Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 9:06 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 11 mei, 2009 21:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Mooie motor geworden! Met de radio kan ik je helaas niet helpen. In een uitgave van het MLM over de D-XXI staat vermeld dat de toestellen zonder radio niet waren voorzien van een antenne, misschien helpt dat je een beetje op weg. Op de interieurfoto's die ik van de T-VIIIw heb is de radio overigens in dezelfde kleur als de rest van de binnenkant.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 11 mei, 2009 21:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Knappe motor!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 11 mei, 2009 21:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Hoi Nico,

Zal 'ns kijken of ik wat kan vinden over de radio. Zwart of grijs is wel het meest aannemelijk maar je weet maar nooit.
Je motor ziet er fijntjes uit. Heb je niet de neiging om 'm nog lichtjes te drybrushen? Daar komen al die details zo mooi van naar voren, mmm.

Groet,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 11 mei, 2009 21:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2823
Woonplaats: Leiderdorp
Hoi Nico,

Volgens mij had de 213 geen radio. Op foto's in de Phalanx uitgave 1994 van de D21 door Eberspacher is niet de antenne aanwezig op de 213.
Ik dacht dat minstens de volgende D21's een radio hadden of in ieder geval een antenne daarvoor:

212, 214, 215, 217, 219, 221, 227, 228, 229, 230 (in reparatie op 10 mei 1940), 233, 236, 237, 241, 244 en 246.

In totaal, op de foto's afgaande werden er volgens mij 16 of meer (werkende?) radio's geplaatst. Het is een beetje een raadsel.

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 11 mei, 2009 21:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Dan maak ik er wel de 212 of de 214 van :D .

Vandaag is mijn vrije dag, en als dan vouw en kind ook nog eens de deur uit zijn kan ik lekker in huis klussen. NOT,... althans niet op de wijze zoals mijn vrouw dat het liefste zou zien, nee flink wat uurtjes gemodelbouwd. Dat leverde dit op:

Afbeelding

geloof me, dit is best een klus! Ik wens Domsel er dan ook veel succes mee. Overigens best mooi constructie, want die onderplaat moet er voor zorgen dat dit geraamte makkelijk de romp ingaat. Ik vermoed overigens dat dit uitgebreide binnenwerk met name bedoeld is voor diegene die de Finse versie maken. Die versie heeft dus een groot glaswerk achter de cockpitkap en daardoor heen kijk je dan ook goed de romp in. Ik denk dat bij mijn NL uitvoering van het achterste gedeelte niet zoveel meer te zien zal zijn.

TIP: van de zijkanten van het geraamte passen de voorste delen er niet op wanneer je het geheel aan de onderplaat lijmt. Deze dus niet vastzetten!

groet, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 11 mei, 2009 22:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2823
Woonplaats: Leiderdorp
Als de kat van huis is....plakken we buizen :lol:

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 12 mei, 2009 11:09 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 21 nov, 2005 14:32 pm
Berichten: 1610
Woonplaats: Ermelo
Kijk, nog zo'n buizenprutser.
:D
Ik heb zelf de voorste buizen uiteindelijk wel vast gekregen, eerst de rest en als die goed droog zijn de voorste met secondelijm vastzetten.
Een radio was vast zwart, die maakten ze toen nog van bakkeliet.
Wat me intrigeert: hoe kan het dat de steun van de stoel bij jou wel past en bij mij niet, ik haal net niet het punt waar 'ie vast gezet moet worden.
Wim.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 12 mei, 2009 12:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Wim,

Ik had in eerste instantie de buizen ook vast gekregen , maar daarna paste het geraamte niet goed over de ronding van de grondplaat. Daarom voor deze optie gekozen. Daarbij zie je van die buizen (zitten achter cockpitpaneel) volgens mij helemaal niets meer. Maar goed dat geldt wel voor meer van deze buizenconstructie. Hoewel het een beste klus is, geeft het me een zeer bevredigend resultaat. Classis Airframe (en dus ook MPM en Special Hobby) maken voor de meeste recente uitgaves allemaal van dit soort uitgebreide interieur constructies.


En dat van die steun: tsja de constructiewijze is zodanig dat zo links en rechts er wel wat tolerantie is. Ik denk dat ik mazzel gehad heb.

Leuk hè, zo tegelijkertijd dezelfde bouwdoos doen. Levert wel wat morele steun op :D .

Radio's waren toen inderdaad van bakkeliet, maar dat gold volgens mij meer voor de exemplaren voor thuisgebruik. Hout was ook nog een veel gebruikt materiaal, maar ik kan me goed voorstellen dat zo'n radio in een beschermde stalen kast zat. Bij evt. mitraileurinslagen geeft bakkeliet (zo denk ik) best veel rotzooi. Daarbij ken ik bakkeliet met name als een donker bruin / rode kleur. Zwart kan ook, maar wit bestond eveneens (mijn vader verzamelde antieke radio's ).

Groet, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 12 mei, 2009 14:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2823
Woonplaats: Leiderdorp
Nog even over die radio. Het bleek dat de fokker d.21 wel vaak de antennestaaf had gekregen, maar dat de radio niet geinstalleerd was.
De site van bhummel geeft wellicht een duidelijker beeld van de radiodragers tijdens mei 1940.

over de 'looks' van het ding is wellicht deze site iets:

http://www.pi4rcg.nl/2009/04/gezocht-ns ... tuigradio/

succes!

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 12 mei, 2009 20:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Prachtig fitwerk Nico, dit vraagt erom dat de cockpitkap open gezet wordt.

Gr.
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement