Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 20:23 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 13 jan, 2009 19:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hoi Koen,

Die kant gaat het momenteel wel op ja.
Anders zijn al die grote schepen zo lastig na te brouwen, en vooral te stallen.
Ik denk dat de beste oplossing is om een plank boven mijn bed te hangen waar de Well Enhancer, de Smit Rotterdam en de vissersboot op kunnen staan, en dan zorgen dat er op het buro waar ik de modellen bouw ook nog voldoende hoogte overblijft om zo'n groot model te plaatsen en te brouwen.
Op zich heb ik nu ook wel de ruimte om een model van dit formaat erbij te kunnen brouwen en stallen, maar dan wordt het erg krap, en eis nummer 1 om groen licht te krijgen voor de brouw van de Seven Atlantic is dat de Well Enhancer minstens zo ver is dat het detailwerk en de moeilijkere onderdelen aan de beurt zijn, en dat zal waarschijnlijk nog een jaartje duren.

Tijdens de tewaterlating van de Well Enhancer heb ik ook gelijk de afmetingen van de opblaasboot gemeten, en die blijken groot genoeg om de Seven Atlantic er in te kunnen leggen.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 13 apr, 2009 22:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hallo allemaal,

Af en toe tijdens het werken aan de Well Enhancer zit ik nog wel eens na te denken over hoe ik het één en ander aan ga pakken met de Seven Atlantic.
De plannen zijn inmiddels zo ver dat onder andere een draaibank nodig is, en dat betekent dat ik voorlopig nog niet kan beginnen.
Eerst zal ik mijn opleiding af maken, om daarna mijn eerste eigen huis te gaan versieren, en dat zal de eerste plaats moeten worden waar ik een eigen draaibank kwijt kan.

Tijdens de bouw van de Well Enhancer loop ik weer tegen de nodige fouten aan die ik in dit model (aangezien dit mijn eerst volgende grote project wordt) anders wil gaan aanpakken.
Om te beginnen de spanten, daar ga ik er veel meer van gebruiken, de spanten zullen van veel dikker hout gemaakt worden, en zullen slechts enkele cm's hoog zijn waardoor er veel ruimte overblijft.
De kiel zal alleen vooraan en achteraan tot aan het dek doorlopen, in het midden zal deze ongeveer net zo hoog worden als de spanten, dit om meer te kunnen spelen met de indeling, en om eventueel een veel grotere accu mee te kunnen nemen.
Ook op het gebied van electra heb ik wat verbeterpunten.
Om te beginnen wil ik tijdens het maken van de spanten op bepaalde hoogtes gaten maken waar een flexibele buis doorheen zal komen om de bedrading in te leggen.
Daardoor zal de romp zelf opgeruimd ogen, terwijl er in werkelijkheid een flinke lading kabels doorheen ligt.
Ook wil ik veel eerder beginnen met de electra, nog voordat het dek erop gaat, zodat alles in de romp zo eenvoudig mogelijk geplaatst kan worden, en alles gelijk gecontroleerd kan worden en eventuele aanpassingen aan de romp gemaakt kunnen worden.
Onder andere de hele functieschakelingen wil ik geplaatst hebben voordat het dek erop gaat, de aandrijving erin, en alle electra die in de romp nodig is geplaatst en aangesloten.
De romp zal in 2 delen gebouwd worden omdat transport anders bijna niet meer mogelijk is, zelfs niet met een redelijke station.
Om de extra functie's te kunnen bedienen zal er ook een nieuwe zender voor komen, uiteraard komt die pas als de bouw al gestart is.

Binnenkort wil ik gaan beginnen met de in 3D invoeren van het model in JetCAD om vervolgens de planning voor de electra en andere belangrijke zaken te kunnen maken.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 15 apr, 2009 21:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 04 maart, 2008 22:26 pm
Berichten: 1060
Woonplaats: petten
Josse is het niet een idee als je alle onder delen in AutoCad of een dergelijk programma zet en dan aan iemand geeft. Zodat hij of zij ze uit kan frezen met een cnc machine???
Volges mij gaat dat heel mooi worden!
Moet je er wel ontwerpen als een bouwpakket :wink:

Je denkt wel groot een huis versieren! :P

(ik droom eigelijk over me eigen warme werkplaats)

_________________
Met vriendelijke groet, Koen

Zeilen is het mooiste wat er is!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 15 apr, 2009 22:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hoi Koen,

Dat groot denken valt volgens mij wel mee, ik ga namelijk pas aan een eigen huis beginnen als ik een vaste baan heb, en daar kan je wel een huis van betalen.

Het is zeker een idee om een AutoCAD bestand naar iemand met dat gereedschap te sturen, maar ik wil dat gewoon zelf kunnen doen.
De Seven Atlantic zal namelijk vast en zeker niet mijn laatste model zijn waar ik dat voor nodig heb.

Vandaag is de ontwerpfase definitief begonnen, de eerste lijnen staan op papier.
Heb uiteindelijk besloten om de tekeningen aan te passen door hier met potlood en uiteindelijk pen/ marker op te tekenen, en door dat in meerdere aanzichten mee te nemen een 3D beeld te krijgen.
Ik wil proberen voorlopig iedere avond minstens een uur aan de tekeningen te werken zodat ik die helemaal klaar heb zodra ik wil en kan beginnen.
Helaas werd ik vandaag na het tekenen van de eerste lijnen gestoord door wat onweer dat mijn record aantal foto's op één dag ruim 4 keer zo groot heeft gelanceerd, van bijna 600 naar even in 1 tot 1,5 uur tijd hard richting 3000, waarvan er slechts 2 over zijn.
Hieronder de mooiste van de 2:
Afbeelding
Foto ziet er hier ineens een stuk slechter uit, maar de bliksemschicht is goed te zien.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 29 jun, 2009 16:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hallo allemaal,

Wegens een dokbeurt met school heb ik er weer een goede herinnering bij, wat helaas betekent dat de start van de bouw van de Seven Atlantic nog langer zal moeten wachten.
De ontwikkel-fase zal niet stopgezet worden, maar de bouw wordt dus nog langer uitgesteld.

Sorry dat ik jullie zo lang laat wachten.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 02 jul, 2009 21:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hallo allemaal,

Vandaag druk bezig geweest met de planning voor de electra, en daarvoor de tekeningen er weer eens bij gepakt.
Aangezien ik een beetje zat met het probleem van de boegschroef besloot ik de tunnel eens op te meten, blijkt dat de diameter een millimeter kleiner is dan de diameter van de schroeven van de schottels.
Dat betekent dus dat de tunnel al wat groter is dan die van de Well Enhancer, dus kan die ook meer kracht leveren.
Het type motor dat aan boord komt is de 700Torque, zonder vertraging, 3 keer via of een koppeling of een tandriem op een schottel, en één keer via een tandriem op de zelf te brouwen boegschroef.
700 Torque's zullen met de schroeven geen enkele moeite hebben, aangezien de schroeven afgetopt zullen worden tot 38mm, dus de motoren zullen flink overcapaciteit hebben, maar zullen ook erg rustig lopen door hun lage toerental, dus ik verwacht alsnog een mooi vaarbeeld te krijgen, en hopelijk een flink minder lawaaierig model dan de Well Enhancer.
Daarnaast hoop ik dat de 700Torque's meer trekkracht opleveren met z'n 3-en dan de 2 speed 500's van de Well Enhancer (zou wel heel erg zijn als dat niet zo zou zijn, al is het alleen al door de extra motor) zodat de Well Enhancer afgelost kan worden van haar taak als bergingsvaartuig.

Voor wat betreft de functies alvast een kleine hint: het is de bedoeling dat het varen met dit model al een demonstratie op zich is.
Wat ik hiermee precies bedoel zal tijdens de bouw of misschien aan het einde van de ontwikkel-fase bekent worden.

Omdat mijn huidige zender te klein is heb ben ik al enige tijd op zoek naar een goede vervanger, ook al voor de Well Enhancer.
Ik dacht altijd dat de Robbe F40-zender tot 12 kanalen uitgebreid kon worden, maar dat blijkt maar tot 8 te zijn volgens Robbe, en met mijn meest stoute dromen is 8-kanaals ook nog genoeg als ik gebruik maak van een soort decoder om uit 1 kanaal 16 kanalen aan en uit te schakelen.
Dat werkt natuurlijk prima voor dingen als Panama-verlichting of andere dingen die niet onmiddelijk hoeven te reageren op een commando.

Groetjes Josse, die nog steeds jeukende handen heeft om aan dit model te beginnen, maar zich toch maar goed inhoud :wink:

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Laatst bijgewerkt door Tweety777 op do 02 jul, 2009 22:13 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 02 jul, 2009 21:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Zit ik net even het begin van dit draadje te bekijken omdat ik de topic-titel even aan wilde passen, lees ik dat een kosten-berekening uitkwam op €580,-.
Toen schrok ik mij wild bij dat getal, nu denk ik, erg goedkoop.
Zoals het er nu naar uitziet zal ik er geen moeite voor hoeven te doen om de €1000,- te overschreiden!!!
Een toename van ruim 100%, aangezien het hoogst waarschijnlijk nog niet voorbij zal met €1000,-!!!

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 02 jul, 2009 22:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 04 maart, 2008 22:26 pm
Berichten: 1060
Woonplaats: petten
Hoe heb je dat allemaal berekend Josse :shock: :? ?

_________________
Met vriendelijke groet, Koen

Zeilen is het mooiste wat er is!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 02 jul, 2009 22:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hoi Koen,

De eerste keer heb ik gegokt hoeveel hout ik nodig zou gaan hebben, en de kosten voor die hoeveelheid berekent, en daarnaast alle spullen die ik nodig zou gaan hebben opgezocht op internet en de prijs daarvan genoteerd, en dan is het een kwestie van optellen en dan weet je de kosten.
Voor wat het met de huidige plannen gaat worden weet ik nog niet, dat ga ik pas uitrekenen als ik weet wat er daadwerkelijk op komt en wat niet.
Als ik kijk naar anderen die modellen bouwen van een dergelijk formaat en kijk wat die er voor uitgeven zal het wel ongeveer kloppen.

De toename van de kosten zijn deels door de toename in afmetingen, maar dat is hooguit enkele tientallen €'s, het echte grote verschil zit 'm in de hoeveelheid extra functies die gaan werken, en de benodigde electronica om dat werkend te maken.
Ook wordt het verbruik aan stroomdraden enorm veel meer dan wat ik oorspronkelijk in gedachte had.
De totale lengte aan stroomdraad is toegenomen van enkele meters naar enkele honderden meters!!!!
Dat zie je ook wel in de prijs.
Had er nog iemand contacten om deze arme jonge te helpen om zo goedkoop mogelijk in te kunnen kopen?????? :lol: :lol: :lol:

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 02 jul, 2009 23:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 24 mei, 2009 11:39 am
Berichten: 94
Woonplaats: Spijkenisse
Josse

:shock: honderden meters draad ??? hoe lang gaat dat schip wel niet worden dan dat kan natuurlijk veel goedkoper. Dat scheeld weer in de prijs :wink: Ik denk niet dat je honderden meters draad weg legt in zo'n schip Ik bedoel als er bij ons panelen worden bedraad daar zitten honderden meters draad in maar die hoeveelheid krijg je nooit in je schip hoor ik denk dat je mooi weg komt met een meter of 50.

En loop eens een bouwmarkt in en maak eens een praatje in de zagerij wellicht kun je voor weinig wat afvalhout mee krijgen.

Succes met je de bouw want dat gaat nogal een uitdaging worden zo wat ik dagelijks zie in het voorbij rijden van de seven atlantic. dat is geen katte p.. :D

Gr Martin :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement