Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 11:29 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 15 aug, 2023 17:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
Inmiddels een paar jaar geleden liep ik in Frankrijk tijdens de vakantie tegen een kit van de Mirage IIIc aan.

photo 585172

Nou is dat jeugdsentiment, want de albums van Tanguy en Laverdure Heb ik al jaren in de kast. Mijn favoriete verhaal is "Spionnen en Sabotage". Daar zitten de mannen bij "Les Cigognes". En dat wordt dus mijn doel.

photo 585171

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Laatst bijgewerkt door JJ@MB op wo 08 nov, 2023 17:49 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 aug, 2023 17:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2601
Oeh, een teaser :mrgreen:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 aug, 2023 17:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
Klaasdebouwer schreef:
Oeh, een teaser :mrgreen:


Niet meer. Ik was even bezig om een album aan te maken :lol:
Je was gewoon te snel.

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 aug, 2023 17:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
Na wat zoeken vond ik een setje decals.

photo 585174

En een van die kisten in die set vind je ook volop op het internet.

photo 585173
(bron: https://www.betaseries.com/serie/les-chevaliers-du-ciel)

In de tijd dat dat album van Tanguy en Laverdure speelt, gebruiken ze gelukkig het NATO-vliegplunje. Die met de helm met grote groene zonneklep bovenop. Dus ik kon een piloot vinden.

photo 585175

Eerst nog even de inhoud van de kit. Ik zal je niet vervelen met foto's van alle sprues. In plaats daarvan een foto van de afbeelding uit de manual.

photo 585176

Bij inspectie van de sprues zag ik heel wat flashes, uitstootafdrukken en sinkholes. Dus het wordt even opletten bij de bouw.
Met een snel probeersel van de cockpit en de piloot bleek dat er ook verder wel wat verbouwd moet worden.

photo 585177

Als je de stoel (Martin Baker Mk4) vergelijkt met de stoel uit de kit (zie de vorige foto), dan is het allemaal nogal hoekig en glad.

photo 585178
(bron: Martin Baker)

Ik heb er op heel wat plaatsen het mes in gezet.

photo 585179

Met de PE-riemen uit de kit, die ik niet nodig heb, omdat de piloot al riemen heeft, heb ik de kop wat gepimpt. De klinknagels van het onderste gedeelte zijn wat slordig, maar die vallen achter de rand van de kuip.

photo 585180

De piloot heeft een kleurtje

photo 585181

Het dashboard is recht uit de kit. Alleen maar in elkaar geplakt.

photo 585182

Met de stoel en de dash op hun plek krijg je dit:

photo 585183

En met bewoner:

photo 585184

Tot slot heb ik (in afwijking van de handleiding) de vleugelbovenkanten aan de rompdelen geplakt. Ik heb op een oud draadje hier in het forum iemand dat zien doen en dat lijkt me de beste methode om kieren te voorkomen.

photo 585185

Zo, de kop is eraf :D

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 aug, 2023 18:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 925
Ben benieuwd, ik heb zelf de hobby boss in 1/48 voor hetzelfde doel en ook de zelfde piloot.
Bij een vorig verslag van het Eduard model in 1/48 kwam die er niet best uit vond ik, heb hem ook
maar weer snel verkocht.......

Verslag is gemaakt door Steven D , zou het maar even goed doorlezen....... :mrgreen:

https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =1&t=52578

Ieder geval veel succes...... :brouw:

Gerhard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 aug, 2023 9:05 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
Hallo Gerard,

Dank voor de tip. Ik had hem al gelezen en dat is de reden waarom ik afwijk van de bouwbeschrijving. En ik bereid me al mentaal voor op wat strijd. Het viel me inderdaad wat tegen van Eduard toen ik al die flashes en gietnaden en zo zag. We gaan het zien. Ik ga er nog even vanuit dat het nooit zo erg kan zijn als met de Crusader van ESCI/Revell die ik gebouwd heb. Die is ook aardig gelukt, het duurde alleen wat langer voor hij af was.

Cheers,
Jan

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 aug, 2023 18:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
Tijd voor een kleine update. Het gaat om twee modificaties. Als eerste de ram-air-intake voor de cockpit-airconditioning die naast de linker motorinlaat zit.

photo 585419
(Bron: https://www.primeportal.net/hangar/isaa ... rage_iiic/)

Op het model zijn beide zijden dicht. De linker is dus zo:

photo 585420

Met wat gepriegel met een dremel...

photo 585421

is het nu...

photo 585422

Van voren ziet het er nu zo uit (excuus voor de kwaliteit van de foto, maar ik kreeg de focus niet beter).

photo 585423

De tweede modificatie betreft de motor, of beter de naverbrander. In de kit is dat een gladde pijp met een paar uitstootafdrukken van binnen. En the real thing ziet er wat anders uit.

photo 585424

Dus ik ben aan het knutselen gegaan met plastic en aluminiumfolie. De rand aan de uitlaatzijde kreeg een strip plastic, die de uitstootafdrukken afdekt en de (volgens mij) keramische rand aan het einde voorstelt. Het vierdubbel gevouwen aluminium heb ik op een malletje tot een soort golfplaat zitten vouwen. Daarvan zitten nu vier overlappende randen aan de binnenkant. Halverwege het plakwerk:

photo 585425

Helemaal gelukt is het niet. De groeven van de ringen gegolfde plaat moeten in elkaar aansluiten. Maar dat kreeg ik niet voor elkaar. Na heel wat pogingen om er nog iets beters van te maken heb ik het opgegeven. Het resultaat is dus technisch niet helemaal correct, maar qua indruk vond ik het in ieder geval een verbetering. De kitonderdelen van de fanbladen en de naverbranderringen vond ik okay.

photo 585426

Met de pijp erop werd het...

photo 585427

En tot slot de eyelid exhaust, waar ik de beschermkappen van de scharnieren nog toegevoegd heb. De geperforeerde rand van de eyelids zijn PE-strips die in de kit zitten.

photo 585428

Dat was het weer. Cheers!

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 aug, 2023 18:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
De dryfit valt me helemaal niet tegen. Er zal vast wel wat plamuur nodig zijn, maar niets extreems, zo te zien. Er is hoop :wink:

photo 585430

photo 585429

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 aug, 2023 8:46 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 14 jul, 2013 12:48 pm
Berichten: 533
Prachtige progress dat je daar laat zien. Vooral het detail dat je aanpakt inzake de luchtinlaat en exhaust.
Ik denk dat deze Eduard kit een al wat oudere kit is en dat laat natuurlijk steeds wel zien dat het detail wat minder is.

Ik kijk uit naar de volgende update :brouw:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 aug, 2023 22:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Mooi werk aan de exhaust inderdaad!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 60 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement