Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 7:39 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 09 feb, 2024 17:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Mooi werk hoor! Die Fennek wordt een leuke toevoeging!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 maart, 2024 18:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 182
Woonplaats: Lichtenvoorde
En na de rompkleur gespoten te hebben (met Vallejo 70.992), kon de tape van alle afgeplakte delen verwijderd worden.
photo 596052

photo 596053

photo 596056


Ik was wel een beetje verrast door het weinige kleurverschil ten opzichte van de onderzijde waar in het echt de beschermfolie op zit.
Op de verfinstructies van Dutch Decal stond ook dat de kleur snel vervaagde, dus had ik misschien wat wit erdoor heen moeten doen...
photo 596054

Ook best veel kleurverschil ten opzichte van de walkways.
photo 596055

Aan de linkerkant kwam wat verf mee met de tape. Dit is intussen gelukkig alweer hersteld.
photo 596057

Heel erg blij werd ik van de onderkant waar ik met heel veel gepruts en gepiel om die uitlaatpijpjes heen had geplakt en binnenste opgevuld had met blue tack. Op een paar plekjes erg strak!
photo 596058

photo 596059

photo 596060

photo 596061

photo 596062

photo 596063

photo 596078

photo 596064

Het viel mij wel op dat de Vallejo verf erg gevoelig was voor vochtigheid. Als je ook maar wat zweterige of zelfs maar klamme handen had dan gaf deze zelfs na een week drogen nog af aan je handen... erg vreemd.
Tijdens een regiobijeenkomst werd mij ook verteld dat Vallejo er weleens naast wil zitten wat betreft de kleurtint, en dat je zeker niet moet natschuren nadat deze soort verf erop zit. Ik weet niet of er verschil zit tussen de verf die ik gebruikt heb (Vallejo Model Color) en Vallejo Model Air. Ik dacht, ik schaf de "gewone" variant wel aan, want dan kan ik eventueel makkelijk beschadigingen wegwerken met een kwastje. Dat kan normaal gesproken niet bij kant en klare airbrush verf omdat die dan weer te dun is.
Ik heb nadien meteen ook maar alles maar gesealed in een glanzende vernis laag zodat het kwetsbare laagje goed beschermd is.
Alles zat er wel zo strak op dat ik niet meer van plan was om alles weer opnieuw te doen. Dan maar wat donkerder.

Hierna volgden de wielbakken.
photo 596293

photo 596294

photo 596296

photo 596295

APU
photo 596297

Inlaten van de motoren en oliekoeler (moet nog bijgewerkt worden).
photo 596300


En toen nog een dilemma, namelijk de neus. Omdat ik de romp al in een waarschijnlijk te donkere kleur grijs had gespoten was het al weer lastig een contrasterende maar ook weer niet te contracterende kleur te vinden voor de neus.
Op onderstaande foto zit je dat de voorste wieldeur al een lichte kleur heeft dan de rest. Dit komt omdat deze mat gelakt is en de rest nog glanzend. Dus ik heb misschien nog hoop dat alles een beetje bijtrekt.
Tja dat is een groot nadeel dat je wat kleurenblind bent en net het verkeerde verfje hebt.
De neus is nu in Revell 47 (muisgrijs) gespoten.
photo 596299

photo 596298

Dus nu de vraag: zit ik goed of moet ik wat anders verzinnen?

Verder al het landingsgestel zover af gemaakt dat deze lichtjes wat verweerd kan worden.
De wielen zijn van Eduard en het voorste pootje en de wieldeur zijn opgeleukt met Eduard photoetch.
photo 596301

photo 596075

photo 596073

photo 596072

photo 596074

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 maart, 2024 22:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2601
Mooie stappen. En erg fanatieke tape. Hebben we allemaal wel eens last van :lol: Goed bezig :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 maart, 2024 12:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 jun, 2007 0:23 am
Berichten: 691
Mooie vorderingen, ziet er netjes uit allemaal.

_________________
Mijn website: www.ElveScaleModeling.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 maart, 2024 17:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2816
Mooi werk!

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 apr, 2024 22:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 182
Woonplaats: Lichtenvoorde
En dan ondertussen weer heeel wat verder, maar vond het nu toch echt wel weer tijd voor een update. Het begint me soms wel een beetje te dagen dat je gewoon lekker aan het bouwen bent, maar dan weer telkens een hele lap tekst erbij moeten doen van hoe en wat je nu allemaal uitgespookt hebt. Soms is het wat veel, zo'n verslag bijhouden van een bouw.
Dus toen de kleuren erop zaten kon de glanslaag erop voor de decals (en om het afgeven op klamme handjes te voorkomen).
photo 597235

photo 597234

Aan de bovenkant was ik een beetje de mist ingegaan wat betreft kleuren voor de escape hatches. Deze had ik eerst meegespoten met de kleur van de walkways, maar na goed foto's te bestuderen kwam ik erachter dat ze wel in de rompkleur moesten. Behalve die zich middenin het vleugelgebied bevond niet.
Dus dit ook even aangepast, dit ging mooi met behulp van de masking die bij de Eduard wielset zat. Toevallig dezelfde diameter!
photo 597233

photo 597229


De grote staart decal had ik bewaard voor het laatste. Ik dacht, als deze mislukt kan ik altijd nog de Bob van der Stok maken zonder deze special tail art.
Maar met heel veel water en nadien Tamiya mark fit strong gingen deze met heel wat geschuif erop.
De truuk was om ze heel mooi te laten aansluiten aan de voorkant, omdat de strepen dan zonder hoogteverschil elkaar raken.
En hier was rekening mee gehouden, want aan de achterkant stak die iets over het plastic heen zodat je hem na het sealen hem bij kon trimmen.
photo 597230

photo 597228

Je komt er ook pas achter dat de strepen van de decal niet kloppen zodra je hem van het decalvel aftrekt en op het model legt.
En zo waren er nog een hoop dingen die ik miste.
Zo waren de strepen ter waarschuwing van de propellerbladen in de kit zwarte decals, terwijl op de Nederlandse kist hier toch echt rode lijnen lopen.
Dus heb ik uit de reservebak wat stukken gevonden en hier lijntjes van gemaakt.
photo 597227

En zo ook de opschriften van de motoren. Hierbij zijn de technische aanduidingen alleen voor één kant van de motoren; je kunt bij bijv. aan de linkerkant de buitenkant doen en van de rechterkant alleen de binnenkant. Dit vond ik erg raar.
Dus heb ik 2 decals versneden zodat ik van beide kanten de motorgondels alleen van de buitenkant met decals kan bekleden. Ik houdt toch wel een beetje van enige symmetrie :wink:
De lijn die je achterop zit is trouwens die lijn die ter waarschuwing van de propellerbladen zit.
photo 597224

photo 597225

photo 597226

photo 597240

photo 597241

De overige decals op de vleugel. Toch best weinig voor zoveel oppervlak. De no step markings ontbreken volledig bij de Klu kist.
photo 597223

photo 598533



Ik had een technische tekening gevonden op het www van wat antennes die niet bij de kit zaten, maar waar ik naar wat speurwerk op scalemates achter was gekomen dat ze wel bij de italeri kit zitten. Deze had ik dus besteld als sprue request.
photo 597355

photo 597242

Van onderste antenne zitten er 4 op, 2 onder de romp en 2 op de rug.

De tekening omgerekenend naar bruikbare metrische maten.
photo 598527

Het standaard plastic onderdeel was iets te hoog, maar de lengte klopte wel aardig.
Dus deze aangepast naar tekening. Topje eraf.
photo 598541

Daarna dat pinnetje er ook af en deze volledig aan de achterkant uit laten steken.
photo 598542

Ik heb dit zo gedaan dat deze in de sprue bleef zitten zodat ik hem daarna ook makkelijk kan verven.

De lipvormige antenne aan de staart bevestigd.
photo 598538

photo 598539

Ik kon het niet laten, maar heb de pitottubes ook maar gelijmd. Hopelijk gaat dat straks wel goed met het verwijderen van de tape die op de onderste ruitjes zit.
photo 598537

photo 598536

Ik kwam er helaas achter dat de wielen van het hoofdlandingsgestel niet mooi aan de pootjes gaan.
Dus heb ik ternauwernood de wielen van de kit in elkaar gezet, en deze passen wel mooi. Ik denk dat ze van eduard vergeten zijn om een uitsparing te maken voor het nokje dat op de pootjes zit. echt wel jammer.
photo 598532

photo 598535

Dus hier de hercules met de (nu nog) white wall banden. Tja het is wel een jaren 50 kist dus periode correct is het wel. :lol:
photo 598540

Op deze foto is trouwens te zien dat ik hem nog van een panel line wash heb voorzien.
photo 598530



Omdat dit model niet in mijn vitrinekast past, leek het mij wel een mooi idee om van acryl een soort stofkap te maken met een soort van grondplaatje.
Deze heb ik besteld bij voordeligkunstof waar ook een handige tool bij zat om de benodigde veilige dikte te kunnen berekenen voor de platen.
Ik kwam voor een kap van 60x50x20cm uit op een dikte van 6mm.
Met behulp van acrifix deze in elkaar gezet (is een smeltlijm, lijkend op die van Revell en Tamiya) en een blokhaak en wat dikke boeken gebruikt om het allemaal netjes op elkaar te laten aansluiten. Wel hier en daar wat kleine uitlopertjes maar voor een eerste keer vindt ik het resultaat best mooi geworden.
photo 598522

photo 598521

photo 598523


Van 2 hardhouten platen (eentje met de omtrek, eentje kleiner die erin valt) een grondplaat gemaakt en daar een mooie display ondergrond opgeplakt met Klu roundel.
photo 598528



Zo, dat was hem weer even.

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 apr, 2024 17:38 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4454
Dat is voor zover ik kan zien een nette kap geworden zo! Erg inspirerend weer, ik zal op termijn ook een dergelijke oplossing voor die van mij moeten bedenken of een plek moeten vinden voor een grotere vitrine.


D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003 | M270 MLRS - Operation Desert Storm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 apr, 2024 12:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 182
Woonplaats: Lichtenvoorde
Jij bent ook van plan om een (Nederlandse) Hercules te bouwen?
Ja ik had eigenlijk wel een voornemen om voorlopig niet weer iets te bouwen dat niet in de vitrine past. Vond de vleugel bijvoorbeeld soms een beetje onhandelbaar groot voor m'n werkplek.
En een stofkap laten maken had me meer dan 300 eurie gekost in dit formaat. De standaard maten in display cases zijn toch meer voor (wiel)voertuigen en schepen, lang en smal dus terwijl ik èn lang èn breed nodig had.
Mocht je er zelf een willen maken, dan zou ik gaan voor gegoten acryl omdat deze geschikter is voor bewerkingen als boren zagen en lijmen. Geëxtrudeerd acryl is dit namelijk niet omdat deze spanningsgevoelig is.

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 apr, 2024 21:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1614
Woonplaats: Puttershoek
Mooie kap! Hercules ook overigens, decals zitten er mooi op.


Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 49 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement