Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 8:00 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 28 aug, 2023 18:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
Goed, ik zei: de passing viel niet tegen. Alleen mijn verwachtingen waren niet hoog, dus valt het al snel mee als je de boel met wat masking tape in elkaar flanst. De werkelijkheid is dan wel weer anders.

Eerst even mopperen: De passing van de matrijzen is niet best geweest. Er is een aardige misalignment, zoals je bij de rand van de staart en bij de voorpoot kunt zien. Er is ook nogal wat flash op te ruimen en de uitstootafdrukken zijn zo hier en daar ook fors.

photo 585947

photo 585946

Maar dan moet je toch gewoon aan het werk. Eerst de cockpit in de linker romphelft geplakt en de ruimte eromheen voorzien van een riante hoeveelheid lood, om staartzitten te voorkomen.

photo 585948

photo 585949

De motor erin.

photo 585950

De inlaten van binnen een kleurtje gegeven

photo 585951

En vervolgens in een paar stappen de rompdelen op elkaar gezet. En zoals je kunt zien heeft de neus wat hulp nodig.

photo 585953

De achterkant van de vleugel moet zonder hulp aansluiten op de onderkant van de romp. Daar had ik niet echt vertrouwen in, dus ik heb er een paar Theo-en-Thea-tandjes in geplakt. En dat was maar goed ook. Want tussen die delen bleef een behoorlijke goot open. De tandjes hebben ervoor gezorgd dat het in ieder geval in lijn zit.

photo 585952


photo 585955

Ook de cockpit helften hadden wat hulp nodig en niet alleen naar elkaar toe buigen. De rechterhelft had een twist, waardoor de wang naar binnen viel. Een strookje sheet houdt de boel in bedwang.

photo 585954

En met de neus dicht zie je nog wat mankementen. De panel lines zijn aardig op hun plek gekomen. Een romphelft haalt de rand van de vleugelonderkant niet en het gat in de neus is niet rond. Om het clearpart rondje dat daar in hoort later op zijn plek te krijgen is wat chirurgie nodig.

photo 585956

De tube plamuur kon open. Op zich geen dramatische ingreep nodig, maar zonder is geen optie. Ik maskeer de sleuven altijd, prop de boel dan vol met plamuur, strijk alles glad met een beetje thinner en haal dan gelijk de maskeertape weer weg. De smalle randjes die er dan overblijven laten zich redelijk makkelijk bewerken.

photo 585957

photo 585959

De rand van de luchtinlaat zweeft naast de romp. In werkelijkheid zit daar een hoekijzer die de bovenlip steunt. Ik kon het niet laten om daar toch ook een klein steuntje in te bouwen.

photo 585960

photo 585958

Toen kon het eerste maskerfeest beginnen.

photo 585961

photo 585962

En is de eerste volledige primerronde een feit.

photo 585963

Nu kan ik op zoek naar alle oneffenheden die ik vergeten ben. Maar dat is voor later.
Cheers!

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 aug, 2023 17:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
Ik had vandaag nog even tijd, dus Mr Surfacer 500 erop.

photo 585987

Panel lines bijwerken. Schuren met 1200, 2000 en 4000.

photo 585989

photo 585988

En de tweede ronde primer

photo 585990

en nu even goed doorharden.

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 aug, 2023 21:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2601
Gaat gestaag. Toch wel handig spul, dat Mr Surfacer. Moet ik ook maar eens aan gaan schaffen. Die piloot met die zonnebril is geweldig. Ik zit zo weer in een avontuur van Tangy en Laverdure. :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 sep, 2023 12:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Mooie kleine toevoegingen, en de primer wordt mooi strak zo te zien!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 sep, 2023 19:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
Beetje spuitwerk gedaan. Ik heb nog veel te leren als het gaat om de wondere wereld van de airbrush :oops:

Eerst wat rood groen en wit op een aantal plekken.

photo 586711

photo 586712

Dan weer wat maskers

photo 586713

photo 586714

Toen black base voor het metaalwerk. Toch wel leuk zo'n black knight.

photo 586715

En dan weer wat panelen een kleurtje, staal; wit aluminium en mat aluminium.

photo 586716

Die metaalkleuren laat ik eerst weer even goed uitharden, voordat ik daar ook maskers op ga plakken.

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 sep, 2023 15:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
Spuitwerk is toch vakwerk. En duidelijk niet mijn vak :cry:

Er zat een "harige vlek" op een vleugeltip. Dus aan de slag met airbrush cleaner en heel fijn schuurpapier.

photo 587114

Daarna weer spuitwerk en de boel goed laten drogen. Pas daarna kon de volgende slag aan maskertjes erop.

photo 587116

En kon ik het zwarte monster van zijn laatste metaallaag voorzien. En nu maar weer geduldig wachten tot de boel goed droog is.

photo 587115

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 sep, 2023 11:00 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
Met het zweet in de handen heb ik vanmorgen de maskers zitten verwijderen. Een heel karwei, omdat ik de combi metaalfinish en plakband niet durf te vertrouwen. Ik heb de maskers al "voorgeplakt", voordat ze op het model gingen. En nu heb ik ook alle randen met een scherp mes gescored om te zorgen dat ze bij de randen netjes weg kunnen komen en niets meetrekken.

photo 587174

En dat ging op één plek na goed. Pontificaal op de neus kwam er een heel vlak mee met het plakband :evil:

photo 587173

Uiteraard heb ik zitten verzinnen wat de oorzaak, maar beter de oplossing kan zijn. Ik heb wel eens gedacht om vóór het maskeren een vernislaag aan te brengen. Alleen zoals bij dit model heb ik de maskers in drie fasen aangebracht. Als je dan bij elke laag vernist, dan hou je aan het eind waarschijnlijk geen panel lines meer over. Hoe pakken jullie dit aan? Is er een golden solution?
De kist is met AK Extreme Metal gespoten. De ondergrond is de Extreme metal Black Base. Die is niet meegekomen, alleen de toplaag. Misschien toch een vette vinger? Ideeën?

Cheers,
Jan

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 sep, 2023 20:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Ik gebruik Vallejo Metal Color range voor metaalkleuren en dat is juist de meest robuuste verf die ik ken. Daar kan je een kwartiertje na het spuiten al op afplakken, dat durf ik bij geen enkele andere verf aan.

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 okt, 2023 18:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
Deef schreef:
Ik gebruik Vallejo Metal Color range voor metaalkleuren en dat is juist de meest robuuste verf die ik ken. Daar kan je een kwartiertje na het spuiten al op afplakken, dat durf ik bij geen enkele andere verf aan.


Hi Deef, dan moet ik die ook maar eens gaan uitproberen. Alhoewel het met dit spul van AK over het algemeen goed gaat. Maar na een kwartier afplakken zou ik er niet mee durven. Alleen als ik het er weer af WIL hebben :lol:

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 okt, 2023 19:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
Om de neusreparatie op te pakken moest ik even over een mentale hobbel heen. Maar uiteindelijk pakte ik de handschoen maar weer eens op. Na eerst nog wat andere inleidende schermutselingen zit de gang er nu weer in.

De kist krijgt de slanke tanks voor supersonische vlucht en een van de Matra-raketten. Die raketten zijn nogal stevig uitgevoerd. De vinnen lijken wel planken met die rechte kanten. Daar heb ik het schuurpapier maar tegenaan gehouden.

photo 588779
photo 588780

Daarna wat klepwerk schoon gesneden en gespoten. Er zaten nogal wat misalignment, flash en sinkholes in.

photo 588781

En toen moest het toch echt gaan gebeuren met de neus. Eerst schoongemaakt met thinner. Daarna kon de metaallaag er weer op en vervolgens de radome zwart.

photo 588782
photo 588783
photo 588784

De kleppen/flaps zijn gemonteerd.

photo 588785

Daarna heb ik er laag vernis op gezet, om de decals te plaatsen. De decals van de kit zijn mooi, maar vooral de grote behoorlijk stug. De registratienummers krulden op. En bij andere decals vrat de Micro set in de metaalverf.

photo 588786
photo 588787

Uiteindelijk heb ik beide problemen op kunnen lossen met Pledge Revive'It. De aangetaste verf werd weer mooi strak met een beetje inmasseren van Pledge. En de opkrullende decals lieten zich uiteindelijk ook door Pledge bedwingen. Op de foto de staart na behandeling.

photo 588788

Nu zitten alle decals erop.

photo 588789
photo 588790
photo 588791

Ik heb al wat shading aangebracht tijdens het spuiten en enkele panelen in een iets andere kleur gespoten. Het begin is er. Als de boel na een nieuw laagje vernis weer droog is, ga ik de verdere verwering aanpakken.

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 54 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement