Het is weer Zondag
Deze week ben ik druk in de weer geweest met het chassis en het assenstelsel waar echt een hoop hersenspinsel in hebben gezeten.
Ik heb éérst het bestaande chassis doormidden gehaald,
Mijn voorbeeld Daf heeft een wielbasis van 5400cm wat dus op het model betekent dat ik op 22,5cm uit moet komen, ik heb voor de zekerheid eerst de maat van de cabine nagemeten die in het echt op 1620cm komt (dagcabine) dus op het model 6,75cm, de mijne is 6,6cm lang (de cabine dan
) dus dat komt aardig overheen allemaal.
Nu een wielbasis op schaal van 22,5cm ook nog een aardig stukje is, heb ik er een oud (Daf) bakwagenchassis bijgepakt,
waar ook de plaatwerker erg blij mee was
Tot hier ging het allemaal wel en ben ik wat gaan winkelen in mijn "oude assen doos"
Toen gingen we puzzelen, de ophanging van de voorloopas komt van een Volvo, die ik met wat aanpassingen wel gelijkend kon krijgen,
Het snij en buigwerk aan de achterkant,
En aan de voorkant,
Omdat de voorloopas luchtgeveerd is heb ik twee luchtbalgen van een 95XF geleend en deze op een stukje styreen geplaatst zodat het weer klopt met het echte,
een niewe chassisbalk gemaakt waar de luchtbalgen aan worden bevestigd,
De basis voor de voorloopas is er nu, nu nog de aangedreven achteras die op bladvering staat net als de echte, wederom weer de bladveren van een Volvo, helaas kon ik daar niet de achteras van gebruiken omdat die heel anders is als een Daf achteras.
de vering,
Het chassis moest nog een keer een ontmoeting hebben met de voorkant van het chassis omdat deze nog steeds uit twee helfden bestond, hier kon ik ook niet langer mee wachten omdat mijn achteras er pas opkon als het chassis compleet was ivm de uitlijning,
De schokbrekers van de voorloopas moesten ook worden aangepast,
een plaatje styreen gemaakt zodat het aan het chassis vastkan en het lijkt of daar een echte schetsplaat zit,
De schokbrekers voor de aangedreven achteras,
De reactie en stabilisatie stangen gemonteerd aan de voorloopas,
de aangedreven as,
Nu moest ik nog wat verzinnen voor de besturing van de voorloopas, hiervoor heb ik een strookje styreen gesneden en drie gaatjes van 1mm in geboord, één voor aan het chassis, één voor de voorloopas en één voor naar het volgende punt op het chassis (zie tek. pag.2) Voor de stuurstang heb ik weer een stukje lasdraad gebruikt,
een bovenaanzichtje van de assen,
En dat was hem weer voor deze Zondag, iedereen nog bedankt voor de reactie's en hoor jullie weer graag terug
Groetjes Jeff