Vandaag weer eens wat verder gegaan met het maken van een bouw-plan voor de Seven Atlantic. Eerst heb ik een overzicht gemaakt van de functies die ik werkend wil maken, en dat gaan er meer worden dan op de Well Enhancer. In totaal hebben we het hier over 158 functies. Hierin is de aansturing van de achterste schottels beperkt tot 2 functies (gas en roer), terwijl de dynamic positioning de mogelijkheid zal krijgen iedere schottel apart aan te sturen. Voor wat extra kracht in de boeg (met name handig voor de DP voor als het hard waait) heb ik besloten om ook de intrekbare schottels werkend te maken, inclusief het in en uit trekken. Ook hier geldt dat vanaf de zender beide schottels gelijk aangestuurd worden, waar de DP wederom de mogelijkheid krijgt om beide schottels apart te bedienen, en bijvoorbeeld ook maar 1 i.p.v. 2 schottels te gebruiken. Vanaf de zender kan er alleen gekozen worden om of alle 2 de schottels uit te schuiven of geen van beide.
Er zit nog wel een bron van wijziging in de genoemde 158 functies, wat overigens ook geldt voor de Well Enhancer. Dit is de verlichting in de mast. Deze zal per situatie aangestuurd worden, waarbij de Arduino de betreffende lampen aan zet, wat betekent dat dit geen invloed heeft op het aantal gebruikte pinnen op de Arduino, maar wel op het effectieve aantal functies dat vanaf de zender aangestuurd kan worden.
Ik weet niet of ik dit al eerder aangegeven had, anders staat het er voor de 2de keer. De romp zal gebouwd worden met 20 spanten, 1 kiel en 1 tussendek. Hierdoor zal het skelet al dusdanig sterk zijn dat er vrijwel geen beweging meer in te krijgen is. De huid zal gemaakt worden van 3mm dik triplex waarvan ik zelf latjes ga zagen met de decoupeerzaag. Dit zal een stevige romp geven, zeker nadat de epoxy (geen polyester meer) en glasmat zijn aangebracht. Eerst zal de romp helemaal waterdicht gemaakt worden, waarna de gaten voor de aandrijving, inlaten van de ballasttanks en inlaatkasten voor de waterpompen aangebracht zullen worden. Op dit moment weet ik nog niet zeker wat ik ga doen met de ankerkluizen. Deze zijn namelijk nogal lastig te voorzien van glasmat, dus G4 zal hier uitkomst moeten bieden. Nu is het wel zo dat de hele romp aan de binnenkant nog voorzien gaat worden van G4 en een laagje verf.
De bouwvolgorde ga ik ook veranderen t.o.v. de Well Enhancer. Eerst zal de romp van binnen en van buiten (inclusief de eerste functies, elektronica en aandrijving) helemaal voltooid worden, tot en met het verven en verweren, daarna zal het achterdek naast het schip tot in detail voltooid worden, en pas als dit helemaal af is zal dit dek aan boord geplaatst worden. De hijskraan werkt dan al. Op deze manier zal ik verder bouwen, dek voor dek, alles compleet met detaillering en volledig geverfd. De reden hiervoor is dat ik dan met de Well Enhancer voor mezelf bewezen heb dat ik het gewenste niveau van detaillering kan halen, en door de dekken stuk voor stuk naast het model te voltooien kan ik overal een stuk beter bij. Daardoor maak ik het voor mijzelf een stuk makkelijker om het gewenste niveau te bereiken en vast te houden. Daarnaast worden de belangrijkste onderdelen (en met name de grotere onderdelen) van te voren al ontworpen, waardoor ik voor het begin van de bouw al weet hoe alles in elkaar gezet zal worden. Daardoor weet ik waar ik ruimte nodig ga hebben voor bijvoorbeeld de aandrijving van een hijskraan.
Groetjes Josse
_________________ Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.
|