Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 7:34 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 207 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 21  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 08 jul, 2008 14:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 05 jan, 2008 0:15 am
Berichten: 764
Woonplaats: Eindhoven
Hoi Philippe.

Dat met die luchtbalg heb je mooi opgelost. Zo heb ik 't ook gedaan en later zie je er niets meer van.
Helaas heb ik geen digitale foto's meer van de bouw van het FTM-chassis.

Je bent nu goed op weg en ik denk dat je het moeilijkste al gehad hebt.
Zorg ervoor dat de wielen goed uitgelijnd zijn en allemaal de grond raken, dan is ie helemaal AF!!!!

Ik blijf je project volgen.



Bas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 08 jul, 2008 18:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jan, 2006 14:50 pm
Berichten: 438
Woonplaats: hagestein
heey ziet er goed uit.

alleen zit je panhardstang op de 3e as verkeerd om.
ze horen zo te zitten :wink:

==
<|>
==

je zou voor het mooie op zoek gaan naar de aandrijfassen van het tandemstel van de 2800 3300 3600 95 bouwdoos nemen om die een dubbel differentieel hebben, en een ftm dat ook heeft.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 09 jul, 2008 13:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 03 feb, 2008 19:32 pm
Berichten: 319
rick daf power schreef:
heey ziet er goed uit.

alleen zit je panhardstang op de 3e as verkeerd om.
ze horen zo te zitten :wink:

==
<|>
==

je zou voor het mooie op zoek gaan naar de aandrijfassen van het tandemstel van de 2800 3300 3600 95 bouwdoos nemen om die een dubbel differentieel hebben, en een ftm dat ook heeft.


Volgens mij heet die stang gewoon een reactiestang hoor.
Deze neemt de rem- en stuwkrachten van de as op

Een panhardstang wordt geplaatst onder een personenauto of bestelbus om de aangedreven as op zijn plaats te houden zodat hij niet naar links of rechts schuift, de as wordt voor het naar voor en achterschuiven op zijn plek gehouden door de bladveren.

Bij een vrachtwagen spreken we over stabilisatoren, hierondr vallen dan de stabilisatorstangen en reactiestangen.

En elke aangedreven as heeft een differentieel, jij bedoeld gewoon een tandemstel.

Greetz Rinaldo

_________________
Een V8 is als een 9 koppig mannenkoor, 8 zangers en 1 dirigent!

Ik drink niet met maten! Ik drink met vrienden!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Daf FTM
BerichtGeplaatst: za 12 jul, 2008 11:18 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 mei, 2008 0:31 am
Berichten: 1527
Woonplaats: De Far West in de Belgiek
hoi ik volg je bouwproject al een tijdje en ik bij de foto's van je aankopen vroeg ik me af: hij plant de bouw van een 8x4 maar heeft 3 voorassen en 3 achterassen (2 kits en een sloper), dat wordt dus eigenlijk een 12x6???
Ik ben tussendoor ook bezig aan een paar DAF's: een 95 SSC (geen XF) en hiervoor gebruik ik het achterste deel chassis van een XF voor de tank en de luchtvering en het voorste deel van een 95 chassis omdat ik anders de cabine er niet opkrijg want de cabine wordt een combinatie van het voorste deel van de 95 (bumper, voorkant en deuren) en het slaapgedeelte en het dak van de XF. Dan zit ik met een XF voorstuk en een 95 tandemstel, dus wordt dat een 6x4 (of misschien een 8x4 als ik nog ergens een sloper vind) chassis met een KFS CF cabine. Maar momenteel ligt alles stil want ik heb in de week een kantoorjob en in de zomermaanden rij ik in het weekend met postduiven (dinsdagavond, vrijdagavond en zaterdagnamiddag + zondag naar Frankrijk gaan lossen) en de andere vrije avonden valt nog wat meer te doen dan te Daffen, maar dat terzijde.
Ik zie ook dat je tussen as 3 en 4 nog geen cardan (ik weet niet hoe dat heet in het Nederlands, maar jij bent ook een belg dus dat zal je wel verstaan) gemonteerd hebt, want as 4 wordt wel aangedreven dwars door as 3 heen om het simpel uit te leggen.
En ik sluit me ook aan bij woaterman dat je misschien beter de ophanging had aangepast ipv een gat te maken in die luchtbalg.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Daf FTM
BerichtGeplaatst: zo 20 jul, 2008 21:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 12 nov, 2006 19:42 pm
Berichten: 1325
Woonplaats: Noord-Limburg België
Dag allemaal!
Het wordt stilaan tijd om mijn verslag nog eens te updaten.
Niet dat ik zoveel gedaan heb...

Aerodyne schreef:
hoi ik volg je bouwproject al een tijdje en ik bij de foto's van je aankopen vroeg ik me af: hij plant de bouw van een 8x4 maar heeft 3 voorassen en 3 achterassen (2 kits en een sloper), dat wordt dus eigenlijk een 12x6???
Ik ben tussendoor ook bezig aan een paar DAF's: een 95 SSC (geen XF) en hiervoor gebruik ik het achterste deel chassis van een XF voor de tank en de luchtvering en het voorste deel van een 95 chassis omdat ik anders de cabine er niet opkrijg want de cabine wordt een combinatie van het voorste deel van de 95 (bumper, voorkant en deuren) en het slaapgedeelte en het dak van de XF. Dan zit ik met een XF voorstuk en een 95 tandemstel, dus wordt dat een 6x4 (of misschien een 8x4 als ik nog ergens een sloper vind) chassis met een KFS CF cabine. Maar momenteel ligt alles stil want ik heb in de week een kantoorjob en in de zomermaanden rij ik in het weekend met postduiven (dinsdagavond, vrijdagavond en zaterdagnamiddag + zondag naar Frankrijk gaan lossen) en de andere vrije avonden valt nog wat meer te doen dan te Daffen, maar dat terzijde.
Ik zie ook dat je tussen as 3 en 4 nog geen cardan (ik weet niet hoe dat heet in het Nederlands, maar jij bent ook een belg dus dat zal je wel verstaan) gemonteerd hebt, want as 4 wordt wel aangedreven dwars door as 3 heen om het simpel uit te leggen.
En ik sluit me ook aan bij woaterman dat je misschien beter de ophanging had aangepast ipv een gat te maken in die luchtbalg.


Ik ga wel degelijk een Daf in 8x4 maken, de overige spullen van de slooptruck heb ik aan Jeff verkocht. En voor de rest blijft er nog een ganse cabine over (XF 105) en nog wat spulletjes die ik dubbel heb aangezien de 2 kits.

De vorderingen:

Afbeelding

Cardan as van 3de naar 4de as. De aansluiting op de 3de as heb ik zelf gemaakt, volgens mijn inspiratie.
het witte stukje is styreen plaat, het zwarte schijfje is een schijfje dat normaal gezien hoort te zitten tussen 2 banden (aan de achter-as) en het roze stukje is een stukje buis van een wattenstokje. :P

Ik heb de 2 voorste niet-stuurbare assen, stuurbaar gemaakt op Wim Vogel's methode. Ik heb zijn werkwijze volledig gevolgd, bedankt hiervoor!!!

Afbeelding

Al de benodigdheden.


Afbeelding

Afbeelding

En het resultaat; een stuurbare as.
Wel moet ik de pinnetjes nog platsmelten.

Afbeelding

Nu moet ik de andere as op gelijkbare manier ombouwen.

Philippe


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 20 jul, 2008 21:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 17 maart, 2008 9:06 am
Berichten: 2544
Woonplaats: Ochten
weereeen mooie update phillipe!
ga zo door!! 8)

greet,z
DAffIE

p.s. het is een vraagje maar heb jij misschien een extra sleepas over? ik wil een 6x2 DAF Xf105 maken, maar ik heb een 4x2..

_________________
Afbeelding
DAF XF105 "Oerend hard" :D
Peterbilt 359 :D
Australian Truck :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 26 jul, 2008 19:58 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 09 sep, 2006 18:01 pm
Berichten: 2379
Woonplaats: hellevoetsluis
Heeeyyy Philippe,

Dat heb je erg netjes gedaan om de assen stuurbaar te maken, mooi stukje werk.

Groetjes Jeff

_________________
Al is een truck nog zo snel, de bergingswagen achterhaalt hem wel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 28 jul, 2008 21:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 12 nov, 2006 19:42 pm
Berichten: 1325
Woonplaats: Noord-Limburg België
Hallo.

Ik ben bezig geweest om de super singles zelf te maken en heb eerst zoekwerk verricht op dit forum en heb in verschillende topics teruggevonden hoe dit te doen.

Eerst had ik alle banden en velgen bijeen gelegd en nageteld hoeveel banden en velgen ik over zou hebben moest het niet van de eerste keer lukken...

Afbeelding

De stapel banden helemaal rechts zijn 4 trailerbanden die ik NIET ga gebruiken omwille van hun diameter die net iets te groot is!

Maar hoe ben ik nu tewerk gegaan :?:

-De banden:

Afbeelding

Als eerst heb ik een blokje gezocht waarop ik het mesje kon leggen om de banden door te snijden. Dat blokje heb ik zolang gevijld zodat het mesje, wat op het blokje ligt, net in de 3de gleuf van de band komt.
En door de band dan rond te draaien, snijd ik de band overal ongeveer op gelijke hoogte.

Afbeelding

De band doorgesneden. De eerste helft van de band is 1,5 gleuf breed en de 2de helft is 2,5 gleuf breed.

Afbeelding

Dit proces herhaal je nog eens (bij 2 verschillende banden) maar bij de 2de maal snijdt je de band ook in de 3de gleuf, maar aan de andere kant van de band begonnen met tellen.

Zo krijg je 2 halve banden van 2,5 gleuf breed. En door het 2de proces van net behoud je de maataanduiding aan de voorkant van de band en is de achterkant van de band kaal.

Afbeelding

De 2 helften tegen elkaar en dan heb je een super single! Maar nu de velgen nog.

-De velgen:

Afbeelding

Een standaard velg, dus GEEN super single!

Afbeelding

Het voorste ringetje eraf gezaagd.

Afbeelding

De standaard velg waar het ringetje verwijderd is en aan de voorkant van de velg staat dezefde ring als degene die aan de achterkant van de velg gelijmd is.

Afbeelding

Maar de ring aan de voorkant van de velg moet smaller zijn als degene aan de achterkant van de velg. Zo zie je links de ring voor aan de achterkant en rechts de ring voor aan de voorakant.

Afbeelding

Beide ringen aan de velg gelijmd.

Afbeelding

En de 2 helften van de band op de super single.
Wel zijn de 2 helften van de band nog niet aan mekaar gelijmd en ik weet ook niet als ik het wel nog ga doen want ik denk niet dat de 2 helften dichter tegen mekaar komen als ik ze lijm, en het geheel is toch stabiel.

Afbeelding

Het verschil tussen een standaard wiel (achteraan) en een super single (vooraan).

Afbeelding

En hier is het verschil in breedte heel duidelijk!
Wel is spleet in de 3de gleuf zichtbaar, maar eens als de wielen gemonteerd staan, zie je hiet niet meer veel van. (hoop ik :mrgreen: )

Zo denk ik dat het toch wel tamelijk duidelijk is hoe je een super single zelf kan maken want ik heb toch verschillende andere verslagen gelezen waarin ik niet goed begreep hoe ze de voorste ring op de velg maakten.
(Om 1 super single te maken heb je 2 banden, 1 hoofdvelg en 2 ringen nodig. Op mijn manier toch)

Ook heb ik de 2de stuuras ondertussen gemaakt, op gelijkbare manier als de 1e.

Afbeelding

Wel moet ik nog 2 super singles maken, maar nu ik weet hoe het juist moet, gaat het tamelijk vlug.

Philippe


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 28 jul, 2008 22:32 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 09 sep, 2006 18:01 pm
Berichten: 2379
Woonplaats: hellevoetsluis
Heeyy Philippe,

Dat ziet er weer goed uit, je heb trouwens ook een aardig stapeltje banden liggen zo, eigen (banden)fabriekje opgezet :P

De super singels doe ik zelf ook op de door jouw getoonde manier alleen snij ik ze niet in het midden maar in de tweede gleuf van de zijkant zodat de snijrand aan de binnenkant van de cabine blijft. Ik ben wel blij dat jij GEEN trailer banden gebruikt en de juiste banddiameter behoud, staat gewoon veel beter :wink:

Groetjes Jeff

_________________
Al is een truck nog zo snel, de bergingswagen achterhaalt hem wel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 02 aug, 2008 18:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 12 nov, 2006 19:42 pm
Berichten: 1325
Woonplaats: Noord-Limburg België
Hallo medemodelbouwers!

Ik was van plan om het chassis zijn werkelijke vorm te geven, dus een U-profiel. Eest was het chassis "L" vormig (een omgekeerde L eigelijk) dus heb ik gewoon van de "L" een "U" gemaakt door een stripje tegen de bovenkant van de "L" te plakken.
Maar hoe maak je stripjes van 2mm bij 200mm als je alleen maar een evergreen plaat in huis hebt :?: :idea:
Ik naar de kelder gegaan om uit te zoeken welk gereedschap ik kon gebruiken om mooie stripjes uit de plaat te snijden. (want ik had geen zin om ze online te moeten kopen, dat duurt me veel te lang)
En wat kwam ik in de kelder tegen... :roll:

Afbeelding

Een... (hoe noemt dat ding eigelijk :P )... een bezetspatel :?: maar wel ideaal om mooie rechte stripjes uit te snijden! :lol:

En hier dan het resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb de strip aan de binnekant van de "L" geplakt en niet op de "L", zodat ik de gaatjes in het chassis voor de ophanging van de as nog steeds kan gebruiken.

Philippe


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 207 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 21  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement