Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 11:43 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 31 jan, 2024 18:26 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10553
Woonplaats: Installation 05
Trajanus schreef:
Ja, die Britten maken het graag complex. En alles heeft een "mark zoveel"....

Nee de Amerikanen hebben een simpel systeem wou je zeggen...
M1 Abrams, a main battle tank
M1 Armored Car
M1 Combat Car, an early tank
M1 Light Tractor
M1 Medium Tractor
M1 Heavy Tractor
M1 120 mm gun, an anti-aircraft gun
M1 155 mm gun, a field artillery gun
M1 20 mm aircraft gun
M1 240 mm howitzer
M1 37 mm gun, anti-aircraft
M1 40 mm automatic gun
M1 57 mm gun
M1 76 mm gun
M1 8-inch gun
M1 90 mm gun
M1 bayonet
M1 carbine
M1 chemical mine
M1 flamethrower
M1 frangible grenade
M1 Garand
M1 mortar
M1 rocket launcher "Bazooka"
M1 Thompson submachine gun
:lol:

Ook leuk weetje: De FAA vloog eerder met F4U's dan de US Navy.

Succes Jan! :brouw:

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 apr, 2024 22:32 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5064
Woonplaats: IJsselstein UT
Dank mannen. De modelbouw ligt hier nu een tijdje stil, want verbouwing bovenverdieping, die mij een nieuwe, grotere hobbykamer oplevert met meer daglicht en bergruimte. Een mooi moment om met een geschiedenislesje te komen, als vrucht van mijn research. Want een mens wil toch precies weten wat ie bouwt, nietwaar?

De F4U Corsair in Engelse dienst

De aanloop

Op 1 september 1939 begon voor het Verenigd Koninkrijk de Tweede Wereldoorlog. Dankzij de enorme inspanning van de Engelsen slaagden zij erin voldoende jagers in de strijd te brengen om de Duitsers te weerstaan, voor zover dat de Britse eilanden betrof. Maar toen Duitsland de italianen te hulp kwam in Noord Afrika en Japan in december 1941 Pearl Harbor aanviel betekende dit een directe bedreiging van The British Empire. Zo kwam het dat Engeland op alle oceanen en op 5 van de 7 continenten tegelijkertijd oorlog voerde. Aan de enorme behoefte aan oorlogsvliegtuigen, die nu ontstond, kon de industrie in Engeland onmogelijk voldoen.

Al in 1940, tijdens de Slag om Engeland, werd dit probleem onderkend en daarom sloten de Engelsen met de Amerikanen, die toen nog niet bij de oorlog betrokken waren, een lend/lease overeenkomt. In het kort hield dat in dat de Engelsen Amerikaans oorlogsmaterieel kregen aangeleverd, dat geleased werd of na de oorlog zou worden geretourneerd. (Minder bekend is dat Engeland tot begin jaren 70 bezig is geweest met het afbetalen van die lend/lease overeenkomst. Bedenk ook dat Engeland geen Marshall hulp kreeg....)

Op zoek naar een effectieve marinejager

Om de Japanners in de Pacific van repliek te dienen waren goede jagers nodig voor de carriers, die de Engelsen daar naar toezonden. Dat was een probleem: er waren geen goede Engelse vliegtuigen met voldoende actieradius beschikbaar, die bruikbaar waren voor operaties vanaf carriers. Spitfires en Hurricanes waren nodig voor het thuisfront en in Noord Afrika, en wat wel voor oorlog op zee beschikbaar was waren de verouderde Sea Gladiator (die het nog aardig deed) en de gemankeerde Fairey Fulmar, Blackburn Skua en Blackburn Roc.

Nu hadden de Engelsen zich eind jaren dertig al gerealiseerd, dat bij de RAF te weinig expertise was voor het ontwikkelen en inzetten van een maritieme luchtmacht vanaf carriers. Besloten werd dat de RAF haar maritieme operaties vooral zou richten op de bestrijding van U-boten door hun afdeling Coastal Command, terwijl speciaal voor operaties vanaf carriers de Fleet Air Arm (FAA) werd opgericht.

Afbeelding

* Het onbewapende prototype van de Vought-Sikorsky XF4U-1 Corsair maakte zijn eerste vlucht in mei 1940.

De jagers die men wilde hebben zouden betrokken worden uit de VS, waar wel de benodigde expertise aanwezig was. Zo kwam het dat de Grumman F4F Wildcat, oftewel de Martlet I, zoals de Engelsen hem noemden, als eerste Amerikaanse jager opereerde boven Noordzee en Middellandse Zee. Intussen hadden de Engelsen lucht gekregen van een Franse order voor een nieuwe jager, die in 1940 nog in ontwikkeling was bij Vought: de Corsair. Omdat Frankrijk intussen bezet was, zouden deze nooit geleverd kunnen worden en de Engelsen namen de order voor dit zeer geavanceerde vliegtuig graag over. Temeer daar ze al begin 1943 beschikbaar zouden komen.

De Corsair: een topper voor wie ermee kon vliegen… en landen

De Corsair is vooral bekend om zijn karakteristieke "inverted-gull" vleugel, oftewel de omgekeerde “meeuwenvleugel”. Deze was ontworpen om het landingsgestel zo klein mogelijk te houden en ruimte de scheppen voor de enorme propeller. De Vought F4U Corsair was één van de 'groten' in de luchtgevechten van de Tweede Wereldoorlog. Het eerste type vloog in mei 1940 en de Corsair werd sinds begin 1943 in de oorlog gebruikt. De machine was snel, stevig en had met zes mitrailleurs grote vuurkracht. Ook kon het vliegtuig met bommen of raketten uitgerust worden.

De F4U was eigenlijk bedoeld om ingezet te worden vanaf vliegdekschepen, maar is vooral in de Grote Oceaan ingezet als grondjager en als jachtvliegtuig tegen de Japanners. Daar waren verschillende redenen voor. Het vliegtuig was zo ontworpen dat motor, olie- en brandstoftanks voorin de romp werden geplaatst, dus vóór de vlieger om een ideaal zwaartepunt te bereiken. Omdat de neus daardoor zo lang was zat de vlieger ver naar achteren en kon niet zien wat zich direct naast en onder zich afspeelde, want de vleugel belemmerde het zicht. Tijdens het vliegen moest de jager dus “op zijn kant” worden gezet om te zien wat zich eronder bevond.

Wat ook niet hielp was dat de eerste versie het moest doen met de te krappe ‘birdcage cockpit’, met te weinig zicht rondom. Dat maakte het landen op een vliegdekschip een hachelijke onderneming. Daarnaast was de landingssnelheid eigenlijk te hoog, want bij geringer vermogen neigde het toestel te overtrekken naar links en in een vrille terecht te komen. Alsof dat nog niet genoeg was moest de vlieger ook nog rekening houden met de enorme schroef: als de neus te laag uitkwam bij de landing raakt die het dek. En als je je Corsair dan eindelijk op het stampende dek had neergezet gedroeg die zich als een kangoeroe en ging al hoppend het dek over, met grote kans om de remkabels te missen en overboord te schieten. Al deze dingen leidden tot vele, vaak fatale ongelukken en begin 1943 had de Amerikaanse marine er genoeg van: alle Corsairs werden doorgeschoven naar de US Marines, die er dankbaar en met veel succes gebruik van maakten als jager en jachtbommenwerper.

Afbeelding

* De 2 versies van de clipped wing van de Britse Corsairs. Door de vleugels 8 inch in te korten pasten ze in opgeklapte toetand in de hangars onder het vliegdek. Voor mijn kit maak ik gebruik van de linker tekening.

Technische aanpassingen

De Engelsen keken het gegeven paard niet in de bek en zetten de Corsair naar hun hand. Zo werden de wielpoten ingekort en de vering aangepast, waardoor het kangoeroegedrag verholpen werd. Mede op hun aandringen werd een nieuwe cockpitdak ontworpen, dat verwant was aan de ‘Malcolm hood’, die al op Engelse Mustangs werd toegepast en kreeg de vlieger meer ruimte in de cockpit. Nadat de eerste Corsairs geleverd waren bleek, dat de vleugels in opgeklapte toestand te hoog waren voor de hangars aan boord. Doordat de Engelse vliegdekken gepantserd waren, waren de hangars benedendeks minder hoog. Het probleem werd opgelost door de vleugels 8 inch in te korten, wat als bijkomend, onverwacht voordeel opleverde dat de “roll rate” verbeterde.

Afbeelding

* Corsair II met clipped wings

Van groot belang was dat de Engelsen een briljante oplossing bedachten om veilig met een Corsair op een vliegdek te landen. In een wijde boog naar links stuurde de vlieger zijn Corsair naar het begin van het vliegdek, hield de motor op vermogen en volgde de aanwijzingen van de batsman, terwijl hij zelf het dek niet kon zien. Op aanwijzingen van de batsman nam hij snel gas terug en zette het vliegtuig neer, klapte de vleugels op en taxiede naar de lift. Deze aanpak doet denken aan de “pancake approach” die de RAF tijdens de Slag on Engeland ontwikkelde om snel landen bij mist mogelijk te maken.
Toen de Amerikanen zagen met welk succes de Britten de “carrier handling” aanpakten stelden ze hun oordeel bij en vanaf begin 1944 waren de Corsairs weer welkom op hun carriers.

Trainen, trainen, trainen…..

Waar past de Corsair die ik ga bouwen nu in dit verhaal? Wel, als de Engelsen van één ding overtuigd waren was het wel dat een gedegen training nodig was voor het werken met de Corsair. Daarvoor werd in februari 1943 een speciaal squadron opgericht, het FAA 738, dat gehuisvest werd op 2 bases aan de Amerikaanse oostkust, nl. Lewiston en Brunswick, Maine.

Afbeelding

* Corsair I op NAS station Quonset Point, 1943

Engelse piloten werden naar deze bases overgebracht en kregen eerst een beginnerstraining. Als ze vertrouwd waren geraakt met hun Corsair volgden speciale trainingen: laagvliegen, aanvallen in groepen, formatievliegen, nachtvliegen, gesimuleerde deklandingen, navigatie boven zee, vliegen op instrumenten en aanvallen op schepen en gronddoelen. Ook werden hier bemanningen voor de FAA Avengers getraind. In juli 1945 werd het squadron ontbonden.

Na hun trainingen werden de vliegers verscheept naar Liverpool en ingedeeld op carriers in 4 verschillende squadrons. In juni 1943 arriveerde de eerste groep vliegers uit Amerika, net op tijd om aan boord van de HMS Illustrious ingezet te worden tegen de Tirpitz, die in een Noors fjord verborgen lag.

Afbeelding

* Corsairs (voor het eerst in actie) en Baracuda's aan boord van de HMS Illustrious op weg naar Noorwegen om het slagschip de Tirpitz aan te pakken.

Hiervoor, en voor de inzet in de Indische en de Stille Oceaan verwijs ik van harte naar onderstaande documentaire.

Why did Britain use American F4U Corsairs: the full story:
https://www.youtube.com/watch?v=1YLqB_M ... onDeepDive

Afbeelding

* Toen de US Navy de Corsair alsnog als dekjager accepteerde na de Britse successen vloog de productie omhoog.

Bronnen:

* Mark Styling: Britse Corsairs, in: Corsair-azen uit de Tweede Wereldoorlog, Osprey Aviation/Del Prado90, Madrid, 2000
* F4U Corsair: https://en.wikipedia.org/wiki/Vought_F4U_Corsair
* FAA Corsiar: what’s the difference?: https://forum.largescalemodeller.com/to ... ifference/
* 738 Naval Air Squadron: https://en.wikipedia.org/wiki/738_Naval_Air_Squadron

Met dank aan Paul1970 voor hulp bij de research.

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Laatst bijgewerkt door Trajanus op vr 19 apr, 2024 22:29 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 apr, 2024 21:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2057
Woonplaats: Gemert
Ha, 'Historie Tsjennul' by Jan. Interessant verhaal, die ontwikkeling en ingebruikname van de Corsair (met de propeller :D ). Zien we ook meteen waar die naam 'birdcage' vandaan komt. Maar ik zie ook de laatste foto, waarop een hele kudde Corsairs staat uitgestald. Dat lijkt wel een 'blimp' hangaar.

Succes met de verbouwing. Ik zie de 1/72 Corsair graag verschijnen (jeugdsentiment).

Cheers, Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 apr, 2024 6:59 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 14 mei, 2015 14:25 pm
Berichten: 545
Woonplaats: Amsterdam
Weer een mooi stukje geschiedenis Jan!
Succes met het maken van dit mooie vliegtuig. Ik ga deze zeker volgen, ik ben benieuwd naar de verbouwing van de vleugels.

Groet Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 apr, 2024 22:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
Heel gaaf onderwerp. Inderdaad één van de mooiste fighters van WOII. Momenteel ben ik de Hr.Ms. Karel Doorman (R81) aan het bouwen. Die begon haar leven als HMS Venerable en op haar eerste sorties was ze voorzien van...

Afbeelding
Bron: maritimequest.com (ingesloten link)

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 apr, 2024 21:32 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5064
Woonplaats: IJsselstein UT
Mooie foto VJ! Bedankt. Nooit geweten dat deze dame al tijdens WOII in diienst was, laat staan dat er Corsairs aanboord waren.
Ik heb de link even nagezocht: nog meer mooie foto's!
Intussen volg ik je bouw van de KD. Interessant.
VrGr,
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 54 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement