Wegens drukte met het 1 op 1 knutselen aan deze kisten, toch eindelijk toegekomen aan de start van deze groepsbuild.
Het is de 1/72 Piper PA28R Cherokee Arrow van Airfix geworden. Een klein en (hopelijk) niet al te moeilijk kitje wat binnen de termijn toch zeker wel moet lukken.
De Piper Cherokee Arrow is een vroege telg uit de bekende PA28 reeks en een voorloper van de (Turbo) Arrow's zoals we ze nu nog veel zien. De naam zegt het al een beetje; hij stamt uit de tijd dat er nog Piper Cherokee's (met vast onderstel) geproduceerd werden en waar tegelijker tijd al de eerste stappen werden gezet naar een Cherokee met intrekbaar onderstel. De reeks die hier uit onstond is helemaal los verder ontwikkeld als de Piper Arrow, met T-tail, Turbo, etc.
De Cherokee Arrow is dus een soort kruising; de oude stijl vleugels van de Cherokee en de kenmerkelijke romp en intrekbaar onderstel van de Arrow.
Airfix bied de keuze tot het maken van meerdere uitvoering; 2 civiele versies en 1 militaire variant. De militaire versie is van de Finse luchtmacht; Satakunta Air Command. Voor de group build valt deze dus al af. De civiele versie laat een keuze uit een Amerikaanse N- registratie of een britse; de G-BAAP. Voor deze europese group build een makkelijke keuze dus...
Eventueel is er natuurlijk zelf een andere registratie aan te hangen. Onder het nederlands register vliegen er nl 2 toestellen die aan deze kit voldoen. Zelf houd ik het voor nu bij de standaard Airfix uitvoering. Momenteel heb ik nog geen ervaring met het zelf maken van decals. En het afplakken/verfen van de schema's in deze schaal (en zeker bij zo'n klein model) lijkt me nu ook niet echt iets dat netjes gaat worden. (Maar er ligt nog een 2e kit op de stapel, dus wie weet?
)
Genoeg getypd, de kit;
De mogelijke schema's;
De huidge status;
En wat er nog op de rekken zit;
Het onderstel lijkt me te fragiel om het model op te laten steunen, daarom maar even een standaardje erbij gezocht. Eventueel is een "cleane" versie met de pootjes in dus ook nog mogelijk.
Verder stamt het toestel uit de jaren 70-80. Lekker bruin interieurtje dus.
Waarschijnlijk zie je er straks niets meer van terug (behalve de stoelen) maar goed, het zit erin.