Mijn eerste automodel in eeuwen, en gelijk niet de makkelijkste denk ik
De body had aardig last van sinkmarks, net als de zijboorden trouwens:
Uiteindelijk het geheel 2x moeten spuiten, omdat de verf+lak niet mooi geworden was. Ik ging het polijsten, en dat ging best goed, maar door alle randjes en knikken in deze body ging ik op allerlei plekken door de lak heen. De druppel was toen het potje Xtracolor (enamel, glans) leeg was en ik het nieuwe, gelijktijdig gekochte, potje gebruikte wat een compleet andere tint was, veel grijzer. Ik heb toen alles gestript (dus incl. de strak gemaakte plekken...) en opnieuw gedaan, wederom met Xtracolor (ondanks dat ik het prutverf vind die eeuwen nodig heeft om te drogen waardoor er snel stof en rommel in komt). Helaas is bij het Hasegawa model het VW embleem meegegoten, en aangezien ik dit model gemaakt heb voor een vriend van mij met een 1:1 T1, wilde hij dit kleurenschema
met dit embleem. Dus met de cirkelsnijder en veel geduld afgeplakt, uiteindelijk niet perfect maar beter als de vorige ronde.
De glanslak is Tamiya X-22, de decals van Flevo, die gingen prima, de Hasegawa decals vielen helaas uit elkaar in het water (nog niet eerder gehad met Hasegawa decals trouwens), dus de instrumenten zijn niet zo mooi geworden.
Bij deze kit zitten wielen van een Kever, deze heb ik vervangen voor een setje buswielen van Ebay (waarschijnlijk van een die-cast ofzo) met het juiste sleufgatenpartroon.
Na consult met de eigenaar de volgende kleuren gekozen die her en der afwijken van de bouwbeschrijving:
-ruitenwissers: zwart met donkergrijs rubber
-spiegels: chroom spiegeldeel + achterkant, hele arm + beugel wagenkleur
-binnenspiegel: chroom spiegeldeel, alumium behuizing
-bank: lichtgrijs
-stuur, stuurkolom, versnellingspook+knop: zwart
Al het chroom is ontchroomd en gespoten met Alclad. De latjes in de bak zijn gespoten met lichte zandkleur en met olieverf zijn de nerfjes gedaan, hierna is e.e.a afgelakt met Tamiya X-22 glans met een paar druppen clear orange erdoor voor een wat warmere tint.
Bij het monteren viel het me op dat de body om wat voor reden dan ook een beetje doorhangt naar voren, verder lijken de nummerborden geschaald naar de onderdelen van de kit en voor de oude blauwe platen wat aan de grote kant, vooral voor.
Verder is de lak verre van perfect, met bepaalde lichtval toch wat sinaasappelig op sommige plekken, maar voor een eerste auto in jaren (en qua polijsten e.d. denk ik niet de makkelijkste!) zijn zowel ik als degene waar hij voor is er blij mee.
Overigens heeft dit model jarenlang in de kast gelegen te wachten op het afplakken van het VW embleem, door de Corona weer eens tijd en zin gehad hem weer op te pakken... Het nog in de doos aanwezige kassabonnetje vermeldde een aankoopdatum van december 2010...
Maar genoeg gekletst, hier de vers gemaakte foto's:
Op-/aanmerkingen en verbeterpunten zijn meer dan welkom, ik ben zo'n militaire "dunspuiter" dus weinig ervaring met glanzende automodellen! (als vind ik dat super glanzende ook niet echt voegen bij zo'n werkpaard)
Groeten, Jeroen