Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 9:15 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 12 aug, 2023 21:08 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Het installaire kisten toch? Ik denk dat een soort verwering door warmte, cq hitte niet overdreven kan zijn bij terugkeer in een dampkring

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 aug, 2023 14:02 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9942
Woonplaats: Kaatsheuvel
Roest, stof, schade, hitte verkleuring... het is allemaal geldig, want het is een fantasie wereld :D

Hier wat video's van ILM over hoe zij destijds de modelen bouwde (interessante docu trouwens)
https://youtu.be/85MK2GDkoxo?t=179
En de piece du resistance:
https://youtu.be/85MK2GDkoxo?t=426

Hier een gast die wat weathering voordoet. Leuk als het er nog niet zo bekend mee
https://www.youtube.com/watch?v=sFxb7YcCZbo

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 aug, 2023 11:06 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 713
Woonplaats: Stolwijk
Geweldige video’s. Arno - dank je wel! Toch wel grappig hoeveel verschillende uitvoeringen er zijn, en het verschil tussen de Hero- en de Burn modellen.

Ik moet zeggen dat ik eigenlijk best onder de indruk ben van deze kit … kan als je wel zelfs zonder lijm in elkaar worden gezet en de pasvorm is zelfs dan zeker acceptabel! Heb een start gemaakt met op de sprue al zaken in de basiskleuren zetten (basis Light Gull gray, met White Grey en Medium Gull Gray die ik nog had staan uit eerdere builds wat variatie op de basiskleur aangebracht) en terwijl dat droogt werk ik tussendoor aan de figuurtjes en de cockpit. De laatste heb ik als basis in Dark Grey Blue gezet, mooie kleur en komt mooi samen met het Grey Blue van de buitenkant van de cockpit.

photo 585581

photo 585582

Waar ik nog wel twijfel is hoe ik de rode markeringen op de vleugels en de verschillende kleuren panelen ga doen. Ik krijg dat helaas nooit helemaal ‘strak’ zelfs niet als ik een laagje matte lak aanbreng na het afplakken, om het doorlopen tegen te gaan. Als ik de decals gebruik is de verwering weer lastiger … ik gebruik normaal liquid mask of scratching fluid onder de laatste verflaag om de afgebladderde verf te suggereren.

Misschien een combinatie van beide.

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 aug, 2023 7:00 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9942
Woonplaats: Kaatsheuvel
Hoewel ik zelf de fout ook nog een eens maak, is de oplossing simpel om het doorlopenvan verf onder de tape tegen te gaan. Voor je gaat spuiten de tape goed aandrukken. Daarna de eerste laag (misschien zelfs 2) dun spuiten. Als het ware een mist. Die heeft niet genoeg volume om onder de tape te kruipen en als die droogt sluit hij de tape af.
Dus voordat je verder gaat, zorg dat die laag droog is. En dan bouw je in vervolg lagen de kleur op. Bij rood is het sowieso verstandig om meerdere dune lagen te spuiten, omdat rood minder goed dekt dan andere kleuren.

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 aug, 2023 10:36 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 13 maart, 2007 3:17 am
Berichten: 812
Je kunt ook na het afplakken met tape eerst dezelfde kleur als de ondergrond tegen de tape aan te spuiten. Je creëert dan een soort badkuipje en als er wat verf onderdoor mocht lopen, dan is het in ieder geval dezelfde kleur.

Sowieso moet je nooit 'tegen' de tape aan spuiten, maar zoveel mogelijk van bovenaf of met de richting van de tape mee. Bovendien is matte lak niet glad ! Beter seal je je model met glanslak voordat je afplakt :idea:

Succes in ieder geval.

Gr. Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 aug, 2023 12:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 925
Je kan ook gewoon de decals gebruiken, en die te lijf gaan met een scherp puntig hobby mesje.
Probeer het eens op een proefstukje met wat decals die je over hebt....
Het rooie van de Snowspeeder is decal bewerkt met een Xacto mesje

photo 543728
photo 543729
photo 543731


Gerhard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 sep, 2023 10:01 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 713
Woonplaats: Stolwijk
Fraai! Ik heb het uiteindelijk ook zo gedaan, de geverfde delen met Liquid Mask en de decals met een scherp mesje.

Het begint nu op een X-fighter te lijken :brouw: … wel nog een rommeltje van verschillende stadia (onderdelen wel al in eerste wash gezet),
maar de vorm van de romp begint te komen.

De poppetjes zijn ‘af’ en geweathered. De schaal is 1/48, priegelwerk dus, en eigenlijk ben ik er best tevreden over.

photo 586864

De cockpit, met Luke en R2D2 op hun plekje. De decals vond ik wel erg éénkleurig, met verschillende kleuren wat detaillering aangebracht, vooral de controlelampjes en ‘leidingen’.

photo 586865

En nu vallen de puzzelstukjes in elkaar, ook al met wat kleurnuances. Het ‘klik-systeem’ is eigenlijk heel erg goed, beter dan verwacht, maar t.o.v. een lijmmodel nét even minder: toch iets meer naden. Niet op te lossen door wél te lijmen, helaas. Zoals altijd lijkt het op de ‘dichtbij’ foto’s erger dan in werkelijkheid :D en het uitstekende rode paneeltje op de foto zit er nu ook wat beter in.

photo 586866

Romp klaar, en zo zet ik straks ook de figuurtjes erbij:

photo 586868

Als laatste een voorbeeld van de detaillering van de kit:

photo 586869

Tot zover!

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 sep, 2023 14:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 713
Woonplaats: Stolwijk
Ik loop helaas tegen een probleempje op :shock: … ik krijg de vleugels er niet goed op. Tot op heden goede fit en duidelijke ‘klik’ als het betreffende onderdeel geplaatst wordt, maar met de vleugels kom ik een 2-3 mm ‘te kort’ . Nummering dubbel gecheckt, de goede vleugels zitten op de goede plek (en er zit met net iets andere uitsparingen ook een beveiliging tegen omdraaien van onderdelen in). Ook niet bij één vleugel, maar alle vier. Er zit niets in aan andere onderdelen die in de weg kunnen zitten. Nog net geen 5-ponds vuistje gebruikt :D maar echt wel kracht uitgeoefend! Teveel durf ik ook niet, want het frame waar ze op geklikt moeten worden is straks beweegbaar en zitten aan het electrische motortje. Op de foto de witte randen.

photo 587265

Wegleggen dus maar even … en nadenken over oplossingen. Misschien helpt een beetje afwasmiddel.

Begonnen met de ‘Starship wash’ - brengt toch weer wat leven in het model.

photo 587266

Hoewel helemaal uit mijn confort-zone van gebruikelijke brouwsels vind ik hem wel leuk om te doen en me eens helemaal uit te leven met de weathering en kleurschakeringen.

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 sep, 2023 12:13 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
En ietsies van de vleugel zelf weghalen, is dat een optie?

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 okt, 2023 19:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 713
Woonplaats: Stolwijk
Na bij elkaar een uur blijven passen / voelen / weer even wegleggen heb ik aan beide kanten van het aan de motor bevestigde frame’s zowel links als rechts een hoekje weggeknipt - daarmee was wel het vastklik-moment verdwenen, maar schoven ze er soepel op. Niets wat een druppeltje CA-lijm niet op kan lossen :brouw:

Inmiddels wat verder, ben nu bezig met de laatste loodjes qua kleurschakeringen en washes:

photo 587639

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement