Lang geleden dat ik iets heb gepost over de D.XVI, maar dat betekent niet dat er niks is gebeurd. Nu mijn eigen kits van de Koolhoven F.K.46S en de Pander E in productie zijn, weer tijd voor een update.
Het instrumenten paneel donkergrijs geschilderd, gedrybrushed met wit en in de romp bovenkant gelijmd.
Stuurknuppel, voetenstuur en stoeltje er in met PE stoelriemen.
Romp dichtgemaakt.
Ondervleugel onder de romp gelijmd en de staartvlakken er op.
Daarna romp, staartvlakken, bovenkant ondervleugel en onderkant bovenvleugel in de verf gezet, dit keer met Yamiya olive drap.
De N-stijlen tussen romp bovenkant en bovenvleugel moesten volgens de instructies geschieden worden in V-stijlen en enkele pootjes. Ze meteen ook geschilderd, net als de grote N-stijlen tussen beide vleugels.
Ook de onderdelen van het onderstel en de roeren geschilderd.
Dan de motor. Prop, voorste deel cowling, motor oliekoeler en luchthapper in de verf gezet.
De motor heeft nogal wat inlaat en uitlaat buisjes.
Dan nog de balansgewichten voor de rolroeren.
De decals zijn geprint door Mika Jernfors van Arctic Decals.
Om de V-stijltjes tussen rompneus en bovenvleugel een beetje netjes te kunnen plaatsen, heb ik de montagegaten wat uitgevijld in de goede richting.
Daarna was het tijd om de bovenvleugel te monteren. Eerst met behulp van de Fokker tekening een malletje gemaakt voor de goede hoek ten opzichte van de ondervleugel.
Intussen had ik bij de bouw van het prototype voor de Pander E ondervonden, dat het goed monteren van de vleugel met behulp van zo'n malletje een marteling zou zijn. Dus voor de D.XVI maar naar het voorbeeld van de Pander een volledige vleugelmal getekend.
Nu eerst de decals op de romp geplakt.
Ging goed, al waren ze erg dun. De mal gebouwd uit 0,75 mm styreen plaat, 1x1 mm strip en 2 mm dikke strip.
Bovenvleugel en ondervleugel in de mal geschoven, netjes uitgelijnd en vastgezet met stukken tape.
Tot zover gin alles dus goed, maar toen begon het. Ik kon met geen mogelijkheid de grote N-stijlen passend tussen de vleugels krijgen, foute helling in zij aanzicht en te kort. Ook verlengen hielp niet. Dus maar weer gegerpen naar good old styreen.
Het model was redelijk solide,, toen het uit de mal kwam. Volgende job was de Hongaarse nationale kleuren aanbrengen op de staartvlakken. In de Omega kit zitten weliswaar decals met dat doel, maar de ervaring leert dat het altijd lastig is die goed dekkend aan te brengen. Daarom heb ik er maar voor gekozen om ze te schilderen.
Vervolgens moesten nog de kleine stijltjes tussen romp en bovenvleugel aangebracht worden. Ook hier lukte het mij niet om ze op hun plaats te krijgen, te weinig ruimte en slechte passing. De oplossing kwam alweer ven styreen, 0,75 mm staf. Alle stijtjes een voor een aangebracht.
Tot zo ver.
Rob
_________________
----------------
Bouwverslagen op
http://www.hollandaircraft.nl/De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.