Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 23:58 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 270 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 27  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 03 aug, 2008 16:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 jan, 2008 22:46 pm
Berichten: 749
Woonplaats: Gouderak
Hey Jeff
Ik heb je topic net effe doorzitten lezen en ik moet zeggen dat je weer goed bezig bent. :D
De cabine heb je mooi in gekort en laten zien en er staat nog een pittig klussie met de voorloopas voor de boeg.maar jou kennende gaat dit ook zeker tot een goed einde komen
Ik wens je zeker veel succes tijdens dit revalidatie proces in het groepsproject :D
Gr.Eef


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 03 aug, 2008 19:18 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 09 sep, 2006 18:01 pm
Berichten: 2379
Woonplaats: hellevoetsluis
Het is weer Zondag :P

Deze week ben ik druk in de weer geweest met het chassis en het assenstelsel waar echt een hoop hersenspinsel in hebben gezeten.

Ik heb éérst het bestaande chassis doormidden gehaald,

Afbeelding

Afbeelding

Mijn voorbeeld Daf heeft een wielbasis van 5400cm wat dus op het model betekent dat ik op 22,5cm uit moet komen, ik heb voor de zekerheid eerst de maat van de cabine nagemeten die in het echt op 1620cm komt (dagcabine) dus op het model 6,75cm, de mijne is 6,6cm lang (de cabine dan :lol: ) dus dat komt aardig overheen allemaal.
Nu een wielbasis op schaal van 22,5cm ook nog een aardig stukje is, heb ik er een oud (Daf) bakwagenchassis bijgepakt,


Afbeelding

waar ook de plaatwerker erg blij mee was :roll:

Afbeelding

Afbeelding

Tot hier ging het allemaal wel en ben ik wat gaan winkelen in mijn "oude assen doos"

Afbeelding

Toen gingen we puzzelen, de ophanging van de voorloopas komt van een Volvo, die ik met wat aanpassingen wel gelijkend kon krijgen,

Afbeelding

Het snij en buigwerk aan de achterkant,

Afbeelding

En aan de voorkant,

Afbeelding

Omdat de voorloopas luchtgeveerd is heb ik twee luchtbalgen van een 95XF geleend en deze op een stukje styreen geplaatst zodat het weer klopt met het echte,

Afbeelding

een niewe chassisbalk gemaakt waar de luchtbalgen aan worden bevestigd,

Afbeelding

Afbeelding

De basis voor de voorloopas is er nu, nu nog de aangedreven achteras die op bladvering staat net als de echte, wederom weer de bladveren van een Volvo, helaas kon ik daar niet de achteras van gebruiken omdat die heel anders is als een Daf achteras.

de vering,

Afbeelding

Het chassis moest nog een keer een ontmoeting hebben met de voorkant van het chassis omdat deze nog steeds uit twee helfden bestond, hier kon ik ook niet langer mee wachten omdat mijn achteras er pas opkon als het chassis compleet was ivm de uitlijning,


Afbeelding

De schokbrekers van de voorloopas moesten ook worden aangepast,

Afbeelding

een plaatje styreen gemaakt zodat het aan het chassis vastkan en het lijkt of daar een echte schetsplaat zit,

Afbeelding

De schokbrekers voor de aangedreven achteras,

Afbeelding

De reactie en stabilisatie stangen gemonteerd aan de voorloopas,

Afbeelding

Afbeelding

de aangedreven as,

Afbeelding

Nu moest ik nog wat verzinnen voor de besturing van de voorloopas, hiervoor heb ik een strookje styreen gesneden en drie gaatjes van 1mm in geboord, één voor aan het chassis, één voor de voorloopas en één voor naar het volgende punt op het chassis (zie tek. pag.2) Voor de stuurstang heb ik weer een stukje lasdraad gebruikt,

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

een bovenaanzichtje van de assen,

Afbeelding

En dat was hem weer voor deze Zondag, iedereen nog bedankt voor de reactie's en hoor jullie weer graag terug :wink:

Groetjes Jeff

_________________
Al is een truck nog zo snel, de bergingswagen achterhaalt hem wel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 03 aug, 2008 20:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 jan, 2008 22:46 pm
Berichten: 749
Woonplaats: Gouderak
Ha Jeff
Dat heb je netjes gedaan en ziet er goed uit zo.
Ga zo door zou ik zeggen.
Gr.Eef


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 03 aug, 2008 21:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 mei, 2008 22:29 pm
Berichten: 81
Woonplaats: Wijhe
Ja, ziet er goed uit. Doe zo voort :wink:

_________________
Wie het laatst lacht, is traag van begrip.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 04 aug, 2008 13:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Niks tegen in te brengen... Het lijkt nu allemaal een beetje druk door al die verschillende kleuren maar het lijkt allemaal precies te kloppen. Straks met een kleurtje zie daar niks meer van maar je weet wel waar je het voor gedaan hebt.

Maar bij bladvering gebruikt DAF een andere aangedreven as dan bij de 6x4 uitvoering? Daar zal ik me ook nog maar eens in gaan verdiepen. Het zijn wel de details die het hem doen/

Ga zo door!

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 04 aug, 2008 17:35 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Niet helemaal Jeroen,
De achterwielophanging zoals geleverd bij de Italeri en Revell kits van de 2800-3300-3600 zijn de zeer zware ophangingen en werden eigenlijk alleen voor zwaar transport en de bouw gebruikt....Ginaf gebruikt deze assen bijvoorbeeld ook.
De normale achterassen van DAF zijn eigenlijk gelijk aan de assen zoals geleverd in de XF kits.....ronde ashuizen dus.
Het verenpakket/assenpakket uit de 2800 serie kits bijvoorbeeld heeft DAF pas ingevoerd in het begin van de jaren 80....daarvoor gebruikte men een verenpakket wat heel veel leek op de camelback veren van Mack....ook voor de zware ophangingen.
Als je vervolgens verder gaat snuffelen kom je ook tot de conclusie dat sommige trucks naafreductie hadden en andere weer niet........de rechthoekige assen uit de kits hadden bijvoorbeeld altijd naafreductie omdat de reductie niet in de as zat.....de as kon dan kleiner blijven terwijl de toename van het koppel echt bij het wiel tot stand kwam.
De ronde assen konden zowel met als zonder naafreductie geleverd worden.
Ik heb al flink wat specifieke DAF boeken gekocht en heb dus al het één en ander zitten studeren en ben er soms nog niet helemaal uit.....ik kan er dus nog wel eens naast zitten.
Dit vind ik overigens ook het mooiste en leukste....het zoeken en spitten naar info....uiteindelijk vind je wat je zoekt maar dat kan even duren :wink:

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 04 aug, 2008 18:16 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 09 sep, 2006 18:01 pm
Berichten: 2379
Woonplaats: hellevoetsluis
merci voor de reactie's mannen.

Het verenpakket van mijn 1:1 Daf heeft een FAG chassis dat inhoud dat het een luchtgeveerde voorloopas heeft met een bladgeveerde achteras, hier ben ik ook met behulp van Bowtie (Michel) achtergekomen. Ik heb hierover ook nog contact gehad met de eigenaar van de 1:1 en dat klopte allemaal met de tekening op de vorige pagina, ik heb ook begrepen dat Daf nooit een een starre voorloopas heeft gehad.

De 4x2 uitvoeringen zijn de éérste type's tot 2800 voorzover dat ik weet bladgeveerd geweest, de nieuwere type's waren wel voorzien van een luchtgeveerde achteras,


Afbeelding

In het assenstelsel van mijn Daf is wel de keuze geweest tussen lucht-blad en lucht-luchtvering, als ik mij niet vergis kreeg je dan in de laatste opstelling ook de FAD aanduiding bij het kenteken registratie.

Groetjes Jeff

_________________
Al is een truck nog zo snel, de bergingswagen achterhaalt hem wel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 04 aug, 2008 18:46 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Jeff,

De 2800 is in 1973 geintroduceerd terwijl de luchtvering al in 1975 een optie was....exact zoals op je ingescande tekening uit de Truckstar :wink:
Wanneer hij echt als standaard ingevoerd werd durf ik niet te zeggen.
Toch blijf ik die periode ( jaren 70 ) nog steeds de leukste vinden.....van welk merk dan ook.

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 04 aug, 2008 19:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 19:55 pm
Berichten: 2706
Woonplaats: Hank
Hey ,

Helemaal mee eens , de jaren 70.Mee met de scania 110 super , prachtig het fluiten van de Turbo!!

Groeten Eric.

_________________
Scania V8

vtilborgmodelbouw.webs.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 04 aug, 2008 20:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 09 apr, 2005 20:38 pm
Berichten: 58
Arjan Ouwendijk schreef:
Jeff,

De 2800 is in 1973 geintroduceerd terwijl de luchtvering al in 1975 een optie was....exact zoals op je ingescande tekening uit de Truckstar :wink:
Wanneer hij echt als standaard ingevoerd werd durf ik niet te zeggen.
Toch blijf ik die periode ( jaren 70 ) nog steeds de leukste vinden.....van welk merk dan ook.

Gr. Arjan


De 2800 heeft nooit luchtvering als standaard gehad op de achteras.
De voorloopas had dat wel, ook bij de lichtere DAF's zoals de 2100.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 270 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 27  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement