Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 12:40 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 117 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Wostok 1/25
BerichtGeplaatst: ma 02 mei, 2016 10:08 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 08 aug, 2012 22:09 pm
Berichten: 786
Erg mooi gedaan, inderdaad een stuk beter dan de eerdere variant!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Wostok 1/25
BerichtGeplaatst: ma 02 mei, 2016 12:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7919
Woonplaats: Ingelmunster
kan ik enkel maar beamen

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Wostok 1/25
BerichtGeplaatst: zo 15 mei, 2016 21:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 26 sep, 2009 22:50 pm
Berichten: 160
Ik begin al lekker op te schieten met mijn schietstoel, dus stond voor mij één van de spannendste klusjes van deze stoel te wachten.
De stoel heeft 6 kleine wieltjes die in een geleiderails zitten en die moeten precies in lijn zitten.
Ik besloot de eerder gemaakte klinknagels als referentie te gebruiken. Als buisjes gebruikte ik drie injectienaalden waar 0,5 mm messing in past. Verder wilde ik de geleiderails gaan aanpassen
photo 372485
Dit zijn ze geworden. Het volgende probleem was de geleiderails want wellicht was er niet voldoende plaats in de cabine of komen mijn andere onderdeeltjes niet op de goede plaats.
Daarom eerst de geleiderails maken

Op internet vond ik deze tekening van http://www.gagarin3d.com.
photo 372492
(foto afkomstig van www.gagarin3d.com)

terwijl de kit deze onderdelen mij schonk
photo 372491

Kortom, hier MOET gescratched gaan worden.

Nadat de assen buisjes, etc in de stoel waren gemonteerd, heb ik de kartonnen mock-up gemaakt, omdat de binnenkant uiteraard hol loopt en maatvoering niet goed genomen kon worden. Dus de bekende trail & error methode toegepast, net zolang tot ik een aardig idee van het ontwerp had.
photo 372481
Ook de binnenkant eerst goed gepast
photo 372482

Detailleren duurt soms lang, zie je er niet erg veel van, maar vandaag vond ik het anders.

Het resultaat vind ik niet slecht
photo 372486

Om te kijken of alles past heb ik Yuri ingetaped en in zijn stoel geplaatst
photo 372483
photo 372484
photo 372488

Ook de geleiderail aangepast zodat ik later de stoel met kosmonaut uit het model kan halen. De foto's zijn de dryfits hiervan
photo 372489
photo 372490

Zoals jullie wellicht hebben gemerkt past de stoel werkelijk precies......maaar net niet helemaal. De orginele stoel uit de kit was werkelijk geen millimeter te klein, en met de toeters en bellen boven aan de stoel kan het waarschijnlijk net wel of net niet. De dry fit is nog niet nauwkeurig genoeg, maar het zal erom spannen. Daarom heb ik, zoals uit de computertekening is te zien, de grondplaat van de geleidrails weggelaten. Artistieke vrijheid zal ik maar zeggen, maar elke tiende millemeter telt op dit moment. Door de stoel iets te kantelen kan yuri met stoel in zijn geheel uit de cabine geschoven worden. Op de foto's gleed het geheel steeds een beetje weg waardoor het lijkt of alles neit goed past, maar dat doet het wel

Groet,
Arnold

_________________
My biggest worry when I die, is that my wife will sell all my models for the price I told her I bought them for.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Wostok 1/25
BerichtGeplaatst: zo 15 mei, 2016 22:35 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Niet slecht zo.
Ik antwoord misschien niet zo heel veel maar ik volg je wel met deze bouw. Leuk en volledig gebracht verslag. :brouw:

Wat mij alleen wel opvalt is dat je de gaatjes nogal bramerig hebt. Dit zul je straks met het schilderen erg terug gaan zien.
Een fijn schuurpapiertje even op rollen en er doorheen halen geeft al veel resultaat. Ik zelf wil wel eens een groter boortje even tussen de vingers laten draaien en dan de braampjes daarmee verwijderen. Slechts aantikken en niet duwen. Dan ben je ook al veel kwijt.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Wostok 1/25
BerichtGeplaatst: zo 15 mei, 2016 22:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 26 sep, 2009 22:50 pm
Berichten: 160
Daar heb je helemaal gelijk in. Dat moet ik inderdaad nog doen. Dank voor de tip.

Groet,
Arnold

_________________
My biggest worry when I die, is that my wife will sell all my models for the price I told her I bought them for.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Wostok 1/25
BerichtGeplaatst: zo 19 jun, 2016 17:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 26 sep, 2009 22:50 pm
Berichten: 160
Afgelopen maand was er een van wat tegenslagen. Het frame bleek niet van Russische degelijkheid te zijn en stortte een paar keer in. Toch uiteindelijk goed weten te krijgen.
Verder is de stoel eindelijk van alle toeters en bellen voorzien zodat deze met het frame gespoten kan gaan worden.
photo 376127
photo 376128
photo 376129
photo 376130
Ook Yuri moest even gepast worden om te zien of de trottles niet in de weg zaten
photo 376126
photo 376125

Ondertussen een beetje op het internet naar de verdere indeling van de cabine gekeken en wat schetst mijn verbazing, rechts van het frame zit een soort van kast en een provisorische WC, een trottle voor het ruimtevaartuig. maar de bouwdoos geeft een soort van paneel. Dat wordt dus sctratchen!!!! Verder moet ook alles ingepakt gaan worden.
Daarom heb ik het makkelijkste segment uitgekozen om mee te beginnen, want straks wordt het een gepuzzel omdat het frame, kast en alle andere aanverwante artikelen in een te krappe cabine moeten worden gestouwd.

Ik realiseerde mij dat wanneer alles in elkaar is gezet er geen ruimte meer is om de antennes te vervangen voor metalen zoals ik dat wil doen en mij eerder is aangeraden. Voordeel is wel dat het niet zo netjes hoeft te zijn omdat toch alles bedekt wordt.

Voor de antennes gebruik ik 1 mm messingdraad. Hieraan heb ik een oog gevouwen en met secondelijm vastgelijmd tegen de binnenzijde van de cabine.
photo 376123
Hieroverheen heb ik een plastic stripje gelijmd zodat de handel even wat steviger vastzit.
photo 376131
De bekleding ruim uitgeknipt en nu maar lijmen. Het is de bedoeling dat dit niet al te strak tegen de binnenzijde wordt gelijmd, maar juist een beetje rommelig.

Groet,
Arnold

_________________
My biggest worry when I die, is that my wife will sell all my models for the price I told her I bought them for.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Wostok 1/25
BerichtGeplaatst: do 23 jun, 2016 20:34 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10553
Woonplaats: Installation 05
@ Arnold; ik heb in m'n gebruikershandleiding van een Soyuz capsule ook wat plaatjes van de Vostok staan, waaronder deze 3 van een deel van het (spartaanse) instrumentarium.
photo 376431
Het paneel wat de kosmonaut voor z'n snuffert had (op bovenstaande foto met 2 aangegeven):
photo 376432
Schakelpaneel (is op de bovenste foto met 1 aangegeven):
photo 376430

Hopelijk kan je er wat mee! :)


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Wostok 1/25
BerichtGeplaatst: do 23 jun, 2016 21:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 26 sep, 2009 22:50 pm
Berichten: 160
Hi Danny,

Zeker weten!

Deze informatie kan ik zeker gebruiken.

Dank je voor je inbreng.

Groet,
Arnold

_________________
My biggest worry when I die, is that my wife will sell all my models for the price I told her I bought them for.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Wostok 1/25
BerichtGeplaatst: za 25 jun, 2016 10:22 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 dec, 2006 22:51 pm
Berichten: 2618
Woonplaats: gelderland
Mooie vorderingen ,, je kan ook een bij deze bouwer ( Vincent Meens ) kijken , die heeft het eens gedaan ook met een 1/24 kit .

http://spacemodels.nuxit.net/Vostok1/P1180225.html rechts voor meerderen foto's


http://spacemodels.nuxit.net/Vostok1/P1180447.html

_________________
http://bubblespacemodels.blogspot.com/2011/09/models-dioramas-from-past.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Wostok 1/25
BerichtGeplaatst: za 25 jun, 2016 13:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 26 sep, 2009 22:50 pm
Berichten: 160
Dank je bubblegum,

Het is inderdaad een mooie site waar ik veel informatie uit kan halen.
De details die Vincent Meens op zijn site weergeeft ga ik zeker verwerken in mijn model.

Thanks!

Groet,
Arnold

_________________
My biggest worry when I die, is that my wife will sell all my models for the price I told her I bought them for.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 117 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement