AI ga ik niet aan beginnen en zelf besturen vindt ik voorlopig leuker dan een programma schrijven die alles voor zijn rekening neemt. Maar over koffie gesproken, een bekerhouder aan de zender zou een leuke toevoeging kunnen zijn :lol:

De laatste tijd ben ik vooral bezig met onderdelen 3D uit te werken, zo ben ik gisteren begonnen met de eerste stukken interieur voor de opbouw, nu nog vooral gericht op het bepalen van welke elektronica waar komt en hoe vastgezet wordt en waar de aansluitingen komen. Verder ligt de stroomvoorziening zowel in de zender als in de boot plat, die moet ik eerst herstellen voor ik weer iets aan de programmering kan doen waarbij in de boot het ontbreken van schakelaars een aardige handicap vormt om het geheel af te maken. Bovendien heb ik nu een andere groepenindeling gemaakt waardoor ook de voedingen aangepakt moeten worden.

In de tussentijd ben ik volgens mijn planning over de 17% heen dus ik kom langzaamaan wel in de goede richting.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 dec, 2023 20:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hallo allemaal,

Afbeelding
Inmiddels worden de wanden van de opbouw gefreest en dus ben ik verder gegaan met het interieur. In dit geval gaat het om een verstevigend stuk waar later met resin geprinte hutten in geplaatst gaan worden, compleet voorzien van verlichting en geverfd. De voorste printplaat zal uiteindelijk onder de opbouw uitsteken i.v.m. de beschikbare hoogte en ruimte.
Afbeelding
De hutten worden bewust niet dezelfde schaal gemaakt, dit om de illusie te wekken dat de hut volledige grootte is gemaakt. Door alle 3 dimensies gelijk te verschalen hoop ik dit effect te kunnen bereiken. De andere kant hiervan wordt op dit moment geprint, deze beide prints duren meer dan een dag om te voltooien. Oorspronkelijk wilde in het interieur in 2 delen printen maar dat gaat alleen lukken met heel veel supports. Door het in 2-en te delen en plat op de buitenkant te leggen heb ik helemaal geen supports nodig.
Afbeelding
Na wat verder uitwerken van het ontwerp zijn de beide spanners nu klaar, alleen de toerenteller sensoren moeten nog een plek krijgen. De huidige houders passen niet helemaal zoals gewenst, daar ga ik nog wat kleine aanpassingen aan maken.
Afbeelding
In mijn vorige post kon je de achterste helft van het stuurhuis al zien, bij dezen iets meer aandacht hiervoor.
Afbeelding
Hier is het detail in het plafond goed te zijn. Dit komt door het hele stuurhuis.
Afbeelding
Dit is de mislukte poging met te dun materiaal die ik nu gebruik als lijm en verf proefstuk. Dat is maar goed ook want zonder zwarte grondverf blijkt dit materiaal toch aardig wat licht door te laten.
Afbeelding
Dit is de goede versie, inmiddels in de zwarte grondverf. Binnenkort maar even witte grondverf regelen zodat het eindresultaat zo wit mogelijk zal zijn.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 dec, 2023 22:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hallo allemaal,

Aangezien de voeding in de boot al enige tijd onbruikbaar is vond ik het wel eens tijd om dit aan te passen, ook om te zorgen dat de Pi weer vanuit de boot van stroom voorzien kan worden, een step down converter naar 5V op 3,3V aansluiten blijkt niet het gewenste effect te geven. Ik had de converter per ongeluk op de LED aansluiting van de schakelaar aangesloten i.p.v. de geschakelde kant.
Afbeelding
Een impressie van voor ik de bedrading met de onderdelen er omheen. Achter de wanden is de bende aan draden nog te zien, je kunt wellicht begrijpen dat ik er toch wel aardig tegenop heb gezien om dit stuk op te gaan pakken.
Afbeelding
Eerst maar eens een hoop uitgesorteerd en een verdeling van wat waar komt gemaakt.
Afbeelding
Na een hoop gepriegel is het al een stuk netter geworden. Op dit moment zijn er nog een aantal dingen tijdelijk, met name doordat de bedrading van de topplaat nog aangesloten moeten worden voor accu status, multimeter en aan/uit schakelaars. Ook moet het hele schakelschema voor het aan en uitzetten van de Pi nog verder afgemaakt worden. Alle groepen zijn nu aangesloten en na het oplossen van in de introductie vermelde fout werkt nu ook de Pi weer zoals het moet.
Afbeelding
Dit is een nieuwe topplaat maar helaas blijkt de multimeter niet goed te passen en is er al het 1 en ander gescheurd dus het ontwerp is inmiddels iets aangepast en zodra de printer klaar is met de binnenkant van de opbouw maak ik de verbeterde versie en zou ik dit geheel definitief moeten kunnen maken.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2021 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 198, 199, 200, 201, 202, 203  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement