Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 12:50 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2021 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 199, 200, 201, 202, 203  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 29 dec, 2023 14:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hallo allemaal,

Afbeelding
Inmiddels een kleine kilo filament verbruikt in een week tijd, printer heeft heerlijk doorgewerkt tijdens de kerst (gelukkig krijgen machines geen onregelmatigheidstoeslag). Resultaat is onder andere deze techniek plaat waar de beide bluspompen aan opgehangen zullen worden en waar ook wat elektronica aan komt.
Afbeelding
Hier is een grote verandering, ik heb een hangaar geprint voor de werkende ROV. De ROV's die aan de A-frames midscheeps komen te hangen ga ik daarom niet eens proberen werkend te krijgen vanwege eis dat er een camera in moet passen en dat signaal live naar de wal gestuurd moet worden waarbij de kabel ook nog een beetje realistisch moet lijken. Met de ROV die in deze hangaar komt heb ik daar geen last van, deze laat ik namelijk gewoon door de moonpool zakken waardoor de kabel niet te zien is.
Afbeelding
Pootjes moeten nog een beetje aangepast worden en dan de deur er nog in maken. Aangezien de onderkant onder water komt is waterdichte afdichting erg belangrijk en een beetje afschot wellicht ook erg handig. Daarnaast heb ik ook een mooie steun geprint voor de zelf ontworpen printplaat en de motorhat die 2 hijskranen zal gaan draaien.
Afbeelding
Er is weer stroom in de boot! Inmiddels heb ik de relais schakeling getest maar blijkbaar geven de schakelaars maar 2,5V terwijl ik er 12V op zet dus andere schakelaars gebruikt en aangezien ik hier niet meer dan 3A verwacht de relais eruit gehaald. Dat kan dus maximaal 6A aan stroomverbruik besparen als ik de extra functies toch niet gebruik.
Afbeelding
De LED-jes ga ik nog vastlijmen met hot glue maar de bedrading is aangesloten en werkt naar behoren.
Afbeelding
Aangezien de servomodule lastig bereikbaar is heb ik alvast servo verlengkabels aangesloten en deze ook maar netjes gelabeld zodat ik nog kan achterhalen wat wat is. Daarbij ook gelijk nette bundels gemaakt en de bundels alvast richting de uiteindelijke locatie van de servo's en vaartregelaars komen.
Afbeelding
De binnenkant van de opbouw is inmiddels helemaal klaar, alleen t.z.t. nog aan elkaar lijmen en alles monteren. Hier zitten al gaten in voor de 3 blusleidingen (2x bluskanon en 1x blussen op het helidek) en de VGA stekker voor het doorvoeren van stroom en signalen.
Afbeelding
De topplaat is nu ook klaar, al moet de bedrading nog aangesloten worden. Ik heb de multimeter al even getest, maar ik kwam op 0,3V en 49,2A (deze meter kan 50A hebben), iets wat ik niet geloof. Ik zal dus ergens een fout hebben gemaakt met aansluiten, ik vermoed dat de Ampère meten over de - niet goed is, dit lijkt mij over de + te moeten gaan. Overigens kreeg ik dezelfde waarde toen ik de draden voor het voltage meten los had gehaald.

Al met al heb ik nog het 1 en ander uit te werken en netjes weg te werken. De + kant van de groepen zijn inmiddels definitief gesoldeerd maar de bedrading moet nog netjes weggewerkt worden.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 jan, 2024 9:50 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Met spanning kan ik je helaas niet helpen,ik ken echt alleen de basis om een lamp aan te sluiten en bij de motor de zooi door te meten volgens de manual,maar inderdaad zorgen dat je kabelbomen zo logisch mogelijk zijn gegroepeerd en in kaart zijn gezet

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 jan, 2024 13:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Gelukkig nieuwjaar allemaal!!

Hoi Bert,

Dank je voor je reactie.

Overzichtelijk houden van de kabelboom is inderdaad cruciaal met een project als dit. Dit hou ik in Excel bij maar ik label ook de bedrading. In het verleden heb ik al eens zo'n zelfde multimeter opgeblazen, daarom ben ik nu wat voorzichtiger. Toen had ik wel geprobeerd om het aansluitschema te vereenvoudigen denkend dat er geen verschil zou zijn met het getoonde schema maar dat bleek niet zo te werken.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 jan, 2024 14:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 26 dec, 2007 14:44 pm
Berichten: 138
Woonplaats: Nijkerk
Hoi,

Een stroommeting mag je in principe ook gewoon in de nul-leiding doen hoor, de stroom in één gesloten stroomkring is overal hetzelfde. 't Zou natuurlijk wel kunnen dat dit specifieke metertje een beetje anders werkt omdat ie zelf ook gevoed moet worden?

_________________
I use billion dollar satellites to find Tupperware in the woods!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 jan, 2024 14:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hoi Blacky (of is dat je hond?)

Bedankt voor de info, ik wist niet dat de stroom overal gelijk was. In principe krijgt deze meter zijn stroom vanaf de Volt meter draden, maar blijkbaar werkt dat net zo goed ook via de Ampère meter draden. Zou het dan kunnen dat ik juist de draden van de Volt meter niet goed aangesloten heb en dat er daardoor een hoge stroom gaat lopen?

Edit: ik vermoed dat het ding simpelweg niet gecalibreerd is. Hiervoor zitten 2 potmeters aan de achterkant verstopt, 1 voor het voltage, 1 voor amperage. Ga ga ik dit eerst maar eens met mijn normale multimeter erbij meten en controleren. Met alleen een Pi aan en wat PCB's die eigenlijk nog niks doen kan die meter het amperage prima aan.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 jan, 2024 0:06 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hoi allemaal,

Afbeelding
Mijn goede voornemen voor dit jaar is de Well Enhancer varend maken en gaan varen. Varen zonder aandrijving is geen varen dus ben ik inmiddels alweer een week druk bezig om alle losse eindjes van de schottels aan elkaar te knopen. Hier zijn alle onderdelen te zien die erbij betrokken zijn, de witte printplaten verdwijnen onder de stappenmotoren en gaan als roerstandaanwijzers dienen.
Afbeelding
De ribbonkabel is inmiddels aangesloten op de printplaten, maar deze moet ik nog netjes een plekje geven en de de schroeven moeten nog wat degelijkers dan balsahout krijgen om de montageplaat mee vast te zetten. Deze plaat is ontworpen om ook gelijk de uitlijning voor zijn rekening te nemen.
Afbeelding
Werkende schottels komt zo wel heel dichtbij! Ik ga alleen alsnog de oude Speed 500E motoren monteren i.v.m. de passing van de tandriemschijven. Na het testen ga ik de hele bedrading hier nog opknappen want volgens mij zitten hier inmiddels ook vervallen draden tussen.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 jan, 2024 23:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hallo allemaal,

Afbeelding
De aandrijving is klaar om getest te worden! Ik toch de oorspronkelijke motoren erbij gepakt, dit deels vanwege problemen met de motoras op de Johnson motoren i.c.m. de tandriemschijven. Dit heb ik op de Speed 500E's opgelost door een gat te boren voor een schroef om deze vast te zitten, de motorassen van de Johnson motoren zijn net een fractie van een mm te groot. Nu alles netjes op zijn plek is en uitgelijnd heb ik ook de bedrading gelijk netjes bij elkaar gebonden nu dit deel definitief is. Het punt waar de kabelbinders stoppen is zo uitgekozen dat ik nog makkelijk de oude bedrading kan bereiken om dit recht te trekken zodra de tijd daar rijp voor is. Wat niet op de foto te zien is is dat ik de I2C bedrading ook nog van een extra kabelboom voorzien waarmee ik zowel het 16x2 LCD schermpje en effectief het hele schip verbind met de Pi. Het hele schip wordt verbonden omdat de I2C vanaf de Pi via de PWM module naar de 4 connectors op de zelf gemaakte multiplexer printplaat.
Afbeelding

Afbeelding
Waarschijnlijk ga ik nog wel een degelijkere positie ontwerpen en maken voor de 9DOF positiesensor. Die moet immers wel heel vast op zijn plek zitten voor een nauwkeurige positiebepaling.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 jan, 2024 12:01 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Echt wel imposant, maar ik zou zo verschrikkelijk panisch worden van 1 druppel water

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 jan, 2024 12:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hoi Bert,

Dat kan ik me best voorstellen inderdaad. Daarom ligt er ook geen elektronica op de bodem en ga ik alle naden waar ik luiken in het dek maak waterdicht afwerken. Scheelt een hoop stress aangezien ik van plan om om dit model ook met zwaarder weer te laten varen dus de dekken gaan zeker wel eens nat worden.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 jan, 2024 14:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hallo allemaal,

Deze week ben ik bezig geweest om de bedrading klaar te leggen voor de functies om zo meer zicht te gaan krijgen op hoeveel ruimte de bedrading nodig heeft en of alles past en werkt zoals ik bedacht heb. Hierdoor kwamen toch weer een aantal dingen naar boven die aangepast moeten worden. Zo ben ik erachter gekomen dat ik de binnenkant van de opbouw volledig opnieuw zal moeten printen na een grote ontwerpwijziging 2 grote redenen, ten eerste kan ik de printplaten er nu met wat pijn en moeite in krijgen maar niet onderhouden of vervangen mocht dat ooit nodig zijn. Zodoende gaat de grootste ontwerpwijziging over het ombouwen naar horizontaal en boven elkaar monteren van de printplaten waarbij de LED's van de interieurverlichting met Dupont stekkers naast de printplaat vast in de opbouw komen i.p.v. direct in de aansluitingen op de printplaten zodat ik bij de onderliggende printplaat kan komen. 2de grote wijziging is dat ik de PWM module die ik deze week nog achterin de opbouw heb gemonteerd onder het stuurhuis ga monteren omdat alle servo's of net naast het stuurhuis aan het dek komen te hangen of in de schoorsteen of daar net onder/ naast. Verder is er een groot aantal aan/uit functies voor de verlichting in de mast. Hierin heb ik nu besloten om deze verlichting niet per signaal (bijvoorbeeld Duiker te water, of geen doorvaart bakboord) maar per lamp aan te sluiten en vanuit de programmering in de boot per functie de juiste lampen aan te zetten. Daarmee redt ik het net aan met de verlichting met een complete MCP23018 port expander, daarom ga ik hiervoor mijn kleinste zelf ontworpen printplaat toevoegen onder het stuurhuis zodat ik voor de genoemde functies genoeg heb aan 7 draden naar het stuurhuis toe, waarvan 1 5V voeding voor de servo's en 2 setjes datakabels voor de I2C communicatie zodat de MCP23018 op de I2C multiplexer komt i.p.v. hier een apart adres in te programmeren. Naast dat dit een complete stekker uitspaart scheelt het ook een hoop in de lengte aan bekabeling en is het gewoonweg een stuk praktischer. Hierbij blijft ook het brugdek volledig afneembaar voor extra bereikbaarheid van alle systemen en bedrading.
Afbeelding
Het resultaat van het trekken van de bedrading is dat deze lijst ineens veel geler is geworden, een mooie stap richting voltooien van het project al is dat nog altijd een kwestie van jaren.

Overigens was ik in het ontwerp van de binnenkant ook de opstaande rand die als waterkering moet dienen helemaal vergeten. dat kan ik zo mooi corrigeren, al had anders de frees dit probleem ook op kunnen lossen.

Verder zat ik ook steeds meer met mijn oude idee om de dive-area alleen aan de bovenkant een afneembaar dek te geven. Dit idee zit vooral niet lekker omdat de extra hoogte de bereikbaarheid van het kloppend hart toch wel lastiger maakt. Zodoende heb ik besloten om de dive-area toch in totaal in 2 afneembare delen te maken waarbij de systemen op het bovenste dek bereikbaar blijven via de onderkant. Het onderste stuk zal in 1 geheel 3D geprint worden met het omliggende dek inclusief alle detaillering en het bovenste deel ga ik zelf 3D printen uit een paar delen zodat ik de definitieve maten af kan stemmen op de extern geprinte delen. Daarbij heb ik ook besloten om voor de maatvastheid het "pleintje" tussen de A-frames midden tussen beide opbouwen in apart zelf te printen zodat ik ook hier de definitieve breedte op kan meten en zo maximaal profiteren van de beschikbare middelen. Overigens worden al deze onderdelen direct met alle details geprint (ja, zelfs al wat delen van Davits) en zelfs met de voorzieningen voor de aandrijving hiervan. Deze plannen betekenen dat ik de aardige styreen versie t.z.t. af kan breken maar het resultaat zal zeer de moeite waard zijn.

Om in stijl af te ronden voeg ik nog een notitie voor mezelf toe: voortaan de kabelbomen eerder uitwerken en maken, geeft een hoop inzicht in toekomstige uitdagingen.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2021 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 199, 200, 201, 202, 203  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement