Nou, laat ik dan eindelijk eens komen met die foto's
Inmiddels bijna twee jaar verder, en ik ben nog altijd blij met mijn Viertje. Ik moet ook zeggen dat ik nog nooit zo snel zoveel heb geleerd over een bepaald onderwerp. Zoals te lezen is wist ik echt vrijwel niets van auto's toen ik de R4 kocht, inmiddels heb ik wel het idee dat ik aardig op niveau mee kan praten met automonteurs etc., dat wil zeggen, als het over de klassieke techniek gaat want zodra er elektronica in het spel komt haak ik af
Wat ik bij aankoop al wist, was dat er gelast moest gaan worden. Een eerste schatting door een specialist (Le Car in Zaandam, gespecialiseerd in Renault 4's) kwam uit op ca. €1000. Dat had ik ook zo begroot bij aankoop. Eenmaal opengewerkt bleek de boel helaas een heel stuk krokanter te zijn en heeft de hele klus uiteindelijk drie maanden geduurd en is het bedrag op het dubbele uitgekomen. Hebben we het niet meer over.
Nu het chassis was aangepakt was het tijd voor het visuele plaatje, beginnend bij het interieur. Het was even een speurtocht, maar uiteindelijk heb ik een matchende stoelenset met deurkaarten bij elkaar gevonden voor niet al teveel geld (inclusief hoofdsteunen ca. €200). Kokosmatten op de vloer geven alles een wat vrolijkere uitstraling, maar laten eventueel binnengelopen regenwater wel verdampen zodat het niet door gaat rotten.
Ook de motorruimte kreeg de aandacht die het verdiende. Naast een hoop onderhoudswerk en nieuwe onderdelen om de betrouwbaarheid te vergroten heb ik ook wat delen nieuw in de verf gezet, vooral ook omdat ik dat heel leuk vind om te doen. Het ruitensproeierbakje was gescheurd, dus daar heb ik ook zelf een eh... oplossing voor bedacht, zoals te zien:
Aan sommige dingen moet je gewoon beginnen en kijken waar het schip strandt. Een relatief simpele carburateur als deze schoonmaken is feitelijk niet heel veel moeilijker dan het reinigen van een airbrush, je hebt met dezelfde delicate nozzletjes van doen. Nieuwe pakkingen ertussen kosten een prikje en sluiten de boel weer goed af. Ook van deze klus heb ik weer een hoop opgestoken en schrik ik in het vervolg niet meer terug.
Verder veel grotere klussen gedaan....
...en kleintjes:
Buiten al het geklus om moet er natuurlijk ook mee gereden worden. Hij blijkt ook prima geschikt als tent:
..als je je bestemming bereikt, tenminste
(een draadje naar de bobine bleek lam, dus een snelle fix nadat ik van de snelweg was gesleept door de gele helden)
De wielen heb ik laten poedercoaten. Sommigen verklaren me w.b.t. kleurkeuze voor gek, ik vind het zelf nog steeds erg grappig staan (RAL 6021 ''pale green'')
Close-up met de R4 NL clubsticker. Het Renault 4 embleem is van blik en vervangt het vervaagde en gebarsten plastic exemplaar dat erop zat. Ik heb op de metalen variant zelf de lettertjes opgeschuurd en gepolijst, afgeplakt en de rest weer mooi zwart gespoten. Ik vind het zelf heel erg mooi geworden.
Op het originele embleem stond 'RENAULT 4TL' maar mijn auto is inmiddels eigenlijk geen TL meer, maar een samenraapsel met GTL motor en andere onderdelen uit diverse perioden. Daarom staat er nu gewoon 'RENAULT 4', dat klopt in elk geval
Zoals misschien te zien is zijn de voorspatborden nog afwijkend van kleur. Ik had deze vervangen omdat de originele exemplaren ver waren doorgeroest langs de bovenkant, en er zat dus een grote deuk in de rechter (zie pag 1). Ik heb de juiste spuitbussen al liggen thuis, ik hoop er deze zomer aan toe te komen. Ook wil ik de holle delen van het chassis gaan volgieten met lijnolie, om zo te voorkomen dat de boel wéér doorroest. Het houdt je van... eh.. op de straat!
groetjes,
Jelle