Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 12:14 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 207 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 21  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 02 aug, 2008 18:50 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 09 sep, 2006 18:01 pm
Berichten: 2379
Woonplaats: hellevoetsluis
Hahaha, dat is nog eens een oplossing :P

Je had het ook met een circelzaag kunnen proberen maar had je wel iets meer schuurwerk gehad :mrgreen:

Maar je bent goed bezig om de fouten van van Italeri op te lossen, ik vind dat zonde van dat new concept gebeuren dat ze zoveel "steken" hebben laten vallen, gelukkig komt het bij jouw allemaal in orde :wink:

Groetjes Jeff


ps jouw "liniaal" is een metsel troffel.

_________________
Al is een truck nog zo snel, de bergingswagen achterhaalt hem wel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 02 aug, 2008 19:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 mei, 2008 22:29 pm
Berichten: 81
Woonplaats: Wijhe
kijk dat is nog eens een oplossing :mrgreen:, Ik zal zeker dit project blijven volgen 8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 03 aug, 2008 19:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 12 nov, 2006 19:42 pm
Berichten: 1325
Woonplaats: Noord-Limburg België
Hey,

aangezien ik in het chassis heb liggen zagen en schuren, zal dit ook geplamuurd moeten worden.
En aangezien dit mijn eerste keer gaat worden dacht ik van eerst eens te experimenteren op een ander stukje plastic.
Als plamuur heb ik miliput gebruikt, dus van beide worsten had ik 1/4 afgesneden, dit goed gekneed en dan op het plastic gekleefd, het lijkt wel boetseren met klei... :P
Dus het plamuren zelf ging wel goed, maar hoe bewaar je dan je gekneede bolletje plamuur :roll: ? Ik dacht het in een plastic zak te stoppen en deze dan dicht maken zodat er geen lucht bij kan.
Tot ik deze morgen aan het bolletje ging voelen, zo hard als een steen :!: :(
Nu vroeg ik me af hoe jullie je, reeds gekneede, plamuur bewaren?
Of kneden jullie slechts zoveel als je nodig hebt voor het plamuur-klusje?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: DAF FTM XF105
BerichtGeplaatst: zo 03 aug, 2008 21:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 mei, 2008 0:31 am
Berichten: 1527
Woonplaats: De Far West in de Belgiek
Volgens mij kan je dat niet bewaren. Ik heb er vroeger lang geleden ook ooit es mee gewerkt en heb dan alleen maar een schatting gemaakt van wat ik nodig had en alleen dat gekneed. Maar dat is al heel lang geleden, ik heb de rest nog steeds in 2 worsten, nu maak ik mijn "putty" zelf: gewoon wat overschot van raamkes in kleine stukjes knippen, in een potje van fotofilmrollekes doen (ga es naar een fotowinkel: ze zijn blij dat ze er vanaf zijn, enfin toch enkele jaren geleden dus voor het digitale tijdperk), wat lijm bijdoen, nachtje laten trekken en klaar. Ge kunt de pasta zo dik maken als ge wilt, gewoon de hoeveelheid lijm aanpassen. Wel de lijm gebruiken die de plastic oplost bv Italeri. Het droogt even hard als de plastic zelf, want het is plastic!!! Een beetje handigheid om te smeren vereist (maar met dat andere spul ook) en slijpen dan maar. Ge kunt zelfs uw kleur kiezen want blauwe raamkes = blauwe putty, witte raamkes = witte putty, enz...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 07 aug, 2008 22:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 05 jan, 2008 0:15 am
Berichten: 764
Woonplaats: Eindhoven
Philippe6 schreef:
Hallo medemodelbouwers!

Ik was van plan om het chassis zijn werkelijke vorm te geven, dus een U-profiel. Eest was het chassis "L" vormig (een omgekeerde L eigelijk) dus heb ik gewoon van de "L" een "U" gemaakt door een stripje tegen de bovenkant van de "L" te plakken.
Maar hoe maak je stripjes van 2mm bij 200mm als je alleen maar een evergreen plaat in huis hebt :?: :idea:
Ik naar de kelder gegaan om uit te zoeken welk gereedschap ik kon gebruiken om mooie stripjes uit de plaat te snijden. (want ik had geen zin om ze online te moeten kopen, dat duurt me veel te lang)

Ik heb de strip aan de binnekant van de "L" geplakt en niet op de "L", zodat ik de gaatjes in het chassis voor de ophanging van de as nog steeds kan gebruiken.

Philippe


Heee Philippe.

Je hebt goed op de details gelet door ook aan de onderzijde de strips aan te brengen.
Ik heb bij mijn Volvo het volgende gedaan: je plakt de strips gewoon aan de onderzijde op het chassis en vervolgens snij je op de plaatsen waar de ophanging en luchtbalgen komen de stukjes strip weg. Ach, zo heeft ieder een manier. Dit is ook eeen goeie.

Ik ben benieuwd naar de DAF tank unit achter de cabine en natuurlijk naar de uiteindelijke kleurstelling van de wagen. :?: :?: :!:


Bij mij begint het ook weer te kriebelen om aan een nieuw project (DAF-project) te beginnen, maar ik heb helaas weinig werk- en opslagruimte. :cry: :cry: :cry:

Bas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 07 aug, 2008 23:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 12 nov, 2006 19:42 pm
Berichten: 1325
Woonplaats: Noord-Limburg België
Hoi!

Bas Romme schreef:
Hallo medemodelbouwers!

...

Ik ben benieuwd naar de DAF tank unit achter de cabine en natuurlijk naar de uiteindelijke kleurstelling van de wagen. :?: :?: :!:

...

Bas


Ik ook! :lol:
Wel heb ik al een idee hoe de extra-unit er ongeveer komt uit te zien. (zelf verzonnen)
Dus als eerst de tank dwars op het chassis, dan op de tank aan de linkerkant een opslagkist en rechts een reservewiel, en daar dan nog bovenop wat luchtketels. En dat dan allemaal weggestop in een frame.
Dat had ik dus in gedachten maar het kan goed zijn dat hij er nog anders uit komt te zien... misschien dat iemand nog tips heeft? :roll:

Het chassis en de tank zijn ondertussen geplamuurd en opgeschuurd, dan moet ik de 2de stuurbare as nog monteren op het chassis, de bekabeling op het chassis aanbrengen. Dan nog de speciale koppeling achterop het chassis monteren (voor een trailer met triangel) EN DAN PAS ga ik beginnen met de extra unit. :)

Tot de volgende,

Philippe.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 08 aug, 2008 20:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 05 aug, 2007 13:23 pm
Berichten: 2827
Ziet er tot dus ver netjes uit.

Nog ff op die trailerbanden terug te komen kun je 2 dingen doen zodat je ze wel kunt gebruiken; ALs 1e Je achterassen laten zakken of je vering van je vooras dichter op het chassis te zetten.
Want in het echt zijn de suppersingels oop groter kwa diameter dit ivm.
de sterkte van de band (breedte loopvlak t.o.v. zijkant band).

Maar ja nog altijd ieder zijn eigen methode. :wink:

Gr. Remon
------------------------------------------------------------------------------------

Mijn Modellen
http://albums.modelbrouwers.nl/coppermi ... ?cat=10663

Onderdelen nodig? Dit is wat ik heb;
http://albums.modelbrouwers.nl/coppermi ... album=2756


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 10 aug, 2008 22:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 12 nov, 2006 19:42 pm
Berichten: 1325
Woonplaats: Noord-Limburg België
Hallo!

De vorderingen tot nu toe; Ik heb het chassis geplamuurd en geschuurd, de 2de stuurbare as is gemonteerd en de ringkoppeling is ook gemonteerd.

Ik ben toch lang bezig geweest met het monteren van de 2de stuurbare as.
Ik heb zowel in de ophanging als in de as zelf een gat gezaagd en net op de plaatsen zodat de 2 gaten overeen kwamen en in elkaar pasten.
Ook heb ik de stuurstang moeten verlagen zodat deze net onder de ophanging van de luchtbalgen kan bewegen en als laatste heb ik ook nog stukjes styreen plaat boven op de luchtbalgen gelijmd om de 2de as in zijn geheel te doen zakken en zo de wielen de grond te laten raken. Met als resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

En dan alles assen gemonteerd op het chassis en dat ziet het er zo uit 8) :

Afbeelding

Afbeelding

De 2 wasknijpers liggen daar om de 2de as op de goede hoogte te houden.

Afbeelding

Ook heb ik ineens de ophanging van de ringkoppeling gemaakt (een beetje verzonnen...) :

Afbeelding

Afbeelding

En het chassis is ondertussen ook geplamuurd:

Afbeelding

Wel zie je, als je goed kijkt, dat het chassis een knik heeft, ergens in het midden. Geen flauw idee hoe dit komt, maar ik heb momenteel een gewicht, in het midden, op het chassis staan zodat het chassis hopelijk terug recht wordt...

Het chassis is ondertussen (ben er toch al een maand mee bezig :oops: ) bijna af, de volgende stap gaat zijn, het bekabelen van het chassis en dan het maken van de toren.

Nu heb ik nog een vraagje :!: Hoe zou ik het chassis het best kunnen spuiten?
-Alles in 1 keer
-De assen en het chassis apart
Want aangezien het chassis tamelijk druk is en het ook nog bekabeld gaat worden vrees ik dat niet alles goed dekkend zal zijn bij het spuiten...

Philippe


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 11 aug, 2008 10:17 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 09 sep, 2006 18:01 pm
Berichten: 2379
Woonplaats: hellevoetsluis
Hoi Philippe,

Dat belooft een heel dik chassis te worden, staat er goed bij zo op zijn breede sloffen 8)

De knik in het chassis is wel verklaarbaar, het originele 4x2 chassis staat wat schuin van zijn eigen, de voorkant lager als de achterkant. Tijdens het verbouwen en verlengen heb je er voor gezorgd dat alle wielen netjes de grond raken en door de oorspronkelijke "schuine chassis stand" gaat het chassis iets bol staan.

Als je het chassis gaat spuiten zou ik er in ieder geval WEL voor zorgen dat je assen erop zitten, doe je deze naderhand aanbrengen dan "brand" de lijm in je nieuwe verf en is er zeker de kans aanwezig dat je mooi gespoten chassis verpest is en de assen nog niet echt vast zitten.

Ik zou éérst de plamuur plekjes licht opspuiten met de grondlak om te zien of deze helemaal vlak is, is dit in orde kan je in een paar dunne laagjes het chassis af spuiten met grondlak totdat je alles heb geraakt en het chassis overal hetzelfde is van kleur, ik zou voor lichtgrijze grondlak gaan.

Succes met het vervolg en ik hou je in de gaten :wink:

Groetjes Jeff

_________________
Al is een truck nog zo snel, de bergingswagen achterhaalt hem wel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 11 aug, 2008 21:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 05 aug, 2007 13:23 pm
Berichten: 2827
Zier er netjes een mooi uit.
Die stuuras is mooi gelukt is een leuker vet chassis.
zou zeggen ga zo door :P

Gr. Remon
------------------------------------------------------------------------------------

Mijn Modellen
http://albums.modelbrouwers.nl/coppermi ... ?cat=10663

Onderdelen nodig? Dit is wat ik heb;
http://albums.modelbrouwers.nl/coppermi ... album=2756


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 207 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 21  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement