Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 12:48 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2021 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 203  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 20 sep, 2008 12:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hallo allemaal,

Ik heb vandaag wat verf gekocht voor het interieur.
Op het echte schip zijn de panelen voorzien van een soort transfer met daarop een hout-patroon.
Op het echte schip zijn de patronen al niet heel erg goed zichtbaar, dus 75x verkleind zie je er waarschijnlijk helemaal niets meer van, dus ik heb een kleur verf gekocht die vrijwel gelijk is aan de kleur op het echte schip.
Ik heb ook een pot witte verf gekocht voor de ruimtes met de wasmachines en drogers.

Vanmiddag wil ik de verf voor de rest van het dek gaan kopen.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 20 sep, 2008 15:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 17 sep, 2007 16:15 pm
Berichten: 1003
Woonplaats: Limbricht (tegen Sittard aan)
Ik heb niet echt ervaring met het bouwens van schepen, maar is hetn iet handiger als je eerst de grondvorm maakt, zoals de romp, en de stuurhut, en dan pas verder aan het interieur en de details?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 20 sep, 2008 15:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hoi BigBen,

Normaal gesproken is dat inderdaad de beste manier.
Ik doe het nu andersom omdat ik van mijzelf weet dat ik ga proberen te varen zodra ik de romp af heb.
Maar om de ballast vast te hebben moet ik eerst kunnen testen met de opbouw erop, dus heb ik besloten die eerst te maken.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 21 sep, 2008 17:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hallo allemaal,

Ik heb vandaag alvast wat lijnen uitgezet op het dek.
Allereerst heb ik een lijn over hart-schip (middenlijn van het schip in de breedte-richting) getekent.
Ik ben ook begonnen met het uittekenen van de lijnen voor de schotten.
Ik begin nu ook steeds beter door te krijgen hoe klein (en dus moeilijk) het allemaal toch nog gaat worden.

Ik heb vandaag voor mijn verjaardag een flinke plaat gekregen, geld voor modelbouw-spullen en van mijn ouders had ik donderdag al een Dremel graveerset gekregen.
Het gaat hier om een Dremel met "pistoolgreep", waardoor je er erg precies mee kan werken.

Ik zal vandaag of morgen een foto-update posten.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 26 sep, 2008 14:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hallo allemaal,

Ik heb gisteren het hoofddek in de 2de laag grijze verf gezet.
De lijnen waren al na de eerste laag niet meer te zien, dus die ga ik opnieuw maken.

Het echte schip zal zondag heel vroeg vertrekken naar Keppel Verolme in Rozenburg om daar in dok 7 de aandrijving (schottels) te krijgen.
De vloerbedekking wordt ook al geplaatst.

Foto's komen straks.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 26 sep, 2008 14:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hallo allemaal,

Hier is de 2de foto-update!!!!!!

Afbeelding
Het hoofddek met belijning, hier zit alleen de grondverf erop.

Afbeelding
Hier zit de eerste laag grijze verf erop.

Afbeelding
Hier heb ik het nog ongeverfde achterdeel tegen het voorste deel aangelegt om een idee te gebeven van hoe groot dit model wordt.

Afbeelding
Hier een vergelijking met de Josse I om te laten zien hoeveel groter dit model zal worden, en dan komt er nog 4cm romplengte bij!!!

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 02 okt, 2008 16:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hallo allemaal,

De bouw van de romp is begonnen.
De achterkant van de kiel is aan de onderkant uitgezaagd, maar de hele kiel moet nog op de juiste hoogte afgezaagd worden.
De Moonpool (gat door alle dekken en de bodem heen om materialen en duikersklokken doorheen te laten zakken) moet nog uitgezaagd worden.
Het echte schip heeft een soort "balken-frame" als Moonpool-deur, maar om te voorkomen dat er geen fontijn onstaat en om te zorgen dat de kiel helemaal door kan lopen komt er een dichte plaat op dit model te zitten.

Ik heb ook besloten niet één, maar 2 modellen van dit schip te bouwen, waarvan ik er zelf één houd, en die gaat varen, de ander verkoop ik aan de rederij om in het stuurhuis te zetten.
Dat houd dus in dat mijn problemen met materiaal-diktes opgelost is, ik maak nl. een mal van het standmodel en maak daar de varende van.
Maar vanwege het interieur in het varende model moet daar uiteraard ook een model van dit schip staan, maar dan 1:75 t.o.v. het model.
Dat bootje wordt dus 2,3cm lang :shock: :shock: :shock: :shock: Erg klein dus.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 04 okt, 2008 10:15 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hallo allemaal,

Hier is foto-update 3!!!!!!!!

Afbeelding
Tijdens een controle aan de hand van een tekening in de juiste maat bleek dat de vorm van het dek helemaal vooraan niet klopt.
De juiste lijn is hier op de foto te zien :oops: :oops: :oops: (shame on me).
De lijn die van onder naar boven loopt geeft aan waar het voorpiekschot zit.
Verder naar voren zitten (op het echte schip) de kettingbak, en de ruimte die bij een frontale aanvaring zorgt dat niet het hele schip volstroomt.

Afbeelding
De lijnen van de kiel weer wat verder uitgezet.
Ik heb er inmiddels ook een paar cirkels bijgezet waar later de stroomdraden doorheen kunnen.
Afbeelding
De plaats van de boegschroeven is ook uitgetekent.

Tot zover de vorderingen.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 04 okt, 2008 12:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hallo allemaal,

Hier is foto-update 4!!!

Afbeelding
De onderkant van het hoofddek is in de grondverf gezet.
Hiermee wil ik het dek beter beschermen tegen het water en proberen de door het verven veroorzaakte bolling recht te trekken, dus dat het dek weer helemaal vlak wordt.

Afbeelding
Het achterste dek-deel loopt nog flink achter, dus die is ook gelijk in de gronverf gezet.

De gaten die in de kiel zouden komen zijn inmiddels uitgezaagd/ geboord.
De kiel is daarna ook in de ook in de grondverf gezet.
Afbeelding
Mijn camera heeft, zoals altijd, moeite in te zien dat wit niet altijd heel erg veel licht geeft.
Afbeelding
En hier had de camera er ook moeite mee.
Ik ben al aan het sparen (uit een ander potje dan waar het geld voor de modelbouw uitkomt) voor een nieuwe camera, voor degene die geïnterresseert zijn, het wordt een Panasonic FZ-18.

Tot zover deze update.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 05 okt, 2008 10:47 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hallo allemaal,

Vanwege mijn verkeerde materiaal-keuze voor het hoofddek heb ik besloten het hoofddek dat ik al heb laten zien te gebruiken voor het standmodel.
Het varende model zal ook een houten hoofddek krijgen, maar dan wel een houtsoort die beter tegen water kan.
Welke houtsoorten zijn hiervoor geschikt?
Het moet sowieso een plaat worden, en verkrijgbaar zijn bij de doe-het-zelf-zaak.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2021 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 203  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement