Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 19:52 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 328 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 33  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 14 okt, 2010 13:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 24 jan, 2010 16:51 pm
Berichten: 1891
Woonplaats: Tiel
SAModelbouw schreef:


En die letters werkelijk zeer strak gesneden :brouw: , en ik kan weten wat een gedoe het is. :wink:
Nu nog een foto van de letters in het front, maakt het altijd meteen af voor mijn gevoel dan.




Dank je SAM. Maar even over die letters. Ik heb er nog een foto bijgedaan om uit te leggen hoe ik die heb gemaakt. Want uitsnijden, zo klein, lukt bijna niet. Zeker niet binnen in de D en de A

Iedere letter bestaat uit 3 of 4 delen. De delen 1,2,3 en 4 heb ik uit een plaatje styreen gesneden van 1 mm dik en 5 mm hoog. op die manier worden alle letters precies even hoog. De delen 5,6,7,8, en 9 zijn ook strookjes van 1 mm dik. Maar die staan op z'n kant. Dat zijn ze dus ook 100 % recht. Aan deel 8 van de F zit dan nog een strookje van 0,5 mm op z'n kant om die verdikking er aan te maken. Dan is het alleen nog een kwestie van in elkaar lijmen. en als de lijm droog is, de delen die op z'n kant staan, afvijlen tot ze gelijk zijn met de andere delen. Het is even prutsen, maar ze zijn altijd strakker dan uit één stuk gesneden. Misschien heb je er nog iets aan.

Als ik zo weer terug lees is het verhaal ingewikkelder geworden dan het maken van de letters. :D Maar ik denk dat je het wel snapt.

Gr. Zeger

Afbeelding

_________________
Bezig: GINAF F520 10x8


Laatst bijgewerkt door van Hattem op do 14 okt, 2010 16:47 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 14 okt, 2010 14:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2245
Woonplaats: kolham
Afbeelding

P.S. Ik heb straks nog "oshkosh" nodig in ca. 2mm hoog, geen probleem dat jij die even voor me maakt denk ik :D :mrgreen:

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Laatst bijgewerkt door rolf mulder op do 14 okt, 2010 15:01 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 14 okt, 2010 15:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 mei, 2009 10:10 am
Berichten: 1104
Woonplaats: Amsterdam
Hey Zeger,

:D Toch strak hoor, had niet eens gezien dat het uit zoveel delen bestond. :brouw:
De letters van mij betaan wel uit een deel. en na het vijlen en schuren zijn ze wel strakker geworden.
Moet toch maar eens een detail foto nemen.
Dan kan ik kijken of ik ze goed genoeg vindt van me, of eens jouw manier moet proberen. :lol:

Grt SAM.

_________________
Groepsbouw Klassieke trucks
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewforum.php?f=162
DAF XF longline (Optimus Prime)
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=32&t=22748
DAF - Hainje CSA1 (1982) GVB 224.
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=32&t=28987


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 14 okt, 2010 15:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
:shock: :shock: :shock: :shock:
Ja Zeger, nou laat je toch weer wat zien................
Volgens mij ben jij wel de letter-goeroe :D Geweldig gedaan man :!:
Ik zal maar niet vragen hoe lang je er mee bezig bent geweest, want dat zal wel navenant zijn :mrgreen:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 14 okt, 2010 16:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 24 jan, 2010 16:51 pm
Berichten: 1891
Woonplaats: Tiel
rolf mulder schreef:
Afbeelding

P.S. Ik heb straks nog "oshkosh" nodig in ca. 2mm hoog, geen probleem dat jij die even voor me maakt denk ik :D :mrgreen:


:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: Kun je er niet gewoon DAF opzetten?????

SAModelbouw schreef:
Dan kan ik kijken of ik ze goed genoeg vindt van me, of eens jouw manier moet proberen. :lol:


Nou, het is altijd even de moeite van het proberen waard, wanneer je niet helemaal tevreden bent over degene die je al gemaakt hebt. zo heel veel werk is het niet.

Korrelexpress schreef:
Ik zal maar niet vragen hoe lang je er mee bezig bent geweest, want dat zal wel navenant zijn :mrgreen:


Nou, eerlijk gezegd viel dat wel mee. Die stukjes zijn zo uitgesneden. Het aan elkaar lijmen stelt ook niet zo veel voor. Maar vooral lang genoeg wachten voordat je begint te vijlen. Anders laat het gelijmde weer los. Dus dat is dan weer de volgende dag pas.

Gr. Zeger

_________________
Bezig: GINAF F520 10x8


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 14 okt, 2010 19:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Mooi verhaal Zeger over die letters, had daar eigenlijk nooit op die manier naar gekeken.
Snijden met een mesje wil trouwens ook wel (de punt van je Xacto mesje) maar zo wil het ook goed.
Heb wel vraagtekens bij de hoogte van je letters, volgens mij zijn die in werkelijkheid maar iets van 7-8 cm als ik dat zo van tekening meet maar wellicht valt het helemaal niet op als ze op de grille zitten of waren het wel zulke grote letters.

Johannes


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 14 okt, 2010 21:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 24 jan, 2010 16:51 pm
Berichten: 1891
Woonplaats: Tiel
ingzagers schreef:
Heb wel vraagtekens bij de hoogte van je letters, volgens mij zijn die in werkelijkheid maar iets van 7-8 cm als ik dat zo van tekening meet maar wellicht valt het helemaal niet op als ze op de grille zitten of waren het wel zulke grote letters.


Geen idee hoe hoog ze in werkelijkheid zijn. Ik heb veel tekeningen, maar niet van de voorkant. Dus ik heb het, zoals ook de grille, vanaf foto's moeten doen. De letters passen net tussen 2 ribben van de grille. en die afstand is bij mij iets meer dan 5 mm.

Gr. Zeger

Afbeelding

_________________
Bezig: GINAF F520 10x8


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 14 okt, 2010 21:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Zeger, als het mooi tussen die 2 ribben past dan zou ik er helemaal niks aan doen per saldo moet straks het totaalplaatje kloppen en niet een verzameling van losse details worden.
Ik heb wel tekeningen van de voorkant en meet op schaal 3 mm, welliswaar staan de letters achterover dus meet je niet de exacte maat.
Dat zou dan wel weer overeenkomen met de DAF letterhoogte zo die op de latere trucks zaten (72 mm).
Maar misschien waren die oude letters wel groter, ik weet het ook niet.
Je gaat trouwens weer als een speer, erg mooi en ook mooi om een model van de grond af te zien geboren zonder sprues en in mooi wit polystyreen. :brouw:

Johannes


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 14 okt, 2010 23:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 24 aug, 2006 8:35 am
Berichten: 551
Op de foto hierboven zijn de uitsparingen in de grille te zien, daar waar het chassis moet zitten, aan de voorkant moet de cabine schuin naar boven toe aflopen, zodat deze op het chassis past, heb je daar al foto's van gevonden? De grille raakt aan de bovenkant de sierstrip, op jouw laatste foto scheelt dat nog een stuk...

Leuk om te zien hoe je je letters uitlegt. da's inderdaad lekker priegelen. Lijkt me lastig om die kleine stukjes aan elkaar te lijmen!

Groet en succes, Bryan


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 15 okt, 2010 16:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Controlemaat Zeger, grille van bovenkant bovenste rib tot onderkant onderste rib 29 mm (volgens mijn tekeningen)
Het lijkt alsof op de foto's bovenkant bumper gelijk loopt met bovenkant van het voorwiel dus die bumper laten zakken is volgens mij geen optie. (tenminste volgens mij probeert Bryan aan te geven dat ie een stukje carrosserie mist tussen grille en bumper.
Maar jij hebt tekeningen dus het zou goed moeten zijn.

Johannes


Omhoog
  Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 328 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 33  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement