Zoals ik laatst al in het 'blijmaak-topic' liet zien is een lang gekoesterde droom van mij in vervulling gegaan: het bezitten van een bijzonder, klassiek autootje.
Het klinkt misschien gek, maar mijn voorliefde voor oude auto's heb ik grotendeels te danken aan Modelbrouwers! Vroeger, heel, héél vroeger, werden forumbrede bouwwedstrijden georganiseerd, de zogenaamde Brouwers Community Contest (BCC). De eerste BCC had als thema
'Navy WW2 tot heden', welke een groot succes was qua hoeveelheid deelnemers. Ook de tweede,
'Klassieke auto's en vrachtauto's' kon op vrij veel deelnemers en afgeronde modellen rekenen, maar de daaropvolgende BCC's werden helaas meer en meer vergald door geruzie over wat het onderwerp moest worden en gebrek aan interesse vanuit niet-deelnemers, en daaruit voortvloeiende gebrek aan motivatie van de deelnemers om de bouwverslagen te blijven bijhouden. De onderwerpen werden hierop breder gemaakt, wat juist een averechts effect had; men werd niet meer uitgedaagd uit zijn 'comfort zone' te stappen en na de zevende BCC in 2010 (
'Uit de film') is besloten hiermee te stoppen en de forumleden zelf de door hun gewenste groepsbouwverslagen te laten organiseren.
Met dat stukje achtergrondgeschiedenis: als toen veertienjarig jochie fietste ik naar de modelbouwwinkel om een kitje uit te kiezen voor de BCC van 2005: de klassieke auto's en vrachtauto's. Mijn oog viel op een 1:43 Eendje van Heller. Mijn bouwverslag staat nog altijd online
:
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =29&t=1684Vanaf toen wist ik het zeker: ik ga ooit een Eendje kopen!
Het liep ietsje anders; voor een goed onderhouden eend ben je minstens vijfduizend euro kwijt, en wil je een perfect geconserveerd/gerestaureerd exemplaar dan zit je al snel op de tienduizend. Tsja, zulke bedragen hoest je niet zomaar op vlak na je studie.
Vorige maand kwam ik echter een advertentie tegen van een leuke Renault 4, niet al te oud (1992) en met slechts 75.000 op de teller.... Voor 1850 euro mocht het ding weg. De eigenaars nodigden me na een bod van 1650 echter uit om eens een ritje te komen maken, en zo geschiedde! Onvoorbereid ging ik niet weg, ik nam een heel boekwerk mee met de bekende roestpunten van de Renault 4 en waar men verder op moet letten. Perfect was de auto allerminst, maar het chassis zag er zowaar nog best netjes uit, op een nare roestplek in de rechter dorpel na. De eigenaars waren er eerlijk over: dat gaat een dure lasklus worden, voor hen de reden de Renault van de hand te doen. Ik had het er voor over, en heb tot februari 2016 de tijd om het te regelen mocht het een APK-puntje blijken.
Zo kreeg ik hem mee, foto gemaakt tijdens de proefrit:
Op de motorkap zit een plastic leeuwtje gelijmd, die kennelijk diende als mascotte van de wagen. Het voelde nogal cru om die er direct na aankoop vanaf te trekken, maar voor mij had het dingetje geen waarde en hoorde er wat mij betreft ook niet echt op thuis.
De ruime achterbak. Ik heb nog geen bruikbare achterbank, maar ook mét de bank blijft er een hoop ruimte over, aangezien deze eenvoudig in het voetencompartiment te vouwen is. Het hele geribbelde deel van de bodemplaat blijft daarna over voor vracht!
Het dashboard. Helaas is het het nieuwste model en ademt het nog niet de échte klassieke sfeer uit (op de geweldige paraplu-versnellingspook na!). Wellicht kan ik daar nog eens wat aan doen door het geheel een beige kleurtje te geven, maar het heeft geen prioriteit.
De motor. Let ook op de plaatsing van de krik en sleutel, tegen het zijpaneel geklemd. Uiteindelijk wil ik het hele motorcompartiment weer een verzorgde en schone aanblik geven, en ik ben inmiddels al begonnen met het opknappen van voorgenoemde stukjes gereedschap aangezien dat mooie blikvangers kunnen zijn! En nog handig ook, mocht je het nodig hebben.
En toen kwam gelijk de eerste pechdag.... Deze zomer heb ik mijn vijf jaar beginnend-bestuurdersschap afgerond zonder noemenswaardige brokken (de parkeerdeuk in de auto van de buurman telt niet, ik kon toch ook niet weten dat de fietsendrager nog op de trekhaak van m'n ouders' Citroen Picasso zat?
). En dan koop je je eerste eigen auto, en krijg je in de eerste week je eerste échte aanrijding..... Ik reed een drukke rotonde op, en de auto voor mij moest plots op de rem voor een spookfietsend kind. Ik keek naar rechts of er fietsers aankwamen (kwamen er niet), en was dus te laat met remmen. Gelukkig maar een klein tikje, maar wel met een vrij forse deuk tot gevolg:
..dus ook dat gaat op de to-do list
Let wel; ik ben geen sleutelaar. Hoewel ik de komende tijd een hoop wil bijleren over het onderhoud van dergelijke autootjes, kan ik nog geen wiel verwisselen (al ga ik dat binnenkort oefenen!). De bedrading naar de voorste knipperlichten was met een lijmpistool aan elkaar gehangen, waardoor ze alleen werkten als je geluk had (en zelfs dan nog ging soms het dagrijlichtje knipperen, in plaats van de oranje!).
Ik heb de contactpuntjes opgeschuurd en de kabelschoentjes vervangen. Ook heb ik de twee verbindingen met de massa (carrosserie) opnieuw gesoldeerd. En zowaar: het werkt!
Volgende stap was het vervangen van de grille. De uitvoering van mijn auto, de 'Savane', kenmerkt zich door de sierstrip langs de zijkanten, de beige grille en speciale interieurbekleding. De sierstrip ontbrak echter al aan één kant aangezien die recent is overgespoten (een aantal dronken grapjassen hebben het ding 's nachts in Den Haag op z'n kant gelegd, aldus de vorige eigenaars). De stoelen zijn enorm versleten, de bevestigingen van de achterbank zijn gebroken en ik vind de sierstrip lelijk, dus ik ga mijn Renault 'ont-Savanen' zodat ik ook wat meer vrijheid heb in wat ik eraan wil aanpassen.
Voor vijf euro op Marktplaats een nieuwe grille gekocht (zwart), en..... gele koplampen! Elke Franse klassieker dient met deze kleur koplampen te worden uitgerust, en jawel, het is gewoon legaal. Ik heb de gele peertjes via een webshop gekocht en heb er zo'n 12 euro voor betaald inclusief verzenden.
Gelijk de eerste dag dat ik met de gele peertjes rondreed werd ik vrolijk begroet door een tegemoetkomende klassieke Peugeot met eveneens gele lampen
Inmiddels ben ik begonnen met het opschuren van de bumpers. Deze wil ik opnieuw zwart gaan spuiten. Ook wil ik de wielen opknappen door óf de velgen opnieuw te spuiten, óf er een mooie set wieldoppen op de monteren. Ik dacht aan het klassieke egale type in dezelfde kleur beige als de carrosserie.
Ook speelde de gedachte door m'n hoofd om de grille en de bumpers een hele gekke opvallende kleur te geven, zoals blauw of groen. Hoewel ik er heel graag iets speciaals op wil hebben waardoor de auto nóg meer opvalt, zie ik daar voorlopig maar even vanaf.
Dat was het wel voor nu. Hier nog wat foto's die ik gemaakt heb tijdens de ritjes die ik afgelopen weken heb gemaakt door het Noord-Hollandse landschap:
groetjes, Jelle