Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 9:57 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 02 nov, 2022 21:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
fvdm schreef:
Mooie update weer. Leuk om te volgen.


Dankjewel, Ferry. Altijd leuk als er mensen meekijken! En het is in de ruimtevaartsektie niet druk.

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 nov, 2022 21:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
Het is weer tijd voor een update.

In heel veel stappen heb ik de decend stage van de lunar module ingepakt in folie en dat folie deels gekleurd. Voor de zwarte delen heb ik eerst een laag zwart en daarna een laag donker grijs gebruikt. Ik vond het zwart teveel van het goede voor zo'n klein model. Het roodgoud is goudfolie met een laagje transparante verf, een deel rood op ca 10 delen oranje.

photo 567428

Ook de accend stage heeft een folie aan de onderkant. Het zilver met de strepen is een deel dat met tape strips is bekleed.

photo 567427

Daarna kon ik de payloads aan de decend stage toevoegen. Kwadrant 1, waar de lunar rover in opgevouwen zit, heeft wat framewerk waarmee de rover in stappen uit de opgevouwen toestand gehaald kan worden. Aan kwadrant drie hangen de toolpallet van de rover en, in het geval van de Apollo 17, de explosieven voor de seismische tests.

photo 567429

De J-missies (15, 16 en 17) hadden een grotere MESA (Modularized Equipment Stowage Assembly) met instrumenten dan de Apollo's 11 t/m 14.

photo 567430

Het toegangsplatform van de kit ziet er niet uit. Die heb ik daarom maar vervangen door een eigen maaksel.

photo 567431

En toen kwam ik erachter dat ik de landingsradar vergeten was. Die zit aan de onderkant van de decend stage. Aangezien ik de poten al op de ondergrond gelijmd had, was dat even een gepriegel. Maar de rader en de afscherming tussen de rader en de nozzle zitten netjes op hun plaats.

photo 567432

Ik had tekstplaatjes besteld voor op de voet, die kwamen binnen en kunnen op de voet.

photo 567433

En in het kader van: "het zint me niet helemaal" heb ik twee dingen vernieuwd.

Met de docking probe van de command module was ik toch te kort door de bocht gegaan. Dus die heb ik vervangen door een nieuwe.

photo 567434

En de docking drogue op de lunar module was niet helemaal rond. En dat begon te storen. Daar heb ik de vijl op gezet en er een ring overheen gezet. Dit is een stuk beter.

photo 567435

Zo, dat was het weer even. Nu kan ik de focus op de accend module richten.
Cheers,
Jan

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 nov, 2022 17:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
De toeters en bellen zitten op de lunar module. Een klein overzicht van de werkzaamheden:

De ingang is gepimpt met rood goudfolie en wat belijning. Op het luik zitten de twee halfronde stukken folie. De tracking light boven de deur zit erop. Het bestaat uit een schijfje sheet met een gestanst stukje clear acryl.

photo 567794

Ik heb ook de handrail die naast het luik naar boven leidt erop gemaakt. Dit is een stukje messingdraad. In werkelijkheid is het een platte rail, maar deze voldoet voor me. En ik heb de stang links onder weer toegevoegd (dat was oorspronkelijk een meegegoten plaat, maar die heb ik eruit gezaagd (zie een stukje terug)).

photo 567795

De panelen van de buitenkant zijn van belijning voorzien. Die viel op de grijze panelen goed uit, maar op de witte was het wat heftig. Die bij de witte heb ik daarom bedekt met een witte filter. Op de foto's zie voor en na de behandeling.

photo 567796

Dan heb ik de deflectors onder de straalpijpjes gezet. Die ontbreken in de kit, dus moet je zelf aan de slag.

photo 567797

De antennes uit de kit zijn ook bij de LM te klein. Dus daar heb ik aan gesleuteld. En de meeste antennes ontbreken sowieso helemaal.
De docking radar bovenop heb ik van een nieuwe schotel voorzien. De in-flight antennas (voorop en achterop) komen uit een andere kit. Die voorop zie je naast de rail zitten. De eva antenne is van messingdraad gemaakt.

photo 567798

Dan zitten er twee VHF antennes op poten en ook de steerable S-band antenne staat op poten. Die poten zijn met folie bekleed. Ik heb ze gemaakt van een opgerold stuk aluminiumfolie. De VHF antennes zijn twee stukjes messingdraad als sprieten en een stukje koperdraad in een krul gedraaid voorop. En tot slot is de S-band antenne helemaal van sheet en staaf gescratcht. De voorkant is wit en de achterkant zwart geschilderd.

photo 567799

De positielichten heb ik met wat stipjes verf toegevoegd. En daarmee was het feest compleet.

photo 567800

Blijven over de High-gain antenne op de CSM en de decals. En daarna komen dan waarschijnlijk ook gelijk de eindfoto's.

Tot zover.
Cheers,
Jan

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 nov, 2022 22:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 26 sep, 2009 22:50 pm
Berichten: 160
Jeetje Jan,

Wat een mooie upgrade heb jij van dit model gemaakt. Petje af!
Dat is heerlijk om te zien.

Als ik een heeeeeeeeeeel klein puntje aan mag stippen om het nog perfecter te maken.
Volgens mij zitten er op het diorama niet de drie sprieten die onder aan de schotels zitten.
Als het maanoppervlak wordt geraakt wordt de motor gestopt en buigen ze om. Vaak zie je op foto’s van die gebogen sprieten onder de schotels vandaan komen.

Groet,
Arnold

_________________
My biggest worry when I die, is that my wife will sell all my models for the price I told her I bought them for.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 nov, 2022 12:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
spacegek schreef:
Als ik een heeeeeeeeeeel klein puntje aan mag stippen om het nog perfecter te maken.
Volgens mij zitten er op het diorama niet de drie sprieten die onder aan de schotels zitten.
Als het maanoppervlak wordt geraakt wordt de motor gestopt en buigen ze om. Vaak zie je op foto’s van die gebogen sprieten onder de schotels vandaan komen.

Groet,
Arnold


Hi Arnold,

Dank voor het compliment!

Je roert wel een punt aan waar ik al een tijdje over twijfelde. Die LSSPs zijn inderdaad wel markant, dus zouden erbij moeten. De reden dat ik twijfelde is dat ik niet van alle drie kon uitvinden hoe ze zitten. Die van de -Y-poot (voor de kijkers rechts) is duidelijk. Die steekt aardig omhoog en naar achter onder de poot. Die op de +Y-poot steekt maar een klein beetje uit en daar staat de lege pallet overheen (die ik iets te klein gemaakt heb, dus die ga ik nog vervangen). Alleen de -Z-poot is me niet duidelijk. Het is wel de enige poot waar ze speciaal een foto van gemaakt hebben. Alleen de LSSP is er niet op te zien. Ik vermoed dat hij in zijn geheel onder het stofoppervlak zit. De LM had bij de landing een klein beetje voorwaartse snelheid en deze achterpoot is bovendien wat harder terecht gekomen dan de andere poten, omdat hij precies in een kratertje terecht is gekomen en dus iets lager staat. De LM staat daarom iets achterover.

Nu je erover begonnen bent, moet ik ze dan toch maar toevoegen bij de -Y en +Y-poten. Ik pak de handschoen maar op :wink:

Cheers,
Jan

(Overigens, lezers, LSSP is Lunar Surface Sensor Probe, die lange staaf onder drie van de poten van de lander. De vierde poot (die met de ladder) heeft geen probe, want men was bang dat die verbogen staaf bij het uitstappen schade aan een pak zou kunnen toebrengen)

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Laatst bijgewerkt door JJ@MB op ma 07 nov, 2022 12:30 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 nov, 2022 12:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
By the way, in mijn update was ik nog twee dingen vergeten te vermelden. Ik heb ook nog het docking target bovenop toegevoegd. En de umbilical tussen decend en accend stages (witte pijp waar leidingen door lopen). En omdat ik dan toch nog bezig was, heb ik een extra shot van de S-band antenne toegevoegd, waar je de zwart/wit-kleurstelling kunt zien.

photo 567852

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 nov, 2022 17:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
De uitdaging door Arnold heb ik dus opgepakt. Was op zich niet moeilijk. Een stuk aluminiumfolie opgerold en een beetje verf erop en het kon erop. Het werk zat hem in uitvogelen hoe die sprieten bij de Apollo 17 terecht waren gekomen. De moeilijkheid zat hem in de achterste poot. Die is op de meeste foto's uit zicht, omdat die poot in een kratertje stond. Met behulp van de transscripts van de communicatie van de eerste EVA en die ene foto die ze van die poot gemaakt hebben, ben ik tot de conclusie gekomen dat de spriet daar niet zichtbaar is. Wel is er een gleuf te zien die hij bij de landing gemaakt heeft. De oplossing is dus:

Bij de linker poot (voor de kijkers rechts) steekt de spriet een stuk uit, wel met een knik erin:

photo 568010

Bij de rechter poot steekt er maar een klein stukje uit. De bemanning heeft er een leeg pallet voor gezet, om struikelen te voorkomen. Die pallet heb ik vernieuwd, want hij moest een stuk groter:

photo 568009

En dan voor mijn gemoedsrust bij de achterste poot een groef. Op zich niet diep genoeg, want zo dik is het plastic daar niet, maar er zit in ieder geval wat:

photo 568011

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 nov, 2022 17:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
En dan de laatste loodjes. De High gain antenne op de Service module en de decals. Die laatsten waren een makkie. Twee op de Service module en twee boven elkaar op de LM:

photo 568012

De High gain antenne was meer werk. Rob de Bie heeft er een prachtig recept voor gemaakt. Door die te volgen en door de decals van Rob te gebruiken is het uiteindelijk nog aardig geworden. Ik ben erachter gekomen dat ik slordiger werk dan Rob, zelfs als ik zijn handleiding kan gebruiken, waar onder ook een prima frame beschreven staat om de antenne-onderdelen samen te bouwen. Dus iets minder mooi, maar absoluut een topper ten opzichte van de antenne in de kit.
Op de foto het frame en daarnaast de andere onderdelen die, na droging en decalling van de schotels, toegevoegd konden worden.

photo 568013

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 nov, 2022 18:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
Het was een hele reis om deze kit op een beetje acceptabel niveau te krijgen. Heel veel tijd gaat zitten in het vinden van details. Als ik daarmee aan de gang gaat, dan vlieg ik vaak uit de bocht. Zo ook deze keer. soms zit je dingen op te zoeken en uit te vogelen, die als je het gaat bouwen gewoon niet zichtbaar zijn. Maar al zoekende kom je wel veel te weten. Bij NASA is verschrikkelijk veel te vinden. Van de Apollo-vluchten zijn er integrale transcripties van de gesprekken te vinden. Tot en met de "Oeps" als een van de mannen struikelde. In het mission report kun je ook de menu's van de astronauten vinden. Per dag en per maaltijd kun je lezen wat ze gegeten hebben. Ze hadden elk een eigen menu, dus wat eten betreft geen tegenvallers op de maan. Best leuk om een keer in rond te grutten :D

En dan de eindfoto's:

photo 568014

photo 568015

photo 568016

photo 568017

photo 568018

photo 568019

photo 568020

photo 568021

photo 568024

photo 568022

photo 568023

photo 568025

Bedankt voor de feedback en hulp tijdens het bouwen.
Op naar het volgende brouwsel.

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 nov, 2022 9:39 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Ik vind dit heel mooi geworden. Leuk ook dat je het verslag met ons deelde want ruimtevaart zien we niet zoveel.

Misschien is het een idee voor de moderators om de ruimtevaart onder te brengen bij het vliegspul want dan gaan misschien meer mensen het lezen. Dit verslag verdient het in ieder geval wel.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement