Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 12:39 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 12 okt, 2023 12:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2601
Even terug naar een wat minder grote kit. In dit geval de Seversky J9 die in de rest van de wereld beter bekend is als de P-35. De Zweedse krijgsmacht labelt hun jacht vliegtuigen altijd met een J (jaktflygplan). Maar het is natuurlijk een P-35 waarvan er, als ik Wikipedia maar eens geloof, 196 zijn gebouwd in verschillende uitvoeringen. Ze zijn gebruikt door de VS, de Filipijnse luchtmacht en zoals al gezegd door het svenska flygvapnet. Helaas kon ik er toen ik het museum aldaar bezocht alleen van afstand foto's van maken omdat die sectie van het gebouw in revisie was. Gelukkig zijn er genoeg foto's online te vinden.

De kit is van Dora Wings. Ik had nog nooit gehoord van dit merk maar ze hebben een leuke collectie met vaak wat minder gangbare modellen en dat is altijd leuk. De kit komt met een aantal sprues in lichtgrijs plastic. Helaas zit hier een daar flink wat flash maar het plastic is niet te stug heb ik ondertussen al gemerkt dus dat moet geen echt probleem zijn. Verder natuurlijk decals maar ook al meteen een fretje PE en maskers.

De doos met inhoud.
photo 587916
Plastic
photo 587917
photo 587918
photo 587919
photo 587920
photo 587921
photo 587922
Canopy en Co.
photo 587923
PE masks en decals. Begint langzaamaan een nieuwe standaard te worden
photo 587924
photo 587925
photo 587926
En instructie. Ziet er goed uit. Hopelijk ook accuraat.
photo 587927
photo 587928
photo 587929

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Laatst bijgewerkt door Klaasdebouwer op za 18 nov, 2023 18:16 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 okt, 2023 21:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Het eerste wat ik dacht was " wat heb je nu weer uitgezocht?? " . Ik vroeg mij af hoe zoiets kan taxien en landen. Toen ik echter de instructies zag werd het meteen duidelijk en ziet de kist er heel anders uit. Veel plezier met deze.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 okt, 2023 7:18 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Leuk toestel, en interessant verfwerk wordt dat ook met die camouflageschema's!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 okt, 2023 19:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1708
Oef... Da's ff schrikken... Ik dacht dat je een Royal Saudi Air Force gebakje in elkaar ging knutselen...
Maar nee hoor, Kay-Jay gaat gewoon weer lekker verder met z'n Svenske avontuur. Wellicht had Dora Wings er goed aan gedaan om dit gebakje onder SwedAF te presenteren,
dan was Ruudje niet zo geschrokken. :lol: :lol: :lol:

Veel succes met deze rakker en tevens met z'n jasje !!! Dat gaat nog een pittig sproei-avontuur worden...

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 okt, 2023 21:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2823
Woonplaats: Leiderdorp
Ziet er uit als een hele leuke kit om te bouwen.
Ben benieuwd naar de pasvorm.

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 okt, 2023 23:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2601
Ja het is weer een heel ander kaliber dan die vliegende hijskraan van mijn vorige bouw. Maar geen Arabieren :lol:

@Ferry: Ja, die ingetrokken wielen zien er zo wel wat apart uit maar dat is omdat ze in die tijd niet helemaal zeker waren dat die wielen ook wel weer zouden uitklappen dus voor de zekerheid lieten ze ze nog wat uitsteken om, mocht het uitklappen niet werken, ze toch nog op de uitstekende wielen konden landen. De DC-3 en de B-17 hadden deze back up ook. Maar ik vertel hier natuurlijk niks nieuws. :)

Gisteren nog naar de Scale Model Challenge geweest en wat fotootjes daarvan geplaats. Steven heeft nog een paar fotootjes toegevoegd. Enjoy (als je klaar bent met dit bericht natuurlijk ;) ) https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 23&t=55256

En dus zijn we begonnen met de svenksa flygvapnet J9. Dora was mij niet bekend als producent en ik ben daarom benieuwd naar de kwaliteit. En dat is tot nu toe een mixed bag. Op zich zijn de onderdelen erg goed gedetailleerd maar flash en gietnaden zijn er in overvloed en hier en daar ook plekjes die op druppeltjes lijken op allerlei vervelende plekken. Geen idee hoe ze dat doen maar iets meer aandacht aan de gietmallen besteden lijkt me geen overdreven luxe.

Maar, ik vermaak me prima. Het iets meer dry fitten maar dat is natuurlijk geen probleem. Tot nu toe alleen nog maar aan de cockpit toegekomen. En wat een partij onderdeeltjes en details proppen ze in die kleine ruimte. Ik hoef vrijwel niks toe te voegen. Dus, zoals ik al zei, qua details zit het wel goed, ook in vergelijking met het referentiemateriaal.

Kijkt u maar even mee.
Zijwandje zonder en met uitgeboorde gaten.
photo 588704
photo 588706
Cockpit dryfit
photo 588707
photo 588708
En een impressie van de kleine details. Die handles zijn elk maar een paar mm lang.
photo 588709

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 okt, 2023 23:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2601
Updateje. Cockpit is voor het grootste deel klaar en het ziet er wat mij betreft typisch uit voor de tijd waarin dit vliegtuig ontwikkeld is. De moderne elementen beginnen binnen te druppelen maar het is nog erg houtje touwtje. De kit heeft echt best mooie details die soms bijna resin achtig over komen.

De stoel achter de cockpit heb ik voorzien van wat riempjes met zelf gemaakte gespen. Best tevreden over. Verder heeft alles een wash gekregen om het wat meer diepte te geven. En toen kon het aan elkaar geplakt worden. Dat viel nog niet mee maar met wat ouderwetse knijpers bleef het netjes in vorm en dan past het ook redelijk goed in de romp. ook hier deden een paar knijpers wonderen. Randje plamuur en wat licht schuurwerk en we schieten al weer aardig op.

Dus, tijd voor de motor. En.... er missen onderdelen. Geen idee hoe dit komt maar van sommige onderdelen zijn er gewoon te weinig aan de sprues te vinden. Geen nood, een beetje ijzerdraad doet wonderen. Verder is het allemaal behoorlijk fragiel maar met wat geduld kom je een end. Het past wel allemaal erg goed dus dat is een plus en zonder verf ziet de motor er al best redelijk uit. Wat ik ook nog moet toevoegen na de schilderronde zijn de bougiekabels.

Alles in stapjes:
Riempjes
photo 588867
photo 588873
Alles in de eerste laagjes verf
photo 588870
photo 588871
photo 588872
Na de wash
photo 588874
photo 588875
photo 588880
En het past allemaal. Lekker druk maar ook ruim.
photo 588876
photo 588877
photo 588878
photo 588879
Romp dicht
photo 588886
photo 588885
photo 588884
photo 588887
photo 588888
En de motor.
photo 588868
photo 588869
photo 588881
photo 588882
photo 588883

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 okt, 2023 23:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2601
En nog maar een update. Ik was vandaag vrij omdat de baas mijn zaterdag nodig heeft. :)

Deze keer staat in het teken van de vleugels. En... past eigenlijk best prima. Alleen een deel van de (wel heel erg minimale) wielbakken moest ik echt wat wegschuren maar verder geen echte problemen. En het past ook goed aan de romp. Netjes ge-engineerd door Dora Wings. (Ik blijf toch steeds denken Swieber niet stelen... Sorry (deze grap werkt alleen bij mensen met kinderen)).
Verder de propeller al in elkaar geplakt. Daarmee maak ik meteen de keuze voor welke versie ik uiteindelijk ga maken wat kleiner. Ik wil toch wel een van die lastige patronen met olijfgroen met kleine yellow chromat vlekjes gaan proberen. Ik heb daar al een plan voor. Of het gaat lukken... Stay tuned.

Nog losse vleugels met hier en daar wat PE.
photo 588914
photo 588913
Propeller. Niks mis mee.
photo 588915
En de mooie passing aan de romp. Ook niks mis mee. Straks wel een beetje plamuur hier en daar maar niks schrikbarends.
photo 588916
photo 588917
photo 588918

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 okt, 2023 13:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2823
Woonplaats: Leiderdorp
Mooie vorderingen. Ziet er uit als een fraaie kit van Dora Wings.

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 okt, 2023 0:46 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Het vlot weer aardig, zoals we van je gewend zijn :lol:
Maar alles ziet er weer strak en verzorgd uit tot zo ver! :brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 49 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement