Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 8:26 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 12 sep, 2023 11:52 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
Ik heb nog een F/A-18 kit van ESCI/Revell op de stapel staan.

photo 586557

Na mijn ervaring met de F-8 Crusader van die club, had ik die maar als kitbash-bron aangemerkt. Totdat ik het boek Eject! Eject! las.

photo 586558

Een leuk boek, vol historie van Martin Baker en met verhalen van ejectees. Er staan ook foto's in, waaronder die van de CF-18 die in 2010 bij de voorbereiding van een luchtshow crashte. Een van de motoren stopte op het moment dat bij een manoeuvre op lage hoogte vol naverbrander werd geselecteerd. De kist werd oncontroleerbaar en de piloot stapte uit. Het bijzondere is dat daar een paar hele mooie foto's en een paar films van zijn gemaakt. Een van die foto's (gemaakt door William Gilson) inspireerde me om er een dio van te gaan maken.

photo 586559

En dus kwam de kit van ESCI/Revell weer in beeld. Maar eerlijk gezegd had ik niet veel zin in zo'n verbouwingsfeest als met de F-8. Bij inspectie van de kit bleek het zelfs nog erger te zijn dan dat. De vormgeving is gebaseerd op het prototype van de Hornet. En voor de productie is op diverse punten aardig gesleuteld. Bijvoorbeeld aan de openingen in de strakes naast de cockpit. Die zijn heel sterk verkleind, omdat de luchtstroom daar doorheen de staartvlakken te zwaar belastten.

photo 586560

Op deze foto kun je ook zien dat de passing van de cockpitmodule op zijn zachtst gezegd wat verbetering behoeft. En dus zonk me de moed in de schoenen. Een andere kit kopen is natuurlijk een optie, Maar deze kist heeft een beschilderde staart die niet als decal te vinden is (althans, ik kon het niet vinden). Dat zelf maken zou wel een dingetje zijn :wink:

photo 586561

Enfin, net voordat het project naar de prullenbak verdween kwam ik op het idee om er een cutout van te maken. En dat is de betekenis van de blauwe rechthoek op de foto hierboven. Ik zaag straks de handel op ongeveer die positie af, wat een hoop gedoe scheelt met de decals, de motoren en andere defecten. Het hoogtepunt van wat ik wil bouwen is toch de stoel.

Die stoel en een piloot heb ik bij PJ Productions besteld.

photo 586562

Ik las op de site dat die ermee gaat stoppen. De winkel is nog tot eind november 2023 open voor bestelling van wat nog op voorraad is. Dus naast de handel voor deze brouw, heb ik nog een paar dingen voor de stash besteld. Wellicht een tip voor sommigen van jullie....?

Ik ga nu aan het experimenteren hoe ik de vlam en de rook ga simuleren. En ondertussen pimp ik het gedeelte van de kit dat ik ga gebruiken. Het zal niet snel gaan, want ik ben ook nog met de Mirage IIIc bezig.

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Laatst bijgewerkt door JJ@MB op za 28 okt, 2023 14:02 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 sep, 2023 13:16 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Hoewel het nogal heftig schijnt te zijn om zo uit te stappen wel een heel mooi onderwerp wat je niet vaak ziet

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 sep, 2023 13:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 13 maart, 2007 3:17 am
Berichten: 812
Bert Takken schreef:
Hoewel het nogal heftig schijnt te zijn om zo uit te stappen wel een heel mooi onderwerp wat je niet vaak ziet


In 1988 ging ik naar Gilze-Rijen voor de keuring van F-16 piloot. Eén van de onderdelen was een soort houten schavot waar je in moest gaan zitten en dan werd er een houten plank tegen je knieën aangeduwd. Dit was om te bepalen of je ná het gebruik van de schietstoel ook nog wandelend door het leven kon :mrgreen:

Het was overigens een onderdeel waar je keihard op afgeserveerd werd als je benen te lang waren. Je zou bij het gebruik van de schietstoel beide benen verliezen onder de rand van je dashboard, dus de kans dat je levend zou landen met twee bloedende stompjes was sowieso niet erg groot.

Ik heb het overigens niet gered... ik was té knap en té intelligent zeiden ze :roll:

Gr. Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 sep, 2023 17:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7919
Woonplaats: Ingelmunster
mooi project.. benieuwd naar of je ook de rook en verlichting gaat aanbrengen?

@Peter: Piloot kon ik niet wegens mijn bril, maar officier geprobeerd. Gefaald op de psychologische testen.. Nooit geweten of ik nu net niet gek genoeg was of te gek...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 sep, 2023 17:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 13 maart, 2007 3:17 am
Berichten: 812
Silenoz schreef:
mooi project.. benieuwd naar of je ook de rook en verlichting gaat aanbrengen?

@Peter: Piloot kon ik niet wegens mijn bril, maar officier geprobeerd. Gefaald op de psychologische testen.. Nooit geweten of ik nu net niet gek genoeg was of te gek...


Bizar... hier precies hetzelfde verhaal :shock:

Piloot niet gered op ogen en Tacco op een Orion ook niet op basis van de psychologische testen :o


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 sep, 2023 18:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1708
Leuk project, ben benieuwd...

De desbetreffende decals zijn overigens wel ooit gemaakt in 2016 door "Canuck Model Products" onder #036-48.
De site van Canuck, vermeld dat er niet langer orders worden geaccepteerd. Edoch, er word wel melding gemaakt van:
info@canuckmodels.com

Je zou wellicht info kunnen opvragen of een "smeek-bede" doen... :lol:

Om een impressie te krijgen betreffende de desbetreffende decals, check:

https://www.aircraftresourcecenter.com/ ... 48/00.shtm

Aanvullende info:
De CAF CF-18 was "188738", gevlogen door Captain Brian "BOOZER" Bews. De kist is gedurende een repetitie gecrashed op Vrijdag 23-july-2010, te Lethbridge County Airport, Alberta - Canada.

Wellicht leuk om als "titel-plaatje" bij het eindresultaat te plaatsen... :wink:

Succes.

Gr. Ruud.

P.S.:
"Oh ja, daar gaat ie............."

https://www.youtube.com/watch?v=gu0U_1e ... GlobalNews

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 sep, 2023 19:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4290
Woonplaats: Bovensmilde
Peter schreef:
Silenoz schreef:
mooi project.. benieuwd naar of je ook de rook en verlichting gaat aanbrengen?

@Peter: Piloot kon ik niet wegens mijn bril, maar officier geprobeerd. Gefaald op de psychologische testen.. Nooit geweten of ik nu net niet gek genoeg was of te gek...


Bizar... hier precies hetzelfde verhaal :shock:

Piloot niet gered op ogen en Tacco op een Orion ook niet op basis van de psychologische testen :o


Same story here.

Te slechte ogen om als officier bij de marine te komen en ook voor de andere strijdmachten helaas onvoldoende goede ogen.
In een F-16 zou ik sowieso nooit passen met mijn lengte.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 sep, 2023 20:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
Hi all,

Dank voor de reacties! Ik stuur net een mailtje aan Canuck Models, Ruud. Je weet inderdaad nooit. Over een heel andere kist heb ik laatst een stel musea in Duitsland aangeschreven en kreeg van allemaal prima antwoorden. Sommigen zijn zelfs de archieven in gedoken om materiaal boven tafel te halen. Helemaal top, dus ik hou mijn vingers maar gekruist.

Wat zelf vliegen betreft ben ik nooit verder gekomen dan de stuurknuppel van een zweefvliegtuig.

En je hebt helemaal gelijk, Bert, dat een ejection geen feest is. De verhalen in dat boek onderstrepen dat allemaal. En tegelijk zijn ze allemaal blij dat die ejection seats gebouwd worden. Veel gaan na hun avontuur op bezoek in de fabriek om de bouwers persoonlijk te bedanken.
Vaak gaat de ejection wel goed, maar begint de ellende daarna, zeker in oorlogsgebied. Brian "BOOZER" Bews kwam er ook niet zonder kleerscheuren vanaf. Nadat hij op de grond kwam zaten de parachutelijnen om zijn been en de wind blies de canopy weer op. Hij werd vervolgens enkele honderden meters over de grond gesleurd voor hij erin slaagde de parachute weer onder controle te krijgen. Schade aan zijn rugwervels hield hem daarna een behoorlijke tijd aan de grond.

@Silenoz, in antwoord op je vraag: ja, ik ben van plan om leds te gebruiken om het vuur van de raketmotor te simuleren. Of dat een beetje overtuigend gaat lukken is altijd de vraag. Ik ga het in ieder geval wel proberen.

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 sep, 2023 20:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2601
markie schreef:
Peter schreef:
Silenoz schreef:
mooi project.. benieuwd naar of je ook de rook en verlichting gaat aanbrengen?

@Peter: Piloot kon ik niet wegens mijn bril, maar officier geprobeerd. Gefaald op de psychologische testen.. Nooit geweten of ik nu net niet gek genoeg was of te gek...


Bizar... hier precies hetzelfde verhaal :shock:

Piloot niet gered op ogen en Tacco op een Orion ook niet op basis van de psychologische testen :o


Same story here.

Te slechte ogen om als officier bij de marine te komen en ook voor de andere strijdmachten helaas onvoldoende goede ogen.
In een F-16 zou ik sowieso nooit passen met mijn lengte.


My fifty cents. Ik viel al af toen ik die eerste simulator test mocht doen. Ik had dat puntje steeds ergens in een hoek van het scherm :lol: Daarna vonden ze mij blijkbaar niet zo knap want ik mocht wel meedoen met weerman spelen op Gilze Rijen en daar hoorden balkjes bij. :D

@JJ@MB Wel een heel mooi project. Er zijn tegenwoordig leuke oplossingen om die ejectie er ook vurig uit te laten zijn (ook goede "how to's" op Youtube). Ik zie wel op die doos "Esci" staan. Ik vermoed dat Revell de mallen van Esci voor de F-18 heeft gebruikt en die is inderdaad gebaseerd op het prototype en misschien eigenlijk wel op de YF-17... De intakes daarvan kloppen ook niet. Maar daar is vast wel een op lossing voor te bedenken in het aftermarket circuit.

En het is in goede handen, dus dat komt wel goed. Maak er wat moois van :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 sep, 2023 20:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
PS: mocht iemand nog een paar 1/48 CAF decals hebben rondslingeren, dan houd ik me aanbevolen.

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 60 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement