Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 9:29 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 28 jan, 2015 21:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
“The Queen of the sky” kwam in januari 1971 in dienst van KLM. Eerst nog met een wit dak, maar al snel werd besloten dat om redenen van herkenbaarheid alle vliegtuigen een ‘blue top’ livery zouden krijgen. De eerste zeven toestellen werden aangeduid met Boeing 747B. Eind jaren zeventig heeft Revell bouwdozen geleverd met decals voor de PH-BUA (de eerste KLM 747) en bijpassende Pratt & Whitney JT9D motoren. Er wordt nog wel eens gedacht dat deze eerste 7 van het model 747-100 waren, maar het waren -200’s. KLM heeft geen model -100 in haar dienst gehad.
De toestellen afgeleverd vanaf de registratie PH-BUH waren voorzien van nieuwere General Electric CF6-50 motoren. Deze zijn herkenbaar aan een andere behuizing. De van CF6-50 motoren voorziene -200 zijn in de jaren ’80 verbouwd tot model 747-300 specificatie met het verlengde bovenek als meest in het oogspringende verschil. De officiele type aanduiding na deze grondige verbouwing was B747-200SUD, van Streched Upper Deck.

In 1974 werd het eerste model 747 in 1:144 door Revell op de markt gebracht. Het was de B747 ‘cutaway display model’ waarbij het interieur zichtbaar was. Wat veel mensen in die tijd tot de verbeelding sprak was de lounge op het bovendek, waar de passagiers rustig van alle luxe konden genieten. Aan het begin van de eerste oliecrisis in 1973 verdween deze luxe om plaats te maken voor stoelen. De kosten per ticket moesten omlaag en dat kon alleen met capaciteitsvergroting. Iets waar de 747 in uitblonk.
In 2003 is deze box tijdelijk opnieuw uitgebracht ter gelegenheid van het 50 jarig bestaan van Revell en ik kon hem niet laten liggen. Ook al was het model bedenkelijk van kwaliteit (heel veel sprue) leek het mij een leuke uitdaging om KLM’s jaren ’70 te laten herleven.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 jan, 2015 21:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
Afbeelding

De cockpit met drie man. Toen de laatste B747-200SUD eind 2003 werden uitgefaseerd kwam daarmee een einde aan de drie-mans-cockpit bij de KLM. Bij Martinair was dit een paar jaar later.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 jan, 2015 21:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
Mijn model is de PH-BUO geworden, zoals hij er uitzag bij aflevering in 1979. Met een kort bovendek vol met stoelen, achter de ‘Royal Class’ de FFF class (Full Fare Facilities; de eerste aanzet tot wat later Business Class zou gaan heten) en CF6-50 motoren. Deze laatste zaten niet bij het model en heb ik er in resin bijgekocht. De decal waren van Draw Decals.

Afbeelding

De openingen zijn hier en daar wat verder uitgezaagd om een beter beeld van het interieur te krijgen. De stoelen zijn, geheel naar de jaren '70 traditie, in diverse bonte kleuren uitgevoerd.

Afbeelding

Afbeelding
(Alle wielen raken de grond :wink:)

Afbeelding

Een leuk model om te maken. Het doet mij denken aan de oude reisbureaus van vroeger. Die hadden allemaal wel zo'n model staan waarbij het interieur zichtbaar was. Als kind vond ik dat prachtig. En nu eigenlijk ook nog... :wink:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 jan, 2015 23:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Unieke verschijning inderdaad, mag je trots op zijn.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 jan, 2015 15:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Wauw!! Heel erg mooi uitgevoerd en leuk om eens een cutaway-model te zien dat niet in kruisvlucht op een standaardje hangt. Ik ben wel erg benieuwd naar wat meer foto's van het interieur!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 jan, 2015 17:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
Citaat:
Ik ben wel erg benieuwd naar wat meer foto's van het interieur!

Ik heb geen foto's gemaakt van de bouw, dus het moet via de openingen in het model. Dit is denk ik de meest interessante foto. Het is wel close up, dus je ziet alles... Ook dat niet alles even strak is.
Afbeelding

De oranje stoelen in de neus is de Royal Class, later zou dat heel veel luxer worden om daarna afgeschaft te worden. De rode stoelen op het beneden dek en de blauwe stoelen op het bovendek is één klasse hoger dan economy; de FFF class (Full Fare Facilities Service). Later zou dat Business Class gaan heten en inmiddels staat het comfort van de flat-beds van de huidige World Business Class ver boven het comfort van de oude Royal Class. En ook nu is er weer een nieuwe tussenklasse; Premium Economy. Eigenlijk is er niet veel veranderd in al die jaren, behalve dat het inflight entertainment een stuk beter is geworden en dat de kleuren van het interieur een stuk rustiger geworden zijn!

Afbeelding

Dit schema uit het KLM huisstijlboek van 1973 is mijn inspiratie geweest. Opvallend detail is dat de galley tussen de deuren R1 en R2 nog niet aanwezig was. Die configuratie kwam later en is vandaag de dag nog standaard op de KLM 747's.
Overigens; het volgende project dat ik op dit forum zal posten is de (real time) bouw van een KLM DC-10 met volledig interieur. Custom made...

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 jan, 2015 22:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik ben in december 1996 met een Jumbo van KLM naar New York gevlogen. Dat was nog in de tijd dat je in de cockpit mocht kijken.
2 dingen vielen me op:
- cockpit is in het echt veel kleiner als meestal in de films :lol: :lol:
- 3 of jonge broekies (sorry) achter de controls

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 jan, 2015 0:18 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
Citaat:
k ben in december 1996 met een Jumbo van KLM naar New York gevlogen. Dat was nog in de tijd dat je in de cockpit mocht kijken.
2 dingen vielen me op:
- cockpit is in het echt veel kleiner als meestal in de films :lol: :lol:
- 3 of jonge broekies (sorry) achter de controls

Ja, zo'n cockpit is niet ruim. De DC-10/MD-11 had trouwens wel een aardige balzaal. Maar de 747, net als de 737 is krap. Maar je moet ook vanuit je stoel overal bij kunnen. En dan te bedenken dat er tegenwoordig 2 jonge broekies achter de controls zitten 8)
De jongste kandidaat die ik zelf ooit heb opgeleid voor de B737 had nog niet eens een rijbewijs...Hij vloog wel als een scheermes.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 jan, 2015 1:52 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Vintage Jet schreef:
..en dan te bedenken dat er tegenwoordig 2 jonge broekies achter de controls zitten 8)
Nog een paar jaar en er zit niemand meer achter de controls, tenminste, geen mensen meer.
Citaat:
De jongste kandidaat die ik zelf ooit heb opgeleid voor de B737 had nog niet eens een rijbewijs...Hij vloog wel als een scheermes.
Kun je ons niet wat vlieglessen geven in je vrije tijd? 8) :wink:

't Is een mooie 747 geworden, doet me inderdaad aan reisbureau's van vroeger denken. Ik vind het vooral knap dat je al die wieltjes zo netjes hebt kunnen uitlijnen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 jan, 2015 10:22 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
Citaat:
Nog een paar jaar en er zit niemand meer achter de controls, tenminste, geen mensen meer.

Niet te veel off topic raken, maar voorlopig is dat technisch onmogelijk. De mens beschikt over een aantal capaciteiten die essentieel zijn voor veilig vliegen en die niet geautomatiseerd kunnen worden.

Citaat:
Kun je ons niet wat vlieglessen geven in je vrije tijd? 8) :wink:

Regel jij een sim?

Citaat:
Ik vind het vooral knap dat je al die wieltjes zo netjes hebt kunnen uitlijnen

Dat was een kwestie van alle vier tegelijk in de lijm zetten en wachten tot de weekmakers hun werk deden. Daarna monteren en het model rechtop zetten. Door het gewicht en de tijdelijk wat zachtere wielpoten kwam het tot dit resultaat. Bij de KLM DC-8-63 die ik hier ook gepost heb ben ik dit vergeten.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement