“The Queen of the sky” kwam in januari 1971 in dienst van KLM. Eerst nog met een wit dak, maar al snel werd besloten dat om redenen van herkenbaarheid alle vliegtuigen een ‘blue top’ livery zouden krijgen. De eerste zeven toestellen werden aangeduid met Boeing 747B. Eind jaren zeventig heeft Revell bouwdozen geleverd met decals voor de PH-BUA (de eerste KLM 747) en bijpassende Pratt & Whitney JT9D motoren. Er wordt nog wel eens gedacht dat deze eerste 7 van het model 747-100 waren, maar het waren -200’s. KLM heeft geen model -100 in haar dienst gehad.
De toestellen afgeleverd vanaf de registratie PH-BUH waren voorzien van nieuwere General Electric CF6-50 motoren. Deze zijn herkenbaar aan een andere behuizing. De van CF6-50 motoren voorziene -200 zijn in de jaren ’80 verbouwd tot model 747-300 specificatie met het verlengde bovenek als meest in het oogspringende verschil. De officiele type aanduiding na deze grondige verbouwing was B747-200SUD, van Streched Upper Deck.
In 1974 werd het eerste model 747 in 1:144 door Revell op de markt gebracht. Het was de B747 ‘cutaway display model’ waarbij het interieur zichtbaar was. Wat veel mensen in die tijd tot de verbeelding sprak was de lounge op het bovendek, waar de passagiers rustig van alle luxe konden genieten. Aan het begin van de eerste oliecrisis in 1973 verdween deze luxe om plaats te maken voor stoelen. De kosten per ticket moesten omlaag en dat kon alleen met capaciteitsvergroting. Iets waar de 747 in uitblonk.
In 2003 is deze box tijdelijk opnieuw uitgebracht ter gelegenheid van het 50 jarig bestaan van Revell en ik kon hem niet laten liggen. Ook al was het model bedenkelijk van kwaliteit (heel veel sprue) leek het mij een leuke uitdaging om KLM’s jaren ’70 te laten herleven.