Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 12:07 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 63 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 15 aug, 2023 17:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2601
Na meer dan tien jaar weer eens een helikopter. En dan maar meteen groot uitpakken. De Sikorsky CH54A Tarhe, ook wel bekend als de skycrane (Eigenlijk de CH-64) of aircrane. Mijn vader heeft er ooit een gebouwd toen ik klein was en ik was erg onder de indruk van die machine, ook al was het op een kleinere schaal. Want deze is in 1:35. Ik moet hiervoor speciaal ruimte gaan maken in mijn kasten vrees ik maar dat is het waard.

De Tarhe is bekend van vele indrukwekkende prestaties waaronder destijds 10 wereldrecords en optredens boven de zuid oost Aziatische jungles waar het soms clearings maakte door zware bommen te droppen (Hiervan heeft ICM ondertussen een variant van op de markt gebracht). Het concept was zo succesvol dat ze nog steeds operationeel zijn, soms ook als blushelikopter.

En dan de kit. Nog maar recent op de markt gebracht en ik wilde die meteen hebben dus toen ik hem zag in Lingen heb ik hem maar gekocht. En met deze inhoud heb ik daar nog geen spijt van. 573 onderdelen waaronder een hoop voor de twee motoren die eigenlijk gewoon open en bloot op de romp liggen. Om het geheel op te leuken heb ik nog wat 3D decals besteld bij ome Ed en nog wat meer PE en maskers. Ik heb er zin in. Laten we beginnen met de unboxing.

De doos
photo 585150
Met daarin twee dozen
photo 585151
Een hoop grijs plastic met mooie oppervlak details.
photo 585154
photo 585152
photo 585153
photo 585155
photo 585156
photo 585157
photo 585158
photo 585159
photo 585160
photo 585161
photo 585162
photo 585163
photo 585164
Transparant.
photo 585165
Decals, niet teveel
photo 585166
ICM style instructies.
photo 585167
photo 585168
photo 585169
En de extra's. Maskers, wat exterior details en de 3D decals.
photo 585170

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 aug, 2023 17:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
Ziet er goed uit, mooie details. En met jou aan het roer gaat dat wel wat worden!
Succes.

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 aug, 2023 23:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2601
Dank je :brouw:

En we zijn weer onderweg. Ondanks de 573 onderdelen die al in de doos zitten is er natuurlijk altijd ruimte voor wat verbetering. Hier en daar ontbreken delen waar ik me dan weer over verbaas, zoals het kruis frame achter de stoelen. Maar dit is eenvoudig te scratchen. Verder vond ik op referentiefoto's een ongelofelijke bundel aan bedrading achter de wijzerplaten en die moet toegevoegd worden om dit model het realisme te geven dat ik in gedachten had. Wat mooi is, is dat de instrumenten aan de achterkant van het dashboard mooie uitstulpingen hebben zodat ik dat als startpunt kon gebruiken. In al die uitstulpinkjes een gaat je van 0,3mm om daar vervolgens 0,2mm looddraad in te steken. Dat vervolgens bij elkaar draaien en die bundels weer bundelen. Hier en daar wat tapjes er omheen en het begint al weer ergens op te lijken. Eén van die bundels gaat langs een van de frames van het windscreen naar boven en daarvoor heb ik al een buisje gesneden. Lekker bezig dus :)
Ten slotte, zoals ik al verwacht had is het plastic behoorlijk zacht. Dat maakt het aan de ene kant gemakkelijk te bewerken maar aan de andere kant maak ik me wat zorgen of het onderstel deze kit voor lange tijd zal kunnen ondersteunen en hoever de rotorbladen straks gaan doorhangen. Een beetje is ok maar ze hoeven niet op de grond te liggen. :lol:

En dit is de stand van zaken, grotendeels.
Cockpit bodem. Gaatjes al in de uitstulpingen aan de achterkant van het dashboard.
photo 585545
photo 585547
Wat draadjes toegevoegd. Niet teveel, je moet dit soort dingen nooit overdrijven..... :lol:
photo 585546
photo 585548
Moeilijk te zien maar wat klinknagels ingerold.
photo 585544
En de stoeltjes een beetje aangekleed.
photo 585549

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 aug, 2023 11:27 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1064
Woonplaats: Putten
Wat een imposante bouwdoos zeg. Wil hem zelf ook graag bouwen, maar de afmetingen houden me een beetje tegen. Dus misschien afwachten totdat ze hem in 1-48 uitbrengen.... Veel succes met de bouw, mooi begin al qua aanvullingen!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 aug, 2023 12:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2823
Woonplaats: Leiderdorp
spiderbrouwer schreef:
Wat een imposante bouwdoos zeg. Wil hem zelf ook graag bouwen, maar de afmetingen houden me een beetje tegen.


Ja dit ding is echt een joekel als alles in elkaar zit. met name de diameter van de rotorbladen natuurlijk..

Leuk om deze hier gebouwd te zien worden :)

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 aug, 2023 18:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1708
Just a thought... :wink:

photo 585597



Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 aug, 2023 18:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18530
Woonplaats: Hurdegaryp
Heb deze in Lingen ook gezien (medebouwers hadden deze gekocht), maar hij is mij veel te groot. Wel heel veel plastic inderdaad. Ik hou het mooi bij 1:72.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 aug, 2023 18:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1708
tsjopper bob schreef:
Heb deze in Lingen ook gezien (medebouwers hadden deze gekocht), maar hij is mij veel te groot. Wel heel veel plastic inderdaad. Ik hou het mooi bij 1:72.


Nou Renè...

photo 585869

Laat maar zien dan... :lol: :lol: :lol:

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 aug, 2023 20:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2601
Allemaal bedankt voor de comments. :brouw:

@Ruud Mooi plaatje. Dat is zo te zien de vroege versie, zonder de intake filters. (zit wel in de doos heb ik al gezien)

@Rene Hij is inderdaad best groot. De versie die mijn pa destijds gebouwd heeft was een 1:72 denk ik. Zou best wel eens dezelfde kunnen zijn als in dat Revell doosje.

En het leek even wat stil maar dat was omdat ik lekker aan het bouwen was. Ik heb besloten om het interieur zwart te maken (donker grijs), want dat zie ik in de referenties van de militaire versies. Ik heb ook een beetje vooruit gewerkt zodat ik al het interieur spul alvast in de verf kon zetten. Ik heb gechipt met Chromat yellow en grijs. Ik heb het opzettelijk wat overdone omdat het interieur straks, ondanks al dat transparant, toch behoorlijk donker gaat zijn. En zo ga je toch wat chipping zien. Dat is tenminste de theorie. :D
En toen natuurlijk de 3D decals. Ik heb gemerkt dat ik ze ook zonder water los kan pulken van het papier. Dat scheelt weer wat gedoe en in dit geval zit er echt maar heel weinig dragerfilm omheen. En wat ziet dat er toch weer super uit. Echt een van de mooiste vindingen sinds PE.
Tenslotte ben ik de cockpit in elkaar gaan plakken. Console, stoelen collectives en stuurknuppels. Gaat allemaal lekker. Ook de ombouw ging daarna prima.

Wat helaas wel wat tegenvalt is het windscreen straks. Bij testfitten bleek dat, om onduidelijke redenen ICM ervoor gekozen heeft om een stuk met rechte hoeken te maken dat moet passen tegen een onderdeel met ronde hoeken... Ik heb het al wat bijgesneden maar ik wacht met de finetuning tot ik het echt moet gaan lijmen voor ik teveel wegsnij. We gaan het zien.

En dan nu, de plaatjes. :)

Overzichtje voor het airbrushen
photo 585879
photo 585877
photo 585878
photo 585880
photo 585882
Met zwart, chipping en wash
photo 585881
photo 585883
Met de 3D decals
photo 585884
photo 585885
photo 585886
En dan de stappen om de cockpit in elkaar te zetten
photo 585888
photo 585887
photo 585889
photo 585890
photo 585891
photo 585892
photo 585893

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 aug, 2023 21:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1708
Wederom een fraaie update Kay-Jay. :wink:

Ik zeg: 100 punten voor de aanduiding "collective", maar de stuurknuppel noemen we dan natuurlijk "cyclic". Afgesproken...??? :lol: :lol: :lol:

Ik zie overigens dat ICM wat meer "vreemde zaken" in deze kit heeft verwerkt.. Als ik kijk naar de afstand tussen de stoelen en de "pedals", dan moet Piet Flapper-Wapper Piloot toch wel èrg lange benen hebben... :shock: :shock: :shock: Zo te zien zijn de stoelen op een soort rails geplaatst waardoor deze naar voren kunnen worden geschoven. Maar dan nog, als we daar even naar kijken dan zien we dat de "cyclic" geen achterwaardse uitslag meer kan maken als de stoelen in de voorste stand zouden worden geplaatst... Het doet me een beetje denken aan dezelfde "grap" welke Academy in hun Hunter heeft verwerkt.

Nou goed, het labeltje "rivet-counter" heb ik inmiddels al weer lang geleden van me afgeschud en ik vermoed dat jij er ook niet wakker van gaat liggen. :wink:

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 63 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 71 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement