Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 14:55 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 112 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 27 jan, 2011 17:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Omdat ik veel gebruik maak van de "grabbeldoos" kan de bouw ook snel gaan.
Het DAF chassis heb ik ingekort op basis van de benodigde ruimte voor de kraan en de maten van de laadbak.
Onmisbaar was daarbij de eerdere 2628 die ik gebouwd heb en die verhoudingen heb ik aangehouden voor de truck waarbij de bak een stukje korter is dan de eerder gebouwde. Daardoor zal de wielbasis wel niet kloppen met een origineel maar gelukkig heb ik daar ook geen gegeven van.
Een tandemstel van Mercedes had ik niet meer en assen ook niet.
Uit vergelijk blijken een setje reserve MAN assen redelijk te lijken op Mercedesassen dus die heb ik maar ingepast. Lettertjes MAN weggesneden.
Wellicht vloeken in de kerk maar het is een tandemstel van de Formel 6 MAN.....
De cabine staat veel hoger "op de poten" vanwege de voorwielaandrijving. De hoogte wordt in mijn geval bepaald door de vooras, de achtertrein heb ik waterpas gezet met de asnaaf van de vooras.

Afbeelding

Dieseltank van de Revel 1628 uit de grabbeldoos past mooi en een SK accubak met omgedraaide luchtketels om het compact te houden had ik nog liggen.

Afbeelding

Afbeelding

Het hulpchassis moet nog voorzien worden van kepen voor de consoles waar de dwarsbalk met scharnierpunten van de laadbak op komen, hoogte en lengtemaat komen weer overeen met de vorige gebouwde.
Dit wordt een 2-zijdige kieper die kiept aan de chauffeurskant omdat ik niet al teveel aanpassingen aan de laadbak wil maken.

Afbeelding

Als dryfit ziet het er dan zo uit.
De spatborden onder de cabine had ik al eens aangepast, dit zijn de spatborden van de Revell kit en voorzien van een bredere rand met trip. Hetzelfde heb ik gedaan met de spatborden aan het chassis.
Een halfrond spatbord van een Italeri SK had ook gekund maar die had ik niet meer liggen.
Volgende keer in ieder geval ook grotere foto's :?

Johannes


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 27 jan, 2011 17:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 24 jan, 2010 16:51 pm
Berichten: 1891
Woonplaats: Tiel
Je gaat hard Johannes. Binnen een paar dagen staat er al een hele truck. Als je zo doorgaat is deze ook voor Jabbeke wel klaar. :)

Gr. Zeger

_________________
Bezig: GINAF F520 10x8


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 27 jan, 2011 17:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Tja Zeger, bijna alles kan ik wel uit de grabbeldoos halen en met maar een paar kleine aanpassingen kan het heel snel gaan. Was ook de bedoeling als hapsnap tussendoor :lol:

Johannes


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 27 jan, 2011 19:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 mei, 2008 0:31 am
Berichten: 1527
Woonplaats: De Far West in de Belgiek
ingzagers schreef:
Uit vergelijk blijken een setje reserve MAN assen redelijk te lijken op Mercedesassen dus die heb ik maar ingepast. Lettertjes MAN weggesneden.

Als Italeri zijn werk goed gedaan heeft, zouden dat zelfs dezelfde moeten zijn (op die MAN lettertjes na), want in die tijd waren dat in het echt ook dezelfde.
In de bouwdozen echter niet, omdat de Mercedes slechts een 2238 was en geen 2638, dus met lichte assen met een "grote pot" in het midden. Deze assen zag je bij ons heel weinig op een 6x4 (in NL weet ik het niet) en deze zijn ook niet erg gewild voor export in tegenstelling tot die met naafreductie (zoals in de MAN bouwdoos) die haast onverwoestbaar zijn.
Dus: een héééél goede keuze om die assen te gebruiken :brouw:
ingzagers schreef:
Een halfrond spatbord van een Italeri SK had ook gekund

Johannes, je bedoelt waarschijnlijk een NG spatbord :wink:


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 27 jan, 2011 21:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
SK Schwere Klasse Gerdi :wink:


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 27 jan, 2011 22:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 mei, 2008 0:31 am
Berichten: 1527
Woonplaats: De Far West in de Belgiek
ingzagers schreef:
SK Schwere Klasse Gerdi :wink:

Ja ja, en je had ook nog MK Mittlere Klasse, maarrrrrrrrr ............... dat waren alleen die met schuine ruiten in de deuren.
En in Duitsland maken ze dan nog een onderscheid: SK88 zijn de eerste vanaf 88 met die fijne ribbetjes in de grille zoals de Italeri 2448, de KLM truck, de Eurocab en de Revell racetrucks en SK94 met de brede ribben zoals de Italeri gele 1853.
Die met ruiten zoals in de Revell 1628 en de brandweerwagens en de eerste Italeri "Dawn ...." en die witte "Powerliner", dan zijn NG's (Neue Generation).
En daar is zelfs ook nog een onderscheid in, maar dat zou ons te ver leiden van het topic.
Enne....... Johannes, je bent niet de enige die alles SK noemt hoor.


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 28 jan, 2011 10:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Zo, na een stukje Duitse geschiedenis van Gerdi, dan toch weer wat meer over de kipper van Johannes :mrgreen:
Je hebt zo te zien een leuke grabbelton Johannes, waar je zowat alles uit kan halen. Altjd handig :D
Maar jij noemt dit alweer een hapsnap projekt, tja, in vergelijking met je andere kippers...........................
In ieder geval gat ie lekker. Al een kleurenideetje in het hoofd?
Succes met het verdere grabbelwerk :brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 28 jan, 2011 13:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
@Onne: kleurenideetje heb ik wel, niet zo spannend: rode bak en cabine met de Revell strepen, zwarte spatborden, kraan en bumper en het chassis Mercedes donkerroodbruin.
Wellicht nog wat zilvergrijze accenten op boutjes, sierrandjes en nog meer voor die tijdsperiode passende dingen.
@Gerdi: oeps nouja we weten allemaal wat ik bedoel en ik bedoelde inderdaad de spatborden van de Italeri Mercedes "Dawn trading" of die witte met rode strepen, beide tandemassers.
Gelukkig heb ik dan goed gegokt met de assen :wink:

Gisteren even bezig geweest met de verbouwing van de bumper.
De bumpers van de voorwielaangedreven trucks zijn hoekiger, geen idee waarom maar wellicht iets te maken met spullen die voor de bumper kunnen worden gedraaid zoals sneeuwschuivers?
Gelukkig had ik de maten van de echte bumper bewaard.
Uit wederom die grabbeldoos had ik nog een lelijk verchroomde bumper van die NG bijna SK serie.
Het tussenstuk verwijderd.

Afbeelding

De profilering van de delen met de koplampunits volledig vlakgeschuurd en de omgebogen einden weggesneden, dit worden later de reflectors van de koplamp :idea:
Komplamplensen heb ik niet meer dus die zal ik zelf moeten maken.
De koplamp uitgesneden behoudens een klein stukje achter de knipperlichtunits, daar kan straks mooi de lens op bevestigd worden.
Het tussenstuk is een rechthoekig stuk voorzien van 4 ingewerkte boutbevestigingen en vangmuil

Afbeelding

De uiteinden van de bumper zijn ook recht, wederom van materiaal wat over was van de kiepbak.
Gaatje geboord voor de vangmuilpin, profilerinkje bij de aansluiting van de bumper op de uiteinden en de opstap van de oude bumper herplaatst.
Dan ziet het er zo uit, nog een beetje plamuren en het ding kan in de primer.

Afbeelding

Afbeelding

In ieder geval weet ik nu een formaat van foto's die wel geplaatst kunnen worden :wink:
Nu even verder met het chassis en ik twijfel nog of ik het "loodgieterswerk" ga aanbrengen, naja nog een hele middag van lijmsnuiven voor de boeg dus wie weet.

Johannes


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 28 jan, 2011 20:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 mei, 2008 0:31 am
Berichten: 1527
Woonplaats: De Far West in de Belgiek
Korrelexpress schreef:
een stukje Duitse geschiedenis van Gerdi

ingzagers schreef:
ik bedoelde inderdaad de spatborden van de Italeri Mercedes "Dawn trading" of die witte met rode strepen, beide tandemassers.

Ha ha juist is juist hé :wink:
Voor jullie is er toch ook een verschil tussen een 95XF en een XF95, terwijl dat voor sommigen ook allemaal gewoon XF zijn (zelfs met de 105 erbij) ?????


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 29 jan, 2011 11:02 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Een flinke verbouwing, met als resultaat een brute bumper Johannes :D
De reden van het hoekige zal vast nog wel een keer boven komen drijven, maar het ziet er in ieder geval stoer uit. Want die chromen bumper was echt foeilelijk 8)

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 112 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement